Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 528i -86
4992 besök totalt
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Hej,
Saknaden efter en bigblock (M30!) till vardags blev för stor till slut...
Så jag köpte (övertog vårdanden?) av en bekants 528i, ljusblåmetallick, hyfsad i karossen, nybes, sportstolar, el-lucka samt centrallås. ( och 16" RS i gott skick. )
Denna bilen ska bli en trogen kamrat längs de kurviga vägarna hemma likaväl som en dragbil/lånebil på firman.
Därför ska följande små modifieringar göras.
-Ny koppling, förstärkt från en M535. (Renoverat länkage/spakställ)
-Lättare svänghjul.
-Grenrör utan puls-air.
-Sportsystem hela vägen.
-KN-insatsfilter
-Högre bränsletryck
-Byta bakaxel från nuvarande 3,07.1 utan lamelldiff till en 3,91:1 med högre förspänning (~12kg).
En riktigt rejäl service med byte av samtliga vätskor, ventiljustering, nya tänddelar, filter. Dvs allt som går att byta i servicesyfte.
Vidare ska chassiet förstärkas med andra bussningar (säljer ju powerflex!) ,

-Nya e28 M5 krängare , F/B. (25/18mm)
-Beg fjäderben från en M635CSi, F&B.
-Justerbara topplagringar från Millway.
-E32 frambromsar, nyrenoverade ok med nya bussningar,glidbultar samt dammskydd.
-E28 org bakok, samma behandling som ovanstående.
-EBC yellowstuff, F&B
-Stålomspunna bromsslangar, komplett kit från Goodridge.
-Bromsvätska, Motul RBF 600. Torrkokpunkt på 317 grader Celsius.
Plus lite annat smått och gott!
Bilder och provkörningsrapport kommer snart.
mvh Chister

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Gött att du fått upp projektet brorsan!

Men nu måste vi ju fixa bilder, alla vet ju att en tråd är tråkig om det inte finns bilder!

Mvh Lillbrorsan

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
















Lite bilder på bilen och dess nya komponenter.
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Liten uppdatering.
Bromsar fram är monterade, likaså slangar.
Nya bromsar bak, (skivor, belägg, handbromsbackar, mont.sats, renoveringssatser samt slangar) är nu monterade.
Nu är bromsarna helt klara
Fjäderben fram inkl tornlagringar (justerbara), M5-ben bak är också på.
olja, filter, tändstift och bränslefilter är också bytt.
Sedan bytte jag samtliga stag i framvagnen när jag ändå hade verktygen framme.
Kvar är en hjulinställning, byte till "roligare" utväxling, silentblock i delrin samt stum övre diffbussning.
Har grovjusterat framvagnen.
(Toe-in=0 grader, caster runt -9 och runt -2 camber.)
Bakvagnen fick mycket mer intressanta hjulvinklar med M5 e28ans övre stötdämparlagringar.
Nu styr bilen in på ett mycket förtroendeingivande sätt, inga tendenser till understyrning.
Första provturen blev även i går, pga väglaget var det svårt att känna på bilen.
Men den är klart den mest potenta e28 jag ägt m.a.p väghållningen.
och då är inte krängningshämmarna monterade än!
Även bromsarna överraskade mycket positivt, mycket bra bett i kombination med en tämligen bra känsla i pedalen.
Testade även med iridiumstift, kändes klart bättre. Mycket mer lättstartad och lugnare gång.
Planer i kommande veckan är ett annat insug och extraktorgrenrör.
Sedan ska det även bytas bakaxel (från 3,07.1 utan broms till 3,91.1 med ~12kg förspänning) och silentblocken blir i Delrin, övre fästet blir ett limfyllt (PU med en shore på 88).
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Christer Lundman skrev:

Bakvagnen fick mycket mer intressanta hjulvinklar med M5 e28ans övre stötdämparlagringar.



Skulle du vilja förklara hur dina hjulvinklar bak ändrades genom byte av topplagringarna?

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
om jag skulle kunna förklara det skulle jag gärna göra det, enda jag kan komma på är att lagringen är eccentrisk. Ty hjulen är mycket mer upprätta än innan, har inte alls samma kissnödiga vinklar som innan.
(De benen jag tog av var BMW org i mycket gott skick.)
Ingen av mina 8 tidigare e28or har haft så "raka/vinkelrätta" hjul mot underlaget.
Cambervinkeln är mycket mindre negativ än tidigare.
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Krille_hlm skrev:
Christer Lundman skrev:

Bakvagnen fick mycket mer intressanta hjulvinklar med M5 e28ans övre stötdämparlagringar.



Skulle du vilja förklara hur dina hjulvinklar bak ändrades genom byte av topplagringarna?

mvh


Är oxå lite nyfiken på hur bakre stötdämparnas vinkel skulle kunna påverka camber?

Fin bil i övrigt, med riktigt mycket "e28 godis"! thumbs up thumbs up

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Tackar, alltid lite roligt med smågodis.
Som sagt, vet inte varför vinklarna har ändrats, men att de har ändrats är helt klart.
Det enda som är bytt i bakvagnen är just stötdämparna...
Förklaring någon?
Mvh Christer
Som sk_ter i varför, och njuter istället

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Christer Lundman skrev:
Tackar, alltid lite roligt med smågodis.
Som sagt, vet inte varför vinklarna har ändrats, men att de har ändrats är helt klart.
Det enda som är bytt i bakvagnen är just stötdämparna...
Förklaring någon?
Mvh Christer
Som sk_ter i varför, och njuter istället



Det är kanske lite av en placeboeffekt
Dock så påverkar ju självklart de nya stötdämparna bilens uppförande en hel del.
Du har väl bytt fjädrarna också?
För om den har blivit lägre så har det blivit lite mer negativ camber bak.

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Ingen placebo, mätbar skillnad. (Gjorde ju en hjulinställning, skilker precis över grad på cambern bak)
och bilen är lägre nu, ändock har cambervinkeln minskat. (Gått mot 0 grader, alltså helt tvärt emot vad den brukar göra!)
Kompletta (bak)ben från en M635CSi är det visst, inte M5 e28. (troligen ingen skillnad)
Dämpare och fjädrar är bytt F&B, mycket nöjd med dem. Mycket mindre pitch och roll numera.

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Christer Lundman skrev:
Ingen placebo, mätbar skillnad. (Gjorde ju en hjulinställning, skilker precis över grad på cambern bak)
och bilen är lägre nu, ändock har cambervinkeln minskat. (Gått mot 0 grader, alltså helt tvärt emot vad den brukar göra!)
Kompletta (bak)ben från en M635CSi är det visst, inte M5 e28. (troligen ingen skillnad)
Dämpare och fjädrar är bytt F&B, mycket nöjd med dem. Mycket mindre pitch och roll numera.


Har du fått positivare camber när den vart lägre? Skumt det ju.

Vad gäller fjäderbenen så hittade jag följande info i ETK:

Från tillverkningsdatum 02/86 så har M5E28 och M635 samma fjädrar bak.
Dämparen är samma på alla E28 fram till 02/86 fabrikat bilstein
02/86 - 10/86 så fanns det antingen bilstein eller boge men då var de unika för M5E28
Topplagringarna fram till 02/86 är samma på alla E28 och E24 undantaget M635
Efter 02/86 så var det unika topplagringar som satt bara på M5E28, M635 samt E23 728, 732 och 735.

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Kan det möjligen vara så att du har excentriska bärarmsbussningar (typ M-chassi M5e28)?
Kan vara intressant att få ett svar på detta tycker jag...

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
"Efter 02/86 så var det unika topplagringar som satt bara på M5E28, M635 samt E23 728, 732 och 735. "
De är dessa jag har, de kompletta benen kommer ifrån en M635CSi -87.

Mig veterligen sitter det vanliga standardbussningar i bakvagnen, och om de verkligen är eccentriska så borde det ju märkts innan också.
Bakvagnens hjulvinklar gjorde som sagt precis tvärt emot vad som brukar hända när man monterar kortare ben...
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Idag byttes lite saker i bakvagnen bl.a silentblocken , numera i delrin.
De bussningarna som ser ut som en liggande 8 byttes också ut på bägge sidor.
Ny hardyskiva kom på plats.
Ny limfylld bussning till det övre diff-fästet.
Ny bakaxelutväxling, 3,91:1 med lamelldiff är numera monterad.
Krängningshämmare med nya gummin och byglar från en M5 e28 är också på plats.
Kvar på chassiebiten är främre krängningshämmarfästen och en noggran hjulinställning.
Mvh Christer
PS
Det verkar som om någon av de föregående ägarna bytt de bussningarna i bakre bäramarna.
Är mycket fräschare än de andra bussningarna jag bytt ut hittintills.
Kanske är eccentriska från en M5 e28?
DS

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Nu är den provkörd!!!!!!
Gudars vad rolig den blev...

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det kan jag tänka mig att den vart
Du får tillverka lite när du ska montera de främre krängningshämmarfästena, men det är inga konstigheter.

Såhär gjorde jag när jag monterade den grövre M635 krängaren:



För tillfället ser det ut såhär med 38mm CrMo rörkrängare:





Bak har jag byggt 25mm CrMo rörkrängare:



Jag är dock inte helt nöjd än så jag ska bygga om lite mer bl.a flytta infästningspunkterna för främre bärarmarna så jag kan ha alla länkarmarna utav CrMo med uniballs i ändarna.
Sen ska jag fräsa en ny bottenplatta till fjäderbenet med kortare styrarm så jag får bättre utväxling på styrningen.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Krille:
Ser verkligen superrolig ut!
Vore rolig att se live någon gång!

Sammanfattning på min vagn så här långt:
Bromsarna är över förväntan, grymt bett och med skön känsla i pedalen.
Väghållningen är den klart bästa jag haft på en e28, bilen vare sig pitchar eller rollar.
(Krängaren fram är inte på plats ännu)
Även om man provocerar den hårt så gör den som man önskar, inga konstiga ryck eller gungningar. (Inte ens på tvären när underlaget skiftar)
Bakvagnen sitter verkligen fast i bilen så att säga, oerhörd skillnad med hårda bussningar.
Utväxlingen väckte verkligen bilen, nu går den gott som tusan.
Spärrverkan i diffen är totalt underbar, fästet är verkligen grymt.
Det lättare svänghjulet i kombination med grenrör utan puls-air gjorde maskinen betydligt mer varvvillig.
Så här långt är jag oerhört nöjd med vilken ROLIG bil jag fått till med relativt små medel.

Fick en skön kommentar efter min kollega fick en åktur idag.
"Fy f_n vad gott den går! Trodde inte att det skulle gå och åka så! och ljudet, LJUDET!!!!
Underbart!

Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 528i -86
4992 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande