Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 -89 M20 turbo bus/banbil (med lite bromsproblem..) | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (12174 totalt) |
(Jag är norsk, så ursäkta om det blir skrivfel här.)
Äfter att blivit drabbad av E30-sjukan, som är mildt sagt smittsam, kom jag över ett passande objekt att pula med, en Delphingrå 2-dörrars 320 -89 i "sådar" hyfsat skick. (läs: Slitet.) Denna bilen köptes av en polare som har haft den som bruksbil 2 år, och inte varit så generös med underhåll og reparationer. Så inte alls är det en pärla, men det ska inte vara meningen med den häller. Bilen ägs av mig och min polare Frank, vi delar likt på alla kostnader och körning. Tanken bakom detta är at det borde bli likvärdigt med pengar och körning på båda. Bileen var tänkt som ett lågbudgetbygge, men det skiter sig tämligen snabbt tror vi båda. Men vi ska prova att hålla det på en någonlunda "normal" nivå. om man ser bort från fälgarna, var det så här den såg ut när vi hämtade den. Oz-fälgarna tilhör Frank's Caddy. (bruksbilen.) Han kör också en -86 ur quattro, som kan ses i bakgrunden på ett av foton. Jag har en -01 A4 som bruksbil, men den är inget vidare specielt att nämnas här. Några bilder på bilen. Bilen blev köpt av en polare för en billig peng, og målet är att bygga en bana/busbil för en relativt rimlig peng. Eftersom däck, bromsar og fjädrar/dämpare var helt slut, hade vi ju en ursäkt för att byta til lite rejsigare greijer. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Eftersom Photobucket ej funkar för nuvarande, får jag inte laddat upp fler bilder.. Uppdateringar kommer snarast!
_________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Lite "nytt" info om bilen.
Lite polering för att snygga upp den lite. Lite snyggare blev den allt! Själva Kraftwerket, totalt orörd M20B20: _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Lite "go-fast" prylar, nytt och mycket mer greppvänligt ratt
En låda med julklappar, fast det är inte riktigt jul än. Frank i full gång med att ta upp dem nya Coilover-benen. Borde väl allt va lite bättre enn dom originala. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Lite nya slitdelar, oljefilter och topplagringar bak (från M3 E46, mycket styvare än originalt)
Möjligt denna motorn finner sin plats under huven en vacker dag?? Styrväxel från Z3, med en j..la mycket bättre feeling och endast 2,7 varv lock/lock Nu också med servoassistans _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
En annan polare, Raymond, på garagebesök, granskar lite i "Bibeln" (a.k.a Haynes) om hvilken storlek det är på muttern på spindeln.
Frank igång med att skruva av dom gamla, slitna fjäderbenen. Vad tycks om mössan? Hyfsat slitet skick, egentligen. Nytt ben på plats: Dem nya fjädrarna bak, självklart skruvad helt i botten: Lite lägre blev den allt. Faktisk så låg att vi inte längre kunde köra med 16" hjul, pga fel innpress som tog i fjädertallriken när den blev så låg. Då blev det istället att åka med 14" med ur-usla däck. Typisk, eftersom vi ju skulle köra med bilen på Bmw-club Norge på Våler-banan om 2 dagar.. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
och skal man köra ban-åka, är det en fördel att man sitter bra.
Två stk sitt-fast stolar, en Sabelt och en OMP stol som är på utlån. Tack, Raymond. Lite hemsnide på underredet måste til, inga köpeprylar här inte! Lite kylning på borren är viktigt. I detta fallet benyttas Isopropanol. Luktar rätt gött! "Borde väl sitta som hansken!" Jajamen, blev inte alls illa! _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
En liten ting til som måste fixas, koppla upp el-fläkt eftersom den original slirfläkten suger purjo!
Fläkt fra Fiat Croma passar rätt snyggt framför kylaren, och kyler rätt så bra faktisk. Kan vara lugnt att ha, i fall det går lite för hett för seg på banan. Här är vi då på väg til Våler-banan, ett litet pit stop på vägen. Raymond inspiserar körställningen, ger den fyra rattar. Tycker sumpen blev lite utsatt när bilen blev såpass låg, men... Går det, så går det. Dem ur-stygga hjulen vi satte på. Duro DP3000 175/65-14 är vel totalt fel till banåka, men vad gör vi när det inte finns annat? Jo, man tar vad man har. Det enda kör-fotot av bilen. Man kan såvidt skymta mig bakerst på högersidan. Det är självfallet att jag slipper fram dom andra, så jag kan slicka lite bakände på dom i den påföljande chikanen. (har inget alls att göra med att jag tycker det fattas sådär typ tvåhundra hk i bilen..) Dom berömda högkvalitetsdäcken såg så har ut efter ungefär 25 varv på banan. Vilket är rätt okej, specielt eftersom bilen understyrde nåt fruktansvärd, nästan som att köra gammal Audi igen. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Så allt i allt, specs på bilen, pr idag är följande:
*FK Coilovers *Bakre dämparlager från M3E46 *Kort styrvxl från Z3, med servo *Sabelt ratt *En styck Sabelt stol och en styck OMP stol *Lättad lite på inredningen (och lite på karossen i form av rost..) *Stora diffen från E28 med 25% broms och ca 2,93:1 i utvxl. Har självfallet också gjort lite vanlig service på den, så som: -Ny olja och filter -Allt i tändningsanläggningen är nytt (lock, rotor, stift, ledningar, coil) -Ny bromsvätska -Nya skivor och belägg fram, nya trummor och band bak -Bytt kylarvätska ++ Planerna framöver för bilen tar vi lite som det kommer, men några detaljer ska fiksas i vinter. -Lite rostlagning här och där -Nya framskärmar -R-däck -Alla bussningar ska svarvas i Delrin -Grövre krängingshämmare fram, och få på k-hämmare bak -Antingen motorbyte äller turbokonvertering på den lilla sexan som sitter i. -Camberplattor fram. -Lite bättre bromsar också skulle inte sitta fel. (för nuvarande sitter det bromsar från Det Stora Bilvaruhuset fram o bak.) Sesongen är väl mer eller mindre slut för i år, men vi hoppas at få bilen klar till påsk, då vi har planlagd en resa til Ringen. Vidare uppdateringar kommer när det händer. Tommy _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Just varit på besiktning, det blev 3 stk 2:or, huvudinnfästningsbussningarna i bakvagnen, div bromsrör och upphänget til bakre ljuddämparen. Inga allvarliga fel. alltså.
_________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Kul med ett E30 projekt.
Bromsarna fixas enklast med Nya skivor runtom friska ok med mässningsbussningar Bra belägg fram t.ex Carbotech XP10 Stålomspunna slangar Frisk bromsvätska kylning till frambromsarna man klarar sig långt med orginal bromsarna om man lättar bilen Motorn byter ni lämpligast till en M20B25 oslagbart billigaste trimmningen ett par 7*15 fälgar med 205/50-15 R-däck gör susen för varvtiderna Krängarna fixar du lämpligast genom att borra ett hål 20 mm längre in på krängarmen & sedan koppla krängaren till fjäderbenet som på m3 då blir den ca 100% styvare än orginal lämplig att plocka krängare från 325 (20mm) eller 318cab (21mm) Bak finns det 14,5mm sätt en klämma en bit in på krängarmarna så blir den styvare. Lättar ni bort 200kg & sätter i en 2,5L maskin med rätt väghållning & bromsar så har ni en bil som hänger med det mesta på banan Vill ni kika på E30 lättning kika i min 318is tråd den väger i dagsläget ca 850 kg tomvikt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Vi väntar på update
Det ryktas om hämliga affärer i garaget i Halden.. Trevligt, men inte bra för självfortroendet til konkurenterna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Kenneth Höiom/NS BtG 7:56 M3E30 2.5 291hk M3GT 295hk M535i E12 TURBO 550hk |
||
En liten update med fotos kommer snabbt som vinden, måste bara hämta kameran som ligger i verksta'n.
Vi två är ju rena Ring-Jungfru's i kontrast til ni "Ring-Meister-pojkar" Ny motor, låda, bakaxel og lite annat är satt inn i bilen nu, nya framskärmar og R-däck är handlat inn. Får bara hoppas den blir klar til påsk. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
T.ex från en Z3 1,9a, typ. Våran är innköpt på www.autohausaz.com til en mkt billig peng! Passar inte helt bolt-on, men ganska ok att få på. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Tackar för tips! _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Lit nytt info och lite fotos:
Demontering av huv, front, skärmar och lite annat för änklare skruvning. Demontering av den gamla bakvagnen och några fotos på den nya 325 bakvagnen med Powerflexbussningar. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
"Grymma" klumpen med hemlagad infästning med delar från generator-stramnings staget
Frank på väg under bilen för at demontera kardanen Garagebesök fra R. Andersen "Ja.... verkar bra det här!" "Liiiiite" dåliga bromsrör.. Nya bromsrören klar att sträckas ut och monteras. Byte av en bärkula, som skulle visa sig vara bara ett h....ete Sedan den allt va kass, så värmde vi på armen rejält vid infästningen, i hopp om att den skulle lossna. ..och vips, så var den ute. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
På hög tid att få ut b20-n, som ställde til det lite för oss mot slutet av sesongen.
Vi tog hela paketet med låda och motor i ett. Demontering av servopumpen Frank poserar lite halv-erotisk vid den gamla motorn Lite bättre plats utan en motor med drivline i. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Sen, här har vi motorn som skal ned i bilen inför sesongen.
M20B25 med ett litet snigelhus på den ena sidan. Inför montering av turbon på grenröret, behövdes en liten vändning på lager/kompressor og avgasdel, då just denna turbo inte har suttit på motorn förrut. och i det ena hålet fann vi sjävklart en bult som var knäckt.. Höll på i 2 timmar fö att få ut den. Lite värmning och ett vänligt övertalande från gummiklubban fick vi äntligen isär den. Ny koppling (Sachs 618 med 4-pucks Sachs-sinter) monteras, och Frank spanar in. Vi kan trygt konstatera att den verkar lite bättre än original. På med lådan, Getrag 260 som har fått ny olja bl.a, på motorn. Lyfter i hela paketet i bilen. Sådär, lugnt. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 -89 M20 turbo bus/banbil (med lite bromsproblem..) | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (12174 totalt) |