Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO S -88 | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (10572 totalt) |
Här kommer lite information om min bil, en Porsche 944 Turbo S av 1988 års modell.
Mer information om min och mina vänners Porsche 944:or finns på www.eightball.se. Bilen köptes i maj 2008. Anledningen till att det vart just en Porsche 944 Turbo är att jag ägt en tidigare, fast då en importerad -86:a med över 23,000 mil på mätaren när jag sålde den. Denna såldes våren 2007 då jag behövde en ny familjebil. Under våren 2008 började jag leta ny busbil/banbil och tittade på M3:or, Lancia Delta Integrale, Subaru Impreza och många mer men kände att ingen av dessa gav mig samma körglädje och prestanda som Porschen gjort. Det var då jag snubblade över den. En Porsche 944 Turbo S från 1988. Svensksåld. Samma ägare de senaste tio åren. 7,300 mil på mätaren och i lätt till-rejsat skick med plastfront, plastskärmar, plasthuv, Gemballa-läpp, plastbakruta, 968 ClubSport sidokjolar, 968 ClubSport ställbar bakvinge, 968 ClubSport-stolar och 968 ClubSport-ratt. Efter en provtur var jag såld och affären gjordes upp. Mina planer för bilen är att fortsätta tidigare ägares förvandling mot ren banbil men helst vill jag ändå behålla bilen i dess utsökta skick. Planer finns på bur, r-däck och andra roligheter. Det jag har gjort med bilen efter inköp är: * Vita blinkersglas fram och sidor * Borttag av övre delar av baksätet (viktreducering) * Separat turbotrycksmätare * Shiftlight * fyr-punktsbälten INFORMATION OM BILEN: Motor, drivlina: original bottendel. Hawker Racing batteri (7 kg). original turbo från 944 Turbo S, Modifierad wastegate Chip från Sandén 3 bars bränsletrycksregulator Sandén-modifierad laddluftskylare Specad motor har Sandén uppskattat till 295hk och 429 Nm vid 0,95 bar (250 hk original). Sachs koppling. original växellåda. Hjulupphängning: Fram: Bilstein fjäderben(Silver med blå damasker), grövre krängningshämmare från Sandén. Bak: Porsche 968 ClubSport (Koni) dämpare med coilovers, Treläges ställbar krängningshämmare från Porsche 968 ClubSport. Porsche 968 ClubSport casterblock, Hjulinställd med mera camber av dr. Jarlmark. Bromsar: Fram: Metal Master skivor och klotsar från Sandén, stålomspunna bromsslangar Bak: Metal Master skivor och klotsar från Sandén, stålomspunna bromsslangar Fälgar och däck: Gata: Fram: Porsche Boxster Turbodesign II 8,5x18" Bak: Porsche Boxster Turbodesign II 10x18" Däck: Pirelli PZero, 225-35/18 fram, 265-35/18 bak Bana: Fram: Porsche Design 90, mattsvarta med eightball,se-logo 8x16" Bak: Porsche Design 90, mattsvarta med eightball.se-logo, 9x16" Däck: R-Däck på väg. Info kommer Konbana: Fram: Porsche 928 S4 8x16" Bak: Porsche 928 S4 9x16" Däck: Info kommer Kaross: Skärmar i glasfiber (Plastis) Huv (med gälar) i glasfiber (Plastis) Noskon i glasfiber (Plastis Bakruta i plast (Plastis). Gamballa frontspoiler. (Sandén) Luftintag mellan pop-up lamporna (Gemballa). 968 kjolar. 968 turbo S ställbar bakvinge, ställbara delen i kolfiber. Luft intag till bromsarna i fronten. Inredning: Porsche tre-ekrad ratt. Porsche 968 CS skalstolar. Överdel på baksätet borttaget för viktreducering Lack: Satinsvart metallic Plastdetaljer i svart gel-coat Gemballa läpp i kolfiber Övrigt: Bilen är svensk-såld. Bilen har rullat 7.300 mil vid köp (Maj 2008). Att göra: Planer så här lång är dels att underhålla den så dess skick består och dels enklare modifieringar för att förtydliga bilens redan väl tilltagna racing look. I denna plan ingår: Nya backspeglar (Porsche 968-speglar eller andra raciga speglar). Fyrpunktsbälte. Eventuellt sätta in rullbur eller helbur. Någon form av enklare grafik. _________________ Andreas Nilsson Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige |
||||||||||
Den blåa bilen som syns på bilderna är min team-polare, Petrus, blåa 944 Turbo.
Mer information om denna finns på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31372 och på www.eightball.se. _________________ Andreas Nilsson Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige |
||||||||||
Grattis till vad som verkar vara en riktigt trevlig 944 Turbo!!!
Vad är det för modifiering Sandén har gjort på intercoolern?? //Björn |
||||||||||
Tackar! Det är en mycket trevlig bil. Jag är inte helt säker då det är tidigare ägare som givit mig den uppgiften men vad jag förstod på honom så ska den ge bättre flöde och effektivare kylning än original. Jag vet inte hur detta uppnåtts. Tidigare ägaren har gjort ganska mycket och jag är inte säker på att jag vet om alla modifieringar... _________________ Andreas Nilsson Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige |
||||||||||
Det är förmodligen omsvetsade gavlar för lite bättre flöde. Jag har hört några kommentarer om att den modifiaktionen skulle minska spridningen genom elementet vilket kan vara negativt. Men det är en populär modifikation.
_________________ Anders Hansson |
||||||||||
Jo, men det är alltid trist när det händer...
Särskilt om det händer sju minuter efter att köpeavtalet signerats... Frun var inte så imponerad när jag ringde hem och sa att jag hade smällt bilen... _________________ Andreas Nilsson Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige |
||||||||||
Klart man kan göra roligare saker. Men det är ju inga problem att fixa till det. om man ponerar att varje gång man går över gränsen för det som är möjligt förbättras precisionen i gränslandet. Så du har precis blivit en bättre förare. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Ja, jag kom undan ganska lindrigt. och risken att något liknande händer snart igen är ju statistiskt sett ganska liten. Bättre förare, vet jag inte... Men man kan ju hoppas... _________________ Andreas Nilsson Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige |
||||||||||
Hehe, sådär har väll vi alla stått. Jag själv skulle lämna en kompis, och när jag åtde därifrån glömde jag att man det var en t korsning i slutet på vägen. Broms, Glida glida, Schwoommp, Ner med fronten i ett dike. |
||||||||||
Tack för all uppmuntran. Nu känner jag mig inte som världens enda klantarsle längre... _________________ Andreas Nilsson Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige |
||||||||||
http://www.youtube.com/watch?v=k3oba |
||||||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||||
Tackar! Jag är riktigt nöjd över resultatet. Var lite osäker på de blåa inläggen men tycker nu det vart riktigt bra. _________________ Andreas Nilsson Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO S -88 | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (10572 totalt) |