Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Corrado G60 -90
2 besök senaste veckan (9603 totalt)
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare
Vikt: 990
Effekt: 160+


Presentation
Tanken med bilen är en rolig busbil som jag kan börja prova på banåkning med.
Budgeten är altså hyffsat låg och tidsplanen lång.
En stor del i det hela är att lära sig lite mer om bilar å motorer(inte så hög nivå altså), vilken man blir så illa tvungen när man har en corrado =)
Har bara 2 års yrkeserfarenhet från att mekka trädgårdsmotorer(gräsklippare, motorsåg osv) innan, men det är till en stor hjälp iaf.

Ett mål jag har är att pressa vikten mot 900Kg. Dvs utan förare och soppa i tanken.

Nedan presenteras en kort sammanfattning av vad som är gjort och vad som ligger i planerna:

Epic moments
25/7-08 Godkänd Besiktning! Anm. läckage avgassystem.
7/8-08 "Tomvikt": 1020Kg Enl. Våg Lunda industriområde. Exkl soppa och förare.
16/4-09 Första uppstart sedan hösten. Invägning lund ind. Omr. c:a 990 exkl soppa och förare.


Planerna
X - Klart
@ - påbörjat
i - inköpt

[X] Sportigare ratt
[X] Nytt (MC)batteri.
[X] Få den igenom besiktning
[X] KW fjäd+dämp
[X] Se över tryckslangar mm.. kolla ev. läckage?
[X] Se över kompressorn
[X] Se över motorn, service osv
[X] RS-Utblås
[X] Servicekit G-Lader
[X] Chip
[X] Mindre remskiva, 68mm
[X] Ny beg. G-Lader
[X] Nya torkarblad
[X] Ny front + Balk
[X] Ny IC
[X] R-Däck
[X] Lätta fälgar, 5.5Kg
[@] Se över motorn, prestanda
[@] Försöka jämna till solblekningen. Evighetsprojekt
[@] Lättning.
[@] Gjuta ny taklucka i glasfiber eller annan variant.
[i] Spakställ med shortshift
[i] Ny kjol bak + Balk
[i] Packning ventilkåpa
[i] Fixa dörrhandtag
[i] Laddtrycksmätare
[] Hänga upp avgassystemet bättre
[] Fixa elfel(drar ström)
[] Sportkatt
[] Extraktor
[] Bussningar, typ Powerflex eller liknande
[] Sportstol
[] Rostlaga lite
[] Fixa till fälgarna, Ta bort limrester från balansvikter på fälgkanterna osv.
[] Staga upp
[] Lätta fälgar
[] Bur ?
[] FMIC?
[] omlack?

Demonterat
Reservdäck + utr 13,7
Gammalt Batteri 13,9
Dörrsida 3,3
Inredningsdetaljer 4,2
Dämpmaterial golv höger 7,8
Skräp, inredning, trasiga plastdetaljer 9,4
Hatthylla 6,9
Skräp 9,5
Mer inredningsdetaljer 8,3
Paneler osv 5,9
Ryggstöd VÄ 5,8
Ryggstöd HÖ 7,5
Båda sitsar bak+lite tyg 4,9
Paneler bak + tyg 3,6
El-Taklucka +mekanism 10,1
orginal dämpare+fjädrar, ej vägt.
Imonterat:
Batteri 6,1Kg (MC)
KW dämpare+fjädrar, ej vägt.

Stora saker att spara vikt på: Huv(-10-15Kg), Stolar fram (-20Kg)(orginal väger 20Kg st).
Sen finns det ju en massa onödig plåt här å där =)
I framtiden kanske det blir mer plast, både rutor och kaross.

Ekonomi
Försöker fylla på under tiden jag kommer på vad jag köpt.
-13.000 Inköp av bil
-4.500 KW dämpare
-3.500 Renoveringsprylar G-Lader
-2500 Kompressor+remskiva+chip
-1300 Ny spak med shortshift
-1200 "RS"-utblås
-500 Vattenpump
-500 Batteri
-300 Ratt
+14.000 Påkörd av sopbil
-1000 Front(oanvändbar)
-1000 Front och Kjol samt alla balkar
-300 Ny IC
+750 Försäljning dämpare
+1500 Försäljning övriga delar
-1500 Övrigt
-2000 R-Däck på fälg
-300 QS olja 20W50

Summa: 17.100
Grovt uppskattade siffror. I verkligheten är det alltid mer =)

Kommande:
R-Däck 4.000

_________________
Ulf Bjuris
Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare
Före efter sänkning bak. Fram en bytt vid fotot.



_________________
Ulf Bjuris
Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare
LÄttad:



_________________
Ulf Bjuris
Citera
Kung Corrado
Stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Detta skall följas Uffe

_________________
Michael Pigall
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Alltid trevligt med fler VW thumbs up
Alltid trevligt med kompressor
Alltid trevligt med en lätt(are) bil

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50



började sakna min gamla corre nu.. skall bli kul att se det här..

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Istället för att renovera G-laddern kanske du kan slänga i en Eaton M64 eller liknande? Borde ju skaka fram ett par kusar till

En kompis hade en svart G-60 för typ tusen år sen, riktigt rolig bil att köra måste jag säga
Grattis till en rolig bil som kommer ge dig massor med körglädje!

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Berg

Här sen Maj 2004
Inlägg: 75



Hade en vr6:a för några år sen. G60 lämpar sig bättre för bankörning pga mindre vikt fram, sen har du fått ner vikten ytterligare vilket är +. Spännande att du ger dig på en kompressorrenovering själv. Lycka till!!

Bild på kompressortillverkning(kanske du har sett dem innan..)

http://www.corrado-club.com/gallery/detail_Gallery.CFM?GalleryID=341
Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare
Portad kompressor

_________________
Ulf Bjuris
Citera
Zwofurti
Gällivare
Här sen Jun 2005
Inlägg: 67



Behöver du ett nytt avgassystem?=)

har det liggandes till corrado g60!

_________________
Emil Rapp
Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare
...

_________________
Ulf Bjuris
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Trevligt projekt

Du har tänkt att åka lite bana hoppas jag?
Isåfall lär du juh ha en uppsättning R-däck..

Jag har en uppsättning 15" R-däck på fälg.. hehe!
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=5466

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
96 TURBO
Lundsbrunn
Här sen Jul 2006
Inlägg: 169



mycket trevligt projekt. börjar sakna min corre väldigt mycket nu. hoppas de blir lite skönare ljud nu med rs utblåset istället för plastburken som sitter där original

_________________
Eric Ackeby
Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare

_________________
Ulf Bjuris
Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare

Bilen blev påkörd under vintern av en sopbil. Stod parkerad.

Tog pengarna och behöll bilen. Blev en bra affär då skadorna inte alls blev så stora.
Balk fram samt fronten var helt körd. Men fick tag i ny billigt, lackad i samma färg.
Var skador på IC som byttes och en ny beggad kjol bak väntar på montering.

Lagt ner runt 3k för skadorna.
Se min uppdaterade ekonomikalkyl i ovanstående inlägg.

Har fräschat upp motorn allmänt och bilen är startklar sånär som på att takluckan saknas.
Stått stilla sen Augusti..

Har kört bilen totalt kanske 5 mil sen jag köpte den.. Så är på tiden att den får rulla lite.
Hoppas den är ok =)

Skall ut å svänga lite sen blir det att jaga R-däck och bussningar.

_________________
Ulf Bjuris
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Buffe skrev:
Snöö
http://www.corradoclubsweden.com/attachment.php?attachmentid=258&d . . . .


Man måste vara medlem! Finns det någon extern länk?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare
Igår startade jag upp han för första gången sen i höstas. Gick bra och han rulla på gött.
Körde en 5 mil eller nått sånt utan problem.
Kompressorn skall köras in efter renoveringen så får hålla löst på pedalerna i minst 80 mil till.

Tickade lite från ventilregionen, men det gjorde den innan också. Lyftarna?

Vägde bilen på Lunda industriområde också. 1040 med full tank(55l) så runt 990 Kg utan soppa ligger den på nu.
Roligt!

Nu skall jag montera takluckan, hänga upp avgassystemet bättre och montera ny kjol bak.
Sen blir det ut å "rejsa" =)
Ska bestämma mig för nått datum som blir premiär på bana också.




robber skrev:
Buffe skrev:
Snöö
http://www.corradoclubsweden.com/attachment.php?attachmentid=258&d . . . .


Man måste vara medlem! Finns det någon extern länk?


nej desvärre inte.
Skall inte länka därifrån mer istället.

_________________
Ulf Bjuris
Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare
Citat:
USA EURo Hg(#'s of boost/vacuum) Comments
15 200 -23.7
55 400 -17.8
90 600 -11.9
127 800 -5.9
148 1000 0 (Atmosphere- ala no boost, charger is bypassed)
172 1200 2.9 psi (Your charger is dead or big boost leak)
192 1400 5.8 psi (Your charger is about dead or big boost leak)
211 1600 8.7 psi (Your charger needs new apex strips or big boost leak)
228 1800 11.6 psi (Great for stock pulley, Probably needs new apex strips if 68mm pulley)
242 2000 14.5 psi (Great for 68mm pulley on stock charger)
255 2200 17.4 psi (Great for 68mm pulley on heavily ported charger, hold on to your ass fast!!)

Kört närmare 60 mil nu med kompressorn sen renoveringen. (30 mil bara igår)
Testade att kolla laddtrycket enligt färddatorn.
Jag har 68mm remskiva och lätt RS-portad.
Mätaren kom upp till 250 utan problem runt 5500 rpm på 3:ans växel. Rödmarkering vid 6k

Antagligen är det något som inte flödar så bra, tycker laddet var för högt. Nästan 1,2 Bar mot 0,7 orginal.
Borde vara 0,9 eller 1,0.
Mätarhuset kanske inte visar helt 100% heller.
Skall montera in en extern laddtrycksmätare.

Har skaffat beggade R-däck samt Quaker State "raceolja" 20W50.

Kul att svänga med bilen lite för första gången.

En liten bild för syns skull. Skojj att vi lagerför dessa på jobbet. Personalrabbatt samt nattleverans =) (Jag jobbar inom truckbranchen som synes)

_________________
Ulf Bjuris
Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare
Då har man kört på bana för första gången då.. tog ett tag =)

Bug Run 2010, Mantorp.


Satsade såklart max och hade väl fel fart + fel spårval + kassa däck = snurr.


Bilen gick bättre än förväntat och höll bra =)
Körde dock med dåliga däck(Sunny), nästa gång får R-räcken åka på. Va lite smått halkigt.

Fick en väldans massa mersmak iaf.

_________________
Ulf Bjuris
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kul med Bug Run och KUL med banåka.
Ser ut som du testat greppgränsen iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 39


Trådstartare
Då har man kopplat in en extern laddtrycksmätare.
Vilka värden då?
0,9 Bar vid 5000 rpm.
Vill inte gå högre då ja tycker han spikar lite när man kommer högre.

Provade lite på femmans växel också, då pekar mätaren på 0,95 långt innan 5000 rpm

Film såklart på 0,9 bars repan.
http://www.youtube.com/watch?v=YTEv8W0va90
Juste att man har så mkt ladd redan vid låga rpm, över 0,8 redan strax efter 3000 rpm. Måste väl va bra?

Mätaren är dessutom kalibrerad med följande felvärden:
Ref 0,2 - mätare 0,25
Ref 0,3 - mätare 0,35
Ref 0,4 - mätare 0,45
Ref 0,5 - mätare 0,53
Ref 0,6 - mätare 0,63
Ref 0,7 - mätare 0,73
Ref 0,8 - mätare 0,82
Ref 0,9 - mätare 0,92
Ref 1,0 - mätare 1,0
Ref 1,1 - mätare 1,1
Ref 1,2 - mätare 1,18
Ref 1,3 - mätare 1,28
Ref 1,4 - mätare 1,44
Ref 1,5 - mätare 1,55

Så max-ladd verkar ligga mellan 0,9 och 1,0 iaf. Toppen för då måste ju g-ladern vara hyffsat frisk.
Nästa steg är att täta alla jäkla läckor i avgassystemet(nära blocket) och byta ut det som sitter nu katten å bak.

_________________
Ulf Bjuris
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Corrado G60 -90
2 besök senaste veckan (9603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande