Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 2,0 - 02
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8574 totalt)
FreddeP
Solna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 19


Trådstartare
Här kommer en till nöjd clio sport ägare. Hade förut en Ford Puma som jag var väldigt nöjd med. Körde med puman helt orginal på Gelleråsen och tyckte det var skitskoj och fick blodad tand på något värre. Pga begränsad budget så kom jag väldigt snabbt underfund med att en clio sport är en väldigt prisvärd kul bil med mycket skoj per krona.

Har under höst och vinter scoutat blocket och tillslut i mars slog jag till. En trevlig kille i Filipstad sålde sin sport. Han hade bara haft den i två månader men hade hunnit pimpa upp den med 18" fälgar, tonade rutor, vinge, öppet luftfilter och ett enormt utblås. I övrigt helt orginal.

Själv så är jag mer intresserad av bankörning så jag kommer lägga mer focus på att få ner varvtider än att pimpa bilen.

18" hjulen såldes för några veckor sedan och istället införskaffades ett set 15" fälgar samt Toyo Proxex 888 däck från JRM Racing i Södertälje. Sedan beställdes Ferodo belägg från England och så var bilen redo för bandebuten för året som skedde idag på Gelleråsen.

Tyvärr så var inte vädrets makter på vår sida men mellan åsk och hagelskurarna så torkade det upp och då klämde jag till med några varv under 1.26. (1.25,7 för att vara exakt)

Det är verkligen skitkul att köra bana och jag hoppas det blir fler tillfällen under året.

Nästa uppgradering blir ett set stötdämpare från ett stort svenskt märke där jag för övrigt fördriver tiden på dagarna.

Det ska bli mycket intressant och känna skillnaden från det som sitter på orginal.

Det vore kul att komma ut på fler bankörningar under året och träffa andra clio sportare.

_________________
Fredrik Pettersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Grattis till en kul bil. Bilder?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Bilder?

Åka konbana med renaultklubben kan du göra den 19 juli i lunda å då kommer nog fler sportiga renaulter att vara där.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Här ser du när det är körningar på Sviestad, ikväll var vi två Clio Sport som körde var av en från Stockholm. thumbs up

http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=8&a . . . .

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107



Kul att du äntligen hittat hit .

När vi är tillbaka från grusåkat så får ta och lägga upp lite bilder från dagen som innehåll bla en kompressormatad BMW V8 monterad i en Super Seven, 997 Cup, 964 RS, Opel GT och andra schyssta bilar.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
FreddeP
Solna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 19


Trådstartare
Här en bild där jag jagar en Opel GT.



3:ans växel. Några sekunder senare blir jag omblåst av lite snabbare bilar........



........mycket snabbare bilar


_________________
Fredrik Pettersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Hehe alla Clio Sport verkar vara silver Ta och anmäl dig till Rejsa bankörningen på Sturup vet ja där kommer vi bli ett gäng clios.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
FreddeP
Solna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 19


Trådstartare
En bild på hur bilen så ut med 18" hjul. Rätt snyggt. Tyvärr så hade tidigare ägaren inte kollat upp att 215 breda däck inte passade. Skrapade i vid tung last.


_________________
Fredrik Pettersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Rejsa har nu en egen Renault Sport sektion thumbs up

https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=73

Mvh / Mårten

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
FreddeP
Solna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 19


Trådstartare
Nu äntligen har jag fått på lite gula stötdämpare. Det tog mig och farsan nio timmars nonstop jobb utan rast. Men det blev rätt bra till slut. Lite småfix kvar.

Det är alltså Öhlins 3-vägs justerade dämpare som åkt på. 95Nm fjädrar fram och 85Nm fjädrar bak.

Bilen är sänkt 5mm bak och 10mm fram. Clion är ganka låg orginal. Kommer labba lite mer med höjder senare.

Första provturen var igår i spöregn. Intrycket var förvånansvärt komfortabelt. Faktiskt nästan som orginal. Hur den beter på bana får jag reda på på måndag då jag ska tillbringa hela dagen på Gelleråsen.

Här är lite installations bilder.






_________________
Fredrik Pettersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Nu Fredrik fick du mig J**ligt intresserad. Av de där bakfjädrarna. Har du mått (innerdiameter + längd) och artikelnummer på dom? Även hur långa dämparna är bak kan vara intressant samt fjädringsvägen bak. Tack på förhand!

Jag är också lite spänd på hur bilen kommer betee sig vid riktigt hård inbromsning. Som du säkert vet har ju clion från början ett par riktigt mjuka varv på bakfjädrarna för att sedan bli hårdare. Jag antar att det är för att ge ett visst "sag" till bakfjädringen så man tex inte ska tappa baken vid hård inbromsning.

Är detta ett original- eller ett Custom-Öhlins-kit?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
FreddeP
Solna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 19


Trådstartare
Dignell: Jag kan återkomma i veckan om svaren på dina frågor. Dämparna är varje fall till Renault Clios asfaltsrally bil med shimsning anpassad för gata/bana. Skulle egentligen vilja ha ännu hårdare fjäder bak men det får duga tills vidare.

Det ska bli väldigt intressant och kul att prova grejerna på måndag.

_________________
Fredrik Pettersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

FreddeP skrev:
Dignell: Jag kan återkomma i veckan om svaren på dina frågor. Dämparna är varje fall till Renault Clios asfaltsrally bil med shimsning anpassad för gata/bana. Skulle egentligen vilja ha ännu hårdare fjäder bak men det får duga tills vidare.

Det ska bli väldigt intressant och kul att prova grejerna på måndag.


Tack för det thumbs up

Jag reagerade också på att bakfjädrarna var så pass mjuka. Race bilarna är tydligen svinhårda bak.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
FreddeP
Solna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 19


Trådstartare
Då var en dag på Gelleråsen avklarad. Tyvärr så regnade det i princip hela dagen så det var svårt att utvärdera något med fjädringen. Det torkade upp lite grann mellan två skurar så man fick 2-3 hyffsat torra varv.

Tyvärr så började jag då upptäcka att drivknuten började ge upp, tror jag. Vid riktigt hård belastning på höger hjulet vid vänstersvägar lät det illa. Det liksom hackade från höger fram. Måste väl vara drivknuten?

Pga av vädret så labbade jag inte så mycket med inställningarna. Jag stängde lågfarts kompression en del och fick då bättre instyrning.

En stor skillnad mot orginal var vid hård inbromsning. Nu var den hur stabil som helst mot orginal som var riktigt läskig då den ormade sig bak väldigt mkt.

Det jag inte var nöjd med var att det var svårt att få fäste ut ur kurvorna. Nu var det iofs blött men jag upplevde det även de få torra varven och även i fjol med orginaldämparna.

För att få fäste fram så kan man öppna returjusteringen men där hade jag väldigt öppet. Mjukare fjädrar fram eller hårdare bak är ett annat sätt att få fäste fram. Nu kör jag ju 95 fram och 85 bak. Gå ner fram vill jag nog inte göra. Gå upp bak däremot är ju något som vi diskuterat tidigare. Nu hade jag inte tillgång till hårdare bak. Får se om det går att skaka fram senare.

Ni som undrar om bakfjädrarna:
I all mek stress i fredags så missade jag att ta mått på massa saker på dämparna. Tex hur långa de var och slaglängd och sådant. Fjädern bak har jag för mig var 120mm lång och fjädrade ihop ca 10mm monterad. Inner diametern är 57mm. Dämparna kortade jag med invändiga distanser så slaget blev ca 120mm. Man får vara noga där så inte fjädern bottnar innan dämparen.

om ni är intresserade av Öhlins fjädertallrikar och fjädrar så förelsår jag att ni vänder er till Öhlins distrubitör i Sverige, KH Motorsport. Dom har byggt en del dämpare till Clio banracing bilar.

_________________
Fredrik Pettersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

FreddeP skrev:
Tyvärr så började jag då upptäcka att drivknuten började ge upp, tror jag. Vid riktigt hård belastning på höger hjulet vid vänstersvägar lät det illa. Det liksom hackade från höger fram. Måste väl vara drivknuten?


Jag tycker att det låter som en klassisk Clio. Dvs att drivknuten bottnar pga att motorn rör sig för mycket i det övre högre motorfästet. Om du tittar ner i det motorfästet ser du att det är helt glappt original. Lägg i ettan och dra bilen fram och tillbaka så ser du hur sjukt glappet är. Finns ett stort glapp mellan "korgen" och själva gummit. Skaffa ett 4-5mm tjockt plattjärn som du knackar ner imellan korgen och gummit svetsa sedan fast plattjärnet i korgen. Ytbehanda och problemet är borta likaså rycken som kan bli vid brutala växlingar.

Här en demonterbar variant.


EDIT: Vill du vara riktigt seriös byter du motorfästen. Jag har iaf modifierat mitt övre enligt ovan och bytt det undre till ett Powerflex. Har aldrig haft bekymmer.

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=2655

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1485

Gällande fäste på Clion är det rätt extrema hjulvinklar som gäller, jag har fått till min skapligt men tycker ändå det är svårt med fästet. Antagligen kommer en diff att åka i inom kort. Cup racern kör tex -4 grader camber fram och långt över 100N/mm bak.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13186

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

FreddeP skrev:
Tyvärr så började jag då upptäcka att drivknuten började ge upp, tror jag. Vid riktigt hård belastning på höger hjulet vid vänstersvägar lät det illa. Det liksom hackade från höger fram. Måste väl vara drivknuten?

Det där fenomenet känner vi igen...

Det är antagligen inte något fel på knuten. Jag har träffat på åtminstone två andra CliOSporter som haft samma egenhet. I både de fallen fixades problemet med att lossa alla motorfästen och knuffa över hela motorpaketet så långt det går åt vänster och sedan dra åt fästena. Ljudet kom sig av att drivaxeln bottnade i axiellt.
På vår bil har jag kompletterat övre högra motorfästet med en extra gummikudde i sidled, som håller mot om motorpaketet vill röra sig åt höger. Jag tror jag har lämpliga kuddar för det. Du kan få en om du vill...
(Kan fixa en bild på fixet om jag kommer i håg...)




Edit: Mårten var snabbare... Fast jag pratar om sidledes rörelse

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lars Falk skrev:
Edit: Mårten var snabbare... Fast jag pratar om sidledes rörelse


Japp men den modifiering jag beskriver botar också problemet. Har moddat både bruks fas 2'an och Sport fas 3'an och har aldrig haft bekymmer. Är det presspassning mellan "korgen" och gummit håller det antagligen emot rätt mycket bättre än slapp original även i sidled.

EDIT: Vill man ha både hängslen och livrem gör man båda moddarna.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13186

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bilder på höger motorfäste med extra gummikudde för att dämpa rörelsen åt höger.




_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13186

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

FreddeP skrev:
...Ni som undrar om bakfjädrarna:
I all mek stress i fredags så missade jag att ta mått på massa saker på dämparna. Tex hur långa de var och slaglängd och sådant. Fjädern bak har jag för mig var 120mm lång och fjädrade ihop ca 10mm monterad. Inner diametern är 57mm. Dämparna kortade jag med invändiga distanser så slaget blev ca 120mm. Man får vara noga där så inte fjädern bottnar innan dämparen.

om ni är intresserade av Öhlins fjädertallrikar och fjädrar så förelsår jag att ni vänder er till Öhlins distrubitör i Sverige, KH Motorsport. Dom har byggt en del dämpare till Clio banracing bilar.

Tyvärr så medger inte min plånbok att prata Öhlins med KH...
Jag får vackert fnula och fixa själv för småpengar... Men att knåpa dit vanliga "race-fjädrar" istället för "grisknorrstypen" som sitter original verkar ju var en smart idé, lättare att labba med olika fjäderkonstant då. Jag har inte mätt hur det är med risken att en så'n fjäder bottnar. Om man kör med dämpare av standardlängd/slag så måste man säkerligen fixa någon form av drop-stops till "race-fjädrarna", annars lär de ramla bort när det fjädrar ut max.

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lars Falk skrev:
om man kör med dämpare av standardlängd/slag så måste man säkerligen fixa någon form av drop-stops till "race-fjädrarna", annars lär de ramla bort när det fjädrar ut max.


Jag undrar det ja. Tror inte mina bakfjädrar är mycket mer än 120mm. Problemet jag ser med racefjädrar är att den inte kommer sätta sig lika mycket som med nuvarande fjädrar bak = högre bil, förutsatt lika långa fjädrar. Fast iofs talrikarna är ju justerbara så har man bara extra bumpstops kan man ju köra med kortare fjäder. Eller tänker jag fel?

EDIT: Kollade KH's priser. 17000kr/st fram och 12000kr/st bak verkar ju prisvärt... 60.000 får man en Clio Sport för

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
FreddeP
Solna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 19


Trådstartare
Lars Falk skrev:
FreddeP skrev:
...Ni som undrar om bakfjädrarna:
I all mek stress i fredags så missade jag att ta mått på massa saker på dämparna. Tex hur långa de var och slaglängd och sådant. Fjädern bak har jag för mig var 120mm lång och fjädrade ihop ca 10mm monterad. Inner diametern är 57mm. Dämparna kortade jag med invändiga distanser så slaget blev ca 120mm. Man får vara noga där så inte fjädern bottnar innan dämparen.

om ni är intresserade av Öhlins fjädertallrikar och fjädrar så förelsår jag att ni vänder er till Öhlins distrubitör i Sverige, KH Motorsport. Dom har byggt en del dämpare till Clio banracing bilar.

Tyvärr så medger inte min plånbok att prata Öhlins med KH...
Jag får vackert fnula och fixa själv för småpengar... Men att knåpa dit vanliga "race-fjädrar" istället för "grisknorrstypen" som sitter original verkar ju var en smart idé, lättare att labba med olika fjäderkonstant då. Jag har inte mätt hur det är med risken att en så'n fjäder bottnar. Om man kör med dämpare av standardlängd/slag så måste man säkerligen fixa någon form av drop-stops till "race-fjädrarna", annars lär de ramla bort när det fjädrar ut max.


Precis, jag kortade dämparna så de fjädrade ut innan fjädern. Provade först med hjälpfjädrar med då blev bilen för hög.

Tack för tipsen förresten om drivknuten Dignell och Falk. Får kolla upp det där. Köpa ny drivknut kommer alltså inte få bort problemet?! Jag körde med ganska aggressiv camber vinkel. Har inte mätt än men det var nog -3 grader varje fall.

En annan fråga. Camber bultar? Var köper man sådana i Sverige? K-tec racing tog 30 pund bara i frakt så det kändes lite dyrt.

_________________
Fredrik Pettersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 2,0 - 02
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8574 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande