Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Mk1 -00 aka BettanV
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
11 besök senaste veckan (41251 totalt)
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Sådär då var Bettan V hemma!

En GT3 Mk1 -00 med bara 1600 mil på mätaren.

C09 Version für Schweden
197 Higher amperage battery
441 Fader, antenna booster, 4 speakers
567 Windshield green graduated tint
571 Fog tail lamp
573 Air conditioner
659 onboard computer
695 CD-RADIo "PORSCHE CDR 22"
09981 Fahrzeugüberstellung zu VRS zum Einbau von "Exclusive" Teilen
09991 Exclusive options


Lagom lite utrustning.


Mycket stilig tycker jag!


Passande nog var Ducattiklubben på den gamla flygbasen, men många blickar drog sig emot Bettan V .



Bilen känns extremt tight, har en testväg utanför Klippan där hon går som tåget.



Redan nu har hon fått huvudströmbrytare, både ute och inne, en riktigt snygg installation som PorscheCenter Syd fixade.







Nu skall det bara in en riktig bur och vagnboksbesiktiga.

/ från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Välkommen hit Bettan V

Läcker bil Mats, väntar ivrigt på att få följa med upp till varvstoppet!

//Pehr

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grattis Mats!

Blev du inte lite bekymmrad när jag sa att jag kört den tidigare i dess liv...?

En riktigt fin bil som dessutom går som s*t*n! Än en gång grattis!

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
964RS skrev:
Grattis Mats!

Blev du inte lite bekymmrad när jag sa att jag kört den tidigare i dess liv...?

En riktigt fin bil som dessutom går som s*t*n! Än en gång grattis!

Hälsningar
Anders


När jag körde på vägen jag har norr om Klippan, så satt både jag och min polare och bara log. Kompisen kör en dräpare Ducatti vanligtvis, men nu ...

Helt otroligt vad hon tar fart vid 5000 och över. Har du mer information om setupen får du gärna mejla den till mig. De kunde inte hitta den på PorscheCenter Syd. Göran J sa bara att den var uppsatt lite mer med tanke på bana och log så där!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Nu snackar vi lyfter på hatten och välkommnar dig till GT3 världen...märker att du redan är immpad, vänta tills du tagit några varv på Knutstorp

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Grattis Mats till en grym bil,, 1600 mil den är ju inte inkörd än

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Hittade detta på nätet, som Jan-Erik har skrivit:

GT3 mod 1 o 2 samt GT3RS,

Efter att ägt och kört GT3 sedan 1999 både mod 1 o 2 kanske följande inlägg kan klargöra lite skillnader mellan modellerna.

Mod 1 kom ut 1999/2000 och det såldes 15 st i Sverige de flesta icke ClubSport Sedan tillverkades en liten serie som 2001 år modell, av dessa såldes fem stycken i Sverige, här var flera CS. Bilen är baserad på C4 karossen med några modifieringar, Porsche uppger att den är ca 40 % styvare än en vanlig Carrera. CS modellen har betäckningen M003, här ingår ett lättare svänghjul, bur (endast bakre del monterad från fabrik), stolar klädda med Nomextyg, sexpunktsbälte, säkerhetsbrytare (både inre och yttre), brandsläckare samt röda bälte. M003 saknar även airbag i dörrarna samt bakre högtalare. Vad kunde man beställa till bilen, klimatanläggning, radio/cd var tillbehör utan kostnad. Sedan kunde man beroende på om det var en CS eller ej beställa olika paket, läder, kolfiber mm. Bromsarna var 330 mm fram och bak, båda med fyrkolvsok. Utvändigt var båda modellerna identiskt utrustade, men invändigt skiljde det som ovan nämnts lite. Motorn är på 3,6 liter och utrustad med torrsumpsmörjning, växellådan har diffbroms.

Modell 2 presenterades 2003, vad skiljer då? Börjar vi med karossen så skall den vara ytterliggare 25 % vridstyvare än föregående modell. Sedan så skiljer bromsarna, bättre kylning, större skivor (350 mm) samt sexkolvsok fram och en fyrkanals ABS. Växellådan har synkringar av stål på 3,4 och 5: an och blivit kopplad till ordinarie kylsystem via en "värmeväxlare", även oljesprut på dreven har tillkommit. Båda modellerna har dubbelmasse svänghjul. Utväxlingen på 5an och 6an har sänkts lite. Motorn har gjorts om lite, en annan kamstyrning och minskad roterande massa gör att nu lämnar motor 381 hk och maxvarvet har ökat till 8200 varv/minut, detta kan man utnyttja på de fyra första växlarna, annars är maxvarvet 8000 varv/minut. Fälgarna har ökat i bredd, en halvtum fram och en tum bak, fortfarande 18 tum men vikten har sjunkit med ett kilo.
Invändigt har mugghållare och handskfack tillkommit och båda modellerna har numera airbag i dörrarna, CS har fortfarande bur, Nomexklädda stolar, medskickade sexpunktsbälte och brandsläckare, säkerhetsbrytaren är borttagen, vissa av de tidigare bilarna har en yttre brytare, men den är inte inkopplad. Nästan exakt samma tillval finns, även farthållare.

Är det någon skillnad i att köra bilarna? Ja, jag tycker det, den senare känns vid första intrycket mera civiliserad, inget rassel från det lätta svänghjulet, motorn har inte samma ljudsensation vid 6200 varv som den första modellen. Men efter en tid upptäcker man att det är kortare växelläge, jämnare kraftflöde från motorn, ännu bättre bromsar som tål ännu mera stryk samt att den är lugnare vid inbromsningar från högfart ex efter Anderstorpsrakan..

Under modellåret 04 lanserades även GT3RS, med M-nummer 004. På denna modell är luckan fram av kolfiber, backspeglarna täckta av kolfiberliknande plast, bakre spoiler i annan utformning, bakruta i plast, mindre ljudisolering, andra spindlar, annan avstämning på stötdämpare och fjädrar, även framspoilern skiljer sig, genom tre små luftutsläpp framför luckan till bagagerummet. På motorsidan är det ett nytt block, gjutet i Spanien samt andra toppar, med enligt uppgift mera material för att kunna bearbeta för trimning. Här är singelmasse svänghjulet tillbaka. På insidan har handsfack och airbag i dörrarna utgått, bakre buren är annorlunda än den som sitter i CS. Det finns även en annorlunda framdel till buren att beställa hos tävlingsavdelningen, dock inte godkänd för gatbruk.

När det sedan gäller vikten på bilarna varierar det givetvis med utrustning, modell 1 anges till 1350kg, modell 2 anges till 1380kg och RS:en till ca 1335kg.

Mvh
Jan-Erik Nyberg

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
och sedan tittade jag lite i mappen och hittade faktiskt inställningarna, nu vet jag inte om dessa är de som är på bilen, men det är ett protokoll från PorscheCenter Syd:


_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



easec skrev:

När jag körde på vägen jag har norr om Klippan, så satt både jag och min polare och bara log. Kompisen kör en dräpare Ducatti vanligtvis, men nu ...

Helt otroligt vad hon tar fart vid 5000 och över. Har du mer information om setupen får du gärna mejla den till mig. De kunde inte hitta den på PorscheCenter Syd. Göran J sa bara att den var uppsatt lite mer med tanke på bana och log så där!


Vad jag vet så satte den tidigare ägaren upp den enligt någon utlänsk "guru" som uttalat att det skulle bli en bra bansetup på R-däck. Det ser ut att överrensstämma med det som du har på pappret. Setupen gjordes på Porschecenter syd där han köpte den. När jag höll 20 km/h fortare genom böjarna med den jämfört med min egen så kändes det som ren cruising och då har jag hjärtat i halsgropen med min egen.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Grattis Mats! Bra val (tror jag )

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Grattis till nya pärlan, en sådan vill jag ha när jag blir stor, dom är bara såå härliga...!!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Grattis till en mkt fin bil!
Såg den på Porsche i Helsingborg.
Den ser sinnessjukt välvårdad ut


MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



thumbs up

Du hade redan bestämt dig när vi pratade i telefon eller hur??

_________________
Otto Dürholt
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Ah, då gissade jag rätt
Grattis till en mycket fin bil. Såg den i bilhallen på PC i Hbg.
Hade det inte handlat om pengar, så hade du nog inte hunnit lägga vantarna på denna

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
RobbanT
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 42



Coolt! En dröm att få äga en GT3 nån dag

_________________
Robin TOpelius

www.sodervidinge.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Grattis till köpet Mats!
Attans att man skall sitta i Manchester när man får erbjudande att få följa med att få hämta den nya pärlan .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Grattis! thumbs up

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Grattis!

_________________
Stefan Larsson
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Sååååå vacker!


Grattis till en fin bil.
Är den helt original?

Ej CS från fabrik?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Bara att gratulera!
Ser ut att vara en riktig pärla... thumbs up

Det är ju ganska många som säger att det för eller senare blir en GT3:a.
Frågan är hur länge man orkar stå emot..






thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up (av fem möjliga)

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Grattis!!

Men varför inte en Porsche Motorsport brytare??

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Mk1 -00 aka BettanV
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
11 besök senaste veckan (41251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande