Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303rs -74
5 besök senaste veckan (5351 totalt)
rsmats
åkersberga
Här sen Sep 2008
Inlägg: 12


Trådstartare



hej,Här är en bild på min banrace bubbla & tanken är väl att jag ska prova lite asfaltsbana med den istället för rally som jag tidigare kört..



_________________
mats andersson
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



ohhhhhh!

Ser mycket trevligt ut.
Berätta mer om bilen och vilken historia ni två har ihop.
Kul, mycket kul tycker jag.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Tuff!
Golfmotor eller vad?
Tycker jag skymtar en kylare fram...

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63




_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
rsmats
åkersberga
Här sen Sep 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
Henrik Sundberg skrev:
Är detta samma bil?
Ser då mycket lik ut.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30523&postdays=0&postor . . . .


det stämmer !! samma bil faktiskt... jag köpte den av krister i trelleborg förra året..!! och det är inte så mycket
ändrat på den sen ägarbytet faktiskt än.. men det kommer & en del är gjort som lite små ändringar då vissa saker kanske skulle kunna fungera lite bättre... bilen byggdes i grunden av östersunds patriks brorsa (subaru tormec bubblan) ... bilen fungerar oxå som mall för en förhoppningsvis lite värre 1303:a ifrån -74 med subaru turbo maskin ifrån legacy...

_________________
mats andersson
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Aha där ser man
Fortfarande stavarna bak eller bytt till coilovers?

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
rsmats
åkersberga
Här sen Sep 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
Henrik Sundberg skrev:
Aha där ser man
Fortfarande stavarna bak eller bytt till coilovers?


Nope,inga coilovers i bak ännu på denna bil ... !! har du erfarenhet/hört något om hur bilarna blir med
en 21-24mm krängningshämmare i bak ? bakvagnen kastar gärna ut i tvära böjar med halvläskiga returer som följd... jag måste försöka få ner hjulen i backen bättre.. drifting är kanske kul,men fort går det ju inte har du nån ide ? jag har även funderat på porsches 944 t-stavar...

_________________
mats andersson
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Ingen egen erfarenhet av det. Sitter själv och försöker räkna på vilken hårdhet på krängare som kommer att passa bäst.

Ang. Porschestavarna så tycker jag personligen att det känns bättre att bygga om till coilovers iomed att man då blir betydligt friare att välja fjäderhårdhet. En nackdel är att stötdämparfästet får ta betydligt mer stryck än det ursprungligen är designat för. Men det går ju alltid att förstärka
Får se vad jag väljer i slutändan.
Är garagelös för tillfället så det blir mycket spekulationer och drömmar istället för mekande...

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Finns mycket matnyttigt ang. typ 1 väghållning på forumet på www.germanlook.com.

Tror föresten att det är en av killarna där som har en bild av din vw som användarbild

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Jag har 30 mm torsionstavar bak och det behövs.
Dessutom 19 mm krängare.

Skulle verkligen inte ha något emot att bygga om till coilovers men det tar tid, och det har jag inte.
Förra året gick bilen som ett strykjärn men i år på de få varv jag körde så fick jag ut bakvagnen någon gång för mycket med grus kontakt som följd. Inget allvarligt dock.
Detta trots sprillans nya A048 soft och 205/50 bak.
Mycket mer hk i år men ochså en potentiell risk att jag skvätte vevhusventilations olja på däcken föreligger.
Vet inte förrän testkörning nästa år.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
rsmats
åkersberga
Här sen Sep 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
Henrik Sundberg skrev:
Finns mycket matnyttigt ang. typ 1 väghållning på forumet på www.germanlook.com.

Tror föresten att det är en av killarna där som har en bild av din vw som användarbild


he he det är jag som är på german look...dem har en en bra porsche växellåds länk & en del info om
944:a bärarmar o porsche 944 bromsar ! min version 2 av 1303 ska få lite mer porsche delar i sig & coilovers fram&bak,och det enda som saknas till detta bygget är (tror jag) igentligen en stark växellåda/drivaxlar & massor av tid faktiskt.. det bakre coilover paret ska fästas i stöttorna till burbågen så de torde bli starkt nog.. jag ska ta några bättre foton på projekt åbäket nån dag så ni får se !!



_________________
mats andersson
Citera
rsmats
åkersberga
Här sen Sep 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
Frallan2 skrev:
Jag har 30 mm torsionstavar bak och det behövs.
Dessutom 19 mm krängare.

Skulle verkligen inte ha något emot att bygga om till coilovers men det tar tid, och det har jag inte.
Förra året gick bilen som ett strykjärn men i år på de få varv jag körde så fick jag ut bakvagnen någon gång för mycket med grus kontakt som följd. Inget allvarligt dock.
Detta trots sprillans nya A048 soft och 205/50 bak.
Mycket mer hk i år men ochså en potentiell risk att jag skvätte vevhusventilations olja på däcken föreligger.
Vet inte förrän testkörning nästa år.


hm.du har en riktigt grym maskin där..! den bilen har man tänkt på många gånger & fått sömn problem !!

_________________
mats andersson
Citera
rsmats
åkersberga
Här sen Sep 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
Henrik Sundberg skrev:
Ingen egen erfarenhet av det. Sitter själv och försöker räkna på vilken hårdhet på krängare som kommer att passa bäst.

Ang. Porschestavarna så tycker jag personligen att det känns bättre att bygga om till coilovers iomed att man då blir betydligt friare att välja fjäderhårdhet. En nackdel är att stötdämparfästet får ta betydligt mer stryck än det ursprungligen är designat för. Men det går ju alltid att förstärka
Får se vad jag väljer i slutändan.
Är garagelös för tillfället så det blir mycket spekulationer och drömmar istället för mekande...


garagelös = thumbs down hm,jag lider med dig ! står bilen utomhus oxå ?

_________________
mats andersson
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Jepp den står uppallad och inpackad under en presening vid föräldrarnas sommarstuga
Det är verkligen döden för bottenplattan men just nu har ja inte så många alternativ.

Man får försöka skruva de få gånger vädret tillåter...

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
rsmats
åkersberga
Här sen Sep 2008
Inlägg: 12


Trådstartare


nu börjar garage säsongen... färdig åkt för i år !!

_________________
mats andersson
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70



Riktigt rejsig bil du har . Ser att bubblan har fint sälskap oxo.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
rsmats
åkersberga
Här sen Sep 2008
Inlägg: 12


Trådstartare
Anders Eliasson skrev:
Riktigt rejsig bil du har . Ser att bubblan har fint sälskap oxo.


man tackar..!

_________________
mats andersson
Citera
1303rs
åkersberga
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


nu är det daxs för ett bättre grenrör ! Så jag har inhandlat ett extraktorrör som kan hjälpa andningen i 16v motorn lite bättre än orginal... sen så tittar lite efter andra kammar oxå..men återkommer med dessa funderingar när
jag vet mer FAKTA om dessa ! i övrigt önskas en GOD HJUL

_________________
mats andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303rs -74
5 besök senaste veckan (5351 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande