Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo GTI -97
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9720 totalt)
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
Lägger väl upp en tråd här också då jag är inne å smygläser här rätt ofta

Bilen är en Polo 1.4 16V. Motorn är original men lämnar enligt landsvägen på Bugrun 114hk thumbs up

Cupkit
2st Cobra Monaco stolar
Rensat baksäte
Michelin Eagle F1 däck.

Enda jag har å klaga på såhär långt är väl att däcken blir väldigt hala väldigt fort och att chassit kanske är aningens för mjukt. Så jag har väl börjat kolla på R-däck, helst beggade till en början så man får känna skillnaden lite. Men då kan jag tänka mig att man behöver ännu styvare fjädrar/dämpare.

Annars är den skitrolig å köra tycker jag

Ska köra lite mer bana i år så jag får se hur önskelistan blir.





_________________
Niklas Grahn
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Tuff bil. välkommen

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

oväntat och kul busbilsval! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Polo, det är grejor det!
Tycker att min är rolig också, trots endast 1000cc och 55hk.
Fräckt banåkaval. Kommer säkert att spåra ur totalt. Hehe!

_________________
L-P Johnsson
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
Hihi, vi får väl se Bilen började koka några dagar efter bugrun, bytte då termostaten, men den började koka endå, visade sig vara locket som klämmer fast termostaten som var sprucket. Har nu köpt en ny termostar och ett nytt lock. Men du går den knappt upp i temp. Är väldigt säker på att jag satte termostaten helt rätt. Någon som kan ha en idé? Tar jättelång tid att få värme i den, ibland går det inte ens.. thumbs down

Vart kan man smidigast få tag på en bur? Har sett på Ebay något som heter "showcage". En sån vill jag ju inte ha ju. Är det "svets och smide" som gäller eller?

_________________
Niklas Grahn
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Det är möjligt att guss kan ha ritningar på just din polo, ring å kolla!
Guss Motor ( 08-570 300 22 )

lär ligga på runt 3500kr - 4000kr (om inte billigare)


Btw. har för mig att jag känner igen din bil från något sedan några år tillbaka. Bor inte du ute på någon ö, öckrö eller liknande? Har hänt en del med bilen iaf! Snyggt!

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
Jaaacob skrev:
Det är möjligt att guss kan ha ritningar på just din polo, ring å kolla!
Guss Motor ( 08-570 300 22 )

lär ligga på runt 3500kr - 4000kr (om inte billigare)


Btw. har för mig att jag känner igen din bil från något sedan några år tillbaka. Bor inte du ute på någon ö, öckrö eller liknande? Har hänt en del med bilen iaf! Snyggt!


Åfan, ska höra med dom, gör som några skruvburar, sånna man skruvar i?

Ahh, okej. Jag bor på Hisingen, ligger ju där ute typ. Jo, har haft bilen i flera år, men den har stått gömd i ett garage tills nu, körde med den för 2-3år sedan. Har varit med på några GTI-klubbenträffar förr

_________________
Niklas Grahn
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Du har fått ett fint stuk på den, kul busbil!

Aha, tyckte väl jag kände igen den på något sätt.


Jobba på, nästa blir alltså bur, ring å kolla nu efter helgen !

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
Jaaacob skrev:
Du har fått ett fint stuk på den, kul busbil!

Aha, tyckte väl jag kände igen den på något sätt.


Jobba på, nästa blir alltså bur, ring å kolla nu efter helgen !


GUSS har väl bara burar man får svetsa ihop själv va? Hittade på realcar till Polon

en sån nummer 4 där. för 4.488kr. Nästan dubbelt så mkt som GUSS ska ha, iallafall till en Kadett, men borde ju vara typ samma...

_________________
Niklas Grahn
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



Skön bil thumbs up

R-däck behöver inte bli så blodigt dyrt. På din bil kan du köra 15" som är den billigaste dimensionen. 195/55/15 kan man ibland få för 750 kr/st, fälgar till VW finns ju överallt så sådana kan du nog få tag i till ganska billigt. Jag köpte r-däck till min Punto GT och oj vilken skillnad det blev, trots att fjädringen var hyfsat standard (sänkt och nya stötdämpare).

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



Putt skrev:
R-däck behöver inte bli så blodigt dyrt. På din bil kan du köra 15" som är den billigaste dimensionen. 195/55/15 kan man ibland få för 750 kr/st,


16V har, om jag kommer ihåg rätt, 185/55/14 från fabrik. Med 195/55/15 ändras utväxlingen (och den ofjädrade vikten) en del. Jag hade själv en gul (inte svavelgul) 16V 97:a som jag köpte ny och det käraste minnet med den är känslan av att den "trippade" fram över vägen och att styrning, reglage och den tätstegade lådan var lätta och smidiga, men hade känsla, och att allt jobbade ihop. Jag skulle inte våga gå upp för mycket i hjulstorlek och riskera att rubba den balansen. Maximalt grepp ger kanske inte maximal körglädje och känsla?

Har du kollat om Sparco eller OMP har burar? De har haft, men det var ett tag sen jag kollade sist.

114hk låter inte alls otroligt. Jag spöade en polares Corrado G60 vid rödljusrace (preskribtionstiden är väl 10 år för sådana illdåd, eller är det samma tid som för mord? ) med mina "101" original-hk

Lycka till med en kul bil!

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



[quote="Peter Svelenius"]
Putt skrev:
R-däck behöver inte bli så blodigt dyrt. På din bil kan du köra 15" som är den billigaste dimensionen. 195/55/15 kan man ibland få för 750 kr/st,


16V har, om jag kommer ihåg rätt, 185/55/14 från fabrik. Med 195/55/15 ändras utväxlingen (och den ofjädrade vikten) en del. Jag hade själv en gul (inte svavelgul) 16V 97:a som jag köpte ny och det käraste minnet med den är känslan av att den "trippade" fram över vägen och att styrning, reglage och den tätstegade lådan var lätta och smidiga, men hade känsla, och att allt jobbade ihop. Jag skulle inte våga gå upp för mycket i hjulstorlek och riskera att rubba den balansen. Maximalt grepp ger kanske inte maximal körglädje och känsla?
quote]

Nu när jag tänker efter är det nog 195/50/15 som är billigast, så det är ju en liten skillnad. Vad som dock är viktigt är lätta fälgar, de jag har R-däcken på väger bly och bilen blev lite mer tungstyrd.

Nu ska jag dock sluta spamma sönder tråden

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Peter Svelenius skrev:
Putt skrev:
R-däck behöver inte bli så blodigt dyrt. På din bil kan du köra 15" som är den billigaste dimensionen. 195/55/15 kan man ibland få för 750 kr/st,


16V har, om jag kommer ihåg rätt, 185/55/14 från fabrik. Med 195/55/15 ändras utväxlingen (och den ofjädrade vikten) en del. Jag hade själv en gul (inte svavelgul) 16V 97:a som jag köpte ny och det käraste minnet med den är känslan av att den "trippade" fram över vägen och att styrning, reglage och den tätstegade lådan var lätta och smidiga, men hade känsla, och att allt jobbade ihop. Jag skulle inte våga gå upp för mycket i hjulstorlek och riskera att rubba den balansen. Maximalt grepp ger kanske inte maximal körglädje och känsla?

Har du kollat om Sparco eller OMP har burar? De har haft, men det var ett tag sen jag kollade sist.

114hk låter inte alls otroligt. Jag spöade en polares Corrado G60 vid rödljusrace (preskribtionstiden är väl 10 år för sådana illdåd, eller är det samma tid som för mord? ) med mina "101" original-hk

Lycka till med en kul bil!


Ser fin ut!
Har faktiskt själv funderat på en Polo GTi pga körglädje med billigt underhåll.
Polo GTi 6N1 såldes både med 14 och 15 tums hjul så båda dimensionerna borde funka bra,
sen kommer man inte ifrån att ju mindre (lättare) hjul desto bättre.

Ett tips är att kolla www.dli-teknik.se
Dom säljer bl.a. bärarmsbussningar i delrin och alu, vilket borde göra mkt för väghållningen.
Jag hade nog även slängt på excentriska camberbultar från H&R.
Dessa ger dig möjlighet att ställa camber +/- 3 grader.

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
oscar J skrev:


Dom säljer bl.a. bärarmsbussningar i delrin och alu, vilket borde göra mkt för väghållningen.
Jag hade nog även slängt på excentriska camberbultar från H&R.
Dessa ger dig möjlighet att ställa camber +/- 3 grader.


Hur funkar dessa bultarna då? Sitter det inte excentriska bultar original?

Angående R-däck så skulle jag gärna vilja ha 14". Ska jag ha 15" så får helst inte profilen överstiga 195 45 för att det inte ska ta i, och den dimensionen är väl inte lika lätt å få tag på kan jag tänka...

Tack för alla kommentarer thumbs up Jätteroligt å läsa dom!

_________________
Niklas Grahn
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



BALAN skrev:
oscar J skrev:


Dom säljer bl.a. bärarmsbussningar i delrin och alu, vilket borde göra mkt för väghållningen.
Jag hade nog även slängt på excentriska camberbultar från H&R.
Dessa ger dig möjlighet att ställa camber +/- 3 grader.


Hur funkar dessa bultarna då? Sitter det inte excentriska bultar original?

Angående R-däck så skulle jag gärna vilja ha 14". Ska jag ha 15" så får helst inte profilen överstiga 195 45 för att det inte ska ta i, och den dimensionen är väl inte lika lätt å få tag på kan jag tänka...

Tack för alla kommentarer thumbs up Jätteroligt å läsa dom!


Både 195/45-15 och 185/55-14 är jobbiga att få tag i, finns dock i A048:or hos Ralphs däck.

Där sitter justerskruv till camber orginal,
men jag tror att H&R:s varianter är mer excentriska för kaxigare vinklar.

Ang. bur så tycker jag att Sparcos skruvbur verkar vara ett bra val, bra om man kan montera ur den om
du skulle få för dig att sälja bilen en dag.

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
Japp, vill helst kunna återställa så mkt som möjligt om jag ska sälja den. Så skruvbur är nästan ett måste...

Dagens meck då. Båda positiva och negativa nyheter..
Börjar med dom positiva thumbs up

Lättat å klart där fram Ska väl lacka det där fram så som jag har gjort där bak också så småning om. Ska provköra först å se så jag inte får hörselskador



Dom negativa då. Där dom gummiplupparna har suttit så har det ju kommit in vatten å skit. Det har lett till detta:


Vilket inte är så stora fel direkt kanske. Men jag som hade tänkt å riva väck mattorna å lacka å klarlacka här gör ju reparationsarbetet mkt svårare, det är ju inte direkt plant här.

Ja ja. Det löser la sig....

_________________
Niklas Grahn
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



114 hp i den motorn?
Inte illa! Vad var det tänkt att den skulle ha? Var inte den på typ 90 hp eller nåt?
Gillar taket, lite gött att kunna rulla bak eller hur?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
Japp, 101hk ska det vara original. Lite portad och putsad är den. men inget större..

Taket är jäkligt gött på sommaren

_________________
Niklas Grahn
Citera
Opeltok
Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005
Inlägg: 94



Gud vad jag saknar min Polo när jag ser din!

Jag tror din bil kommer bli hur kul som helst

_________________
Opeltok/Jonas Schiller

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
Det hoppas jag med

Ringde realcar idag. Buren som jag visade häruppe svetsar man i. Han påpekade att det var racergrejer dom sålde så det bultas minsann inte.... Kan man inte svetsa på plattor som man bultar i karossen ist då? För jag antar att svetsjobbet enbart ligger i att få fast rören i karossen, man fogar inte samman två rör nånstans väl? Det vågar inte jag svetsa isf....

_________________
Niklas Grahn
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



BALAN skrev:
Kan man inte svetsa på plattor som man bultar i karossen ist då? För jag antar att svetsjobbet enbart ligger i att få fast rören i karossen, man fogar inte samman två rör nånstans väl? Det vågar inte jag svetsa isf....
Där trodde jag fel då om realcars burar, alltid lär man sig nåt. Men det stämmer väl precis som du säger med svetsningen, det kan man ju göra lite som man tycker när man väl kommer dit.

En firma som jag VET säljer burar som man bultar dit är Wiechers, en sån har jag haft själv en gång och den bultade man i.a.f. Suverän passform och då i.a.f. ett pris i klass med de tidigare förekommande priserna i tråden. Nackdelen är leveranstiden och att ingen verkar sälja dessa i Sverige längre, men jag vet ett flertal här på rejsa som har köpt direkt av Wiechers med gott resultat...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo GTI -97
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande