Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 155 -92 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (13268 totalt) |
Efter många om och men har jag kommit lossa och lägger upp en tråd om min banåkarbil som jag köpte här på Rejsa.
Bilen är en Alfa Romeo 155 8v TS -92 som är lite lagom modifierad * Bur * PC rutor * G&M fjädrar och dämpare * Sparco åka fort stolar * Mocka ratt * lättad och tömd på onödig inredning, 1100kg fulltankad * Red-dot belägg och bromskylning * 4p bälte * R-däck * FIA-Brytare Har hållt på med diverse projekt och bott i verkstaden säsong efter säsong så nu köpte jag något roligt att köra med tills man är färdig. Då är denna bil perfekt, rätt enkel, färdig och framförallt en Alfa. Har ägt den i en dryg månad och har hunnit med att hämta den 35 mil hemifrån (varmt och bullrigt), byta bromsvätska, besiktiga och köra på både Kinnekulle och Knutstorp. Det är mer än vad jag har hunnit med i bilväg på 3 år =) Kinnekulle var jag riktigt ringrostig på och fick aldrig någon fart på bilen, skönt att betydligt bättre banåkare testade bilen och fick fart på den. Knutstorp gick något bättre ialla fall mot slutet av dagen började det kännas riktigt bra och roligt. Planerna för denna bil är att få köra så mycket som möjligt och göra så lite som möjligt, på längre sikt kommer jag kanske att vagnboksbesiktga den då det bara återstår små saker att göra. Närmast tillhands är ett banmöte med TPC på Knutstorp men för hinna med det måste jag kränga om R-däcken och byta några bromsrör vid lastavkännaren innan jag kan köra på nytt. Frågan är om man ska ta bort hela lastavkännaren och sätta en ställbar reduceringsventil istället. Hur gör man när man har två längsgåennde bromsrör från huvudbromscylindern och bakåt i bilen? Måste man ha två reduceringsventiler då? Ett litet problem jag har vid bankörning är att bilen går väldigt mycket på ytterkant av vänster fram. Får testa lite justeringar på hjulvinklarna. Några andra förslag som kan förbättra detta? Ses på banorna _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Bra råd, precis vad jag tänker göra.
Frågan är bara hur jag ska dra rören för att använda mig av en reduceringsventil. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ni kanske har några bra idéer? _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
nej precis. Ingen ABS men är det ingen som vågar uttala sig om hur jag ska göra? Det kanske kvittar?
Ska jag koppla om rören och plugga det ena bak eller ska jag ta båda bak till ett t-kors och sedan genom reduceringsventilen _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Skrev i den andra tråden för att få mer fler än de Alfa-intresserade... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det tycker jag med, glad att bilen lever vidare i sitt rätt element! Fast jag vet inte om jag hade problem med att det slet däck exceptionellt vänster fram? Har vi så olika körstil _________________ /Kristian Elisson |
||||
Där är lite att göra med hjulvinklarna, har fått för mig att toe inte är helt hundra och att camber skiljer sig lite från Vänster och Höger. Där sitter löphål längst ner i fjäderbenen och efter lite körning lossnade det lite och glapp uppstod så det har nog ändrat lite vinklar. Sen kör jag inte så bra men ska förhoppningsvis lära mig, ett svar på Alfapower kändes väldigt troligt "Ser ut som du överkört, kanske vrider du lite extra på ratten (mer än vad kurvradien kräver) i tron att du kan stävja understyrningen, vilket bara resulterar i förstörda däck. Öka på rollstyvheten bak, fjädrar, krängare, dropstop. Hård bak, följsam fram är vad som krävs." _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Nu har bilen äntligen rullat genom Bilprovningen. Fick först en anmärkning på rostigt inre bromsrör vilket slutade med att jag i stort sett byte alla bromsrör och installerade en reduceringsventil istället för lastavkännare. För att göra detta fick jag koppla om så jag hade framhjulen längst fram på HC och bakhjulen på de bakre uttagen. Från början var där två rör som gick bakåt i bilen. Nu mera går bara ett och det andra uttaget pluggat. Gick sedan med röret och satte reduceringsventilen precis bakom handbromsen med skarvkopplingar ifall bilprovningen bråkar någon gång. Sen blev det ett T-kors och ut till bakhjulen.
Reduceringensventilen och bromsen fungerar bra men tyvärr blev döläget i bromspedalen större och lite av den fina bromskänslan försvann. Nu ska hjulen krängas om för att få den slitna yttersidan på insida och hjulvinklarna ses över sedan är det dags för Rejsa träffen på Sturup. Tryvärr klantade jag mig med under arbetet. Det slutade med en huvudströmnyckel i delar. Kan man få tag på en ny eller det är bara att byta FIA-brytare? _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
En kväll och en hel dag på sturup senare.
Körde två korta pass i Fredags som gick lite halvdåligt, första gången på Sturup. Lördagen spenderades i ösregn men det blev fem ordentliga pass och det gick betydligt bättre. Otroligt vad mycket grepp man kan få i ett par halv slitna R888, iaf mycket bättre än vad jag hade väntat mig. Trots det enorma regnet tyckte jag man kunde köra på hyggligt. Inbromsningen efter panorama var dock lite väl spännande eftersom det ibland stod vatten där. Annars låg inte vattnet kvar i pölar på några kritiska ställen. Visst fick bilen känna på ett par varvstopp vid fullgas och vattenplanning rakt fram men det får den tåla =) I övrigt fungerade bilen perfekt, jag fick till körningen bättre så jag upplevde inga "överkörningsproblem" och den är otroligt neutral när man börjar tappa grep. En helt perfekt nybörjarbil för mig. Även bromsarna kändes bättre nu efter ytterligare en luftning och lite mer testande. Sammantaget får man säga att det var en väldigt trevlig träff och mycket körning. Synd bara att jag missade söndagens körning. Nu är förmodligen säsongen slut för mig del så nu blir det till att skruva på bilarna, de gamla projekt är det prio på men det lär väl hända en del här med, bland annat mer tätning runt PC rutorna (blev rätt blött på sturup) och kanske komma något steg närmare vagnbok. En bild efter en blöt dag på sturup, på det nya verkstadsgolvet som äntligen blivit klart så att man kan mecka istället för att bygga om någon har bilder på bilen från Rejsa träffen får ni gära ladda upp dem _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Ja tyvärr är det så Den kommer att bli donator till mitt andra bygge och sedan blir det pressen. Den är helt enkel för rostig och tyvärr redan "lagad" en gång. _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Hög tid att uppdatera tråden, säsongen är i full gång efter ett inhop hos Daniel och Willy i deras 155a på 24H på mantorp så var det dags för min egen bil.
Börjde med en storsevice och bytte alla remar, vätskor och termostat. Köpte en reservdelsbil utan motor och låda som har fått donera en singeltorkre, Brembo max skivor, 2500DS belägg, ett bakre hjullager och en länkarm. Sedan var det premiär med Förarkurs på Sviestad 9/4. Dagen började 04.15 med körning mot Linköping. Ankomst vid banan, slängde på R-däck och fick en god frukost. Såg blött ut och hade mer eller mindre precis slutat regna. Första passen gick rätt bra. Hade bara svårt med fästet i inbromsningen efter rakan, ville inte greppa och första gången jag saknat ABS. Efter första instruktörspasset kändes det som att jag körde hyffsat för en nybörjare och var tvungen att börja attackera i svängarna och köra in med högre hastighet för att kunna förbättras vidare. Detta klarade bilen men inte jag, hann inte tänka så snabbt som det kördes. Hann inte bromsa färdigt eller svänga in i rätt tid och det resulterade i någon avåkning med instruktör i bilen. I de sista passen började jag få ihop det och vågade attackera mer och ha mer fart in kurvorna. Kändes nästan lite väl spännande men blev rätt bra bara man höll tungan rätt i mun. 21.30 var jag hemma igen. Då stod trippmätaren på 97 mil varav ca 20 var körda på banan. Bild av Stefan Cupaiuolo från Sviestad Efter Sviestad fick jag lite problem med vibrationer i framvagnen och det vissade sig ett ytterligare en länkarms bussning hade gett vika. Beställde superflex och monterade på dessa. Riktigt trevligt blev resultatet! Mycket enklare att svänga och betydligt bättre styrkänsla! Nu var det dags för Gelleråsen 2/5 Körde tre pass på förmiddagen. Gick väl hyggligt och tyckte jag höll tempot bra trots debut på Gelleråsen och i klass B. På sista förmiddagspasset började jag få till flytet och komma överens med denna ganska knepiga bana. Såg verkligen fram emot eftermiddagen men i lineup hörde jag något som dunkade till när jag vred på ratten vid låg fart. Tänkte testar lite försiktigt och ser hur det funkar, gick hur bra som helst tills jag efter 3-4 varv nuddade kurbsen. Då slog det till och dunkade ordentligt från höger fram. Ut i depå och av med hjulet. Superflex bussningarna som varit helt fantastiska att köra med hade tyvärr inte tyckt om att användas. Kragen på den bakre bussningen är tydligen för liten för hållaren och hade därför gått 10-15mm bakåt. Inga problem att fixa på plats men färdig kört för dagen eftersom hemresan fick prioriteras. Enormt synd att missa eftermiddagspassen då det var riktigt tomt på banan mot slutet. Nu får man hitta på något vettigt för att få bussningarna att sitta kvar på rätt ställe annars har man inte mycket nytta av dem. Ska skicka ett mail till återförsäljaren och fråga om det har hänt innan. Trist att det bara fungerade 60 mil innan det hände. Men men, gelleråsen är skoj men väldigt långt bort. Blev totalt 102 mil varav nog endast 6-7 på banan. Bild tagen av Mange Lindberg På bilden ser man den bakre bussningen, det är en hel bussning med lika stora kragar på bägge sidor. Bara den bakre kragen syns eftersom den främre sitter i hållaren. Förslag på åtgärder för att förhindra? Bild på den främre bussningen Får hitta på något för att få det att fungera, var ju riktigt bra att köra med. Snabbt måste det gå med för nästa stopp är Anderstorp den 25 maj. _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
"Men men, gelleråsen är skoj men väldigt långt bort. Blev totalt 102 mil varav nog endast 6-7 på banan.
" Det är ju våran närmaste bana och vi körde ca 170 mil. _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||||
Så kämpar på med leverantören av bussningarna men kommer ingenstans för tillfället.
Fick testa en liten patentare och sätta en karossbricka för att låsa den främre bussningen. Verkade hålla för dryga 20 mil på Anderstorp i måndags, ser väl rätt bra ut nu med. Bara lite sned i sitt fäste med sitter där den ska. Anderstorp var skoj, riktigt skoj. Trodde inte det skulle vara det med en 144hk FWD bil och en förare som har svårt med långa snabba svängar. Men det gick riktigt bra på slutet av dagen. Skit skoj och tredje banmötet för året avklarat. Nästa stop Knutstorp i slutet på Juni. _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
Kul att det går bra för dig. Vi saknade dig på Barkaby, varmt, skitet och skitkul. _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 155 -92 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (13268 totalt) |