Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi TTq 00- | 2 besök senaste veckan (7320 totalt) |
Hej, 2008-05-16
Har en audi TT 00a quattro 225hk org som jag håller på att trimma, snygga till. Motordelar etc. (tillverkare): - Turbocenter stål svänghjul. - Sachs koppling,tryckplatta, arp bultar 750nm. - JE kolvar. - Verdi stakar. - E-spec kammar. - E-spec ventiler. - Istället för hydrauliska hattar så skall mekaniska installeras. - original vevaxel. - Nya lager i hela motorn. - Lättare remmhjul. - Ställbart kammdrev. - Grenrör med T3 fläns. - org insug. - 720 hög ohms Siemens dekka spridare. - Fuelrail. - Aeromotive Bränsletrycksregulator.(BTR) - Aeromotive högtryckspump (700hk) - 2st walbro 255 pumpar (450hk per styck) - Aeromotive bränslefilter. - Turbo med integrerad Wastegate 550hk+. www.turbomeck.se - DUmpventil 50mm Tial kopia.(öppen) - Bredbandslambda för exaktare värden. (lättare att mappa) - Vätskekyld IC, 650hk kitt. - oljekyl. Har en tråd på www.rushracing.se men nu tänkte jag skriva in det här så att folk kan följa det vid intresse. Börjades förra året med att riva ner org motor och alla kjolar vinge osv drogs ner. Bytte garage under vintern (tog tid). Nu är jag omgiven av goda kunskaper i det nya garaget. Nu står bilen på pallbockar och väntar på sitt kjolpaket, motorn kommer om ca 2v då de är en motorbyggare som balanserat veven ställt in kammar ventiler slag osv.Toppen är rejält portad. Turbon anländer i början av nästa vecka vi får se vad det blir för nåt dumpen lika så. (50mm) Här kommer lite bilder. Bilden tagen bakifrån när jag började med att riva kjolar. Blocket planat o hornat. Ni kanske känner igen färgen på blocket. Oscars gamla. Motordelar målas i vitt, blir snyggt tycker jag generatorn efter målningen Det skall sitta 2st sparco pro 2000 stolar med sabelt4punktsbälten. FÖrar stolen är ditsatt med egen gjorda fästen. Toppen med ventiler fattar lite hattar kammar osv. Men detta tar motorbyggaren hand om. Motorn kommer om 2v Mattorna satt fint. Durkplåt. Här kommer lite bilder på bränslesystemet. Det är 2st walbro255 (450hk styck) förpumpar i org tank. Sen en aeromotive högtryckspump efter c-tanken som klarar 700hk. Elen är dragen just för tillfället skall snurra igång motorn så att allt snurrar ordentligt innan jag finputsar alla sladdar o slangar. an6 från org tank till c-tank och tillbaka. från c-tank till aeromotive pumpen är det an8 och där efter an6 till bränslefiltret och fram till fuelrail. Returen från fuelrail blir an6. cathtanken egengjord med dit svetsade anslutningar samt hållare. stålomspunna slangar. 2st av dessa armaturer sitter i org tank. blev krångligt men blev bra till slut. slangarna anslutna. här håller jag på o gömmer sladdarna så att allt inte är ivägen. som sagt allt skall kollas vid start så att allt rullar ordentligt sen blir det finputs. Har satt dit ic kylaren med fläkt till min vätskekylda ic. ni ser den till höger:) SVänghjulet och kopplingsatsen från turbocenter (sachs) skall klara 750nm. sinterlamell. Hela paketet då jag fick hem det. stål svänghjul (turbocenters spec) lammellen Bild på vätskekyl paketet. pump, ic och behållare. Som sagt har blandat ihop allt lite nu men allt skall vara i vanlig ordning framöver. _________________ Sanel Aljic Audi TT-Q |
||
_________________ Sanel Aljic Audi TT-Q |
||
lackat startmotorn. så ser utblåset ut. PÅ vänster sida var det en dammask som var sönder vid drivknuten. den byttes nytt nytt urtramp lager på plats i växellådan. detta kittet är på g hem. 1v har jag de :P Inhandlade lite mätare. "smoke" oljetryck,oljetemp, samt boost. där skall mätarna sitta ?? ormboet i garaget. _________________ Sanel Aljic Audi TT-Q |
||
2008-05-26
Idag fick jag ett litet paket alltid lika kul!! Med T3 fläns till grenröret. Här ser ni wg locket till vänster Fick hem en 50mm dump märket XS power. Vad tycker ni? Går här o rullar fingrar medan jag ringer varje dag till motorbyggaren... Och varje dag får man samma svar att brickorna till hattarna inte kommit än!! Nu sa han att det tar la ca 1-2v till. Får roa mig med att bodykitet anländer snart så att man har något att pyssla med. _________________ Sanel Aljic Audi TT-Q |
||
2008-05-31
Hojsan alla glada. Började fredagen med att byta spindelled på en Opel.... som liksom extra jobb. Första gången för min del.. men tyckte att det gick kanon. Fick hem kjolpaketet igår med sista bussen med bussgods tur ibland. Det tog mig ca 30min att bara packa upp kjolarna. Väldigt bra inpackning av godset. Paketet med kjolarna. Höger sidokjol monterad. Man fick borra egna hål och mäta så det tog sin tid. Och som alla tt ägare vet så är det 100skruvar på varje sidokjol översidan på sidokjolen.. det skall göras ordentligt. VÄnster sidokjol på plats. Man tar det lugnt och det går fint! Fronten satte jag bara dit med tejp för att se hur det ser ut .. vad tycker ni? En bild under sidokjolarna.. vill visa hur många skruva det handlar om! så mycket sticker sidokjolarna ut. Sen skulle jag ge mig på bakänden. Trodde att Japsdämparen skulle få plats i det vänstra hålet men det gick ttydligen inte. så jag fick kapa... Här ser ni att det inte går ihop vid fästet i det vänstra hörnet när jag inte kapat. så blev det när jag hade kapat. skall snyggas till med finspackel hela kjolpaketet. Detta är då en bild på de 2 skruvar som sitter på vardera sida på bakkjolen sjuuukt äckliga är dom.. krävdes många "AJJJ" innan de satt som de skulle Bakljusen på tycker att dämparen är helt okej. inte för långt in och inte för långt ut. SKa lacka hela bilen... men har inte kommit på en bra färg... vad tycker ni man kan ha? Hade tänkt ha hel vit ... med svarta fälgar med nån annan färg på kanterna eller dylikt. _________________ Sanel Aljic Audi TT-Q |
||
2008-06-07
Igår fixade jag till hålen på bak luckan med spackel. Mycket slipa blev det innan efter Slipade även på kjolpaketet. Hann med att slipa sidokjolarna och bakkjolen. Mycket jobb med att få dit glasfiber och fin spackel vid ändröret (inte klar än). bak innan vid ändröret Håller på. Andra sidan börjar bli bra. (ej klart) sidokjolarna hade grymma skarvar längst bak som var väldigt jobbiga att slipa ner. Märkte även att framkjolarna hade likadana skarvar . suck! Mer blev det inte gjort.. kom hem runt 2imorse! _________________ Sanel Aljic Audi TT-Q |
||
2008-06-16
Var i garaget igår och flyttade mig först o främst till en ny spot där jag har mycket mer plats o belysning. Det tog sin tid. Började på att sätta dit A8grillen och så här blev det: Tycker själv att det blev bra. Här är lite bilder allmänt på bilen då jag fick ner den på hjulen vid flytten i garaget. _________________ Sanel Aljic Audi TT-Q |
||
Ser att de händer lite!!
Jag har helt nya instegs lister om du behöver. Beställde ny soppapump och ska inte använda fästena till den så behöver du sånna så passar dom den du har. Ha de fint _________________ Emil Larsson Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR |
||
Japp, det har börjat hända mycket här nu. Det jag skulle behöva är ett civinco styrsystem om någon har det? Instegs listerna har jag Emil, tack ändå. Fästena behöver jag nog.. har inga själv som du vet. _________________ Sanel Aljic Audi TT-Q |
||
Har ställbara cobra coilovers runtom. Bromsarna skall ses över och uppgraderas till 2009 för innan dess kommer inte bilen att rulla ändå. _________________ Sanel Aljic Audi TT-Q |
||
2008-07-21
Hej, inte varit bra på att uppdatera under senare tid men det är för att jag slarvat bort kameran. Har fått hem motorn och har börjat att sätta ihop den.. Här kommer lite bilder. Kommentera gärna. Motor byggaren fick fräsa i toppen för att de vassa kammarna ska kunna snurra runt. Lite grejer är på blästring just nu.. tack tobbe! _________________ Sanel Aljic Audi TT-Q |
||
Tänkte slänga upp lite bilder på en downpipe som du kanske kan ha nytta av när du bygger din.
Denna passade perfekt till en quattro och blev ju inte så taskig med tanke på hur trångt där e. _________________ Emil Larsson Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR |
||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Hoppsan!
Hur tusan har jag kunat missa detta sjuka bygge. Vi bor ju dessutom i samma stad! Såg bilen på Elmia! Riktigt grym! En fundering. Jag hade precis som du bränslepump och catchtank i bagaget. Men jag har blivit lite nervös för det (särskilt eftersom jag vill köra mycket bana) om man kultar/krockar bilen ordentligt så finns ju risken för brand inne i bilen. _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Audi TTq 00- | 2 besök senaste veckan (7320 totalt) |