Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S4 1990 Hajen 2
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (18009 totalt)
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
Ja, för Hajen 1 är den gamla 635an.


Men här ska det givetvis handla om 2an, här framför Essingeledsföstöraren:



Till att börja med kan vi väl klargöra att det är inte Johan som fått mig bilintresserad, han har fått det med gener och modersmjölk. Och 928an körde jag första gången innan han var påtänkt. och hans pappa får ALLTID Porschefeber på våren. Så Johan (johan944) var medlem i PCS redan innan han föddes!

Så till bilen:

Porsche 928 S4 1990
Har gått ca 19k
Färg: L22 Slate grey metalic ( option: 567 mörkare färg :? )


Bilen är utrustad med bl a: eltaklucka, läderinredning, eluppvärmd passagerarstol
Sommarfälgar: 5-ekrade split (bild längre ner) med 235 fram och 255 bak 17"
Vinterfälgar: 16" Cupfälgar med 235 runt om

Så här ser den ut :















Enligt utrustningslistan hade bilen som original 16" Clubsportfälgar i gjuten aluminium med 7,5" fram och 9" bak. Någon har bytt till dessa på bilden ovan.




Bilen kommer till mångas förtret att köras året om, men jag behöver bara en och vill ha en rolig och udda bil. Att det nu blev den andra av mina två drömbilar är en riktig lyckoträff
Sist tagna på Gotland nu i helgen:


Mer aktuella bilder och tekniska data kommer.

Numera har Hajen 16" Cupfälgar på både sommar och vinter sulor. JAg lämnade också in den på lackrenovering efter en "rådjursjakt" då motorhuv och ena framskärmen fick lackas om.

Jag tog ut den på bana för örsta gången nu i augusti på Gotland Ring, skitkul! Har testat att köra lite slalom som också var jätteskoj. Träffpunkt 80 besöktes i september.

Tänker försöka fortsätta att ta ut den på bana och slalom så ofta som tillfälle ges.

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Kul att du lagt upp bilen här, och att du vågat dig ut på banan. Kan ju misstänka att du kört med PCS Hur håller däcken för bankörning, det är ju ingen lättviktare direkt (iof väger den väl som en ny vw golf ungefär ). Men det kanske inte visat sig än. Hur som helst, vi lär ju ses nästa säsong ute på banorna med PCS

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Kul med 928or!!! och hallå, vad väger bilar idag egentligen? och de som säger 928 är tung vet dom vad den väger? Jag vägde min när jag köpte den och det skiljde ca 50kg mot en Ferrari 348 med 10hk mindre och inget baksäte...

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



enl teknikens värld 1981 väger en 928 1540kg, 928s 1570kg. Så jag skulle tippa att en 90a s4 väger ytterligare kanske 50-100kg..Stämmer det ?, Nina borde ju ha koll om inte annat då hon har regpapprena på den

Men som sagt, ja tror en golf av modernare snitt med v6a väger i dom trakerna, så det är ju inte några störda siffror...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
Skattevikt är 1740 kg. Däck på bana..... nu kör jag ju inte så hårt. Ännu i alla fall, så jag hoppas klara mig några mil till

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
Nu är vinterdäcken på.... men ingen snö och kyla i antågande. Så den roliga vinterkörningen ligger än så länge på is.

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6064



Kom på att det kanske ska visas att mamma faktiskt har vaarit ute på bana med bilen


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
Det lär väl inte vara öppet där när jag kommer till ön nästa helg Men det kommer väl fler tillfällen både där och på andra ställen i Sverige

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6064



Här kommer lite bilder på hur utväxlingskurvorna och häst/vrid kurvorna ser ut S4 jämfört med GTS. Klicka på bilderna för att få dem störe.

S4 Häst/NM


GTS Häst/NM


Utväxlingskurva S4 Automat


Utväxlingskurva GTS Manuel

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90



Vad har en sådan tungviktare för varvtider på GR?

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
Eftersom det var ett banmöte med Porscheklubben togs inga varvtider.

Men egentligen har jag ingen koll. Det var första gången jag tog ut bilen på bana och har heller aldrig kört på Gotland ring så jag tog det lugnt. Men uppskattningsvis 6 till 7 varv på 15 minuter.

Men det kommer ju tillfällen att förbättra sig

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

J.Stigson skrev:
Kom på att det kanske ska visas att mamma faktiskt har vaarit ute på bana med bilen


Läckert! thumbs up thumbs up thumbs up
Det är kanske en 928 man ska ha? Får man plats med barnvagn?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
EN barnvagn är inga problem. Inte heller en Billyhylla från IKEA.... eller EN flyttkartong... och den funkar alldeles utmärkt att åka till ICA och veckohandla med

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



s4häxan skrev:
EN barnvagn är inga problem. Inte heller en Billyhylla från IKEA.... eller EN flyttkartong... och den funkar alldeles utmärkt att åka till ICA och veckohandla med

Hur är det med rostbeständigheten om man bruksar i vintersaltet?
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
Karossen är ju helgalvad vilket underlättar skötseln. Sen kör jag ju inte varje dag... och har bilen i varmgarage. Än så länge ingen rost som jag sett.

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
Idag kom ett stort, tjockt brev med posten.... Det visade sig innehålla tidigare dokumentation på bilen.

Där var original servicebok, papper från det den togs in i Sverige, div kvitton från tidigare reparationer mm.

När jag köpte bilen påstod säljaren att allt detta blivit stulet på firman, men jag fick kopior som de hunnit ta...

Bättre sent än aldrig i alla fall. Och roligt att förra ägaren tagit sig tid att leta rätt på vem som haft bilen förut och skicka mig alltihop!

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6064



Kan väll skriva lite åt mamma då han inte riktigt har koll på tråden

Bilen har under en tid haft ett lite vinande ljud ifrån transmisionen som lokaliserades till att antingen vara ett lager i vxllådan eller att det var transaxeln.

så bilen lämnades in på K3 för kontroll och fix av felet. Visade sig att det både var ett lager i vxllådan och att transaxeln började bli dålig. Så efter vissa funderingar togs beslutet att fixa båda felen nu istället för att bara fixa det ena nu och det andra till våren.

Så hajen har numera en sprillans ny transaxel och vxllådan har fått en översyn med byte av några lager, inte billigt men välbehövligt och just nu det sista stora jobbet.

I samband med detta så gjordes även en storservice där kamkedjesträckarna och kammarna kontrollerades i förebygande syfte då ett känt fel på 944 turbo och s2 med 16v toppen är just kedjestäckarna. Men det var inget fel på dem alls.

Så nu får mamma fylla på med lite bilder och info till om hon vill.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
Så är det då dags för att byta topplockspackningar även på min Haj....

Plus att bilen blev påbackad på höger framskärm under tiden den stod på K3 i december. Så det ska bli ett besök på lackversktan direkt efter att motorn fixas innan det är dags att ge sig ut på vägarna igen.

Men då ni

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
Den som väntar på nåt gott väntar ALLTID för länge > > >

Så här har det sett ut ett tag nu:




Men nu äntligen har det vänt. Sista delarna kom från Utzon i veckna. Efter en extra försening av en annan välrenomerad firmas "glömska" i 5 veckor så hinner jag väl inte få bilen förrän efter nyår....

Ja ja ja... det blir nog bra till slut. Min lillebror är en mekhjälte som gett sig på att göra det här jobbet, han har iofs renoverat ett antal bilar av olika sorter förut och jobbar med båtmotorer men aldrig en Porsche.

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
s4häxan
Stockholm
Här sen Jun 2008
Inlägg: 235


Trådstartare
Äntligen! Hajen är hemma i garaget igen


Efter isärplockning ( vilket drog ut på tiden då vi fick dödsfall i familjen och lillebror bilmek passade på att opereras för ljumskbråck och sen se till att hälften av marinans båtar skulle sjösättas och sist men inte men minst dra iväg på en 2-hjuling på ett gäng olika rockfestivaler!!!!!) så har det gått sakta men säkert åt rätt håll.
















Sen började det hända saker....









Mellan de här bilderna kom rapporten att: Nu syns det mer i hyllan än i motorn att det går framåt & att det var trångt. Det sitter ju en 4-tumsmotor i en 3-tums bil.




Så 2 dagar före nyårsafton ringer brorsan och låter mig höra att han startat bilen genom mobilen Och på nyårsdagen när jag skulle åka iväg och jobba på natten ringde han och ville att jag skulle ställa på bilen

I fredags körde jag så hem från Västervik i strålande sol och lite is på vägen men det var väl ok att jag måsta ta det lite lugnt i början.

Min Lillebror är guld värd


Nu ska bilen bara in och fixa höger framflygel som ett pucko till försäljare orsakade på K3 i dec 2010...


Sen........

_________________
Nina Malmberg
928 S4 -90
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6064





Nej jag är inte förbannad, bara irriterad på porsches konstruktörer av spännaren till generatorn.....

Här ska man ordna så att bilen är klar till sommaren och så drar man av skruvdjäkeln som spänner generatorremmen

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S4 1990 Hajen 2
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (18009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande