Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 316i compact -96 | 1 besök senaste veckan (5377 totalt) |
Hej, ny på detta forum!
Jag kör som sagt en 316i compact och har tagit licens som jag fick i födelsedagspresent av Tobbe för några år sedan. Jag tycker att det är jätteroligt att köra bana men har tyvärr inte hunnit köra på så många banor än. Har hunnit med Knutan, Sturup, superstage i Emmaboda och ett varv på ringen men fler kommer. Jag har varit med på ringen ett antal gånger och har hittills åkt ca 35 varv i passargerarstolen. Varvet på ringen kändes bra fast jag hade Tobbe vid sidan om mig som bromskloss . Han tycker inte om att vara passagerare i sin egen bil, så det hade varit lugnare att köra själv . Då ska man köra på sturup den 22-24 aug och det ser vi fram emot... . Vad som är gjort på compacten är följande: Koni coilover kit Chippad Supersprint sportavgas Sportfilter Aluminiumsvänghjul Skivor och ok från en 325 fram (ventilerade) 15" R-däck för bana och 17" för gata 122 hästar på rullande landsväg Innan rejsaträffen ska vi göra corner weight En bild eller två dyker upp snart. [/b] _________________ Jenny Jörntén Medlem i Team Torup BMW 316i Compact -96 Yamaha MT-03 -06 |
||||
Det enda som är lättat är AC kompressorn som är bortplockad, den brann upp sist jag körde på sturup.. _________________ Jenny Jörntén Medlem i Team Torup BMW 316i Compact -96 Yamaha MT-03 -06 |
||||
Tack Johan! Jag ska göra vad jag kan för att hänga med dig... _________________ Jenny Jörntén Medlem i Team Torup BMW 316i Compact -96 Yamaha MT-03 -06 |
||||
Ja, då har man fått gjort lite corner weight på bilen och enligt Tobbe så var det riktigt bra.
Man håller ju på att lära sig alla termer som finns och det är inte lätt... , men jag försöker... . Så här såg det ut.... Sen kommer jag även att byta krängningshämmare fram med nya stag, kommer snart bilder på det med... _________________ Jenny Jörntén Medlem i Team Torup BMW 316i Compact -96 Yamaha MT-03 -06 |
||||
_________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
_________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Eftersom det är jag som har fixat med modifieringarna på bilen så svarar jag.
Chippet är gjort hos Turbocenter i Stockholm. Eftersom bilen är en -96'a och inte har löstagbart e-prom pga EWS, så har boxen varit uppe hos dem och blivit fixad. Vanligt panelfilter i boxen och en bakre ljuddämpare från Supersprint. Har provat att rensa katten, men det gjorde ingen skillnad alls. Jag har klockat den 0-100 med driftbox och det landade runt 10-10,5 sek. Original tar det låånga 12,2 eller så. 122 hk och 160 nm på Kalle P's mobila landsväg på knutstorpsträffen för ett par år sen. Vi har funderat på att stoppa i en annan kam, men har inte kommit så långt än. edit: Nej, inga skivor bak, kom på den senare 316 med 1,9 liters motor. |
||||
_________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Tja!
Hur går det här då? Nu har man ju skänkt dig en massa rejsgrejor, sätt nu på dom så har du LÄTT en sekund på knutanrtäffen Skämt åsido, hur går det med compact-operationen?, på gubben litta nu så där blir mer fart i bettan! Hade ju varit skitskoj. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Känner mig manad till en liten uppdatering i sambons biltråd
Bilen har varit på TS motor och blivit bromsad till 115 hk och lite drygt 170 nm. Det som oroar lite är att lambdavärdet var över hela kartan, det for upp och ned och den gick alldeles för magert vid belastning. Svalle misstänkte att den spikade vid acceleration utan att det hördes. Det finns lite motorplaner för bilen, men det blir inget extremt. Hoppas på att hitta en trimkam i bra skick, en ny kostar runt 4-5000,- och det känns inte aktuellt att lägga. Fundering på is-motor har funnits, men det lutar åt att stoppa i en tillfräschad 318 M43 motor. De brukar vara ganska pigga, ha mer vrid tack vare volymen och ser exakt likadan ut som den som sitter i just nu. Fördel på SBP... Alusvänghjulet kommer naturligvis flyttas över och den får gå med original motorstyrning till att börja med, kanske blir det något försök med MS i vinter, men det återstår att se hur det blir med tid. Prio ligger på att Jenny skall få köra så mycket hon orkar på Knutan i augusti. Hon inleder med att köra bana med hojen där på fredagen, sen kör hon hem och byter till bilen... |
||||
Hej!
Då har motorn kommit idag... Vi (Tobbe o jag) ska riva den idag och byta toppackningen medans den ändå är ur, blir lättare så. Ska bli spännande att se hur den går jämfört med 1,6:an _________________ Jenny Jörntén Medlem i Team Torup BMW 316i Compact -96 Yamaha MT-03 -06 |
||||
Då har vi skruvat av toppen på motorn för att byta toppackning i förebyggande syfte då det är ett vanligt fel på M43'an. Tyvärr blev jag inte riktigt imponerad över demonteringen då de hade klippt i kabelstammen och motorn antagligen har stått ute ett tag i regn. Hittade vatten nere vid ventilerna i insugningskanalerna och kammen och rullarna på vipporna hade rostat. Visserligen är det ingen ny motor vi har skaffat, men vatten/rost och klippta kablar är lite onödigt. Skroten är underrättad via mail så får vi se vad de tycker om mina synpunkter.
Sitter och funderar på om vi skall riva motorn helt och byta ringar och lager, eller bara göra vid toppen... Klart är i alla fall att det skall lackas insug, ventilkåpa och grenrör och en allmän uppsnyggning. Vi får se var det slutar |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 316i compact -96 | 1 besök senaste veckan (5377 totalt) |