Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2008-09-20 5papp Sundsta | 5018 besök totalt |
Racerapport #3 Fatboy Slims
När vår SAAB 900 -86 hämtades i morse i Rö var vi lätt oroliga för att den skulle hålla hela 2 mil till Sundsta. Ola rapporterade att den kändes litet mjuk.... Nåväl, iväg som trea och bilen funkade hyfsat så bortsett från den röda Starleten som sedemera vann och RAP i pansarvolvon som kom tvåa till slut, gick det bra att hålla resten bakom sig i nära en halvtimme. Visserligen blev bakvagnen mjukare och mjukare, men det var bara att anpassa körtekniken efter den regnset-up vi fått oss pådyvlade. Publiken tycktes uppskatta vår framfart, alla såg väldigt glada ut när vi passerade. Möjligen kunde det uppfattas som flatgarv. Plötsligt bestämde sig växellådan för att ge mig en lektion i hur man lämpligast vispar smör, utan att få något mothugg. Tji växlar och dags för förarbyte. ola hittade trean och eldade på bra, så bra att trycket i avgassystemet blev för högt. För att inte skräpa ner på banan, valde ola att linda det kring bakaxeln. Oljudet renderade i en svartflagg, vilken följdes av bakaxelsanering. Med förklaringen att vi inte varvar så mycket eftersom vi bara har trean, släpptes Pontus ut. Gick riktigt hyggligt för vår debutant, trots att han mest körde på framhjulen. Stötdämparna bak var nu helt, och då menar jag totalt kaputt, varför dubbla bakvagnslyft var legio. Dessvärre slog den till slut brustna vänstra stötdämparen sönder fälg och däck, varför det blev nytt depåstopp. På med nödreserven och nu var det min tur igen. Stränga förhållningsorder om att inte överskrida 80 km/tim hjälpte inte. Det var ju race! Nåja, så småningom hittades trean så det rullade på rätt bra igen. Dessvärre slog den trasiga stötdämparen sönder även detta däck. Elaka tungor hävdar att jag blev omkörd av min egen slitbana vid start och mål, men jag tvivlar. Mig kör ingen om! Efter ett par varv hade den en gång trådsmala nödfälgen plattats till så att man kunde tro att jag fått en F1 fälg, så då kom svartflaggen fram igen. Eftersom vi hade missat att man kunde behöva extra däck, herregud, det var ju svensk kvalitetsvagn, blev det en resa till skroten där vi hittade ett enda däck i rätt dimension, och efter ett förtjänstfullt och finkänsligt arbete med slägga och spännband för att demontera den elaka stötdämparen kom vi ut igen. Det var litet körigt att starta och köra på femman, men med några distinkta rörelser i smörbyttan hittades först fyran och sedan trean. Nu gick det undan igen! Vänster bakhjul klarar sig från punka, reparationen har lyckats. Yippee! Då behagar höger bak punktera. Ridå, eftersom hjullagret var tömt. Efter ett rådslag i teamet beslöts att Pontus, ola hade fått nog, skulle köra så länge det gick. Eftersom enbart femman var tillgänglig blev omstarten lätt knepig, i ett rökmoln försvann all kontakt mellan den pigga SAAB-motorn och slicksen på framhjulen redan i depån. Den lilla backen ut på banan blev vår kärra övermäktig. Slutkört. Definitivt slutkört. Tänk vad en backe kan vara till besvär. Tänk vad kul man ha för mindre än femtonhundra spänn per skalle. Tack till Schubert Motorsport för assistans i form av glada tillrop på tyska, vilka vi inte alltid förstod. P.S. Till den som undrar varför vi valde att köra med ett scoop över maskineriet dvs huven i halvöppet läge, finns det två goda skäl. Det ena var att kylningen blev extremt god, det andra var att framförvarande konkurrenter skulle skrämmas av vårt hajgap. De som körde herrgårdsvagnar skulle bli extra skraja eftersom de riskerade att få vår skarpslipade huv genom bakrutan. Vete fan om det hjälpte. P.P.S. Välkommen i rulltårteklubben Björn! Två varv är dock overkill, det räcker med ett för att få ledigt resten av dagen. _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
om det är mycket team #77 på bilderna så beror det på att jag hörde till just det teamet.
Jag förväntar mig liknande (eller helt annorlunda?) bildreportage från andra (team?). Line-up Tävlingsledningen pratar tyska eller engelska eller nå't Ett efterlängtat klockslag Hi-ho Silver (eller snarare White i vårt fall) Varv 30. Problemfritt. Vardag på japanska. Race action pt. I Race action pt. II Mörker Samma mörker, close-up A light in the dark i form av den vänlige och svetskunnige Anders Bisting. Ett extra tack till det team som lånade oss sin svetslikriktare & en pinne eller två. Ridå/Finale Gettin' out. Oskadd som tur var. Team ouzo - The drivers En miljövänlig depå, något som teamet tror starkt på. Rejsbilen ska vara på banan. - Kan inte vi få klippa lite i er bil? Klart ni får! Till och med en av konkurrenterna ser lite ledsen ut inför vår tappre kämpes sista insats, som försökskanin för 5papps & SLC:s säkerhetsträning - Klipp ska du ha, din svikare till bil! Automobil - en tidning som är med där det händer något. Så gick till hwila i Roslagens famn. Utan kylvatten... I likhet med Top Gears Hilux så fortsätter den att gå som en klocka (även om den luktade lite skumt mot slutet) Jag har ingen aning om varför motorhuven alltid blev oskarp på mina bilder. _________________ Jörgen Eriksson |
Nu har vi kört säsongspremiären på Sundsta, och sommaren har inneburit lite glädjande nyheter på banan som numera har vattentoaletter och även lite förbättrad säkerhet med staket osv....
Tävlingen började halt och blött och torkade sen upp vilket gav väldigt snabba tider och många som bröt först på slutet när dom körde lite för fort kanske ;-) .... men tiden 1.09.865 som Blomman från Team Psychodad satte var respektingivande..... i övrigt så vart det rätt snäll körning, förrutom då möjligen ouzo Racing som hade lite otur och genade upp på ett däck med en rullning och omedelbar diskvalifikation som följd.... men som vanligt så var ju hastigheten inte så hög så inga personskador som vanligt, skönt nog. Resultat och varvtider och annat hittar ni längst ner som vanligt på www.slc.se/5papp Nästa stockholmsrace går redan om 2 veckor och där lägger vi in brasklappen att vi kör bara om vi får minst 20 bilar som föranmäler sig, då det är kort om tid..... så anmäl er snarast... jag börjar startlistan imorgon och 1 bil har redan anmält sig..... Mvh Fredrik Skoghag 5Papp P.s...... vi har en maillista för 5papp, om ni vill vara med på den och få mail med info och annat så skicka mig ett mail på fredrik@slc.se och skriv att ni vill vara med på 5papp maillista.... |
Hejsan!
Team #6 "i En annan del av Kila" Som debutanter i 5k så hade vi en grymt kul dag på banan! Rullade in genom grindarna och fixade iordning depåplatsen relativt tidigt på morgonen Starten gick! Vi kom inte många varv alls, 7-8st kanske innan vi vart inbogserade med haveri > Motorn gick runt fint, vi hade soppa, men ingen tändning, det tog oss nästan en timme att hitta ett riktigt irriterande jordfel, jäklar va med varv vi tappade på att stå där! Åkte till och med till närliggande skroten och köpte en ny tändspole. Efter ett tag så kom vi igång igen, bättre sent än inte alls, var lite oroliga där att vi skulle få kasta in handuken! Nån punktering, brända säkringar till bränslepumpen, obefintligt stödlager samt en viskofläkt som gått i kåpan och slagit av varenda vinge. 240n fick smaka på ett hårt pass! När den kokade första gången, efter att fläkten hade sagt upp sig... Vi letade lite efter en viskofläkt ett tag, men hittade ingen i närheten.. Det var nästan 1 timme kvar av tävlingen, bilen såg ut som skit, topplockspackningen hade tryck olja på 4:ans cylinder sen dom första varven. Ingen mening att vara rädd om bilen längre, den pallar inte en tävling till, inte utan rejäla reparationer! Fyller på med vatten, skickar ut på banan igen och ger allt! och visst, det gick bra, ett depåstopp för tankning och lite nytt vatten, sen påt igen bara! Den höll, vi kom i mål med en marginal på 10 meter, sen var bilen stendöd, startmotorn gick lätt, fanns ingen kompression alls på nån cylinder, men vad gör det efter att man har passerat mållinjen En film om våran bil, orkade inte mecka webserver så det vart en torrent. http://thepiratebay.org/torrent/4406 Nu även Youtube! http://www.youtube.com/watch?v=Jikc3 Tack för en underbart trevlig dag, hade jättekul! // John _________________ John Karlsson BMW E36 M3 3,2 BMW E46 328 |
Tja, Trevlig dag igår med fint väder!
Tyvärr gick det dåligt för oss i Team Pirates, med havererad koppling efter bara en timme. Grejen var nog den att det hände något med kopplingsvajern, så den släppte inte riktigt tillbaka = resultat slirade sönder den på bara något varv... Men vi laddar hårt med ny tryckplatta och lamell till nästa gång! kameran glömdes kvar hemma men det blev ett par mobilbilder iaf En ford tvärnitade framför oss... lite tilltryckt nos I depån, tappert försök till att ta ner kopplingen, men det gav vi upp senare Mazdan med den berömda huven _________________ Rickard Uhlan |
|
Massor av bilder på http://www.lestrup.nu/ , mest på tyskarna förstås, men även på den förhatliga SAABen och en del annat.
_________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
Man får väl passa på och tacka för en fin dag.
Vår taktik var att köra safe och inte ta några (nästan) risker så att alla i teamet skulle få så mycket körtid och övning som bara möjligt och framför allt - att rulla alla fem timmarna. Vår taktik funkade ganska väl, men nästa gång så ska vi klara sista kvarten också. Vi syns. http://www.youtube.com/watch?v=mRnHJ / APYC [/url] _________________ |
Var inte med och körde denna gång men film blev det endå..
(Missade tyvär både start och målgång ) http://www.youtube.com/watch?v=ijHH0 _________________ Henrik Lundberg ------------------------ Racing team RYG's ------------------------ |
Grymmt rolig dag, och helt sjukt att vi lyckades ta oss i mål i vårt första försök i 5papp! Men nu vill vi ha mer actionbilder från alla som stog och fotade uppe vid start/mål! Ingen som råkade få med min lilla ofrivilliga 2-hjulskörning?
_________________ Torbjörn Nyberg |
Eftersnack 2008-09-20 5papp Sundsta | 5018 besök totalt |