Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 - 93
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8825 totalt)
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449


Trådstartare
Jag har sedan ett par år haft en Porsche 944 S2 -89:a som jag lekt med med PCS, men det livslånga suget efter en 911 blev för stort. Jag tog väl beslutet i somras att jag ville ha en 964:a efter mycket velande fram och tillbaka. En fin SC eller 3.2 Carrera hade inte heller varit fel.

Hade nätan lagt ner planerna för bilköp för året, när det dök upp ett PM från Fredrik Å. "Detta är en bil till dig". Det visade sig att bilen som var till salu är en såldes av en god vän till mig och när jag pratat med honom trodde jag inte på allvar att han skulle kunna sälja den. Den var ju så fin!!

Priset var helrätt och specen perfekt för mig just nu. Tror nog att jag bestämde mig direkt när jag mailade säljaren.

Vi bokade upp en dag för provkörning och det här var nog den bästa 964:an nag någonsin kört, tight och fin. går ruskigt jämnt och fint och den lite ovanliga färgen Coboltblå livar upp de klassiska linjerna!

Framtidsplanerna för bilen blir att leka med PCS, banträffar och slalom. Kommer nog tyvärr att byta ut stolarna för de är i smalaste laget. Leker med tanken på RS-dörrsidor i kolfiber, Heigo skruvad halvbåge och sexpunktsbälte.

Lite om bilen.

Porsche 911 (964) Carrera 2 -93
13000mil
Coboltblå met.,
GT3 skalstolar i svart skinn i kolfiber
18" speedline fälgar med r-däck (Toyo R888)
Bilstein coiloverkit (dämpare/fjädrar)
Hjulinställd och cornerweightad
Nya bromsar och castrol SRF bromsolja
Cuprör
Splitter fram (Typ Gemballa, från dansken?)





_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Stort grattis till en mycket, mycket fin 964a. Har verkligen svårt att förstå varför Magnus sålde den, men det är ju din lycka.

Grattis än en gång!

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Åhhhh!....hur snygg somhelst, jag vet att det inte är så lätt att hitta 964 c2, den ser jättfin ut. Vi ses antagligen på slalomen nästa år thumbs up

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
Zwofurti
Gällivare
Här sen Jun 2005
Inlägg: 67



satan vilken läcker kärra.

_________________
Emil Rapp
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449


Trådstartare
964RS skrev:
Stort grattis till en mycket, mycket fin 964a. Har verkligen svårt att förstå varför Magnus sålde den, men det är ju din lycka.

Grattis än en gång!

Hälsningar
Anders


Magnus passion är tydligen vattenskadade bilar. Han berättade att du protesterat när han sa att han skulle sälja.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449


Trådstartare
bertil1 skrev:
Åhhhh!....hur snygg somhelst, jag vet att det inte är så lätt att hitta 964 c2, den ser jättfin ut. Vi ses antagligen på slalomen nästa år thumbs up


Ska bli kul att fortsätta fightas!! Vi har ju legat på ungefär samma tider på Slalomen under året, fast då har jag ju kört S2:an (den med röda fälgar) så det ska bli kul och se hur det går under 2009

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Pehr Johnsson skrev:
bertil1 skrev:
Åhhhh!....hur snygg somhelst, jag vet att det inte är så lätt att hitta 964 c2, den ser jättfin ut. Vi ses antagligen på slalomen nästa år thumbs up


Ska bli kul att fortsätta fightas!! Vi har ju legat på ungefär samma tider på Slalomen under året, fast då har jag ju kört S2:an (den med röda fälgar) så det ska bli kul och se hur det går under 2009



Ja det gäller att du har R-däck annars går vi inte i samma klass, men det såg ut så på bilderna, och jag måste börja lära mig slalom, för Gt3an har mycket mer att ge

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449


Trådstartare
bertil1 skrev:
Pehr Johnsson skrev:
bertil1 skrev:
Åhhhh!....hur snygg somhelst, jag vet att det inte är så lätt att hitta 964 c2, den ser jättfin ut. Vi ses antagligen på slalomen nästa år thumbs up


Ska bli kul att fortsätta fightas!! Vi har ju legat på ungefär samma tider på Slalomen under året, fast då har jag ju kört S2:an (den med röda fälgar) så det ska bli kul och se hur det går under 2009



Ja det gäller att du har R-däck annars går vi inte i samma klass, men det såg ut så på bilderna, och jag måste börja lära mig slalom, för Gt3an har mycket mer att ge


Jo det ligger R-däck på både denna och S2:an. Aldrig mer sunkiga gatdäck på en busbil!!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Som jag skrev i min biltråd:
"Förresten. Grattis till en otroligt fin bil!
Har själv varit spekulant på den till o från i ca ett år nu. Problemet är att Magnus och jag aldrig varit riktigt i fas när det gäller att vilja sälja och vilja köpa. Tror att du kommer att få många fina mil i den! thumbs up "

Kan berätta att Magnus ringde mig på jobbet, som jag förstod precis efter att affären var klar och han lät minst sagt en aning förvirrad. -Vad har jag gjort?? Var en fras jag minns tydligt..

För egen del letar jag en fil originalelva och det är inte utan att jag blir lite deprimerad när du skriver om dina tankar och planer. Förutom stolarna så är detta en väldigt fin bil nära original. Kan den inte få fortsätta att vara det..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449


Trådstartare
mcburn4ever skrev:
Som jag skrev i min biltråd:
"Förresten. Grattis till en otroligt fin bil!
Har själv varit spekulant på den till o från i ca ett år nu. Problemet är att Magnus och jag aldrig varit riktigt i fas när det gäller att vilja sälja och vilja köpa. Tror att du kommer att få många fina mil i den! thumbs up "

Kan berätta att Magnus ringde mig på jobbet, som jag förstod precis efter att affären var klar och han lät minst sagt en aning förvirrad. -Vad har jag gjort?? Var en fras jag minns tydligt..

För egen del letar jag en fil originalelva och det är inte utan att jag blir lite deprimerad när du skriver om dina tankar och planer. Förutom stolarna så är detta en väldigt fin bil nära original. Kan den inte få fortsätta att vara det..


Det tar emot at borra i bilen för sexpunktsbälten, det gör det verkligen. Har inte bestämt om det blir så ännu. RS-dörrsidor och skruvad halvbur går ju snabbt att återställa, de är ju "bolt-on".

Jo jag kan tänka att Magnus känner sig kluven, hoppas bara att han nu får loss bilen han vill ha!!

//Pehr

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



mcburn4ever skrev:

För egen del letar jag en fil originalelva och det är inte utan att jag blir lite deprimerad när du skriver om dina tankar och planer. Förutom stolarna så är detta en väldigt fin bil nära original. Kan den inte få fortsätta att vara det..


Äsch, ta av dig originalkepsen en stund.. Det är ju inte regalskeppet Vasa direkt.. Porsche byggde 57.000 stycken 964or.

Klart Pehr ska modda bilen lite. Det mesta som gör bilen lättare och säkrare är ju bra moddar och
förresten så borras det alldeles för lite i Porschar nuförtiden.

_________________
--
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
mcburn4ever skrev:

För egen del letar jag en fil originalelva och det är inte utan att jag blir lite deprimerad när du skriver om dina tankar och planer. Förutom stolarna så är detta en väldigt fin bil nära original. Kan den inte få fortsätta att vara det..


Äsch, ta av dig originalkepsen en stund.. Det är ju inte regalskeppet Vasa direkt.. Porsche byggde 57.000 stycken 964or.

Klart Pehr ska modda bilen lite. Det mesta som gör bilen lättare och säkrare är ju bra moddar och
förresten så borras det alldeles för lite i Porschar nuförtiden.


Du får allt bjuda på en åktur när tillfälle ges.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Pehr Johnsson skrev:
Du får allt bjuda på en åktur när tillfälle ges.


Självklart - du får ta dig en rejäl provtur så får vi höra ditt omdöme sen.

_________________
--
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



FredrikÅ skrev:
mcburn4ever skrev:

För egen del letar jag en fil originalelva och det är inte utan att jag blir lite deprimerad när du skriver om dina tankar och planer. Förutom stolarna så är detta en väldigt fin bil nära original. Kan den inte få fortsätta att vara det..


Äsch, ta av dig originalkepsen en stund.. Det är ju inte regalskeppet Vasa direkt.. Porsche byggde 57.000 stycken 964or.

Klart Pehr ska modda bilen lite. Det mesta som gör bilen lättare och säkrare är ju bra moddar och
förresten så borras det alldeles för lite i Porschar nuförtiden.



Pehr skall självfallet göra som han vill, absolut!
Det var mer ett generellt nödanrop jag gjorde. Det finns snart inga fina originalbilar kvar. Så är det..
Har flera exempel där köparen köpte en riktigt fin originalbil och redan innan köpet bestämt att den skulle moddas till banbil. Min fråga är, varför då? Varför köpa en dyr bil och sen lägga ännu mer pengar och i slutändan få något som helt säkert hade varit både lättare och betydlig billigare att köpa direkt från början.

Nä, där ser jag mitt kall..
Kommer jag bara först så skall jag i varje fall se till att rädda en originalklenod, om det sen är en 911 3,0SC cab med 2600 mil på mätaren eller en 964 C4 med 4150 mil på mätaren vet jag ej..


Men nu skiter vi i mitt neggosnack..
Lycka till med bilen Pehr, är helt säker på att det finns många Porscheentusiaster som är en aning avis på din affär med Magnus.
thumbs up

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690



Grattis till en fin bil! thumbs up

Såg annonsen på denna och hajjade till då jag tyckte det verkade vara riktigt bra pris på den.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Tjena Pehr,

Som sagt i din tråd på 944!! Grattis till en väldigt fin 964!!

Du kommer inte att ångra dig!! 964an är grymt rolig att köra!!

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449


Trådstartare
Då var banpremiären avklarad både för mig och bilen. Är otroligt nöjd med hur bilen beter sig och den är mycket snabbare än vad jag är så jag har en bil att växa i lång tid framöver.

Har även kört Slalom med bilen där den dock kändes gunging förmodligen pga av orginalkrängare.

..men för att sammanfatta allt. Vilken bil!!!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Härligt! thumbs up

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449


Trådstartare
Denna här tråden har ju varit minst sagt livlös så en uppdatering är kanske nödvändig?

Jag har haft bilen i tre år nu och det enda jag har haft problem med är en trilskande startspärr som vid två tillfällen tyckt att det var bättre att jag och bilen blev hemma istället. Det har blivit en del körning och lite uppgraderingar under åren som gått men inga jättesaker.

Jag började försiktigt genom att ge motorn nytt arbetsschema med ett nytt chip och lät den få andas lite lättare genom att modda luftburken. Vet inte om detta gav mer effekt, men det gav mer ljud i alla fall!!

Jag fick inte riktigt plats med benen, orginalratten är ju av lastbils typ så den fick ge vika en 968 Club Sport ratt som jag tycker passar perfekt i bilen. Sen fick jag ju inte plats med hjälm heller! 189 cm och taklucka är ingen optimal kombination i en 911, så jag bytte ut stolsfästena till andra i aluminium där jag kunde luta stolen mer bakåt. En ställbar rattdistans fick det också bli.

Köpte ett OMP tornstag av Tobias, det längtade hem till den skånska myllan. Vet inte om jag kan påstå att jag märkte någon större skillnad med detta, men det kostande nästan gratis och skruvades fast på fem minuter.

En brandsläckare hittade in bilen i somras och skruvades fast på ett Brey Krause fäste, detta blev riktigt bra. Hoppas jag slipper använda den!

Lite onödig lättning har också gjorts. Kassetfacket ersattes med ett RS-fack och Stereon åkte ut, tror att jag testade den en gång och att där nog var ljud i en högtalare fram och en bak. Hatthyllan och baksätet åkte också ut när jag monterade en Heigo Halvbur.

Vid en väntan vid ett stopp i somras så slet jag av aluminiumringarna runt instrumenten som förra ägaren? monterat. Sparade säker 100 gram där.

När jag köpte bilen fick jag med luftintag för bromskylning som jag monterat fast jag har inte gjort några hål ännu och dragit några slangar. Känner inte att jag är redo ännu för att göra något med bilen som inte går att ändra tillbaka.

Jag har även köpt på mig en del grejor som jag ännu inte haft tid att ta tag i.
Snubblande över en koplett uppsättning Big Red ok, RS mittdel till kofångaren bak samt att jag har H&R Krängningshämmare 24mm + 26mm liggande som väntar på montering. Har även beställt två st röda Schrott sexpunktsbälten som bör dyka upp vilken dag som helst.

Bilen är väldigt gungig vid slalomkörning, efter att noga kollat upp mitt chassie så tror jag att detta kommer att bytas ut mot något mer roligt.


_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Kul med uppgraderingar - ännu mer kul med körtid. Hoppas du för mer av det senare nästa år, skulle vara kul att tampas med dig i slalomen!

_________________


Porsche 964
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449


Trådstartare
Lite har hänt under vintern.

Bältena har kommit på plats och RS-dörrsidor lika så.



Har lagt en beställning på nytt chassi.

Det blev H&R clubsport "Nordschleife". soom dyker upp om någon vecka. Tidigare har jag redan fixat: Rennline camberplates fram, Rennline topplagringar bak och
H&R Krängningshämmare 24mm + 26mm.

Har även Rennlines solida motorfäste liggande i garaget så det blir en intressant vår!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 - 93
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande