Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 cup2010?
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (18611 totalt)
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Jag har köpt mig en "färdig" räserbil med vagnbok för bmwcup 2008. Säkert känd för alla gamla BMWnissar

Skitar på att köra alla tävlingar 2009, först hade jag tänkt hinna med sista racet iår men det känns som att det blir många mil för att testa bilen. Den behöver säkerligen en hel del omsorg, även putsen är odiskutabelt rejsig.
Varför då en tråd, jo jag har nästan ingen erfarenhet av att mecka bmw och vart man hittar grejer så lite input kan vara ovärderligt ibland.


först åtgärd blir att åtgärda karossen, det behövs ny "glasfiber" huv och skuff samt ny lack.
Även fjäderben runt om kommer jag att skicka till "fabriken" för olje och packningsbyte. Tänkte testa spisen på rullandeväg för att se vad som finns, tycker den inte känns så pigg...
Buren är jag sugen på att bygga om ibakän, men måste kolla om man får det först.





_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Hej,

Jasså det var du som köpte denna bil! Välkommen till BMW Sport Club och BMW Cup, alltid kul med nya förare samt att bilarna lever kvar i Sveriges bästa märkesbundna sprintserie

Tveka inte att höra av dig till BMW Cup representanterna om du har frågor, kontaktinfo finns på klubbens hemsida.

Trevlig motor är det också, den blir man snabbt förälskad i! Hoppas du tar dig till Gelleråsen på lördag, det är aldrig försent att efteranmäla sig. Det är ju bra att känna på bilen innan vinterns modifieringar.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Tycker absolut du ska köra! Vilken klass går den in i?
I övrigt tycker jag det var lite tunt med info för oss konkurrenter...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Markus97 skrev:
Vilken klass går den in i?


Den har väl gått i modifierad tidigare.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Ja, det är modifierad den gått i och så även nästa år.
Jag är duktigt sugen på att köra Gelleråsen men jag har hittat lite väl mycket att ordna med bilen redan. troligtvis blir det test i Fällfors i helgen istället. Det är trots allt 90 mil enkel väg till Gelleråsen men som sagt jag är riktigt sugen...

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Erik,

Klart du ska vara med på Gelleråsen.
Det finns bärgare om bilen inte skulle orka in i mål

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Trevlig bil du köpt thumbs up Får man fråga hur mycket en sådan bil kostar ungefär

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hoppas att du är hyfsat nöjd med shake-downtestet eller vad man ska kalla det i Fällfors i lördags. Trots snö och väta...

Det är kul att se lite rejsbilar i vår konbana också, det brukar ge en bra måttstock åt de andra tiderna.

Du har en del jobb på bilen men det blir säkert bra. Kämpa på!

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
hej igen!

Blev lite lätt stressad när nyåret passerade! Det jobbas flitigt i många trådar här och vilken puts de flesta har!!

Nåja jag har precis lagt fjäderbenen på "lådan", höger fram var duktigt krokigt och behöver bytas. Skickar en bild på ett av benen bak, visst skall det sitta en hylsa mellan fjädrarna? På bilden av framfjädern står det 180, kan det vara 180 N/mm som menas? Tyckte annars vid provkörning att bilen verkade sanslöst för hård i bakän...

Är det nån som kan rekomendera vad man skall skaffa för belägg till bromsarna? och vart? Jag antar att det är M3 anno 87 bromsok


/erik





_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



ANTEROW skrev:
Nåja jag har precis lagt fjäderbenen på "lådan", höger fram var duktigt krokigt och behöver bytas. Skickar en bild på ett av benen bak, visst skall det sitta en hylsa mellan fjädrarna? På bilden av framfjädern står det 180, kan det vara 180 N/mm som menas? Tyckte annars vid provkörning att bilen verkade sanslöst för hård i bakän...

Är det nån som kan rekomendera vad man skall skaffa för belägg till bromsarna? och vart? Jag antar att det är M3 anno 87 bromsok


Kom igen, det är bara 127d kvar http://bimmer.se/springbreak/
Japp det saknas en hylsa.
180mm kan vara längden, men stämmer inte det så är det antaglingen hårdheten. Är enheten N/mm så har förra ägaren åkt med duktigt hård sättning. 120N/mm fram & 60N/mm bak kan rekommenderas som en bra start.

Belägg kan jag starkt rekommendera Carbotech XP10 eller 12 fram och Carbotech 8 eller 6 bak, http://www.peansweden.com/

_________________
Patrik Skoog
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Patrik Skoog skrev:


Kom igen, det är bara 127d kvar http://bimmer.se/springbreak/
Japp det saknas en hylsa.
180mm kan vara längden, men stämmer inte det så är det antaglingen hårdheten. Är enheten N/mm så har förra ägaren åkt med duktigt hård sättning. 120N/mm fram & 60N/mm bak kan rekommenderas som en bra start.

Belägg kan jag starkt rekommendera Carbotech XP10 eller 12 fram och Carbotech 8 eller 6 bak, http://www.peansweden.com/



Kanske superdum fråga från en som inte är alls insatt utan bara läst vad andra haft, men är inte fjäderkonstanterna tvärtom?

Alltså mjukare fjädrar fram än bak? 60N/mm fram och 120N/mm bak? Har för mig jag läst det på flera ställen gällande vanliga E30. Eller är M3an annorlunda med utväxlingar o allt vad det heter

_________________
Peter Sternersson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik menar på coilover plats bak då är det inte 0,45 i utv som på orginal plats

då motsvarar 60 N/mm bak ca 135 N/mm på orginal plats

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
oj, jag mätte fjädern till 122mm lång. Måste man provtrycka fjädern eller är det oftast samma material i fjädrar så man kan beräkna?

Skall beställa lite belägg idag iallafall.

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



här finns lite excel dokument som johan sjölinder skrivit samman det finns ett som heter
fjäder konstant där kan du beräkna hur hård fjädern är så fär du en fingervisning om hårdheten på
dina fjädrar

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Bra tips!

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
enligt fulings excel och mina mätningar så är det 185N/mm fram och 85N/mm bak, coilover bak alltså. Är detta heltokigt? Man kanske skulle köpa extra fjädrar så att man snabbt kan byta och testa lite.

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Har du 185 N/mm fram är det riktigt hårt värdet bak skulle motsvara 188 N/mm på orginalplats

Skulle nog vara bra att köpa på sig en uppsättning fjädrar med lite mjukare värden
Patrik hade väl lite förslag tidigare i tråden

Har du hydralpress & våg hemma kan du även test hur hårda dina fjädrar är

ställ fjädern på vågen nolla vågen mät total fjäderlängd pressa ihop tills vågen visar 100 kg
mät fjädern igen då har du hur många kg/mm det behövs grovt kan du översätta detta
till N/mm genom att 1 kg = 10 N

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Ett annat bra tips är att inte stressa med att förbättra bilen. utan att lägga huvuddelen av tiden/pengarna på banan. Det är där du kan göra de stora förbättringarna genom att köra mycket. Och sedan förbättra bilen efterhand.

Själv köpte jag en bil för att åka i BMW Cup standard inför 2007. Och de stora förbättringarna jag gjort har jag gjort pga mycket tävlande och körtid. Så ut på banan och tävla.

_________________
olof Johansson
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Jaha, då var man gipsad och sjukskriven i minst två månader. Skall med andra ord satsa på att få ihop bilen som den är, fast genomgången. Har som tur är bromsoken på garagebänken så dem kan jag göra iordning med nya packningar. Fjäderbenen är klara i veckan på "fabriken", lite dyrt tycker jag allt att det blev, 16000kr. Förutom olje och packningsbyte så byter de även det krokiga mcp benet och bägge kolvhuven i mcp benen. Macp är inte så trevligt!
Det som måste göras innan premiär är två rosthål i hjulhusen vilka gör föraren illamånde av avgaser samt byta alla oljor och blaska på lite färg. Sen är den nog redo. Även om jag är desarmerad nu så skall jag nog hinna.

Att fjädrarna fram är hårda kan vara en kompromiss pga orignial kränghämmare med bussningar. Börjar man ändra i nåt får man väl ändra allt, annars kanske det blir sämre.

/motorsport är bättre än tennis för 35åriga gubbar

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



ANTEROW skrev:
Jaha, då var man gipsad och sjukskriven i minst två månader. Skall med andra ord satsa på att få ihop bilen som den är, fast genomgången. Har som tur är bromsoken på garagebänken så dem kan jag göra iordning med nya packningar. Fjäderbenen är klara i veckan på "fabriken", lite dyrt tycker jag allt att det blev, 16000kr. Förutom olje och packningsbyte så byter de även det krokiga mcp benet och bägge kolvhuven i mcp benen. Macp är inte så trevligt!
Det som måste göras innan premiär är två rosthål i hjulhusen vilka gör föraren illamånde av avgaser samt byta alla oljor och blaska på lite färg. Sen är den nog redo. Även om jag är desarmerad nu så skall jag nog hinna.

Att fjädrarna fram är hårda kan vara en kompromiss pga orignial kränghämmare med bussningar. Börjar man ändra i nåt får man väl ändra allt, annars kanske det blir sämre.

/motorsport är bättre än tennis för 35åriga gubbar


Surt med gipset, och andra sidan så finns det gott om garagetid nu
16k är mycket pengar, men är det mesta krokigt och läcker olja så finns det inga genvägar, dämparna är bland det viktigaste du har. Ang fjäderhårdheten så kan det mycket väl vara så att det du har passar din körstil/setup så är bara fjädrarna ok (de såg väldigt rostiga ut på tidigare bilder) så använd det du har så länge. Vill du sedan prova något annat som bevisligen går att åka fort med så kan du ju testa 120N fram & 60N bak.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ang fjädervärden så beror det ju lite på vad bilen vägen ofjädrar på varje
hjul hur hårt det egentligen blir.

Det bästa äv väl ändå om man har råd att köpa på sig lite olika värden & testa vad
som känns bäst i förhållande till bilen & egen körstil

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 cup2010?
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (18611 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande