Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formel Lotus 61 FF1600 1970 | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (23821 totalt) |
Nytt projekt!
Denna gången till mig själv, en Lotus 61 i delar som förhoppningsvis blir klar till nästa säsong annars så får jag väl ta ut 85an igen. Så här ser den ut för tillfället Hyffsad ram som ngn har börjat på och en ny kaross. De flesta delarna finns förutom grenrör, adapter motor/växellåda samt diff. Är det ngn som har delar liggande så är jag intresserad. Henrik _________________ Henrik Hansson |
||
Rolig bil du har hittat. Tycker sitt brunns hålet ser väldigt smalt ut eller är det en synvilla?
_________________ Andreas Åkebrink Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic Gillar att svarva och fräsa egna grejer |
||
Hej
Fler bilder kommer så fort jag fått hem ramen till mitt garage. Just nu står de stora delarna i Skåne. Japp, sittbrunnshålet är den gamla smala typen lite ala modern F1 där bara hjälmen sticker upp. Detta modifierades senare i samband med att man sänkte karossen för mindre frontarea då blev det plats även för axlarna i hålet. Frågan är vilket som är bäst stor frontarea eller en gubbe som sticker upp ur hålet...... Henrik _________________ Henrik Hansson |
||
Vackert.
Leif Norberg kan säkert hjälpa dig med det som fattas. http://www.norberg-motorsport.com/ VH Per _________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
Hej
Det har varit dåligt med uppdatering här på sistonde. Jag har lagt en del tid på research för att hitta mått och utseende på fäste och instrumentbräda hur det skall se ut egentligen Jag har hittat en hel del på nätet och har nu fått lite delar på plats bla instrumentbrädan som kom på plats ikväll. Lite bilder från "dummy bygget" med de delar som kom i lådorna för att få en uppfattning av vad som var med och vad som saknades Här har tidigare ägare använt en för liten P-Ända som led till övre länkarmen fastklämd med en klamma i övre länkarmen oc en plåtbit runt konan så den skall "passa" i spindeln! Hua! Fler bilder finns på min hemsida http://www.hhtech.se/lotus61/pics/lo _________________ Henrik Hansson |
||
Så nu är ramen snart klar för att skickas på blästring
Mått på hållaren till kylaren kan jag tacka Åke Axelsson för som var ute och kröp i sitt garage. Ny hjälpram till växellådan nu med hållare till oljekylaren. Även hållaren till oljetanken och till motorkåpan är nytt. Hål för instrument i I-brädan samt stosar till kylarrören (osäkert om jag vågar använda ramrören som kylrör, men det ser iaf trevligt ut att ha dom där Henrik www.hhtech.se _________________ Henrik Hansson |
||
Har viss glömt uppdatera denna tråden på ett tag.
Nu satsar jag på säsongen 2011 och det har hänt lite sen sist. Instrumentbrädan blev bra med nya Smiths instrument. Ny växelspaksknopp med emblem från modifierad pin...... Motor på plats (Reservmotorn från RF76an) Jag har gjort jiggar och en sats nya länkarmar som nu är tillbaka från kromning. Provmontering av hjulupphängning fram innan ytbehandling. LEDA stötdämparna är ett e-bay fynd Provmontering bak. Uprightsen har varit iväg på Kephos fosfatering som ger en riktigt trevlig yta på magnesium. Bromsystemet är klart och alla uprights ligger klara. Stolen är inpassad och klar. Elsystem är klart. Det kom ett paket från Demon Tweeks idag med de sista delarna. Det som återstår är att få klart växellådan och jag saknar egentligen ett par utgående axlar till en MK8 men håller på att göra en adapter till MK9 axlar så jag kan använda gummiknutar på dom. Slutinpassning av karossen och lack återstår oxå. Lite mer bilder och info finns på min hemsida _________________ Henrik Hansson |
||
Kul att det går framåt, Henrik!
Antar att vi kommer att ses på banorna i sommar, även om SPVM inte kommer köra så ofta med RHK i år. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Sakta går det och uppdateringarna på Rejsa är få.
Detta har hänt Saker har varit på ytbehandlig Motor och växellåda har monterats och motor är provstartad Kylaren har fått ett nytt cellpaket Karossen tilpassad men det återstår lite finjustering Bilen kom ner på hjul igen idag Den har troligen inte körts sen 1983 då Jan Jirwik sköt motorn och sen sålde den vidare 1984 till Roger på Specialdelsservice. Se mer på min hemsida www.hhtech.se _________________ Henrik Hansson |
||
Sakta går det och uppdateringarna på Rejsa är få.
Detta har hänt Saker har varit på ytbehandlig Motor och växellåda har monterats och motor är provstartad Kylaren har fått ett nytt cellpaket Karossen tilpassad men det återstår lite finjustering Bilen kom ner på hjul igen idag Den har troligen inte körts sen 1983 då Jan Jirwik sköt motorn och sen sålde den vidare 1984 till Roger på Specialdelsservice. Se mer på min hemsida www.hhtech.se _________________ Henrik Hansson |
||
Tyvärr så sket det sig ut ur Opelkurvan på andra passet på fredagen inför RHKs tävling på Anderstorp
Snurrade, kom ut på gräset och slog i räcket. Kaross, 2 fälgar och två stag till bagvagnen så det var inte så farligt. Tyvärr så vill inte Peter Denty göra fler karosser ur formen men integrerad nos och smal cockpit då den börjar bli för dålig så det är bara till att laga. www.hhtech.se _________________ Henrik Hansson |
||
Det var mycket tråkit när vi fick höra i depån att Henrik åkt av med sin fina 61 men han var vid gott mod ändå !? Hoppas att han kommer till Velodrom loppet !!
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Kolla med Björn från Örebro om inte han kan gjuta en ny nos till dig, gör kanon fina jobb. Han sköter Håkan Holmbergs Lola Sports 2000 så han är säkert på karlskoga om ett par veckor. /Daniel _________________ Daniel Johannesson Mekaniker: Historisk Racing: Tiga Sports 2000 Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991 |
||
Kan du inte gjuta av din? så får du en egen gjutform. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Våra race- och banåkarbilar Formel Lotus 61 FF1600 1970 | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (23821 totalt) |