Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 1970
1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (65492 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121


Trådstartare
Är ny på forumet, om ni inte tycker att min bil passar in så får ni säga till..

Jag är född på 60-talet och det har präglat min bilsmak ganska radikalt.
Tog min förarlicens på Falkenbergsbanan 1986 i en hundkoja.
Körde historic racing från 88-93 med en Triumph spitfire, sedan blev det några års uppehåll ( barn, hus, ni förstår säkert)
1999 hade suget på att tävla vuxit sig starkt igen och en Ford Cortina GT inhandlades för renovering/modifiering till
en Historisk racer i std-65 1300-1600cc klassen.
Rejsandet gick bra med total 3:a i klassen 2003 och total 2:a 2004.
Tyvärr blir tävlandet ganska dyrt med enbart en hushållsbudget och bilen såldes till Norge 2005.






Nu fick nästa hobbybil bli en gatbil med ev. klubblekar som värst och jakten på en lämplig bil startade.
Efter att ha levt med Engelska bilar i 25 år gjorde jag ett lappkast och valde en Amerikanare!
Mina kompisar som åker Alfa Bertone, Porsche 944, Austin Healey, Miata mm idiotförklarade mig samtidigt
som dom tyckte det var maffigt med V8 och visst är den snygg...men nån väghållning kan den ju inte ha!

Dom hade rätt....

På vägen hem med mitt nyförvärv en Ford Mustang convertible 1970, behövde jag 2 filer bara för mig själv och dikena var
hela tiden alltför påträngande, svetten rann längs ryggraden när jag kom hem, men visst var ljudet underbart!





Att den behövde en omlackering var klart redan vid köpet, centimetertjockt med sprutspackel kan inte sitta kvar hur länge som helst.
Nedslipning till plåten, byte av en skärmkant och ett imponerande lackjobb senare ser bilen riktigt bra ut, cabben bytt till en ny
gjorde också gott.





Lite omtanke om motorn så den börjar gå på alla 8 cylindrarna, byte av insug och förgasare, så fungerar den helt ok.

Nu börjar arbetet med att få till något som kan liknas vid väghållning.
om någon här har kört en jänkare som är över 35 år gammal och har haft 20 ägare och inte ens var bra från början så fattar ni.

Gungig, vinglig, oberäknelig, drar åt sidan när man gasar på, glapp i ratten på ett kvars varv, yes så var det!


Det första jag bytte var stötdämpare, bak satt det hijackers som läckte som såll, hua!
Sedan blev det lite anständigare fälgar och däck, 8,5*18 ADR fälgar klädda med 235/40*18 Hankook K107.
Nu har vi en bil som är vinglig OCH spårar som bara den pga däcken, -går nästan bakåt i utvecklingen va?

Efter ett tag ser det ut så här:

Fram:

Nya bussningar i övre och undre länkarm
Shelbysänkning, nedflyttat fäste för övre länkarm.
Bussningar av high durometer gummi i reaktionstagen
1" krängningshämmare med polybussningar
Fjädrar 620 lbs/in, med anpassad längd
Kullagrade egentillverkade undre fjäderbryggor

Kuggstång från Saab 9-3, servopump från audi A3, fästen egentillverkade


Bak:

Standard fjädrar
Polyurethanbussningar i båda ändar
Förstärkta fjäderfästen bak.


Hjulinställning:

Camber: 1 grad negativ
Caster: 2 grader positiv
Toe: 3 mm toe in totalt
bakaxel korrigerad för att spåra rakt








Nu börjar det likna något, den största individuella förbättringen var byte till kuggstångstyrning.
Känslan av en klumpig bil försvann helt och det blev en följsamhet som jag inte trodde det fanns
potential för i grundkonstruktionen.
Numera tar jag bilen och kör en runda på slingriga kurviga asfaltvägar bara för att det är så roligt!

Jag har en bit kvar till det som jag kallar BRA väghållning, men det går åt rätt håll.
om jag hade varit smart skulle jag köpt en Lotus Elise för då hade det varit klart, men det ligger
någon form av knasig utmaning i att få en hopplös bil som en Mustang att gå och svänga med.





Hälsningar

Janne Josefsson
Kinna

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



thumbs up Mycket snygg bil thumbs up

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1064



Mycket snygg!!
Lagom mycket med dom fälgarna på den "gamla" bilen..
Kul med folk som vågar byta ut lite prylar "styrning" å få en bra sak ur det..
Lycka till med många sköna svängar på favvo vägarna...

Gärna mer bilder på detaljer...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



klart annorlunda & ja, din bil platsar med 5 tummar upp: thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Kul med en Mustang, janne thumbs up

Bilen är ju ursnygg. Kommer och tänka på overhaulin på Discovery.

Sitter och funderar på om jag vet vem du är?
Jag är själv uppväxt i Kinna ( Vallås), men flyttade därifrån i början av 90-talet ( då som Andersson ).

Får lite halvbra vibbar av släpkärran på bilden . Eliasson Kött & Chark!! Där har man ju tjänat en hacka på att näta kassler


_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121


Trådstartare
Jag vet knappt hur många olika avgassystem jag har haft på bilen, men inget har varit bra.
Under vintern byggde jag ett 2,5" dubbelt med H-pipa och flowtech dämpare. Har tidigare provat X-pipa men då med 2" rör. Varför jag valde H-pipa kan jag inte svara på, kanske skulle det vara ett "amerikanskt" ljud hur som helst: jag ångrar mig!
Samtidigt har jag också fått en öronbedövande resonans omkring 2000rpm eller ca 70-80 km/h, nu förstår jag hur många vägar som är just 70-vägar! det hörs!

Nu ska X-pipan tillbaka men i 2,5" rör.

Först svetsar jag ihop ett X



Nytt rör från grenrören till dämparna



Håller på att fundera fram nån lämplig lösning på slutrören, kanske med resonator.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Ser ut att vara mkt fin. Extra knepigt att få till väghållning i öppen jänkare men också extra kul kanske
En fin bil i vilket fall

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Ser ut att vara mkt fin. Extra knepigt att få till väghållning i öppen jänkare men också extra kul kanske
En fin bil i vilket fall



Ja, där är något att bita i...

Jag har redan monterat förstärkning mellan torped och fjädertorn och mellan fjädertornen. Ett stag under motorn som förstärker nedre bärarmens inre fästen är också monterad.



Nästa steg blir subframe connectors som blir en förstärkning mellan främre och bakre ramben. Ett kryss under kardantunneln ska också dit.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121


Trådstartare
De röda strecken har blivit verkliga.





Innan förstärkningarna monterades gjorde jag mätningar på vridstyvheten i karossen. Det klenaste området är mellan framstolarnas bakre fäste och baksätet, där är det endast en förstärkt innertröskel som ska kompensera för avsaknaden av tak. Mitt under framstolarna sitter det en extra plåt som blir en förlängning av de främre rambenen men sedan är det klent till det att de bakre rambenen börjar under baksätet.
Efter att förstärkningarna är monterade är karossen 30-40% styvare enligt mina mätningar.
Vikten på förstärkningarna är strax under 10 kg.

Jag har hunnit köra ca 150 mil och förstärkningarna har verkligen gjort nytta. Numera är det fjädrar och dämpare som gör jobbet, tidigare var karossen inblandad i fjädringsrörelserna med ganska oförutsägbara effekter som följd..

Har sedan jag köpte bilen undrat hur mycket den egentligen väger? Fick en möjlighet att kolla i somras:
Svaret är: 1490 kg
Fram. 870 kg
Bak: 620 kg

Efter detta började jag titta mer ingående på fram och bakvagn...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121


Trådstartare
Geometrin i mustangens framvagn är inte alls anpassad för moderna däck eller inspirerad körning.
Rollcenter ligger under marknivå och det blir kraftig positiv camber vid infjädring och roll.
För att bättra på beteendet kan man sänka den övre bäramens infästning ( shelbysänkning eller
Guldstrand modifiering om vi pratar cheva). Nu hamnar RC ovan mark och det blir inte lika mycket
positiv camber vid roll.
Jag mätte upp framvagnen och gjorde en enkel modell för att kunna simulera olika förbättringar.
Att sänka den öve bärarmens infästning mer än dom 25 mm som rekommenderas gör att geometrin
blir ännu bättre men då kommer den övre kulbulten att få jobba i för stark vinkel. För att
lösa det problemet behöver jag en ny bärarm som kompenserar lutningen, finns att köpa färdig
men kostar...ett kommande projekt sålunda.

För att få en uppfattning om hur bilen beter sig har jag kört i cirklar och slalom mellan koner
på parkeringsplatser och industriområden ( oftast på tidiga söndagsmorgnar ).
Bilen är konsekvent understyrd både i höger och vänstervarv, övergången är mjuk och förutsägbar
och jag är förvånad hur fort man kan köra innan det släpper.

Så här långt åkte jag med hjulvinklar enligt vad jag skrev i början av tråden.

Tidigare hade jag inte mätt upp scrubradien men nu var det dags. KPI är 9 grader och med de fälgarna jag
använder är scrub 75 mm. Med originalfälgen är scrub 60mm.
Bilen har alltid varit lite nervös på vissa vägar som lutar och är gropiga, kan vara min scrub som spökar..
Justerade caster till 5 grader och toe in till 5 mm i ett försök att förbättra väghållningen. Ett försök
som visade sig vara positivt både för stabilitet och camber on turn.

Så här långt är jag nu med framvagnen, mer testande behövs för att hitta nästa åtgärd.

Bakvagnen vet jag redan vad den ska få för behandling: panhardstag.
Delarna ligger i garaget och när höstrusket drar igång på allvar börjar jag svetsa fästen.
Staget kommer att bli justerbart för att kunna påverka rollcenter bak men frågan är hur
mycket som kan vara rimligt att ev. sänka RC bak?

Nästa sommar ska jag försöka köra något kon/sprint race via SVKG för att testa hur det känns på bana.

Egentligen är det ett helt vansinnigt projekt att köra med en gammal mustang cab men lite får man bjuda på!

Ha det bra
Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



WOW! Vilken kärra!

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Janne J skrev:


Egentligen är det ett helt vansinnigt projekt att köra med en gammal mustang cab men lite får man bjuda på!


Inte alls, bara vansinningt dumt att inte försöka.
Jag hade själv en 1970 Mach 1 som jag tyvärr inte nådde ända fram med.
Ville göra banbil av den men...så får man ett bud som man inte kan stå emot så jag sålde den.

Lite nyfiken på din front. Du skriver att det är en 70a men fronten är en 69a?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121


Trådstartare
Magnus S skrev:
Lite nyfiken på din front. Du skriver att det är en 70a men fronten är en 69a?



Stämmer, det är 69:ans front.

Bilen har varit i Sverige sedan 1973 och har haft 20 ägare
Någon tidigare ägare har bytt fronten antagligen i samband med en
reparation efter en krock, det finns fler spår....
Jag tycker 69:an är snyggare så fronten får sitta kvar.
Hela bilen bär spår av tidigare ägares meklust, olika skruvar overallt!
Mittkonsollen satt fast med gipsskruv.
Scoopet på huven var fäst med fransk träskruv.
Höger bladfjäder hade en polybussning utan hylsa monterad med gängstång.
Bussningen var uppäten inifrån av gängstången, glappet var centimeterstort.


Vi hörs

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8054



Kul projekt! Klart det ska gå att få en sån att svänga.

Kan man få en sån här pansarkryssare att ta koner på detta sätt så....

http://www.desertwind.se/seg3.wmv
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



kul projekt, funderar lite på hur du gjorde med kuggstången där?.
sabb kuggstången har den rörliga delen man ansluter till styrarmen i mitten väl, har du tillverkat ett eget paralellstag du fäst i den då eller? som sedan har leder i som är lika i bredd med de undre länkarmarna för att undvika bumbsteer, skulle vara intressangt med lite detaljbilder

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121


Trådstartare
Sticky skrev:
kul projekt, funderar lite på hur du gjorde med kuggstången där?.
sabb kuggstången har den rörliga delen man ansluter till styrarmen i mitten väl, har du tillverkat ett eget paralellstag du fäst i den då eller? som sedan har leder i som är lika i bredd med de undre länkarmarna för att undvika bumbsteer, skulle vara intressangt med lite detaljbilder




Jag gjorde en ny " center link" som den kallas på mustangspråk, alltså en kopia på den arm som normalt förbinder styrarmarna med varandra. På så sätt undviker jag att förändra styrarmarnas infästning med bumpsteer som följd.

Här är en bild på den delen i ett sent skede av provmonteringen.




Efter att ha provkört insåg jag att det blev ett litet flex i konstruktionen och behövde styra upp center link bättre.
En axel monterad på kuggstången och en arm från center link med en teflonbussning löste problemet.



om jag skulle bygga en likadan kuggstång idag skulle jag nog lägga lite mer krut på att hitta en kuggstång som inte behöver anpassas på detta sättet.
We do it right because we do it twice är ett uttryck som jag instämmer i...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



tackar för förklaringen, verkar ju vara ett rätt vettigt sätt att göra på gamla bilar som har snäcka från början. ofta har ju dessa så ruskigt långa undre länkarmar så att "vanliga" styrväxlar inte går att använda.

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121


Trådstartare
Jag saknar någon form av momentstag på bakaxeln för att hjälpa bladfjädern att ta hand om krafter i längsled. Om man vill kan man köpa färdiga traction bars och bara bulta dit, men jag gör annorlunda..

Jag gjorde en enkel modell av fjäder och axel för att kunna simulera vad som händer med traction bars när fjädern arbetar upp och ner. Det blir en låsning av rörelsen i vissa lägen då traction bar strävar mot fjäderns rörelse.

Alltså gör jag en egen variant baserat på ett momentstag som monteras på en profil som svetsas i bakaxeln. Det främre fästet ska sitta exakt i linje med bulten som håller bladfjädern i framkant. Ett fäste ska tillverkas och sitta under golvet på baksätet, med nödvändiga förstärkningar.
Detta gör att det inte blir någon låsning vid upp/nerfjädring på samma sätt som traction bars ger.

Projektet är nyss påbörjat så ni får bara se en bild på det ena färdiga fästet till bakaxeln och delarna som ska bli nästa.

Vi hörs


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



ett sånt momentstag har jag oxå funderat massa på för att kanske bli av med hjulstuds när bakhjulen släpper men inte kommit fram till någon vettig lösning utan mer varit inne på slipperfjädrar och ett undre stag istället, är du säker på att det inte blir brytning? fjäderns rörelse blir ju inte linjär då den rätar ut sig vid fjädring

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121


Trådstartare
Sticky skrev:
ett sånt momentstag har jag oxå funderat massa på för att kanske bli av med hjulstuds när bakhjulen släpper men inte kommit fram till någon vettig lösning utan mer varit inne på slipperfjädrar och ett undre stag istället, är du säker på att det inte blir brytning? fjäderns rörelse blir ju inte linjär då den rätar ut sig vid fjädring


Njae... säker är jag inte, lite trial and error är ju inblandat om jag ska vara ärlig. Lyssnar gärna på andras erfarenheter om detta.
Frågan är om någon form av momentstag är 100% fritt från bindningar. Att kombinera en bladfjäder med ett fast stag kan ju inte bli bra, men kanske kan en kompromiss fungera hjälpligt.
I mitt fall är V8:an på ca 250hkr och 5 liters volym alldeles för stark för mina stackars bladfjädrar med hjulhopp som följd.
Mina bladfjädrar är ganska hårda och dom är i det närmaste helt raka när bilen står på marken. Fjädringsvägen är inte lång så därför tänkte jag prova en sådan här lösning.

Det främre fästet ska sitta i linje med bladfjäderns främre fäste och röra sig runt samma axel.
Innan jag svetsar ihop alltsammans ska jag göra lite tester och se vad som händer vid ut/infjädring.

Goda råd och ideer mottages tacksamt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4121


Trådstartare
Innan jag kan montera mina momentstag måste pinjongvinkeln rättas till.
Jag upptäckte under mina mätningar på bakaxeln att pinjongen lutar uppåt!
Visst borde jag ha tänkt på att kolla det tidigare.. jag har ju bevisat att man kan slita ut ett helt nytt knutkors på bara 2 timmar när jag körde på anderstorp med cortinan pga fel pinjongvinkel.
och visst har jag haft en vibration i bilen som inte gick bort ens när jag bytte kardan.

Det får bli någon form av kilar mellan bakaxel och bladfjäder för att få till lite vinkel neråt.

Sedan ska jag fästa upp momentstagen lite provisoriskt och kolla hur det rör sig.

Så här ser ett färdigt stag ut förresten:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang 1970
1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (65492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande