Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -85 << Åländskt långprojekt >>
1 besök senaste veckan (1058 totalt)
MattsH
Stockholm och Åland
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4


Trådstartare
Efter att länge ha lurat i det dolda här på forumet (alltså läst, inte skrivit) så är det dags att slänga upp en tråd om bilen. Det är faktiskt min första bil och (sedan 2001 om nån undrar) och den har gradvis utvecklats. Man kan väl inte säga att den är någon renodlad banracer men ambitionen har heller aldrig varit det. När jag köpte bilen var den lite rostig och en gräslig, sliten grön kulör. Bland det första jag gjorde (i ungdomlig fåfänga) var att hänga på all plast och lackera om den till BMWs Montreal-Blau. Självklart höjer ju plasten prestandan med flera hundratals procent, såklart... Såklart har jag alltid planerat en trimmning av alla olika slag men som tur är har jag alltid varit klok nog att inse att jag inte har tid att trimma. Kontentan av detta är alltså att maskinen fortfarande är orginal.

Några av de grejer som är gjorda just nu:
-Borrade skivor och Carbotech XP8, renoverade orginalok.
-Hårdare stötdämpare, okänt märke.
-Jamex sittstill stolar. Mycket bekväma trots att de är väldigt "kramiga".
-En massa andra "kosmetiska" detaljer.

Vad jag vill/skall göra i framtiden:
-Sugtrimmning.
-Grupp-N chassi (eller likvärdigt).
-Bur av något slag, antagligen en skruvbur...

Det här händer just nu:
-Byte av växellådan.
-Byte av diff till en bromsad.

Jag har inte så många bilder på bilen tyvärr... Dessa är tagna av Edvard Wendelin (minns inte hans användarnamn på forumet) på Alastaro i Finland. Jag brukar fara dit med Ålands Motorklubb (ÅMK) en gång om året.


Notera det snygga mönstret på hjälmen.


Aningen styvare chassi skulle inte skada... Fast det är ju inte första gången tyskarna bygger trehjulingar.


Iom att det inte är mina bilder ville jag inte editera dem så de är lite för breda. Hoppas det inte gör något?

//Matts

_________________
Mvh,
Matts Häggblom
Citera
nitrox
Luleå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 32



Jävligt snygg bil:D

_________________
Jonas Kontio
Citera
MattsH
Stockholm och Åland
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4


Trådstartare
Tack! Gillar färgen skarpt men måste erkänna att jag kanske inte skulle fokusera på riktigt samma saker om jag byggde bilen nu istället för 6 år sedan...

Är det verkligen ingen här som kan hjälpa mig med växellådsproblemet? Glömde skriva att motorn är en M20B25 i första inlägget, fast det kanske är uppenbart...

_________________
Mvh,
Matts Häggblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -85 << Åländskt långprojekt >>
1 besök senaste veckan (1058 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande