Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda S2000 -99 Rotrex-kompressormatad
3 besök senaste veckan (6667 totalt)
Nitechild
Eslöv
Här sen Jul 2008
Inlägg: 7


Trådstartare
Högerstyrd JDM S2000 247Hk, 11.5:1 i komp Införskaffad våren '08 ifrån Gatwick i England.

Nedan listas lite uppgraderingar som jag gjort tillsammans med kostnad, mest för att avskräcka andra från liknande dårskap..
Rotrex C30-94, ger 0,6bar redan vid 5500rpm 23000:-
Fästplatta med dubbelsidig rem för spegelvänd montering från TTS Performance 6000:-
Generisk Kina-svetsad Intercooler 600x300x76 1100:-
2,5" rör och silikon från Raka Rör 5000:-
K&N konfilter 6x6" i framspoiler 600:-
TurbOXS recirkulerande dump 1000:-
Aem EMS 1052 12000:-
Aem UEGo 2500:-
750cc RC-Engineering spridare 3500:-
Walbro 255l/h soppapump 1000:-
AST sportline Coilovers 7000:-
Toora t670 17/7,5" Lika AP2 07- offset svarvad från 38 till 50 6000:-
Toyo R888 215/45/17 fram 235/40/17 Bak 9000:-
XTR stage 3 koppling (påstås fixa 360hk hoppas, hoppas) 3500:-
Hawk HPS bromsklottsar fram/bak 1500:-
Främre glasfiber spoiler generisk från Hong Kong 1200:-

Totalt uppgraderingar 83900:-








_________________
Mattias Dahlgren
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



Vad innebär generisk?

_________________
Jon Lund
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Intressant bygge!

Är kompressorn inte monterad ännu? För jag antar att du inte tänkt köra 0,8 bar på 12,7:1 i komp? samt att motorn borde ge betydligt mer effekt vid det laddet...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 810



24-Seven skrev:
Intressant bygge!

Är kompressorn inte monterad ännu? För jag antar att du inte tänkt köra 0,8 bar på 12,7:1 i komp? samt att motorn borde ge betydligt mer effekt vid det laddet...


effekten som står där uppe är som sugmotor

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Vad sitter det för kolvar i denna motorn? org ger en Japansk motor 11.5 i komp, vilket hade varit en bättre lösning för kompressorbygget, om än inte alls speciellt bra.

Vad för styrsystem blir det?

Resten av bilen?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007
Inlägg: 187



Aha, en kompressorbroder .

Kör också en c30-94 på min 2,9l vr6 motor dock så har jag
bara 9,5:1 komp.förh.
Kan tänka mig att du har en ruggigt rolig motor.
Honda kan ju verkligen bygga motorer och en centrifugalare ovanpå det
är ju bara bonus.

Ska det komp.sänkas och laddas på mer i framtiden?
Klarar verkligen honda motorn 0,8bar med detta höga komp.förh.?
Vet inte när honda motorn ger mest i vrid= högst cylindertryck men det
är väl ganska högt varv? dvs laddet borde väl ha tangerat eller överträffat 0,5bar.

Som du säkert har märkt är kompressoroljan ruggigt dyr (1000kr/l) så en temp.
mätare i oljebehållaren är att rekomendera så man inte kör oljan för varm
och den förstörs/blir sämre i förtid.

Mvh mathias

_________________
Mathias Hellqvist
Citera
Nitechild
Eslöv
Här sen Jul 2008
Inlägg: 7


Trådstartare
rotrex vr6 skrev:
Aha, en kompressorbroder .

Kör också en c30-94 på min 2,9l vr6 motor dock så har jag
bara 9,5:1 komp.förh.
Kan tänka mig att du har en ruggigt rolig motor.
Honda kan ju verkligen bygga motorer och en centrifugalare ovanpå det
är ju bara bonus.

Ska det komp.sänkas och laddas på mer i framtiden?
Klarar verkligen honda motorn 0,8bar med detta höga komp.förh.?
Vet inte när honda motorn ger mest i vrid= högst cylindertryck men det
är väl ganska högt varv? dvs laddet borde väl ha tangerat eller överträffat 0,5bar.

Som du säkert har märkt är kompressoroljan ruggigt dyr (1000kr/l) så en temp.
mätare i oljebehållaren är att rekomendera så man inte kör oljan för varm
och den förstörs/blir sämre i förtid.

Mvh mathias


Vilken temperatur brukar du ligga på? Jag har ingen oljetemp-givare (än) och bara en 10 raders kylare. Kylaren sitter dock helt ensam med bra flöde i framspoilern..

_________________
Mattias Dahlgren
Citera
Nitechild
Eslöv
Här sen Jul 2008
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack till Scotte för påpekandet 11.5 låter mer logiskt, enl wiki så ligger EU varianten på 11.0 så det stämmer säkert. Det är org-kolvar i bilen så vitt jag vet.
Det var en bänkningsfarbror i Åstorp som sade till mig att den låg på 12.7:1 och han hade trimmat en del sådana sade han..
Jag använder AEM EMS som styrsystem som jag trivs med. Tyvärr finns ju inte K-pro till F20C.

Jag hade inte tänkt kompsänka, hade dock tänkt försöka köra E85 (104 okt) för att ta udden av knackandet och få lite bättre kylning. Kan någon förklara fördelarna med kompsänkning och ungefär hur långt man bör ta det. Räcker det med 3mm packning så kan det kanske bli aktuellt.

I ärlighetens namn så vet jag inte än hur upplägget kommer att funka i längden. Jag har inte de nya spridarna än, så jag kan bara köra till 7500rpm med 100% dutycycle på org-spridarna.

Det skumma är att enligt min org map sensor når jag 0,75 bar redan vid 6000rpm, vet dock ej om detta är korrekt. Någon som kan tipsa om bra MAP-sensor, lutar åt en omni power 4bar, då denna är plug-in.

Hör även rassel från tanken när org-spridarna går över 80% dutycycle. Kan verkligen bränslepumpen bottna här? Någon som vet vad hondas org-pump ger?
Är det Walbro 255l/h som gäller? Alla tips mottages varmt!

_________________
Mattias Dahlgren
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



sEiKo skrev:
Vad innebär generisk?


Standard...

inte byggd för en speciell modell utan köp som den är och anpassa bilen till laddluftkylaren i detta fallet.

_________________
Roland Johansson
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Mitt tips är att inte köra orgsoppapumpen över 0.45 bar med 750cc och etanol. Då ligger du redan på gränsen vad den klarar med orgtryck.

Har du uegon till EMS:et?

Jag kör själv 3 bars soppatryck (walbro 255) på 1.8L och laddar 0.45 med 550cc på E85, då ligger jag på runt 92% i duty cycle vid 8200rpm.

Tips är att inte ladda 0.8 eller vad du tänkt utan kanske börja på 0.5 och få den att gå riktigt bra på det laddtrycket. Då har du ändå runt 320hk på bakhjulen. Med 0.5 kan du köra på org bottendel utan att öppna om du har en perfekt mapp.

10-raderskyl är i minsta laget om du tänker åka hård bankörning, även vattenkylet bör du ta en funderare över.

De som åker överladdad S2k i HPC kör med KOYos vattenkyl med dubbel tjocklek mot or, samt minst 19 raders oljekyl.

Ska du ladda 0.8 så får du köra med 3mm cometic eller likn packning så du kommer ned till 9:8-10 i komp.

org-mapp sensorn bottnar vid cirka 0.7, så ladda inte över det.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Nitechild
Eslöv
Här sen Jul 2008
Inlägg: 7


Trådstartare
Jo jag har Uegon, har lagt mig på 12,5 vid max belastning sålänge.

Tror jag får pynta ihop lite ventiler som börjar läcka vid 0,6bar, förstår faktiskt inte varför det finns så lite info om tryckreglering för kompressorer. Det borde ju vara optimalt att åka med jämnt ladd från 6000rpm.
Antagligen blir detta lite av en utmaning annars hade väl alla gjort det..

Det är jävligt märkligt för allt är uträknat för att ge 0,8bar vid 9000rpm, men ändå lyckas jag köra map-sensorn i botten (0,75bar) redan vid 6500 rpm.. Är det säkert att org-map är linjär över 1Atm?

Scotte vet du vad soppapumpen ger? Går det att hitta Map-sensor och pump i Sverige för rimliga slantar.
Finns det något i bränslesystemet som mår mindre bra av E85?

10-raders oljekylen är separat bara till kompressorn. Har ingen kyl än till motoroljan (skäms), men jag får väl skaffa en 19-raders innan bilen ska ut på banan igen.

Welav-sidan verkar vara helt nere, men bänkar du/ni fortfarande och framför allt tar ni i AEM ens med tång? Pris/h? Det hade varit skoj med en körbar bil till Rejsa-träffen.

_________________
Mattias Dahlgren
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Nitechild skrev:

Scotte vet du vad soppapumpen ger? Går det att hitta Map-sensor och pump i Sverige för rimliga slantar.
Finns det något i bränslesystemet som mår mindre bra av E85?



Pump skulle jag köpa från ebay.. Har gjort det innan.. W 255, tror jag gav 600 kr allt som allt och var hemma efter 4-5 dagar.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
AD7

Här sen Jul 2013
Inlägg: 154



Hej
Nyfiken att höra hur det gick med din bil. Kikar på en liknande kombination nämligen.

_________________
Dan End
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda S2000 -99 Rotrex-kompressormatad
3 besök senaste veckan (6667 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande