Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona a -75
1, 2, 3   >>
13 besök senaste veckan (30003 totalt)
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Hej på er alla.
Tänkte visa lite vad jag pysslar med i garaget kanske finns någon som vill se.

Råkade ju övertala en kompis att sälja sin gamla trevliga ascona a till mig efter som den bara tog plats i hans trädgård, tänkte få lite halvt ordning på den efter som den inte hade rullat på flera år och som alla vet så rostar ju Opel en del, men vad jag blev paff efter att ha skrapat underreds massa fanns bara några små hål i golvet och en fjäderskål bak som behövde lite ny plåt sen blev det en översyn av motor och bromsar, fick den genom bilprovningen åkte med den så i två år men som alla vet så spårar det ju ur förr eller senare och detta hände i höstas så det blev till att tillbringa vintern i garaget.

Några bilder på hur det såg ut från början.



Så sen var det bara att bara att börja riva ner och då hittade man ju den rost som hade gömt sig.Ska inte trötta ut er med bilder på rost för det vet nog alla här hur det fungerar man behöver inte leta utan den bara finns där.




Så efter några veckor och en del plåt var det tid för allmänn upp frächning av diverse delar.Alltid trevligt med lite ny färg.


_________________
Joakim Nilsson
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



EDIT: Nu fixade du bilderna.

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Hjälper till med bilderna lite. [/quote]

Man tackar, men nu jäklar lyckades jag så nu matar jag in några innan jag glömmer hur jag gjorde

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Sen håll det på att spåra ur helt en kväll.Man vill ju åka breda däck för att få grepp men med smala hjulhus funkar det ju inte så olika lösningar provades.En plåt breddning av bak dörr och skärm eller en glasfiber breddare.



Men jag blev inte riktigt nöjd med någon av dem då jag fick för mig att försöka hålla karossen så original som möjligt så det slutade med att skärmkanterna fick sig lite massage så de kom ut den bit som behövdes

Lite styvare kaross är ju inte fel så en halv bur snickades i hop.


_________________
Joakim Nilsson
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Trevligt med fler oplar

Du ser inte ut att vara helt främande med svets och plåt arbeten heller, ser riktigt bra ut thumbs up

Ska bli intressant att följa

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4098



Ascona a skrev:

Var hittar man dessa breddare?

_________________
Calle Olsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Var hittar man dessa breddare?[/quote]

Breddarna hade en kompis liggande så vart man kan köpa dessa eller vad de igentligen är till är lite oklart ,han trodde att de var till någon volvo men själv tycker jag de är lite små för det. Tyvär kan jag inte hjälpa dig med något bra svar på var man hittar dessa men kanske någon annan här på forumet som har koll?

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
D.Sävström skrev:
Trevligt med fler oplar

Du ser inte ut att vara helt främande med svets och plåt arbeten heller, ser riktigt bra ut thumbs up

Ska bli intressant att följa


oplar är alltid kul när rosten är borta

Var inne och kollade lite på ditt bygge ser ju väldigt roligt ut med den motorn, hur går det har du fått ner den på marken för provtur?

_________________
Joakim Nilsson
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Kan säga att det är intressant med den motorn i en Manta

Tyvärr står den på fyra pallbockar än, alla delar finns det är bara inspirationen som saknas just nu , men när man läser om alla gammel oplar så börjar den komma tillbaka thumbs up

hmm ska nog gå ut till garaget o dra dit naven så jag får ner den

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Um. skönt med mindre rost. men är det plysch ibak?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Nikel skrev:
Um. skönt med mindre rost. men är det plysch ibak?


Ja du vad det kallas vet jag knappt men det är något tyg med långt hår, man måste ju ha kvar lite 70-80 tals styling bara för att
Kommer kanske försvinna snart, ska nog klä det med någon form av svart tyg när det blir tid över.

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
D.Sävström skrev:
Kan säga att det är intressant med den motorn i en Manta

Tyvärr står den på fyra pallbockar än, alla delar finns det är bara inspirationen som saknas just nu , men när man läser om alla gammel oplar så börjar den komma tillbaka thumbs up

hmm ska nog gå ut till garaget o dra dit naven så jag får ner den


Jag får väll slänga upp lite fler bilder så du får lite motivation

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Sen var det ju dax att passa in en 2,2 cih med 5 växlad låda, och väldigt vad den passade fint


Men det blev lite mer meck med extraktor röret som var anpassat till en ascona b där krängningshämmaren sitter framför motorn, så det var bara till att dela upp det i lagom bitar och börja bygga pussel men efter lite hjärn jympa så satt det där. Allt kom på plats men det blev väldigt trång så ur med allt igen och golvet på passagerar sidan fick kapas upp,byggde en modell av tunnel till röret så det kan passera luft runt.


Så vill man ju ha växelspaken så närma att man slipper sträcka sig efter den, så spakstället byggdes om så den kom ca 15cm längre bak och när man ändå var och svetsade i dessa saker passade jag på att länga spaken under kulan så det blev lite kortare lägen, nu är det ca 10cm mellan främre och bakre växelläge väldigt tätt och fint när man ska få till snabba växlingar


Sen fick man till att göra en snygg förlängning av tunneln

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
och när man fått lite mer effekt behövs ju lite mer broms för att få stopp så ok och skivor från en omega 2,6 monterades fram efter en hel renovering


Bak blev det bara en genom gång av original trummor sitter ju de stora trummorna bak var ju en 1,6s från början så de för hänga med ett tag till räcker ju för att få den genom sbp med 2,2a

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



thumbs up

En till härlig gammel-Opel! Kul med en 4 dörrars också, de var inte så vanliga i Sverige vad jag förstått.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Ascona a skrev:
Nikel skrev:
Um. skönt med mindre rost. men är det plysch ibak?


Ja du vad det kallas vet jag knappt men det är något tyg med långt hår, man måste ju ha kvar lite 70-80 tals styling bara för att
Kommer kanske försvinna snart, ska nog klä det med någon form av svart tyg när det blir tid över.


Tror det e plysch. brukar väll vara populärt i epa haha..
10 mm mellan växellägena, blir det tungt då?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Tror det e plysch. brukar väll vara populärt i epa haha..
10 mm mellan växellägena, blir det tungt då?[/quote]

Inte 10mm utan 10cm och inte särskilt tung men det gäller att man är med på kopplingen annars får man kuggräkning på köpet

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
thumbs up

En till härlig gammel-Opel! Kul med en 4 dörrars också, de var inte så vanliga i Sverige vad jag förstått.


Japp gäller ju att försöka hålla några vid liv, 4 dörrars karossen togs bara in till sverige under -75 så den är väldigt ovanlig, just därför som jag försöker hålla karossen så nära original så om man vill går det att återställa den till original igen

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Så när man börjat få lite ny färg på diverse delar var det ju lika bra att lägga en hellack på karossen, så bättre begangnade framskärmar införskaffdes och fick sig en liten riktning.


Sen var det dax för den roliga delen med slip och spackel och slip spackel och slip igen det tar aldrig slut när man väl börjat och eftersom man inte är något proffs på att slipa spackel fick man ju öva en del för att få det någorlunda jämt men skam den som ger sig.



och när man äntligen var nöjd var det bara börja maskera


Eftersom man inte är proffs eller har lackbox fick garaget bli en tillfällig sådan med en byggfläckt att värma med och vattnat golv, man tar vad man har men det blev faktiskt riktigt bra



Så var det dax för topp lack och nu var ju den svåra frågan vilken färg man skulle välja,alternativen var många och beslutet han ändras flera gånger men till sist blev det en färg som fanns original på Opel under slutet av -60 början på -70 så det blev lite tidsenligt gillar inte äldre bilar i för avanserade färger

Ville ju försöka få en så dammfri mijö så möjligt i garaget så väggarna kläddes med lättviktpressening och en utsugsfläckt konstruerades med hjälp av fläckten till en golf kylare och dammfilter är ju bar så påslakan fick det bli funkade faktiskt överförväntan



Så lite vatten på väggar och golv för att försöka binda lite av dammet som yr runt,ladda sprutan och lägga några varv,kan säga som så inte helt lätt att lägga en lack som är så likt grunden med lite halv dålig belysning men det gick så nöjd och glad åker man hem och har en grå fin bil i garaget

_________________
Joakim Nilsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Imponerande! Det här blir bara bättre och bättre

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ascona a
Örkelljunga
Här sen Mar 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
erikjakan skrev:
Imponerande! Det här blir bara bättre och bättre

MVH Erik


Tackar för det

_________________
Joakim Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona a -75
1, 2, 3   >>
13 besök senaste veckan (30003 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande