Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 -95 RWD | 1 besök senaste veckan (14947 totalt) |
Tänkte slänga upp en liten tråd på mitt påbörjade projekt..
Fick tag i en Saab 900 2,0t -95:a med rasad låda för en struntsumma och började genast planera och demontera...har inga bilder på bilen som den va när jag fick hem den. Bilen byggs på extrem budget och ska besiktigas som amatörbyggt fordon och reggas för gatbruk.. Den kommer bestå av följande som det ser ut för tillfället.. orörd Saab B204L motor Eget grenrör i 48,3 mm rör, t3 fläns original insug Trionic 5 styrsystem elektrisk vattenpump Alu-IC Separat wastegate Opel omega låda originalkoppling Volvo 960 multilink bakaxel med slungdiff och coiloverdämpare Volvo 960 spindlar fram,hemmabyggda coilovers och topplagringar med ledlager,rörbärarmar i 30x3mm rör Volvo 960 styrväxel Volvo 960 bromsar 17" alufälgar _________________ Jan Ullström |
||||
trevligt att det finns folk som tycker om sådant här...anledningen till att jag valt den bakvagnen och växellådan är just för att jag har dom delarna liggandes...sen har jag en getrag 260 låda liggandes om omegalådan skulle gå sönder
_________________ Jan Ullström |
||||
"man tager vad man haver" låter sunt. Alltid skoj med modifierade bilar. Jäkla jobb du har framför dig. Hoppas det blir bra med viktfördelning och allt. Ska motorn in mot föraren för att optimera viktfördelningen eller vad har den bilen för viktfördelning original? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Kommer nog bli en del jobb...
Vet inte vad bilen har för viktfördelning original men motorn kommer troligtvis hamna en bra bit in i kupén.. så man får hoppas att det blir bra.. Kan även tillägga att bilen ska reggas för gatan också... _________________ Jan Ullström |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Dags för en stor updatering..
bakvagnen har hittat sin plats bak i bilen,upphängd i en nytillverkad ram i fyrkantsprofil..är inte riktigt färdig.. motorn och växellådan är inplacerade där dom ska vara Kommer att behöva bredda skärmarna lite tror jag.. Detta va allt för denna gången.. _________________ Jan Ullström |
||||
Mycket intressant projekt!
Håller på med ett liknande bygge själv fast baserat på en astra med BMW delar, e30 bakvagn och en M60b40 i fram. Har du några med bilder på hur du har löst styrningen så får du gärna lägga upp dom. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
Tack för possitiva svar..
Det har faktiskt tillkommit tak över plattan..dock ej isolerat.. Styrninget är ej klar än så har ej några bilder på det..kommer att bli volvo 960 styrväxel och saabens rattstång samt lite hemmameck.. _________________ Jan Ullström |
||||
Det står väll i första posten?
Riktigt ballt projekt du har! Ser fram emot fler uppdateringar! _________________ Rikard Skatt |
||||
Kul projekt, kommer verkligen att följas
Har själv varit inne å funderat på detta spår men då med annan motor men kom fram till att jag inte har ekonomin för det än, hehe. Keep up the good work. /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
Har hänt lite sen senast..
Motorn har hamnat på sin slutgiltiga plats,fästen gjorda för motor och växellåda..kardantunneln har påbörjats,bakre stötdämpare e på plats,rattstång sitter på plats,grenröret har påbörjats,mm Lite bilder: Växellådsfäste Motorfäste höger Motorfäste vänster Stötdämparfäste Stötdämpare underifrån Rattstången Delar till brossystemet Grenröret påbörjat Påbörjad kardantunnel Det va allt för denna gången.. _________________ Jan Ullström |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 -95 RWD | 1 besök senaste veckan (14947 totalt) |