Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota (Corolla) AE86 Levin GT-S -86
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
24 besök senaste veckan (66250 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare





lite text om AE86:
---------------------
Corolla AE86 är i den bemärkelsen ingen speciell bil - Det är bara så att det var DEN bilen alla ville ha på 80-talet i japan.. & det har därefter spridits över världen.
(typ som Volvo 240 turbo - alla ville ha en)

AE86:an finns med tre olika karosser.

1: Trueno Hatchback flipplampor - populäraste versionen
2: Trueno Coupé flipplampor
3: Levin Hatchback - vanliga lampor
4: Levin Coupe - vanliga lampor (liten platt baklucka)

Den har 50/50 viktfördelning, 85% diff & väger endast 946 torrvikt. motorn är lättrimmad, finns TONVIS med delar till dessa bilarna.
de var väldigt populära inom rally på 80-talets mitt/slut.

Detta gör bilen väldigt attraktiv i dagen läge till drifting & "bus".

Samt att efter den tecknade TV-serien initialD haft premiär i japan så blev suget efter AE86:or mångdubblat över en "natt".

Priserna på en AE86:a i dagsläget i Japan ligger runt 25000 svkr.. för en trimmad/stylad/sänkt/gatracer & ner till 2-5000 svkr för en bruksbil.

Eftersom det NUMREA finns 5 st i sverige så är det svårt för mig att pusha fram bilens verkliga JAG inom "motorsverige's" folk.
Inte många vet alls vad det är & många tror det är en tidig Celica.
= gubb bil. En tjej trodde det var en De Lorean.

Men allt eftersom att bilen karaktär & extremt roliga & perfekta väghållning kommer fram till folks vetande så fattar de flesta tycke för bilen (som är allt annat än vacker)

AE86:ans väghållning brukar i folkmun (japan/USA) jämföras med CR-X V-tec & Porsche 944 Turbo.

Motorn är framtagen på tidiga 80-talet & heter 4-age.
Är en 1587cc twin cam på mellan 124 & 170 hk beroende på utförande.
4-age motorn finns även med 20V topp i japan & även sålts med kompressor som orginal på vissa av de nyare framhjulsdrivna modellerna som har samma motor.
20V motorn har även separata spjällhus som orginal.

Något senare kom en motor som var förfinad version av 4-age som hette 4-agze & hade kompressor som orginal.
denna såldes i ett fåtal exemplar i Danmark.

ex: Corolla GTi -88-91 har exakt samma motor (block & topp) som en AE86 från 1983-87.

Tilläggas bör att efter en säsong med Tv-serien InitialD, så bestämde sig TOYOTA JAPAN att återuppta produktionen av AE86:an pga efterfrågan på bilen.

& således nytillverkades AE86:an i en begränsad upplaga för den japanska marknaden under 1991 med samma chassie & kaross men med en 4-AGE 20v motor på 170 hk.

Så tänk er vilken efterfrågan det måste varit då en av världens STÖRSTA biltilverkare lyssnar på ungdomar som sett en tecknad tv-serie.

MVH/
........Kristian Hesselmark

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Älskar bilen!
Men två frågor:
GT-S är väll ändå den med poppup lampor?
4A-GE'n gjordes väll aldrig i 16v utförande med 170hk? Bortsett från 4A-GEZ då alltså...
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



Vill åxå ha en! var hitta du din ? danmark, tyskland??

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Älskar bilen!
Men två frågor:
GT-S är väll ändå den med poppup lampor?
4A-GE'n gjordes väll aldrig i 16v utförande med 170hk? Bortsett från 4A-GEZ då alltså...


hej Andrew

Tyvärr har du helt fel.

Modellen med pop-up lampor heter Trueno.
Alla modellerna fanns både som "GT-S" samt "SR-5".

En GT-S är en AE86:a med hastighetsmätaren till 240 km/h (150 mph)
svarta stötfångare & sidokjolar. Samt att den har skivor bak.

4-age tilverkades i begrändas upplaga med 16V till den Japanska marknaden under 1991.
den efterträddes samma år med 4-agze med samma motoreffekt (170hk)
skillnaderna på 4-age / 4-agze är enbart att 4-agze har förstärkt motorblock samt luftmängdmätare på alla motorerna.

AE86:an 1983-85 samt -87 har LMM.. men 1986 (som jag har) har Mapsensor.
---------------------

Nilz....

jag hittade mini Danmaark
.. just nu känner jag till 2 st MKT fian AE86.or i Danmark. varav den ena har full störtbåge & är lättad.. killen begör 25000 danska kronor.

samt en Österrike importerad bil som endast har 8700 mil på mätaren i MINT condition..
förmedlar gärna kotakterna med ägarna i Danmark

MVH/
Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



My bad, ska inte läsa och skriva sådär i all världens fart
men vanliga GT'n är väll även den graderad till 240km/h?
Får man fråga varför du sätter strecket efter 4'an i 4A-GE?
Sen är det väll skillnad på sprutet och luftmasse/-mängd mätare på USA modellerna, har för mig att dom skulle ha landat på någonstans runt 100hk, kan det stämma?

Finns det någon AE86'a från 91 som har ratten på rätt sida att införskaffa på något vis? Vad skulle ett sånt kalas kosta isf?
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
AE86 har bara tillverkats i GT-S & SR-5

hmm varfär jag sätter strecket så... hmmm det står så på min motorkåpa ju

Alla 91:or har visst ratten på "fel sida efter förfrågningar i USA.

Där är inget som skiljer dem åt från en -86:a... förutom motorblocket.

Hachi-go heter AE85:an. den hade en 1,5L 115 hk förgasarmotor som var VÄLDIGT populär i USA.

Samma kaross som en AE86 (Hachiroku).

ang,. USA sålda bilar så vet jag inte så mkt tyvär.. emnd et kan nog stämma att de var svagare än de europa sålda bilarna

MVH/
Kristian.......

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Skillde det inte lite i fjädring på 85 och 86?
Hrm, all info jag har läst om motorn så står strecket efter A'et
Aja, petitesser
Fast Levin GT VET jag att det har producerats... har tillome sett en med egna ögon stå parkerad på parkeringen vid huset bredvid, sen vare visserligen "utomlandiska" plåtar på den
En viktig detalj som skilljer 91'an från 86'an är att den sistnämda har haft 5år extra på sig att börja rosta på oönskade platser
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



treeeevligt... thumbs up thumbs up

_________________
MackeMaehlum
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 170



Väldigt trevligt ja!

Så jäkla grym bil.

_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Koolt med Japanska räseråk! thumbs up
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Koolt med Japanska räseråk! thumbs up


tack - trevligt att höra - kommer mera bilder inom kort

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



:woot:



Brukar ni leka gladiatorena i garaget eller vad tusan är det för bollar?

_
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Jag antar att bilen blir pandavit nu
Jag rådiggar klistermärkena
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Ser ju riktig bra ut.
Ska bli kul att se den till sommare.

_________________
// Jani Hast
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



KristianAE86 skrev:


Hej Kristian! Coolt bur bygge du håller på med! Undrar vilken rör dimension du använder, samt vilket tryck du behöver på maskinen som bockar dessa?

_________________
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Martin L skrev:
KristianAE86 skrev:


Hej Kristian! Coolt bur bygge du håller på med! Undrar vilken rör dimension du använder, samt vilket tryck du behöver på maskinen som bockar dessa?


tjabba !
.. huvudbågen är 50 x 3 mm sömlöst kalldraget stål
resten är 45 x 3 mm - tungt - men stabilt.

trycken har jag ingen aaning omalls tyvärr. då maskinen e gammal som gatan själv & inte har någon "mätare/visare"

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Andreas Persson skrev:
:woot:



Brukar ni leka gladiatorena i garaget eller vad tusan är det för bollar?

_


det e dekorationer till en rondell som denna mekaniska verkstaden bygger

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
J D M - specs Honda S2000 startknapp

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota (Corolla) AE86 Levin GT-S -86
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
24 besök senaste veckan (66250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande