Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A4 1.8T Quattro -95
1 besök senaste veckan (9522 totalt)
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Intresset för att köra bana startade för några år sedan var detta med en original Peugeot 206 RC som jag tyckte räckte alldeles utmärkt för mig med så pass lite erfarenhet. Den såldes dock relativt kvickt pga penganöd och istället inhandlades ett litet år senare en lite billigare bil som var tänkt att ta mig från A till B tills jag ackumulerat tillräckligt med pengar för att köpa något som skulle anses som andrabil och därigenom inte behöva köras varje dag - det vet vi ju alla att en projektil är lite svår att ta till jobbet varje dag, även om vissa faktiskt lyckas rätt bra.

Bilen blev en Audi A4 från 1995 med 1.8T-motorn och Quattro (såklart). När jag bara tre månader efter köpet blev tillfrågad om jag ville åka till Kina och jobba några år insåg jag att det skulle bli denna Audi som skulle bli racingkärra - den fanns redan i min ägo, var betald och jag kommer inte behöva köra den speciellt mycket förrän jag flyttar hem igen och då får det bli en ny "förstabil".

Eftersom jag är hemma 6-8 veckor per år så går bygget rätt så långsamt. Jag tog första spadtaget nu i somras och därigenom betat av en del av den initiala att-göra-listan. Målet är att kunna ta bilen på Audi Club Sports årliga Nürburgring-resa nästa år i ett skick som gör det rolig/möjlig att köra.

I början på juli när jag kom hem från landet i öst så stod bilen helt original med sina nästan 22 000 mil på mätaren och väntade på att bli satt tänderna i. Detta hände under sommaren:

* Byte från 15" original fälg till Advanti Racing 17" med 235/45-17-däck
* Byte original dämpare mot coiloverkit Bilstein PSS
* Baksäte, bakre dörrpaneler, hatthylla, alla mattor och bagagerumsinredning togs ur
* Stolar Sandtler Racing XXL - Breit und starck (en levererad/monterad, dock på tok för högt)
* Sandtler 6-punktsbälte införskaffades, väntar på att stolsposition skall bli känd innan montering
* Krockad RS4-front hittades på blocket och köptes för att agera bas för glasfiber front med extra bredd som skall möta de framtida skärmbreddarna

Dagarna innan jag åkte tillbaka till Kina så gick det hål på det redan kraftigt lappade avgassystemet så polaren åkte och bytte det till ett Ferrita catback utan mittdämpare + downpipe efter jag hade lämnat landet, jag behöll original katalysator dels pga. kostnadsskäl och dels då jag hört att regbesiktningen kan kräva originalgrejer - samma polare som för övrigt står för parkering när jag inte är i Sverige. Tack Johan!

Inför 2009 års säsong står följande på schemat:
* Valsning av hjulhus för att inte ta i 235/45-däcken som sitter på nu
* Byte motorhuv till glasfiber
* Byte bagagelucka till glasfiber
* Montering av vinge
* Ytterligare lättning i kupé genom att ta bort isolering och innerpaneler
* Nya stolschassin för montering så nära golv som möjligt (inte i org infästn, det funkade inte)
* Byte belägg och skivor
* Byte ratt (inköp, ligger i påse fortfarande...)
* Påbörja plastning av ny front för avgjutning i glasfiber
* Nytt luftfilter med genomtänkt lufttillförsel (konfilter monterat med org lufttillförsel)
* Uppgraderad programvara från Ace Competition

Så under hösten får jag beställa grejer på postorder och sitta och samla inspiration här på rejsa.

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Blir ettnöje att följa! Kan bli lite långt mellan uppningarna bara kanske?

_________________
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
UR_TT skrev:
Blir ettnöje att följa! Kan bli lite långt mellan uppningarna bara kanske?


Tja, det får vi väl se. Jag får väl lägga upp det som beställs hem. Osså vet jag åtminstone en fixartokig själ som garanterat kommer att småmecka på bilen medans jag är borta. thumbs up

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Verkar som den kommer bli rätt så ball

Ska följas

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Verkar som den kommer bli rätt så ball

Ska följas


Kul att höra! Finns ju inte speciellt många aktiva Auditrådar så jag kände väl att det kunde vara idé att lägga upp fastän det kanske inte händer så mycket hela tiden, konstant men sällan uppdatering kanske?

Ser verkligen fram emot att ta den ner till ringen nästa sommar för att jämföra med den Golf GTI jag körde i år.

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Sådär, då har en stol, Sandtler Racing XXL - Breit und Starck, anlänt Lindome. Stolschassi och 6-punktbälte finns ju sen tidigare så det blir installation i jul när jag kommer hem.


Väntar bara på en till likadan stol som är beställd och passagerarstolschassit. Peter väntar nog på sin hjälmlåda som ligger med i samma leverans. Grymt kassa på att leverera är de iaf, de där Sandtler.

Jag har ju iofs ingen större brådska, men får väl jaga på dem i veckan ändå.

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Sådär ja, nu sitter iaf en stol på plats - problemet är dock att den hamnade på tok för högt och jag får ta och skrota Sandtlers underrede till fördel för ett par konsoler bultade direkt i golvet.


Innertaket och stolbeklädnaderna är även borta nu och ny ratt ligger redo för montering. thumbs up


Åkte och vägde bilen på lastbilsvåg igår och döm till min förvåning när jag läste 1,50 ton. Det betyder att mitt envetna urplockande har reducerat vikten med 180kg - eller drygt 10%. Hajar inte riktigt hur det kunde bli så mycket men övriga parametrar såsom bränslemängd, hjultyp etc stämmer ju... thumbs up

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Sådär, då har det äntligen hänt lite med kärran. Bor man i Kina 46 veckor om året går bygget här hemma lite långsamt.

Båda stolarna monterade, nu i lagom höjd
6-punktsbälte på förarplats monterat
Nya ratten monterad
STW-fronten (kopia i plast) är på
STCC-vingen (avgjuten i glasfiber) är på (även om infästningen behöver ses över)
Nya bromsbelägg är på, carbotech XP8 runtom
ca 50hk har blivit intvingade i stackars 22000-milamaskinen
Nya däck och justerad ride-height

En körning på Sviestad har hunnits med i år och ikväll bär det av till Knutstorp för en två-dagars med BMW SC och Audi CS.




_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Sen körningen på Knutstorp har tryckslangen till turbon (iom stort hål) och en slang till vevhusventilationen (den gamla upplöstes när den nuddades) bytts. Inte konstigt att jag inte kände någon effekt andra dagen på knutan. Hände ju inte ett skit på rakan.
Tack Dennis på Ace för snabb hantering. thumbs up

Nu står bilen parkerad i garaget för det här året. Det hinns inte med några fler körningar innan jag beger mig tillbaka till Kina (på lördag).

Har de senaste dagarna lyckats få till några timmar i garaget och därför är asfaltsmattorna i bagaget, dörrarna och på hatthyllan borta. Har även börjat planera "dörrpanelerna" för framdörrarna.

Idag började även dekaltrimningen. Hann iofs bara ena sidan men där sitter nu Audiringar i samma stil som A4:an när den kördes i STW och BTCC (det ser lite konstigt ut för dörren är inte riktigt stängd).


_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag måste bara skriva att jag diggar stuket på din bil thumbs up Det måste vara den väldigt ordinära lacken som gör det. Fortsätt så

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007
Inlägg: 138



Vart fick du tag på rattnavet till din A4, har inte hittat rattnav som passar 95 & 96orna. Är lite sugen att offra en originalratt för splinesen annars.

Kul projekt du har, alltid roligt med A4or som får leva det lite finare livet där det svänger!
Mvh

_________________
Audi A4 2,2TQ -96 Projekt

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Mäki skrev:
Vart fick du tag på rattnavet till din A4, har inte hittat rattnav som passar 95 & 96orna. Är lite sugen att offra en originalratt för splinesen annars.

Kul projekt du har, alltid roligt med A4or som får leva det lite finare livet där det svänger!
Mvh


Jag köpte mitt på Trendab.se. På min funkar dock inte automatiska återföringen av blinkersern men jag tror att det var för att jag faktiskt köpte fel. Men det kanske är det du hänvisar till? Inte det värsta som kan hända dock.

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007
Inlägg: 138



DavidAx skrev:
Jag köpte mitt på Trendab.se. På min funkar dock inte automatiska återföringen av blinkersern men jag tror att det var för att jag faktiskt köpte fel. Men det kanske är det du hänvisar till? Inte det värsta som kan hända dock.

okej! Ska kika där.
Jag har hört att det ska vara andra splines på 95 & 96orna, alltså ska det inte passa över huvud taget med rattnav från en 97a.
Hm, men det med blinkersen, det är ju bara att behålla den svarta kåpan som sitter direkt bakom ratten, behåller du den på plats fungerar ju blinkersen som dom ska också.
Vet inte om jag missat detta eller om du inte skrivit ut det än, men har du några planer för motor?
Ha det bra!
Mvh

_________________
Audi A4 2,2TQ -96 Projekt

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Mäki skrev:

Vet inte om jag missat detta eller om du inte skrivit ut det än, men har du några planer för motor?
Ha det bra!
Mvh


Nja, har inte så mycket planer för motorn än. Den har gått över 22 000 mil så den förblir nog så orginal som den är tills det rasar rejält då blir det att bygga på nåt nytt. Dessutom bor jag ju i Kina och hinner bara köra ett par träffar om året så att lägga några jättepengar på bygget under närmaste åren blir det nog inte, tyvärr.

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007
Inlägg: 138



DavidAx skrev:

Nja, har inte så mycket planer för motorn än. Den har gått över 22 000 mil så den förblir nog så orginal som den är tills det rasar rejält då blir det att bygga på nåt nytt. Dessutom bor jag ju i Kina och hinner bara köra ett par träffar om året så att lägga några jättepengar på bygget under närmaste åren blir det nog inte, tyvärr.

okej. Ja jag läste att du bodde i Kina just nu.
Att motorn har gått långt osv är ju en sak, men för det kan man ju drömma hehe!

_________________
Audi A4 2,2TQ -96 Projekt

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
bennet
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 22



Cool bil!

Vart har du fått tag i STW-läppen?

_________________
Björn Lövdahl
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
bennet skrev:
Cool bil!

Vart har du fått tag i STW-läppen?


Tackar!

Den är inhandlad på dalhems.com.

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Trevligt trevligt.
hur upplevde du bilen då?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Trevligt trevligt.
hur upplevde du bilen då?


Jag är väldigt nöjd med den hittils, har varit ruggigt kul på körningarna i somras. Har ju inte så många tidigare bilar att jämföra med dock men den räcker och blir över för min körnivå. Blir dock att se över däcksval inför nästa säsong tror jag, blev ganska snabbt halt på de Kumho-sportdäcken jag har. Hade ju även läckage på turbotryckslang och vevhusventilation som jag fick lagat precis innan bilen åkte in i garaget, skall bli kul att köra med hela grejer nästa år, sålänge det håller...

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Är du i kina fortfarande?

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A4 1.8T Quattro -95
1 besök senaste veckan (9522 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande