Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 - Så borde den byggts från fabrik.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
26 besök senaste veckan (82453 totalt)
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Jag köpte mig en 325iM för en väldigt billig slant för ett par veckor sedan. Tanken var då att renovera karossen då den var otroligt rostig. I och med att det är en äkta iM från fabrik så blev man ännu mer sugen på att renovera den men efter att ha rivit isär M-tech II paketet så insåg jag att det skulle gå åt en hel vinter åt att få det hyffsat. Och laga rost en hel vinter är man inte sugen på, även om det hade varit kul att renovera en 325iM till samma skick som den hade då den lämnade fabriken.

Jag började kolla runt på blocket och försökte hitta en lämplig kaross att flytta över en del utav inredningen, motorn och växellådan, bakaxeln, framvagnen osv. Några lämpliga objekt fanns inte direkt, det fanns såklart fina bilar men det kändes dumt att köpa en komplett bil för dyra pengar då jag i princip hade allt utom karossen.

En tanke slog mig en dag innan läggdags, Franzén (Specialsvarv.se) hade ju ett projekt ståendes. Jag hade pratat med honom tidigare angående bilen men kontaktade honom igen och ett par dagar senare åkte jag dit och köpte den.

Bilen är en BMW 320 E30 -89. Franzén har gjort ett helt galet och grymt jobb på underrredet då det är helt lagat och befriat från rost, sedan har styvheten ökats i karossen då han har svetsat ställen som påfrestas mycket, som tex stötdämpartornen fram och bak. Vi får heller inte glömma den manliga putsen, en grund av 2k epoxy är lagd för att hålla fukt ute, sedan har en vit blank fälgfärg sprutats på för att det ska bli ljust och fint. Fördelarna är att man ser läkage väldigt noga samt att det alltid är ljust och rent då man ska skruva.

I övrigt är karossen helt befriad från rost så det känns som ett väldigt bra utgångsobjekt, där man inte behöver lägga hela vintern åt rostlagning.

Planerna för bilen är många. Mitt förra projekt (http://www.zatzy.com/projekt/307572-pelko-bmw-320-e30-turbo.html) körde jag lite Blackrace och gata med men insåg att avsaknad utav inredning inte fungerar om det ska bli mestadels gata.

Tanken för denna bilen är att det ska bli riktigt fin puts på sakerna. Då jag fortfarande har ett år kvar i gymnasiet så flödar inte pengarna in i stora mängder, så man får prioritera väldigt mycket. Som der ser ut just nu så blir planerna inför sommaren 2009 enligt följande:

* Delrinbussningar i hela bilen från Specialsvarv.se
* Nytt chassi. Inget är spikat, vill ha lite mer tips och kött på benen innan jag handlar. Men coilovers fram och gula Koni bak med lämpliga fjädrar är ett recept, ihop med andra krängare.
* Lamelldiff.
* Nya org skivor runt om, renoverade bromsok, lämpliga bromsklossar, modifierade bromsköldar för bromskylning.
* Ny lack, lutar åt Imolaröd.
* Renovera och lacka mina Hartge 16" fälgar.

Det är i stora drag vad som kommer att ske. Jag hoppas och önskar få mycket hjälp med chassibiten då jag inte är så insatt, än

Jag har kollat på lite bankörning i sommar samt testat svänga på gatan med "svängtrevliga" bilar och får säga att det är sjukt kul! Kan nog inte tänka mig hur kul det är på bana där man kan lägga ribban bra mycket högre än på gatan

Så målet är att testa och köra bana mycket nästa år. Tillåter pengarna så vore det ju inte heller helt fel med lite överladdning då org 170hk inte är jätteupphetsande.

Vi får se vad det blir av detta, bilder och uppdateringar kommer ske i mängder då det har hänt något.

Bilder:

325'an då den köptes. Ser fin ut på bilderna men vänta tills ni kommer längre ner i inlägget...






Här är lite bilder på varför jag valde att byta kaross.




















Jag håller på att plocka ur motorn ur 325an, så efter att den är ur så ska bakvagnen, framvagnen och lite utav inredningen ur innan jag kör den till skroten. Sedan kan jag börja på riktigt med 320 karossen.

Här kommer lite bilder Franzén hade i sin tråd här på Rejsa på sin bil.

Grundat.


Lackat.


Svetsat.


Sedan avslutar jag med lite bilder på karossen då jag fick hem den.

Lastad och ska köras hem.


I mitt garage, här lastar vi av.


En till kärra fick följa med och ta hand om övriga saker.


Övriga bilder på det fina underredet.






Här står dom. Två ska bli en


Jag hoppas detta blir ett roligt projekt för er att läsa. Om ni har tips eller åsikter så skrik det rätt ut, jag tar allt som lärdom

Det var allt för stunden.

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



oops, den karossen va ganska slut > . Är ett helt OK projekt i vinter, montera över allt till den fina karossen i lugn o ro!

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Idag gjorde jag lite småsaker för att få mer plats i garaget och för att få det att likna en bil igen

Jag tryckte dit golvmattan, bakre "dörrsidorna", baksätet osv. Jag dammade även av hela bilen, dammsög allting och så. Känns lite roligare att skruva när det är rent.

Baksätet är temporärt, det ska dit ett nytt, helst M3'ans. Golvmattan ska tvättas ordentligt, "dörrsidorna" ska bytas, likaså hatthyllan. Det som sitter i nu får vara där tills jag hittar det jag egentligen ska ha. Då slipper man ha det i ett hörn i garaget.

Imorgon börjar jag med 325'an igen och hivar ur motorn och all annan skit jag ska ha.

Bilder:

Börjar med en bild på 325'an. Härlig syn efter att man lossade sidopanelen bak.


Hatthyllan före.


Hatthyllan efter.


Ingen golvmatta.


Golvmatta.


Inget baksäte.


Baksäte.


De 2k epoxy-grundade fjäderbenen som ska byggas om till coilovers.


Bilen bakifrån med 100 olika nyanser och repor.


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



oj oj vilken tråkig syn att se en 325im vara så misskött, men det ska bli kul att se resultatet när du är färdig!

_________________
Peter Vighagen
Citera
rsrper
gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70



Skulle du inte ha lackat den innan du monterar i alla saker?
Då hade du sparat mycket jobb. Maskering, slipning och lack är ju lättare att utföra på en tom kaross.

_________________
Per Törner
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



rsrper skrev:
Skulle du inte ha lackat den innan du monterar i alla saker?
Då hade du sparat mycket jobb. Maskering, slipning och lack är ju lättare att utföra på en tom kaross.


Håller med samt passa på att ta ur ljudämpningen i golv innan mattan kommer på plats så blir bilen lättare.

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Vad är det som inte gör den till en tom kaross? Inredningen stör ju inget alls då man maskerar på insidan dörrar och rutor. Bagagelucka, framskärmar och snart dörrar, hänger där enbart för att inte ta plats i garaget i något hörn. Med andra ord lackas delarna sedan lösa.

och de få mattorna som satt kvar i golvet ansåg jag inte vara direkt prioriterande ÄVEN om man inte vill ha en tung och klumpig bil. Förra året spenderade jag hela vintern åt lättning, och jag håller med om att vikten sitter på många dumma ställen.

Golvmattan är sjukt tung men det prioriterar jag före låg vikt då det gör halva bilens komfort.

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Det har inte hänt så mycket med bilen då skolan har börjat, jag har skruvat mycket med andra bilar samt pillat en del i garaget. Jag har städat och slängt två kärror med delar som bara har skräpat, sedan har jag möblerat om lite.

På bilen har jag monterat dörrar, framskärmar och huv temporärt för att dom inte ska ta plats i garaget. Jag ska rensa färdigt 325an och köra den till skroten, sedan börjar jag att dra bromsrör, bränslerör osv under 320n. Sedan ska jag få upp bakvagnen efter att ha blästrat och lackat den samt köpt nya bultar från BMW. Sedan ska det bli samma procedur med framvagnen.

Fram blir det som sagt coilovers och de ska Anders på Specialsvarv bygga åt mig, kommer bli skitbra!

Jag var även och hämtade en vagga till bilen så man kan rotera den upp och ned, blir så sjukt mycket lättare att jobba med dragning utav broms och bränslerör b.la.

Bilder:







Vaggan:




En del av garaget efter allt städande.


En annan rolig detalj var att jag fick med en grym pärm då jag köpte den nya karossen, ALLT finns dokumenterat i pärmen på ett proffsigt sätt. Kul att ha!


Bilen i sitt tidigare liv.




Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Idag tog jag ur M20'n ur 325an då den ska säljas imorgon. Känns tråkigt att sälja den då det hade varit roligt att putsa och renovera den. Men det blir en ny M20 till våren då jag får pengar.

För pengarna kommer jag köpa coilovers-satsen fram och sedan bygger jag ihop dom med org fjäderben, sedan blir det till att köpa broms och bränslerör, bussningar m.m. Hade varit skönt att få ner bilen på hjul så fort som möjligt.

Imorgon åker framvagnen och ev bakvagnen ner på 325an, nästa vecka skrotas den.

Kassa mobilbilder:

Motorn påväg ur.


Tomt.




Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Monologen fortsätter...

Idag handlade jag bränslelangar och monteringsklämmor, dessa monterade jag även på bilen efter att vi hade hängt upp den i vaggan. Helt underbart att meka under bilen då man har underredet framför sig.

Imorgon ska jag köpa mer klämmor samt börja dra bromsrör under bilen. Ska även göra klart bränsleslangarna. Sedan ska jag till BMW och köpa nya bultar till hela fram och bakvagnen, sedan återstår blästring och lackning utav fram och bakvagnsdetaljer innan jag kan börja montera allt igen med nya bussningar och bultar. Ska bli så jäkla skönt med allt nytt.

Kommer mer bilder imorgon.

Bilen i vaggan.




Bränsleslangarna.






Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Idag drog jag färdigt bränsleslangarna samt bromsrören. Blir kalasbra. Jag har även beställt lite bultar och skit från BMW, så efter att bakvagnen och framvagnen fått bli blästrade och lackade så börjar jag montera dom. Jag kastade även på ett lager färg och massa klarlack på underredet.

Imorgon ska jag ta loss den gamla bakvagnen samt lite inredning, sedan blir det skroten på 325an.

Bilder:





Sedan skaffade jag en motivationshöjjare, lite dunka-dunka.




Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Jag vill se besiktningsmannens min när han ser underredet thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Ska du verkligen dra slangar till bränslet?Varför inte rör som håller betydligt bättre! Sen undrar jag varför är det bara punktat dit plåtarna under?Bör du inte täta skarvarna iaf? Jag drog ett grovt kopparrör invändigt på min 1602:a så är det ingen risk för att det går hål....

Mvh Ricke

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Idag rev jag ner bakvagnen och FAN i HELVETE vad silentbalken satt hårt. Arg finne och vinkelkap löste det dock.

Hoppas få 325an till skroten i veckan så man kan få 320n på sin rätta plats och börja med bakvagnen.

Bilder:

Kapa kapa kapa.






Två kapskivor senare.


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Haha, man blev lite förvånad över hur mycket rost det var på den mörka. På de första bilderna ser den riktigt fin ut, men sen var det inte så vackert Bland det mest genomruttna jag sett. M-tech II kitten är inte snälla mot plåten verkar det som.
Måste vara ruggigt skönt att ta över där franzén slutade för han har gjort ett riktigt bra jobb, och att skrapa underredsmassa är ju bland det tråååkigaste som finns. Blir till att helsvetsa min e30:s dämpartorn på samma sätt. Ser riktigt bra ut thumbs up

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Ja det känns otroligt skönt att få en fräsh E30 kaross! Den gamla är helt slut som sagt.

Det har varit ganska lugnt med "fin E30" mekandet, dock har jag rensat och tagit de mesta jag ska ha från 325an. Hoppas på få iväg skroten till skroten snarast (< finsk humor).

Har lackat lite bakvagnsdetaljer dock samt monterat framvagns-balken med nya bultar från BMW.

Efter att jag kört 325an till skroten så ska jag välta ner 320n till normalt läge igen och börja rensa och dra om elen i motorrummet. Sedan ska skinnstolarna renoveras och slängas in med den övriga inredningen.

Kommer mer när det händer något kul...

Bilder:

Rensat lik.




Balken monterad.


Ena bärarmen, kass bild men den ser som ny ut på riktigt.


Bakvagnsbryggan.


Rensat den gamla bakvagnen, diffen och kardanen ska lossas och fräshas till.


Fick upp lite hyllor också.


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Härligt projekt!
Det är jättebra att du lägger upp så många bilder.

Jag är också lite nyfiken till varför du valde att ha bränsleslangar istället för bränslerör?

Lycka till i fortsättningen!

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



pelko skrev:


Är det inte en intercooler som ligger och lurar under bänken?

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
eraezer skrev:
Härligt projekt!
Det är jättebra att du lägger upp så många bilder.

Jag är också lite nyfiken till varför du valde att ha bränsleslangar istället för bränslerör?

Lycka till i fortsättningen!


Tack!

Jag läste lite angående ämnet och det verkar köras mycket på både rör och slangar. Jag läste att rör håller bättre i längden men att bra slangar också klarar sig bra. Det som vägde över var att jag hade slangen mer eller mindre runt hörnet till garaget, verkade smidigare att montera tight mot bilen, samt att det verkar lättare att ansluta slangarna mot olika sorters ledningar.

Vi lär märka om jag valde fel men då många skriver olika så finns det ingen annan väg att gå än att testa sig fram själv och skaffa egna erfarenheter.

Skulle det bli helt galet så är det inte ett stort jobb att byta mot rör.

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
tyskstuk skrev:
pelko skrev:
http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/1-10.jpg


Är det inte en intercooler som ligger och lurar under bänken?


Jo, med alldelse för stora in och utgångar

Överladdning är som jag skrev i början utav tråden ett mål i framtiden. Känns dock bättre att lära sig spaka ordentligt först och bygga upp ett redigt chassi. Sedan vill jag ha mycket körtid och framförallt på bana, så då känns det säkrare med en sugmotor.

I dagsläget lutar det åt att köpa en M50B25 (525 e34, 6cyl, 192hk) och köra med. Hade en sådan i min förra E30 och den var trevlig att köra. Andra kammar och E85 är också en av planerna inför nästa år.

Har för övrigt gula koni stötdämpare påväg hem.

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



pelko skrev:
Känns dock bättre att lära sig spaka ordentligt först och bygga upp ett redigt chassi. Sedan vill jag ha mycket körtid och framförallt på bana

Precis så tänker jag med. Det kommer att gå tillräckligt fort med en m50b25 i din bil för att kunna ha riktigt skoj

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 - Så borde den byggts från fabrik.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
26 besök senaste veckan (82453 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande