Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 72, 73, 74   >>
73 besök senaste veckan (418120 totalt)
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Tim skrev:
Ser man! bitarna faller på plats
Gillar ratten thumbs up


Snyggt!
Min ratt är oxå på väg..
Men den kommer om 3-4 veckor när stolarna är i sverige..

Du känner dig inte lite sugen på att testköra en sväng?
Så fort du fixar bromsarna kan jag bogsera dig bakom volvon...
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



En nackdel med den typen av nav är om man tar av och på ratten ofta får du glapp i splinesen. Det sitter ett sådant nav i rallycrossbilen som är riktigt glappt nu efter tre år.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
En nackdel med den typen av nav är om man tar av och på ratten ofta får du glapp i splinesen. Det sitter ett sådant nav i rallycrossbilen som är riktigt glappt nu efter tre år.


Ja, jag misstänker att det är något av en slitpryl som man säkert får byta någon gång- om man använder den ofta (vilket man vill).. Jag tyckte att "snap off" naven var så klumpiga och de flesta (alla som jag hittade) var man tvungen att ha ett vanligt rattnav monterat först och sen monterar man "snap off" navet på.. MKT klumpigt och onödigt tungt tyckte jag, även om dom är "glappfria". Jag var tvungen att svetsa fast navhylsan då jag inte hade några splines på min hemgjorda rattaxel.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Tim skrev:
Ser man! bitarna faller på plats
Gillar ratten thumbs up


Snyggt!
Min ratt är oxå på väg..
Men den kommer om 3-4 veckor när stolarna är i sverige..

Du känner dig inte lite sugen på att testköra en sväng?
Så fort du fixar bromsarna kan jag bogsera dig bakom volvon...


Eller så kan du putta mig nerför backen till bölesholmarna (alldeles bredvid garaget är en mkt brant backe med Umeälven 2m från vägen) UTAN BROMSAR på snö/slask före thumbs up Det skulle vara en syn för gudarna "undra hur snabbt det kommer att gå innan jag åker av"

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Fas T skrev:
Niklas Sandström skrev:
En nackdel med den typen av nav är om man tar av och på ratten ofta får du glapp i splinesen. Det sitter ett sådant nav i rallycrossbilen som är riktigt glappt nu efter tre år.


Ja, jag misstänker att det är något av en slitpryl som man säkert får byta någon gång- om man använder den ofta (vilket man vill).. Jag tyckte att "snap off" naven var så klumpiga och de flesta (alla som jag hittade) var man tvungen att ha ett vanligt rattnav monterat först och sen monterar man "snap off" navet på.. MKT klumpigt och onödigt tungt tyckte jag, även om dom är "glappfria". Jag var tvungen att svetsa fast navhylsan då jag inte hade några splines på min hemgjorda rattaxel.


Har inte kollat om det är den fastsvetsade splinesaxel eller om det är navet som glappar. Men ett "snap off" nav är inköpt så vi tänkte svetsa fast det gamla navet på splinesen och sedan skruva "snap off" navet på det.

Sedan är det ganska svårt att pricka rätt och få på ratten när den är sliten.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kim Melander
Göteborg, Angered
Här sen Mar 2004
Inlägg: 6



Har ikväll suttit och läst igenom hela tråden från start.

Kan bara säga att jag är grymt imponerad av ditt bygge, men blir ju inte mindre sugen på att dra igång något "eget" idiotprojekt när man läser sånt här

Återstår väll bara att önska lycka till med bygget i fortsättningen!

_________________
Kim Melander
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tackar, tackar!! Det blir säkert intressantare när jag kommer en bit till. Just nu händer det inte så mkt som är intressant att skriva om, men snart tänkte jag börja med pedalstället och bromsarna när jag får hem broms oken, så det blir nog några intressanta bilder. Hoppas jag kan fortsätta att inspirera er motorgalningar i fortsättningen

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Fas T skrev:
Tackar, tackar!! Det blir säkert intressantare när jag kommer en bit till. Just nu händer det inte så mkt som är intressant att skriva om, men snart tänkte jag börja med pedalstället och bromsarna när jag får hem broms oken, så det blir nog några intressanta bilder. Hoppas jag kan fortsätta att inspirera er motorgalningar i fortsättningen


Var så säker thumbs up , skulle tro att dom flesta här följer tråden med spänning!

_________________
Pontus Bergström
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Du föresten? Vart köpte du breddarna till Abarthen?
Sorry om jag pajar tråden med sådana frågor, men jag har ett eget litet projekt på "G"

_________________
Pontus Bergström
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Du har PM.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Nu är jag så grymt sugen att fara ut och testköra så hälften vore nog. Jag sitter i garaget varje dag och "torrbryter" för att försöka få någon form av inlevelse hur den kommer att bete'sig då jag varvar Nisse "super7" på Midlanda motorpark i ytter kurva efter den långa utförsbacken- Bromsar mig förbi Krille (Ford GT40) i slutet av målrakan- Drar om Erik (996tt) på innern strax innan chikanen ...................
och sen vaknade jag!!!

Pulade på med underredet till petalstället igår iaf.. thumbs up VAR ÄR MINA MILJONER som jag skulle ha behövt nu???? Undra om jag ska idas att ta fram miniräknaren och försöka räkna ut huvudbromscylindrarna till bromsvågen? Det är massor med jobb + att jag inte har någon som helst aning om hur mkt triken ska bromsa bak Jag vore ovärderligt tacksam om någon ville hjälpa mig med detta

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5598



Fas T skrev:
och sen vaknade jag!!!


Dröm vidare...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41616

Forumägare
Forumägare

Fas T skrev:
....
Undra om jag ska idas att ta fram miniräknaren och försöka räkna ut huvudbromscylindrarna till bromsvågen? Det är massor med jobb + att jag inte har någon som helst aning om hur mkt triken ska bromsa bak Jag vore ovärderligt tacksam om någon ville hjälpa mig med detta


Bromsbalansuträkning när man tappat ett hjul... eeeh, jag menar glömt montera... eller alltså liksom ööööh...

Låter som en tråd för huvudforumet... Oj vad formler det kan bli

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tjena igen!! Lite uppdateringar.. Jag har legat lite lågt nu ett tag som ni säkert har märkt . Fick fö tag i en äkta VERKSTADS HANDBOK till GSX-R1000 -01-02 Det som inte står i den, är inte värt att veta thumbs up = Alla spel, moment, sprängskisser, varningar, tips mm mm mm MUMMA!!!
Har pysslat lite med bränslesystems funderingar samt tejpat ihop en tank i wellpapp. Denna tank är nu placerad ovanför benen under ramen, halvt intrasslad i rattstången= ganska komplex form Men fullt genomförbar. Ska plocka sönder den senare och kapa ut den i aluplåt istället thumbs up samt skicka iväg den för svetsning. Bromsoken har fortfarande inte dykt upp - Det blev tydligen 2 veckors försening från HiSpec England. Wilwood bromspedal med våg är beställt tillsammans med 2st girling huvudbromscylindrar (19.0mm/15,9mm= ren chansning).

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53




_________________
Jonas Segerholm
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tjenare Jonas!! Kul att du skriver i min emenenta tråd thumbs up

Jag har talat med skaparen av MJÖLNER och "Trike gurun" Lenart Zander. Det var ett mkt givande samtal med bla hela historien om hur det gick till då Bilsport reportern KRASCHADE hans trike några minuter efter repotagebilderna blev tagna .. = okontrollerat effekt utnyttjande, kan i värsta fall sluta med okontrollerat trehjulsställ i mkt hög hastighet, rakt in i en skarp ca 20mm hög asfaltskant........... Efter 2-3 varv i luften landade farkosten Det blev tydligen bara skrot kvar "vilket man kan förstå" Inte kul- Undra om jag någonsin kommer att låna ut min för "testkörning" (ok, SFRo måste ju prova den )?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Fas T skrev:
Undra om jag någonsin kommer att låna ut min för "testkörning"?



Svar: Jag >
______________________


Nu har världens bredaste mc däck
landat på svensk mark. Avon's nya
300/35-18 Venom-R är en gudomligt
sexig skapelse! Det är enormt!
Avon som är custom byggarnas favorit
däck har återigen satt ett nytt landmärke
för extrema hoj byggen. Detta däck mäter
hela 302 mm på bredden så det är inte
ett 300 däck i underkant.


..::: AVON TYRES:::..
______________________

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Fas T skrev:
Undra om jag någonsin kommer att låna ut min för "testkörning" (ok, SFRo måste ju prova den )?


Vi brukar faktiskt rekommendera att man inte alls lånar ut lite extremare amatörbyggen - inte utan att vara helt säker på låneförarens kapacitet. Har du byggt "fordonet" själv har du förmodligen lite känsla för bitarna, någon som är helt grön kan väldigt lätt göra bort sig stort.

Du får skjutsa folk istället ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Några bilder på min bensintanks modell i wellpapp. Kommer att bytas ut mot en likadan i alu.




Tanklocket monterat thumbs up med samma nyckel som till tändningslåset. thumbs up Det blir en kort gummimuff mellan locket och tanken.



Då var det dags att plocka lös "bakdelen" så jag skulle komma åt att kompletteringssvetsa där jag inte kom åt tidigare, samt att jag ville testa att det skulle gå bra att montera lös bakdelen.. Klockrent!! Det gick ultrabra och tog ca 20minuter- thumbs up =mkt lättmekat- precis som jag vill ha det.






Det nya Wilwood pedalstället med bromsvåg är nu monterat. Blir otroligt bra- med gott om plats för gas och kopplingspedaler på var sida thumbs up



Placeringen av instrumenthuset kan bli så här.. Man ser över - inga problem. Kan nog bli riktigt bra med laddtrycksmätare till vänster, samt toppkåpa formad med vindavvisare som skapar plats för mätarna under.



_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41616

Forumägare
Forumägare

Dräggel....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Magnus Thomé skrev:
Dräggel....

håller helt och hållet med ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 72, 73, 74   >>
73 besök senaste veckan (418120 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande