Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Fjäderkonstant? | 1, 2, 3 >> 34 besök senaste veckan (32322 totalt) |
Det verkar omöjligt att få tag på fjäderkonstanten på mina fjädrar, Eibach lämnar inte ut dem??!?
Kan man räkna fram den med hjälp av storleken? Testade först med Lesjöfors program men det var bara en demo så det funkade inte.... programmet: http://www.lesjoeforsab.se/uploaded/ Så tänkte jag att kanske någon av rejsas trevliga räkne killar kanske kunde räkna fram det... Dessa mått fick jag från TüV dokumenten: Fram: ytterdia: 139mm tråddia: 12.75mm fjäderlängd: 315mm antal varv: 7 Bak: ytterdia: 112mm tråddia: 12.0mm fjäderlängd: 310mm antal varv: 10 _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
otroligt! På vilka grunder menar dom att man ska handla sportbilstilbehör? Den snygga lacken på deras fjädrar och varunamnet? Bor du i Stockholm är du välkommen förbi så mäter vi upp dom. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Rätt. Men det brukar inte vara så stora materialskillnader. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Hur ser formeln ut och finns det ngt "riktvärde" på materialet som tex Lesjöfors använder?
Detta har varit uppe förr, men jag hittar dåligt...eller så är jag lat. |
||||
I Milliken^2 finns en formel för beräkning samt rekommendationer för hur man räknar "effektiv längd" beroende på hur ändarna ser ut, det som jag antar fuling var ute efter. Om ingen hitter före så kanske jag konverterar den imperial -> SI och postar ikväll. Sen är det väl "grisknorrar" på ngn ände också, åtminstone fram? Eibachs ovilja har jag oxå råkat ut för. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hmm det låter i mina öron (ser ut i mina ögon) som du säger att 210GPa är konstant i en fjäder oavsett mateialval (så länge som det är stål)? Är inte det så att 210Gpa är en godtycklig konstant isf? För nog varierar egenskaperna med materialvalet _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
När jag räknade på mina eibachfjädrar med formeln i görans bok så blev dom ungefär hälften så hårda som dom egentligen är. Men lite beroende på hur man räknade varven. Så jag vet inte riktigt om man kan lite på det där. Men det kan ju inte va så svårt att mäta upp i nån maskin. Jag förstår inte varför fjädertillverkare är hemliga med värdena. Det kan väl inte va så svårt att mäta upp om man nu skulle vilja kopiera deras fjädrar. Jag förstår om dom är hemliga med diverse tillverkningsmetoder och material men det är ju inte det man frågar efter.
|
||||
Sid 44 i min bok. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Räknat som planslipade ändar eller att fjäder ligger imot fjädersäte.
nv=nt-1,75 e nv=nt-1,5 Det slår ganska mycket på fjäderkonstanten berodende på nv(verksamma fjädrings varv) Ff = G * Dt^4 / ( Dm^3 * 8 * nv ) tex Dt^4 = Dt*Dt*Dt*Dt G[N/mm2] Fram[kg/mm] Bak[kg/mm] 78500 7,85 7,89 80000 8 8,04 81500 8,16 8,2 Ta och markera allt mellan # och kopiera, klista i det i ett excelblad så kan man räkna fjäderkonstaterna själv. # Fram Bak G 80000 80000 Lo 315 310 Dy 139 112 Di Dm =B4-B7 =C4-C7 Dt 12,75 12 nt 7 10 nv =B8-1,75 =C8-1,75 Ff =B2*B7^4*PI()/B6^3/8/B9 =B2*C7^4*PI()/C6^3/8/C9 N/mm Ff =B11/9,82 =C11/9,82 Kg/mm # Edit: SKIIIIIIIIIIIIIT också tabbarna försvann så det funkar inte. Edit IGEN: Det funkar om man kopiertar (mellan # till #) från inlägget och ställer sig på ett tomt blad i excel och markerar en cell och högerklickar och kör med "Paste Special" "text" EDIT 2004-03-12 Jäv.... skit formen Ff = G * Dt^4 * pi / ( Dm^3 * 8 * nv ) är fel skall vara Ff = G * Dt^4 / ( Dm^3 * 8 * nv ) Är ändrat NU. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Kom på detta oxå då jag tittade på skrivbordet 25 cm från datorn... Tack ändå. |
||||
Hälften?!? Låter underligt. Jag skulle järna titta på en fjäder. Johan och jag kollade ett antal fjädrar för en längre tid sedan med både fjäderpressen och formlerna. Men det var ytterst små avvikelser. Jag använde då en "Amerikaniserad" formel som mätte ytterdiametern. Men även så, så blev det inte den sortens avvikelser. Vi kollade även ventilfjädrar, som med sina mått även dom stämde rätt bra mot formlerna. Det kan ju vara så att Eibach kör med någon egen variant. Ingen som kan låna ut en dylik till mig för ingående koll? Är det få varv så blir antalet verksamma varv rätt kinkigt. Men fjädrepressen är bäst. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Eibachs eftermarknadsfjädrar är väl i 99 fall av 100 progressiva.
Så det blir ju som ni säger, lurigt att ha koll på antal verksamma fjädervarv. E-modulen är för fjäderstål är ca 205-206 GPa och poissons koefficient är v=0.3 (grekiskt nu). Skjuvmodulen fås av G= E/(2*(1+v)) = 79 GPa _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Alla dessa formler gör mig vimsig. Jag kan mycket väl ha räknat fel. Jag sitter vid fel dator nu men jag ska kolla måtten på fjädrarna och återkomma. |
||||
Hmm, jag har sätt G-modul på 78500-81500N/mm^2 för fjäderstål.
Men G slår ganska lite på fjäderkonstanten medan nv är känslig. Tar man sedan Dm(medeldiametern) och Dt(tråddiamtern) så blir en liten avvikelse där mycket pga de är upphöjt till 3 och 4. Är fjädrarna progresiva så är vi rökta på att få fram en fjäderkonstant utan det blir en kurva med mm på x-axeln och kraft[N] eller kg på y-xaxeln. Som Göran påpekade, är det BÄSTA att testa fjädern med en fjäderpress. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu har jag mätt och diametern på fjäder är 130mm, tjocklek på tråden 13,74mm och och antalet varv är 5,5 men eftersom den är progresiv så har jag satt antal varv till 3. Då får jag det till 5,95. Enligt eibach är den 120N/mm och det ska väl motsvara 12kg i formeln? Går man ner till 1,5varv blir det rätt men kan det va så lite aktiva varv?
här är en dålig bild på fjädern. Obs, det ligger två i rad men man ser va den slutar. http://attitude.mine.nu/bilder/LotusSamuel/m3update/IMG_1963.JPG |
||||
Skjuvmodulen G beräknas utifrån E och kontraktionskoefficienten ny: G=E/2*(1+ny), med ny = 0.3 blir G karakteristiskt ca 81 GPa, vilket stämmer med fulings siffror. 78.5-81.5 GPa ger en variation på knappt 4% och om man ser till beräkningen så är nog inte G den stora felkällan. Hållf-egenskaper som sträck- och brottgräns varierar ju mkt mer. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Bra iaktagelse! Gjorde en jämförelseberäkning: Skillnanden i styvhet mellan en 14 och 14.1 mm grov tråddiameter är 2.9%. Vet inte toleranserna för tråddiametern, men de borde vara mindre än så eller? Däremot om man ska mäta och räkna själv, är det ju kopiöst viktigt med tiondelarna för att få rätt resultat. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Tackar!! Nu till nästa fråga, kan ni tala om hur hårda fjädrarna brukar vara för en 1300kg tung bil? Givetvis helt approximativt, men vad det ligger på för en standard bil, "sport" chassie och typ en lämplig ban setup? Nu behöver ni inte skriva en avhandling som svar utan det räcker med att ni skjuter från höften så jag får en uppfattning om vad det handlat om. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Det beror helt och hållet på hur hjuluphängningen och därmed utväxlingen mellan hjulrörelse och fjäderrörelse ser ut vilken fjäderkonstant fjädern ska ha för de olika tillämpningarna. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Sparade trådar/FAQ Fjäderkonstant? | 1, 2, 3 >> 34 besök senaste veckan (32322 totalt) |