Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is bmw-cup #97 modifierad
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (22668 totalt)
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare

Nu har jag gjort som man ska göra. Jag har köpt en färdig bil! Så varför jag startar denna tråden vet jag knappt, men nånting kanske jag kommer förbättra eller åtminstone göra om så det blir som jag vill ha det.
De flesta känner säkert igen den som Patrik Skoogs gamla. Men nu är den min.

Detta är Patriks byggtråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32210

Bakgrunden till köpet är denna:
Jag bestämde mig efter att ha kört en cuptävling på Knutstorp med min gamla bil att jag ska ge mig själv en tävlingssäsong i 30-årspresent nästa år. Jag insåg att om jag ska köra en hel säsong kommer jag vilja försöka göra lite resultat, eller åtminstone känna att inte bilen sätter begränsningarna direkt. Min förra bil var skitkul att köra. jag har fortfarande mycket känslor för den, men specialklassen blir för dyr för mig.
Efter försäljningen av den gamla erbjöds möjligheten att köpa en bil som jag visste gick fort. Jag blev nämligen jagad av denna bil runt Knutstorp när jag körde Special och Patrik Modifierad. Han vann dessutom sin klass.
Detta drog med sig köp av både dragbil och släp. Tidigt en lördag morgon satte jag mig på tåget till Göteborg där jag inhandlade en 523 touring. Slängde mig i denna och drog till Skåne, lånade Patriks släp, lastade bilen och for hem. Två flugor i en smäll.


Hoppas den håller ihop bara för nu har jag inte råd med någon motorrenovering! Framförallt inte en S14!
Men det mesta är nytt i drivlinan så jag hoppas den går ett tag. Men den ska få gå hårt!
Kommer senare att klistra in en spec i detta inlägg.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Grattis Markus. Känns som en högst motiverad 30 årspresent. Det ska bli spännande att få se dig köra. Jag är övertygad att du kommer vara rasande snabb. Det verkar finnas i ditt DNA.

Sedan är jag också undrande inför vad kommer förbättra på bilen. För inte kommer du kunna låta den vara. Men det är svårt att komma på något mer som behöver göras...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Det var första gången jag körde nya bilen. Spännande minst sagt att åka ut på kvalet utan att ha en aning om var man skulle hamna. Att bilen går bra är bevisat av tidigare ägare men hur snabbt skulle jag finna mig i min nya sits? Jag hade bara kört en bil på bana tidigare. Det skulle lösa sig. Marcus Stålheim som leder totalt i modifierad körde sönder sin motor på kvalet och kunde tyvärr inte vara med till racet. Synd.
Från andra startposition med Jörgen Hansson före och Martin Skoog efter kom jag iväg okej. Jörgen va före ut på långa rakan men min bil gick fortare, och kanske i kombination med att hans utgång inte blev optimal fick jag möjligheten att gå upp jämsides i slutet av rakan. Men när han fick se mig vid sidan släppte han nog på bromsen verkade det som. Han skulle bara först i sväng! Jörgen gjorde en vid sväng och lämnade egentligen dörren öppen för mig då han inte riktigt orkade hålla spåret med sin försenade inbromsning, men jag fick inte till det riktigt. Vi var jämsides genom nästa vänstersväng men jag fick ge mig. Lite feg helt enkelt. Och Jörgen rutinerad. Rejset gick och luckan framåt varierade lite under tiden men jag lyckades inte riktigt få kontakt. I målkurvan var det gulflagg som gällde fram till målflagg. Jag fick någon typ av kollaps i hjärnan och höll sånär på att köra om Jörgen över mållinjen. Han var "snäll" och gasade ända fram till flagg, annars hade jag ju blivit bestraffad. I mål skillde ungefär en tiondels sekund. Bakåt hade jag M. Skoog som inte riktigt hängde med på raksträckan. På fjärde plats kom Peter Lukic.
Deltävling 10
Eftersom jag körde i mål som tvåa blev detta min startposition även till andra deltävlingen.
Någon specialbil framför kom inte iväg riktigt vilket gjorde att jag fick ta den långa yttersvängen genom startkurvan. Inget gick som jag tänkt mig men Martin som låg bakom gick inte förbi i alla fall. Han berättade efteråt att det hade varit problem att få in ett skrivpapper mellan våra bilar vid något tillfälle i de första svängarna. Något jag aldrig märkte då jag inte hade tid att titta bakåt. Jörgen fick lucka bakåt till mig och denna var såpass stor att jag inte riktigt fick "hänget" man så gärna vill ha på rutinerade förare. Bakåt ökade avståndet till Martin varje gång vi hade passerat den långa rakan. Detta var ett mindre spännande race för min del då jag åkte "själv" större delen.
Placeringarna i mål blev precis som i racet före.

Känns knepigt att behöva krypa till korset (som gammal roadracingpilot) och erkänna att jag var helt slut efter ett körpass. Ingen servostyrning, kort styrväxel, tung koppling, och en växelspak med väldigt avkortade lägen som man får jobba bestämt med. Armarna kändes ungefär som efter 20 knutstorpsvarv med tusenkubikaren (jag var förhoppningsvis bättre tränad då) och understället hade man nog kunnat vrida ur som en disktrasa. Drack flera liter vatten men huvudvärken kom på eftermiddagen ändå.
(Jag vet att det jag skrivit är skitfjolligt men det var så jag kände)

Har vidare lärt mig att öronproppar nog kan vara skönt när man kör bil också.

Bilen gick jättefint hela dagen, jag behövde bara tanka och köra. Bästa tid blev 1.31,9.
Hade på första körningen (kvalet) lite jobbiga sladdar som berodde på att jag var lite optimist med högerfoten. Sen min förra bil har jag vant mig vid att det gör ingenting om det sladdar lite, det är bara kul.
Men inte i denna bilen med den styrningen. Jag fick parera allt vad jag orkade. Den förra kunde jag ha monterat in en truckkula på ratten och kört på sladd. Här var det värre och vid något tillfälle blev jag riktigt nervös med riktning armcoräcke. Gick bra som tur var och jag var inte av banan på hela dagen.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Grattis till pokalerna !

_________________
BMW MC-klubben
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Knappast fjolligt att erkänna att man blir helt slut av att köra race.
Fast bästa tid blev nog 1:13.9 va?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:

Fast bästa tid blev nog 1:13.9 va?


Låter snabbt för mantorps långa om man inte sitter i en f1

mao 1:31.9

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
PeOR skrev:
Grattis Markus. Känns som en högst motiverad 30 årspresent. Det ska bli spännande att få se dig köra. Jag är övertygad att du kommer vara rasande snabb. Det verkar finnas i ditt DNA.

Sedan är jag också undrande inför vad kommer förbättra på bilen. För inte kommer du kunna låta den vara. Men det är svårt att komma på något mer som behöver göras...

Peo.


Tack Peo! Du har rätt, jag ska bli rasande snabb!
Det jag vet att jag ska göra är att fixa uppstartsproblemen (behöver jag nog hjälp med) och framförallt lackera om den. Gillar färgsättningen sådär mycket...
och kanske breddning..?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Hobbe skrev:
Grattis till pokalerna !


Tack!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
MaZ skrev:
Knappast fjolligt att erkänna att man blir helt slut av att köra race.
Fast bästa tid blev nog 1:13.9 va?


Jag har suttit i tron (efter att kört min e36) att livet i en racerbil är en dans på rosor...
Nej 1.31,9 va det.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



ah, det regnade va?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



MaZ skrev:
ah, det regnade va?

Regnade när du kasade runt Mantorp på 1.37.68 också eller?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
MaZ skrev:
ah, det regnade va?


Misstänker och hoppas att du blandar ihop banorna...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Jasså, det blev en E30 och inte vilken som helst...

Blev glatt förvånad när jag hörde att det var en bekant som köpt ditt förra projekt, ska försöka övertyga Jocke att dyka upp i Cupen nån tävling i alla fall.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Johan Rius skrev:
Jasså, det blev en E30 och inte vilken som helst...

Blev glatt förvånad när jag hörde att det var en bekant som köpt ditt förra projekt, ska försöka övertyga Jocke att dyka upp i Cupen nån tävling i alla fall.


Jag tror du redan lyckats efter vad jag förstått på honom!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Markus97 skrev:
Känns knepigt att behöva krypa till korset (som gammal roadracingpilot) och erkänna att jag var helt slut efter ett körpass. Ingen servostyrning, kort styrväxel, tung koppling, och en växelspak med väldigt avkortade lägen som man får jobba bestämt med. Armarna kändes ungefär som efter 20 knutstorpsvarv med tusenkubikaren (jag var förhoppningsvis bättre tränad då) och understället hade man nog kunnat vrida ur som en disktrasa. Drack flera liter vatten men huvudvärken kom på eftermiddagen ändå.


Bra kört Markus, på Gelleråsen vinner du thumbs up
ABS/Servo och andra hydrauliska hjälpmedel är för gravida kvinnor och småbarn! Erkänn att det är bättre känsla utan servo

_________________
Patrik Skoog
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



MaZ skrev:
ah, det regnade va?


Med tanke på att STCC ligger på 1.20 tider på tort så kanske man inte kör på 1.13 med en BMA cup modifed...

http://www.stcc.se/451/?no_cache=1&tx_dftcracedata_pi1%5Brace_uid% . . . .

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Johan Rius skrev:
MaZ skrev:
ah, det regnade va?

Regnade när du kasade runt Mantorp på 1.37.68 också eller?


haha, den var jag värd. Jag fylleläste lite insåg jag nu.

Citat:
Efter försäljningen av den gamla erbjöds möjligheten att köpa en bil som jag visste gick fort. Jag blev nämligen jagad av denna bil runt Knutstorp när...


Det satt hårt i närminnet tydligen.

Markus97 skrev:
MaZ skrev:
ah, det regnade va?


Misstänker och hoppas att du blandar ihop banorna...


Japp! Så dryg är inte ens jag. [/i]

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Lånar en spec av Patrik:

S14B20 motor, totalrenoverad & trimmad. Mappad av Köhler.
Kaross lackad undertill vit, ej rost och ej underredsmassa, förstärkningssvetsad, fullbur, lexanrutor, ny framruta.Målad svart invändigt
Sellholm värsting chassie. Coilovers runt om, proflex 3 vägs chassie bak med dubbla fjäder uppsättningar
4:10 diff, 40% byggd av Mobimech
M3E30 kardan, nyrenoverad alla lager bytta, balanserad
M3E30 växellåda nyrenoverad, alla huvudlager bytta
DTM/Grp A bakvagn, fullt justerbar
M3E36 drivaxlar med sellholm sviktstål
8st fälgar + däck
M3E36 3.0 styrväxel
DTA S60 Pro sprut
Fullflödes avgassystem med ny ferrita kat
Adolfsson plast front/huv/baklucka/bromsskyl

Motorinfo:

Allt är nytt, balanserat och lackat (eller polerat)

-S14B20 (1998,2cm3)
-Komp 12,2:1
-Schrick kammar 292/284
-JE kolvar
-VAC motorsport ventilfjädrar
-ARP bultar i hela motorn
-Lättat svänghjul
-Ny Sachs tryckplatta med helix lamell & lager
-Ställbara kemdrev
-Special lock för kamsensor (seq injection möjlig)
-Högohmiga 347cc spridare
-Öppet filter till trattarna följer med
-Motorsport grenrör (50/50)
-Större remhjul till vattenpump & generator
-Alla packningar/lager/tätningar/bultar/slangar/olje & vattenpump är nytt
-Blocket planat, borrat & toppen planad och portad
-Veven/tryckplattan/remhjulet är balanserad
-Kolvar/stakar invägt och vev/ramlager inslipade

original ventiler/stakar och vev är använt som grund, resten ersatt. Generatorn renoverad och toppkåpan samt plenumet pulverlackat alla aluminium detaljer
är polerade. Remhjulet är försett med 36-1 triggerhjul. Bänkad till 220-235Hk beroende på bromsbänk.




Förarplatsen. Stol har jag själv satt i. Fick lov att fixa nya fästen då det skiljer
lite i längd på mig och Patrik. Iom skillnaden på våra kroppshyddor kan man säga att jag lättat ekipaget 40kg också!!!


_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Det var regn och allmänt jävligt. Totalt osugen. Men om man inte kör nåt kval får man inte tävla och det kunde ju bli nåt torrpass under dagen.

Jag har aldrig kört bil i regn så jag hade bara mina misstankar om att det skulle bli halt med R-däck. Och det var det. Totalt värdelöst.

Men visst, mina kollegor/konkurrenter körde flera sekunder snabbare så bättre än vad jag gjorde går det förstås att köra.

Man ska nog ställa om en del på bilen också vid regn vilket jag inte orkade med. Det tråkiga med den omställningen är ju att den som regel måste utföras i just regn. Tråkigt att stå i regnet och skruva bil.



Var helt osugen på att köra till race 1 men när fältet väl var iväg gjorde jag ändå så gott jag kunde, vilket inte ledde någonstans. Jag var efter helt enkelt. Bilarna framför försvann och bakom mig hade jag en fight mellan Siggesson i standard och Severinsson i special.Jag höll ett öga bakåt då jag inte hade för avsikt att sabba för Siggesson som var i färd att köra hem segern i standard.

När jag går in i Ejes ser jag i backspegeln hur Söderström och Severinsson krokar ihop och den senare bär ut i gräset på innerkant. När jag svänger runt slänger jag en blick åt sidan och ser där hur hans bil går med bredsida rakt in i flaggposteringen. En flaggvaktstjej slänger sig och i det ögonblicket kunde jag inte avgöra om hon gjorde detta för att ta skydd eller om hon blev påkörd. Detta gjorde mig skakis och jag väntade på att de skulle rödflagga heatet vilket gjordes enligt mig för sent. Jag gick i mål som näst sist i klassen.

Jag funderade på vilket pris jag skulle sätta i annonsen.



Till race 2 hade det torkat upp och humöret var lite bättre. Jag vet ju ungefär hur bilen fungerar i torrt. Inga direkta incidenter utan jag kunde börja avancera upp genom fältet. Till slut hade jag bara Stålheim och Jörgen Hansson före i klassen. Uppvaktade Jörgen så gott jag kunde och stundtals var jag riktigt nära. Tom jämsides några kurvor. Men Jörgen verkar vara en erfaren räv och när jag har chansen att ta honom lyckas han alltid dra längsta strået.Problemet för mig var ingången på depåkurvan då bilen ville understyra och medans jag väntade på att det skulle styra fick Jörgen de meter han behövde för att hålla undan ett varv till. Stålheim fick tråkigt nog bryta med oljeläckage och detta gjorde att Jörgen vann och jag blev tvåa, 0,9 sekunder efter i mål.

Tror jag behåller bilen ett tag till.


Fast jag har gjort ett tandemhopp i fallskärm för en vecka sedan och det lustar lite att ta en sådan licens också.


_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466



Markus97 skrev:
..Men Jörgen verkar vara en erfaren räv ...


Dagens understatement

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan.. skrev:
Markus97 skrev:
..Men Jörgen verkar vara en erfaren räv ...


Dagens understatement


Word!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is bmw-cup #97 modifierad
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (22668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande