Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 1986 "Hindenburg"
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (30037 totalt)
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
ESP? NEJ, PGSAEP

Några tusen mil har det blivit, både semesterresor till Sydeuropa och mycket trivselnötande på svenska vägar i vardag och helg. Som jag har trivts och trivs med den här bilen!

Men nu - när jag ägt bilen i drygt sju år - är det äntligen dags att förvandla min 911 Carrera -86. Inga vilda utsvävningar, bara en lätt chassimodifiering för att komma lite närmare den ursprungliga körupplevelsen.

Det känns lite skumt att börja skruva i en bil som det bevisligen skruvats väldigt lite i under de första 22 levnadsåren. Som sagt, det är ändå inga genomgripande förändringar som utförs.


Min gode vän rally-Peter Holmberg fick köra "Hindenburg" i A-sprint våren 2007. Höööga däck och mjuuuk fjädring - då kan det hända att Fiat Grande Punto D-i-e-s-e-l är snabbare.

Återstod bara att gå lös på den gamla originalbilen. PGSAEP (Projekt Göra Sportbil Av Erics Porsche) var inlett.

Det är många saker som hunnit fastna under 22 år och drygt 12 000 mil.

Jonas Jarlmark har i princip slutat att bygga om privatbilar. Antagligen väckte min ömkliga situation hans empati. (Fast i själva verket var det lite tjänster i gengäld.)

och där i hålet sitter den gamla torstionsstaven. Den som ska bort. Den som borde bort. Den vi vill få bort. Nu.

Mäta och räkna. Jonas Jarlmarks specialitet. Bortsett från att meka, köra och skriva i Automobil.

Upp på vågarna! Corner weighten (snygg svenska...) satt nästan direkt.

MODIFIERINGEN I KORTHET

Torsionsstavar fram/bak 22/29 mm

Stötdämpare Bilstein Clubsport Rennen II

Däck Michelin Pilot Sport Cup

Dimension fram 205/50 - 15

Dimension bak 225/50 - 15

Camber fram/bak 1,7/2,2 grader

Toe in fram/bak 1,0/4,0 mm

Prologen finns här:
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11193
och här:
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11497

Nu återstår bara att köra A-sprint på nytt och se vad modifieringarna lett till. 62,8 sekunder våren 2007. Vad blir resultatet nu? Svar i Automobil 7.08.

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



Får väl hoppas att modifieringen gjorde nytta , så att du lyckas klämma dig förbi den där Fiat Grande Punto D-i-e-s-e-ln.
För övrigt en mycket vacker vagn du har. thumbs up

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Ja, lite nytta måste det ha gjort. Om inte annat är ju R-däck rena dunderhonungen för väghållning. Och inte lär de knäa i kurvorna som de gamla lakritsringarna...

Föredömlig samling du har förresten, Fredrik. Har alltid varit svag för Volvo 480 (försökte övertyga läsarna om att vi skulle ha en sådan som 1980-talsprojektbil när jag jobbade på Teknikens Värld, men de röstade på Subaru XT i stället!). Och Porsche 924 Turbo - det är stilpoäng!

// Eric

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Härlig bil, Eric, och kul att den äntligen får komma till lite "nytta" efter chassijobbet .

Det är också kul att se att det är många porschar här på forumet som stoltserar med egennamn.
Jag hoppas och tror att det beror på att det är mer kärlek mellan ägare och bil än för många andra .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Det har du rätt i Dennis, många Porschar verkar ha egennamn. Och nog är det kärlek inblandat. Fast i fallet Hindenburg har ju namnet en lite annan historia (kolla Automobil-länkarna i mitt första inlägg).


_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Kul läsning och en underbar bil!!!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Kan bara instämma, mkt snygg bil och kul att du kör långt med den också. thumbs up
Vad gäller ballongdäck så tycker iaf jag att det är betydligt snyggare än lågprofil på äldre kärra.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Lagom är alltid bäst. De däck som jag körde på under några år var förvisso väldigt bekväma (och tysta), vilket var trevligt på Autobahn och under E4-pendlingarna, men de var FÖR höga. Det såg inte bra ut.

De nya "SportCuparna" är i lägsta laget för originaldiggarögon, men jag tycker de funkar även estetiskt. Inte minst borde jag få stilpoäng för att ha behållit 15-tumsfuchsarna.

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Vad är det för sorts gentjänster man måste bjuda hr. Jarlmark på för att han skall komma och skruva chassie?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
BTG skrev:
Vad är det för sorts gentjänster man måste bjuda hr. Jarlmark på för att han skall komma och skruva chassie?


Det gäller att ha lite fordringar att inkassera här och var.

Skämt åsido. Jarlmark har i princip slutat skruva privatbilar (hans övriga uppdragsgivare, inklusive Automobil) fyller ett par heltidstjänster ändå. Min bil hängde kvar i orderblocket sedan tidigare.

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Minns 1804, förlåt, 1984, när jag som nybliven 10-årig prenumerant sög i mig Teknikens Världs test av Carrera mot 928. Allt sedan dess har svansmotorporschen haft en tung position i det Kranielska drömbilsgalleriet. Helst en åttiotalare, med den bisarristiskt rutiga plyschinredningen.

Hindenburg? En lätt upplåst svansmotorkansler med för stora däck? Vars ande svävar högt över den stortyska bilindustrin? Barbra döper våra bilar efter nummerplåtarna. Tess, Ellen och Gudrun har passerat, men nu har Dom Perignon klivit in i våra liv. Vad skulle man annars göra av DPR?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Eric Lund skrev:
ESP? NEJ, PGSAEP



Hur många elskåp har du där och vad försörjer de?

Annars kan jag bara instämma - 80-talet personfierat! thumbs up

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Mitt garage är en före detta svetsverkstad.

Ganska praktiskt med 3x128 A i garaget.

/ JJ
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4498



Härlig bil!

Det här blir kul, jag har ju själv en 84á som jag piper omkring med, fantastiska bilar. Så gamla- så ärliga.

Skall bli kiul att se vad Jonas tips ger för resultat, själv har jag sträckt mig till 26mm stavar bak och rennen 2 dämpare.

Hoppas vi ses på banorna


och kraniel, min har den fantastiska rutiga inredningen, snart i en omklädd Recaro sittastillstol när dig

_________________
Jens Lanvin
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Kraniel skrev:
Minns 1804, förlåt, 1984, när jag som nybliven 10-årig prenumerant sög i mig Teknikens Världs test av Carrera mot 928. Allt sedan dess har svansmotorporschen haft en tung position i det Kranielska drömbilsgalleriet. Helst en åttiotalare, med den bisarristiskt rutiga plyschinredningen.


Det testet läste jag framlänges, baklänges, diagonalt och inverterat. Världen blev plötsligt begriplig och hanterbar - 911 sport, 928 komfort, 911+928 = komplett garage.

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Eric Lund skrev:
Kraniel skrev:
Minns 1804, förlåt, 1984, när jag som nybliven 10-årig prenumerant sög i mig Teknikens Världs test av Carrera mot 928. Allt sedan dess har svansmotorporschen haft en tung position i det Kranielska drömbilsgalleriet. Helst en åttiotalare, med den bisarristiskt rutiga plyschinredningen.


Det testet läste jag framlänges, baklänges, diagonalt och inverterat. Världen blev plötsligt begriplig och hanterbar - 911 sport, 928 komfort, 911+928 = komplett garage.


Varför kompromissa när 944 finns?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Eric Lund skrev:
Kraniel skrev:
Minns 1804, förlåt, 1984, när jag som nybliven 10-årig prenumerant sög i mig Teknikens Världs test av Carrera mot 928. Allt sedan dess har svansmotorporschen haft en tung position i det Kranielska drömbilsgalleriet. Helst en åttiotalare, med den bisarristiskt rutiga plyschinredningen.


Det testet läste jag framlänges, baklänges, diagonalt och inverterat. Världen blev plötsligt begriplig och hanterbar - 911 sport, 928 komfort, 911+928 = komplett garage.


Varför kompromissa när 944 finns?


Ehh, ja - det svarar du väl nästan på själv? 944 = kompromiss.

(Automobil hade förresten en jämförande provkörning vid ungefär samma tidpunkt, 1984, där samma 911 och samma 928 som i Teknikens Värld jämfördes, och där ingick även en 944. Den artikeln bidrog i än högre grad till att sortera tillvaron för en ung man med bensin i blodet. Karl - jag är svårt sugen på att hitta en 944 S2, barasåruvet! )

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4498



Eric Lund skrev:
Karl Birgander skrev:
Eric Lund skrev:
Kraniel skrev:
Minns 1804, förlåt, 1984, när jag som nybliven 10-årig prenumerant sög i mig Teknikens Världs test av Carrera mot 928. Allt sedan dess har svansmotorporschen haft en tung position i det Kranielska drömbilsgalleriet. Helst en åttiotalare, med den bisarristiskt rutiga plyschinredningen.


Det testet läste jag framlänges, baklänges, diagonalt och inverterat. Världen blev plötsligt begriplig och hanterbar - 911 sport, 928 komfort, 911+928 = komplett garage.


Varför kompromissa när 944 finns?


Ehh, ja - det svarar du väl nästan på själv? 944 = kompromiss.

(Automobil hade förresten en jämförande provkörning vid ungefär samma tidpunkt, 1984, där samma 911 och samma 928 som i Teknikens Värld jämfördes, och där ingick även en 944. Den artikeln bidrog i än högre grad till att sortera tillvaron för en ung man med bensin i blodet. Karl - jag är svårt sugen på att hitta en 944 S2, barasåruvet! )



Körde i dåvarande chefen på Automobil en ny 911á, vinröd tror jag?

_________________
Jens Lanvin
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Eric Lund skrev:

Ehh, ja - det svarar du väl nästan på själv? 944 = kompromiss.

(Automobil hade förresten en jämförande provkörning vid ungefär samma tidpunkt, 1984, där samma 911 och samma 928 som i Teknikens Värld jämfördes, och där ingick även en 944. Den artikeln bidrog i än högre grad till att sortera tillvaron för en ung man med bensin i blodet. Karl - jag är svårt sugen på att hitta en 944 S2, barasåruvet! )


Finns det möjlighet att en sådan gamal fin artikel kan scannas och publiceras på webben så att man kan drömma sig bort till tiden som grabb?

Eric - Jag har en S2, vi kan ju byta bil......

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Eric Lund skrev:

(Automobil hade förresten en jämförande provkörning vid ungefär samma tidpunkt, 1984, där samma 911 och samma 928 som i Teknikens Värld jämfördes, och där ingick även en 944. Den artikeln bidrog i än högre grad till att sortera tillvaron för en ung man med bensin i blodet. Karl - jag är svårt sugen på att hitta en 944 S2, barasåruvet! )


Hette den artikeln inte något som "Den onde, den gode och den fule"? Undrar om inte nyinköpet har samma härliga nyans som 44:an i reportaget. Men utan de stripsen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
P.P. skrev:
Eric Lund skrev:

(Automobil hade förresten en jämförande provkörning vid ungefär samma tidpunkt, 1984, där samma 911 och samma 928 som i Teknikens Värld jämfördes, och där ingick även en 944. Den artikeln bidrog i än högre grad till att sortera tillvaron för en ung man med bensin i blodet. Karl - jag är svårt sugen på att hitta en 944 S2, barasåruvet! )


Hette den artikeln inte något som "Den onde, den gode och den fule"? Undrar om inte nyinköpet har samma härliga nyans som 44:an i reportaget. Men utan de stripsen.


Exakt så löd rubriken!

Faktum är att vi för en dryg månad sedan startade en ny avdelning på vår hemsida kallad Arkiv A. Där tänkte vi göra just det som Pehr Johnsson föreslår här ovan - publicera gamla artiklar i nedladdningsbart pdf-format.

Tyvärr tog det bara några dagar innan jag hade en av de ursprungliga ägarna/redaktörerna i luren som skrek otidigheter och hotade med stämning för att vi lagt ut deras gamla material på Automobils hemsida. Om detta har jag skrivit i mina senaste ledarartiklar (5.08 och 6.08).

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 1986 "Hindenburg"
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (30037 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande