Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,0 -95 Clubsport (såld)
1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (17840 totalt)
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Efter en hel sommar utan bil så har man nu skaffat sig något nytt att leka med.
Tog klivet till nästa modell av M3án (har tidigare åkt m3 e30).
Jag anser som så många andra att detta är riktigt mycket bil för pengarna. Planen är att åka på Bmwsc banträffar och lite konbana under 2009.

Bilen är en avusblå -95 som gått 18500mil.
Den enda modifieringen idagsläget är att det sitter en coiloversats från H&R. I övrigt så är bilen i ett mycket fint orginal skick - vad jag vet.

Har givetvis lite planer till vintern.

Nya bussningar i fram och bakvagn
Nya bussningar till vxl länkaget
Tror det blir ett rostfritt Köhler avgas med katersättare
Ställbara topplager
Nya bromsbelägg
17" el 18" med r-däck av någon motorsportigare modell




_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Grattis .
Det är ju så jäkla snyggt med den inredningen thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Tackar

Millwaytopplager inhandlade av Martin Skoog. Snabba bud - 2 min efter annonsen kom ut

En nackdel som jag upplever är att det är ganska långa styrväxel vilket leder till att man får ratta ganska mycket. Finns det något enkelt sätt att åtgärda det på? Går det att montera en styrväxel från någon annan Bmw modell som är bättre?

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Mkt snygg bil du köpt! Har själv haft en 95:a som hade gått 7800 mil, helt underbara bilar att köra. Perfekt banbil om du frågar mig....

Lycka till med bygget

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Bobba
Eslöv
Här sen Okt 2008
Inlägg: 37



[quote="Claus"]Efter en hel sommar utan bil så har man nu skaffat sig något nytt att leka med.
Tog klivet till nästa modell av M3án (har tidigare åkt m3 e30).
Jag anser som så många andra att detta är riktigt mycket bil för pengarna. Planen är att åka på Bmwcs banträffar och lite konbana under 2009.

Bilen är en avusblå -95 som gått 18500mil.
Den enda modifieringen idagsläget är att det sitter en coiloversats från H&R. I övrigt så är bilen i ett mycket fint orginal skick - vad jag vet.

Har givetvis lite planer till vintern.

Nya bussningar i fram och bakvagn
Nya bussningar till vxl länkaget
Tror det blir ett rostfritt Köhler avgas med katersättare
Ställbara topplager
Nya bromsbelägg
17" el 18" med r-däck av någon motorsportigare modell

JAG FÅR SPEL. Hur lyckas ALLA andra hitta o köpa bilar som jag letar efter och vill ha ?!!!
Vet ni någon ny unik sida där alla kan fynda eller
Ser helt underbar ut precis vad jag vill ha !
Svin :P
Lycka till med allt !

_________________
Pierre Gardebrand
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Claus skrev:
Tackar

Millwaytopplager inhandlade av Martin Skoog. Snabba bud - 2 min efter annonsen kom ut

En nackdel som jag upplever är att det är ganska långa styrväxel vilket leder till att man får ratta ganska mycket. Finns det något enkelt sätt att åtgärda det på? Går det att montera en styrväxel från någon annan Bmw modell som är bättre?


Du har redan den kortaste styrväxeln som finns på E36, 3 varv mot 3,5varv på 316-328 och M3 3,2.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Trevlig bil, det är som du säger mkt sportbil för pengarna tycker jag... Och HELT rätt färg dessutom...
Lycka till!

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1189



Niklas Sandström skrev:
Claus skrev:
Tackar

Millwaytopplager inhandlade av Martin Skoog. Snabba bud - 2 min efter annonsen kom ut

En nackdel som jag upplever är att det är ganska långa styrväxel vilket leder till att man får ratta ganska mycket. Finns det något enkelt sätt att åtgärda det på? Går det att montera en styrväxel från någon annan Bmw modell som är bättre?


Du har redan den kortaste styrväxeln som finns på E36, 3 varv mot 3,5varv på 316-328 och M3 3,2.


Hej Mattias

Det var en mycket snygg / prydlig bil du fått tag på , Grattis!

Utan att inkräkta för mycket i din tråd så vill jag försöka spinna vidare på det här med snabbare styrväxel, vad gör man åt detta ? Z3 har tydligen 2,7 varv men det beror på att styrutslaget är begränsat inte på att den är snabbare. Finns det några fler alternativ?

- Nicklas , du har ju stenkoll på det mesta ang E36, vad göra?

Med vänlig hälsning

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Sellholm bygger om styrväxlar och det går att korta ner en del. Jag var inne på det tidigare men jag märker det mest i konbanor, på större banor upplever jag orginal utväxlingen helt ok. / John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Z3 har samma styrväxel med 3,5 varv som alla E36 (förutom M3 3.0) med styrbegränsare som sagt.

Sellholm kan bygga om till kortare men det kostar en riktigt bra slant, det finns även utväxlingar man sätter på rattstången typ http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&productI . . . .

Jag har tre varv på min och tycker det är riktigt lagom när det börjar gå fortare, på Fredriks rallycrossbil är det inte fullt två varv och den blir väldigt nervös i högre fart.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1189



Hej

ok, på min Alpina sitter det troligen en std E36 med 3,5 varv.

Utväxlingen du länkade till Nicklas såg proffsig ut.

Jag missade en del mattelektioner i skolan men jag räknar så här:

3,5 varv mellan stoppen / 1,5 utväxling ger = 2,3333 rattvarv?

Det är kanske lite väl bra?

Men en E30 har väl 4 varv mellan stoppen , det borde vara bättre:

4,0 / 1, 5 = 2,666

och eftersom E36 styrväxlar ofta monteras på E30 så borde det väl gå att göra tvärtom?

Tänker jag rätt?

_________________
Calle Olsson
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Va roligt med alla positiva komentarer

Idag kördes bil till rekondaren för att få en ordentlig polering och lackförsegling innan den ställs in i garaget. Jag tror inte den blir så mycket snabbare men det är roligt när det är lite putts på grejerna.

John Kjellsson skrev:
Sellholm bygger om styrväxlar och det går att korta ner en del. Jag var inne på det tidigare men jag märker det mest i konbanor, på större banor upplever jag orginal utväxlingen helt ok. / John


okay - om det är det enda alternativet så känns det som det kan bli ganska dyrt.

Mycket camber brukar väll gör att det känns lite bättre? Givetvis inte påverka rattutslaget men ändå göra så att det reagerar lite snabbare på rattrörelse?

Tack på förhand / Mattias Claus

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Ellac skrev:
Hej

ok, på min Alpina sitter det troligen en std E36 med 3,5 varv.

Utväxlingen du länkade till Nicklas såg proffsig ut.

Jag missade en del mattelektioner i skolan men jag räknar så här:

3,5 varv mellan stoppen / 1,5 utväxling ger = 2,3333 rattvarv?

Det är kanske lite väl bra?

Men en E30 har väl 4 varv mellan stoppen , det borde vara bättre:

4,0 / 1, 5 = 2,666

och eftersom E36 styrväxlar ofta monteras på E30 så borde det väl gå att göra tvärtom?

Tänker jag rätt?


Tror det brukar bli 25 och 50% reducering, så 3,5 / 25% = 2,625 borde bli ganska lagom.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Fin bil! Ser ut som en M3 ska göra thumbs up
Lägger in en bevakning av tråden eftersom jag har liknande bil
och liknande målsättning.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Marcus S skrev:
Fin bil! Ser ut som en M3 ska göra thumbs up
Lägger in en bevakning av tråden eftersom jag har liknande bil
och liknande målsättning.

MS//


Trevligt!
Ja vi kan nog säkert byta lite erfarenheter allt eftersom thumbs up

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



Ser att du söker garage i Gävle.

Jag skall flytta ur mitt garage den här månaden så där finns en plats ledig.
Man ser lite hur garaget ser ut i min biltråd.
Tel 070-3193628 ifall du skulle vara intresserad.

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
Holme
Gävle
Här sen Dec 2007
Inlägg: 231



Finns väl planetväxlar att säga på rattstången som kortar ner utväxlingen lite?

_________________
Erik Holmén
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Holme skrev:
Finns väl planetväxlar att säga på rattstången som kortar ner utväxlingen lite?


Jag skulle tro att du menar samma som Niklas Sandström visade på.

http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&productI . . . .

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Jag har ett svårt beslut att fatta.

Jag funderar på att antingen beställa ett rostfritt avgas från grenröret och bakåt från Köhler eller 2 st Sparco el Recaro skalstolar.

Undrar vilket av följande som jag har mest nytta av. Märker man stor skillnad av att byta avgas på en bil att detta slag. Det som sitter på från fabrik väger ju iaf väldigt mycket.

Priset på dem är ungefär detsamma dvs runt 9- 10tkr.

Det är mycket man vill handla så man lär ju prioriera lite.

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10193



En stadig stol gör mer nytta på banan än ett trim-avgassytem.

_________________
Anders Hansson
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



En stol åtminstone hade jag satsat på och med 4 el 6p bälte. Ska själv kolla om det går
göra någon vettig bältesinfästning i hatthyllan.
Viktbesparingen på avgassystemet kan väl knappast göra underverk...vikt på rätt ställe
är det ju...långt ner.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,0 -95 Clubsport (såld)
1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (17840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande