Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 72, 73, 74 >> 73 besök senaste veckan (418120 totalt) |
Styrningen sitter där redan, dock saknar jag pengar till att införskaffa ratt/rattnav, broms delar(huvudb.cylindrar, mm mm) sen måste jag även bygga två tankar (en på var sida) och dra lite bränsle ledningar. Fö är det bara att förlänga elsystemet till sin nuvarande plats... Typiskt med penga brist i detta läge.... Annars är det ju inte så ruggigt mkt kvar..
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Det finns ingen firma som kan tänka sig sponsra dig med ratt och sådant då?
Det är juh ett rätt uppseendeväckade skapelse du byggt så det borde inte vara omöjligt? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag och gustav var ju förbi i garaget efter jobbet men du var inte där
Var dock in och smygkikade... såg ruggigt fint ut micke! I morgon kan jag nog komma förbi en sväng så du får ta en provtur på gården _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||
Triken är faktiskt kortare än en BMW 2002:a med ca 25cm INTE HJULBASEN dock. Första provkörningen med Fredrik Kronberg som agerar motor ÖÖHhh LÅDBILS varning Jag i egen lågt sittande person, vilt rattande med en svetstång som ratt Snacka om att det kommer att bli ruggig fartupplevels bakom ratten på denna farkost utan huv.. Det kommer nog att kännas som om man sitter och tittar ut genom grillen på en bil i 200km/h. MKT skum känsla! SLUT på provkörningen IGEN; IGEN !!! -NEJ!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Haha..
Ja va ska man göra annat än att stämma in i kören! Så skoj att ha fått följa bygget. Hur känns den annars.. Verkar fjädrar och sådant rätt avstämt? |
||
Som det ser ut och känns är framdämparna ruggigt hård retur på. Framfjädrarna är knappt förspända och är relativt mjuka ända till man kommer till ride hight. Utväxlingen på vinkelväxlarna har jag konstruerat så att 0-läge (ride hight) är utväxlingen som lägst. Ju mer man dämpar ner desto hårdare blir den pga att vinkelväxlarna "växlar upp" rörelsen till dämparen (svårt att förklara). Jag gjorde mitt berömda "tappa från 30cm höjd test" - Vilket går till som följande: Man pallar upp farkosten med en 2"4 som är ca 30cm lång. Sparka undan plankbiten (2"4:an) och se vad som händer . Den gick ihop 20mm under Ride hight och höjde sig med de återstående 20mm på ca 1sek. Som det ser ut så är Öhlinarna fram klanderfria. Bak däremot är den aningen mjukare (vilket kanske inte är någon nackdel). Jag har spännt på fjädern det som går samt comp/retur, men den kommer aldrig upp till samma hårdhet som fram. Då man som förare stiger i sjunker triken lika mkt fram som bak. Så troligen får jag åtminstone byta fjäder bak och ska höra mig för om suziki dämparen går att bygga om en aning.. Man kan ju börja som det är och se vid körning hur den beter sig. Eftersom jag inte har monterat någon krängare än, tänkte jag testa och se hur mkt den kränger utan krängare under testkörningen i sommar. Som det ser ut så kommer den knappt att krängar något alls Svårt att egentligen säga- vi får de. Som sammanfattning är avstämningen riktigt bra fram och kanske aningen mjuk bak med lite för klen retur justering.. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Looking very good :woot: _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
OK!! Jag erkänner!! Jag har syndat!! och i den omfattningen att jag satte kapen i projektet vid ett tillfälle SNÄLLA GUD JANI- Kan du någonsin förlåta mig..
HEHE!! Jag är själv överraskad faktiskt.. Det sägs väl- "En gång = ingen gång" _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Känns som du kommer att få ha en ganska mjuk nacke innan bågen får fylla sin funktion |
||
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Jag kunde inte hålla mig från garaget idag heller Jag rullade ut den igen för att kolla vändradien. På mina skisser hamnade jag mellan 13.3m och 14,4m beroende på hur mkt jag skulle kunna vrida på ratten innan "risk för självlåsning".. Jag justerade styrstopparna så det finns stor marginal till detta ogynsamma fenomen. Jag rullade ut den på parkeringen och ställde den med fullt rattutslag mot ena kanten (brum, brum- LÅDBIL IGEN) Rullade den 180grader, och mätade avståndet ytter hjul till ytterhjul. Resultatet blev 13,7meter!!!! med en hjulbas på 310cm, tycker jag är riktigt bra faktiskt, iaf godkänt Man klarar iaf att köra i en normal rondell och korsning utan problem- ivärsta fall finns det säkert några hästkrafter över till att hjälpa till med
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Triken blev ju 100ggr råare än vad man kunde tro....
Ett litet kreativt förslag på udda design som jag tycker hade passat finemang nur när man ser hur brutalrå triken ser ut när den står som ram är att helt strunta i att bygga kåpa och istället montera 3-4mm polycarbonat(lexan)skivor på ramen så att triken blir helt genomskinlig!!!!!! Sedan kan man ju komplettera med vissa färgade glasfiberdelar, t.ex. skärmar, nos etc. Och golv i aluminium. Tänk va rått när man sedan ser soppatank i alu och alla metallomspunna slangar etc. etc. Polycarbonaten är ju rätt lätt och dessutom rejält seg så den ger ju ett minst lika bra skydd som glasfiber. För att inte tala om fartupplevelsen....... EDIT: PS. Klart du borde kunna få spons på detta bygge... Särskillt som det är mycket unikt. Ring och brata med de som levererar bromsar och ratt, skicka lite bilder til dem och erbjud dem att de kan använda din trike som promotion när de är på mässor etc. DS _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||
Tjenare Igen!
Det var SFRo besiktning idag med Gustav Ulander "therealpinto"!! Jag kan inte säga så mkt om det egentligen förutom att det gick OTROLIGT bra!! Han skrev "INGEN ANMÄRKNING" på protokollet Man kan inte vara mer än ruggigt nöjd (och en smula stolt också) YES!!!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Grattis! måste kännas som en milstolpe
Var dit idag efter lunch.. men du var inte där.. Så jag blev njuden på en kopp kaffe och snackade skit med Kronblom och Sandberg istället.. Passade även på att visa kronan hur man ställer kamremen på sin audi (han fick montera om den ) |
||
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 72, 73, 74 >> 73 besök senaste veckan (418120 totalt) |