Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy - Slaktarn har talat, projekt avslutat
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (25233 totalt)
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
Köpte en ny bruksbil, med ordentlig betoning på bruk. Säljaren varnade mig specifikt för att den var ful, så man var väl beredd på det mesta.

Hur som helst, Caddy dieseln visade sig vara i bra skick, så när som på att den var....ful. Och bulig, och dålig lack, och ett par lättfixade tvåor på besiktningsprotokollet.
Under hemfärden så fick jag Golf MK1-vibbar (oväntat ) och upptäckte att bilen var rätt kul. Slängde på ett par 13" alu-fälgar när jag kom hem och började busköra med de måttligt roade 55 diesel-hästarna. Kul!
Ett par GTI-stolar satt i bilen, så redan nu sitter man skönt och stabilt. Kanske ett par riktiga sitta-still-stolar till nästa säsong?

Så, vad ska fixas på "bruksbilen"? Jadu. Jag vill åka bana med den, gärna redan nu i sommar!
Kruxet är ju just att den används varje dag, så varje modifikation som görs får inte ta mer än en garagekväll i taget. Spännande!

[x] Invägd på 940kg före projektstart!
[x] Mulligt ljud med 2x 3" avgassystem
[ ] Huvudbromscylinder, skivor (280mm), bromsok och spindlar från Corrado G60 (inhandlat ej monterat)
[ ] Skivbromsar bak. Från vad?
[ ] Stålomspunna slangar runt om.
[ ] Sänka bilen för att få ett lagomt kaxigt utseende. Väghållning med bladfjädrar och stel axel bak? Plocka delar från vad?
[ ] Förvandla sugdiesel till en överladdad dito.
[ ] Bur. Huvudbåge och två strävor är en bra start.

Undrar för övrigt hur mycket luftmotstånd extraljusen gör? Hur mycket måste jag öka laddtrycket för att slippa ta bort dem?



_________________
John Edvardsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4097



JohnE skrev:
Så, vad ska fixas på "bruksbilen"? Jadu. Jag vill åka bana med den, gärna redan nu i sommar!

I så fall kan du nog bara åka bana på klubbträffar, tyvärr verkar pickisar vara bannlysta i svensk banracing. oavsett hur du utrustar den.

_________________
Calle Olsson
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
calle_o skrev:
JohnE skrev:
Så, vad ska fixas på "bruksbilen"? Jadu. Jag vill åka bana med den, gärna redan nu i sommar!

I så fall kan du nog bara åka bana på klubbträffar, tyvärr verkar pickisar vara bannlysta i svensk banracing. oavsett hur du utrustar den.


Mjo, jag hade väl nog inte tänkt att tävla med den, men banträffar, konbaneträffar och allmänhetens körningar och liknande var väl i siktet.

_________________
John Edvardsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



JohnE skrev:
Jag vill åka bana med den, gärna redan nu i sommar!
Bra läge redan nu i helgen för det! www.bugrun.com

_________________
Peter Karlsson
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
Barbapappa skrev:
JohnE skrev:
Jag vill åka bana med den, gärna redan nu i sommar!
Bra läge redan nu i helgen för det! www.bugrun.com


Dags att ringa och avboka allt annat i helgen! Tack för tipset!

_________________
John Edvardsson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Denna kunde ses med slicks på Attitudes senaste konbaneträff. Så du är inte ensam.


_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
Denna kunde ses med slicks på Attitudes senaste konbaneträff. Så du är inte ensam.


Hela tanken med "bruksbil" är väl att man ska vilja bruka dom?
La upp en tråd på Attitude nu också. Syns på nästa Uråsa om inte tidigare. thumbs up

Glömde för övrigt tidigare att jag vill ha bur i bilen. Huvudbåge och två strävor framåt är en bra start, sen måste det börja kapas lite väl mycket.

_________________
John Edvardsson
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
JohnE skrev:

Kruxet är ju just att den används varje dag, så varje modifikation som görs får inte ta mer än en garagekväll i taget. Spännande!


...och där spårade det ur.
Bara små modifikationer, så man kan åka hem från garaget också.
Idé! Vi byter ut hela framvagnen!



Det hela började med att bilen har en 2'a på besiktningen, höger spindelled glapp. Således var ett byte ett måste, och då började hjärnan snurra oroväckande. Hade "en del" Corrado G60-grejjer på lagret, så jag tänkte väl att de borde utnyttjas

River av hjul och börjar bulta isär framvagnen.


Lagom mycket våld och värme löser det mesta, och så även på den här Caddyn


Bort med massa klent skit för att göra plats för grövre G60-prylar.


...för liksom, om man ska byta spindlar så kan man väl lika gärna byta fjäderben också? och bromsar?
Fjäderbenen från en Corrado G60 är lite längre, så ett-å-ett-halvt-varv-ungefär med kapen är nog lagom att börja med för att se vart vi hamnar.
Har inte sett någon som monterat Corrado-fjäderben på en Caddy, men nån måste ju vara dum nog att testa, right?


Grov spindelled har grova fästen


och efter en stunds övertalning...


...så börjar bitarna falla på plats. Långt ifrån smärtfritt, kan jag meddela.


Lite skillnad på orginalbromsarna och G60.


Vid det här laget kommer jag underfund med att spindlarna har annorlunda ifästning för styrleden. Detta resulterar i brutal ofrivillig toe-out...hoppsan.
Förlänger styrlederna med en svets och lite överblivet material
....men....äsch.


Styrlederna blev för långa istället, så det var ju ingen större hit. Gör om gör rätt, eller nåt. Typiskt.


Kvar att göra är också fjäderbenstornen...hur ska vi lösa det? Jaja, snart kommer idéerna.



och eftersom det är bruksbilen som jag åker med till och från garaget så satte jag mig själv på pottan så att säga... tur att soffan är skön i garaget. Länge leve mobilt internet!
Glömde jag säga att de 13"s fälgarna jag hade inte passar längre pga bromsarna?


_________________
John Edvardsson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Haha!
Nu blev den riktigt bred o fet!

thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
Så fortsatte vi med missären idag då efter en god natts sömn på en skinnsoffa i ett garage. Sov förvånansvärt väl faktiskt, svalt och skönt i garaget.
Efter andra försöket fick jag till styrlederna..
Jag vet mycket väl att detta inte är en speciellt bra lösning, men tar gärna emot tips på alternativ. Har två st (höger+vänster) styrled som inte är kapad ännu som man kan göra en finare lösning på nu när man vet hur långa de ska vara. Förslag?


Bromsarna fyller ut 17"arna väl, och efter en del laborerande med toe-in/out och caster så har jag både blivit klokare och haft en riktigt kul dag.
Mycket toe-in med lite överdriven caster gav Caddyn extrem överstyrning med galen respons på ratten. Livsfarligt på landsväg, brutalkul (men svettigt) på liten grusväg.


Några timmar senare fick jag tag i 15"are runt om med tokslitna däck. Satt som ett smäck tills vidare, nu ska man leta reda på gummi som blir lagom tyskstukigt. 15x7" är fälgarnas mått. 165/60-15?


Uppdatering:
[x] Bromsskivor (280mm), bromsok och spindlar och styrleder från Corrado G60
[x] 15"are införskaffade. Dags för tyskstuk.
[x] Intercooler införskaffad. Tack Wolfen! Ska trycktesta imorrn efter jobbet
[ ] Justerbart (!) fjäderbensstag fram ligger under konstruktion i fräsen.
[ ] Huvudbromscylinder, krängningshämmare från Corrado G60
[ ] Skivbromsar bak. Från vad?

_________________
John Edvardsson
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
Då har vi spårat ur lite till då... vad oväntat.
Intercoolern är trycktestad, den klarade 2,5kg utan vidare. Motorn borde tåla åtminstone 2kg, så det blir nog bra.

Gled förbi ett par däckkrängare och förklarade läget. De första två tittade oförstående på mig men den tredje garvade åt hela grejen och sa att han inte hade några tyskstuk som han kunde sponsra med, men han hade ett gäng 195/50-15 som han bjöd på. Weeha, spons!
Tyskstuk får jag ta samtidigt som jag beställer ett par VOLK-fälgar, eller nåt. Nu är jag mest nöjd med att jag har lagliga däck och att bilen går riktigt trevligt. Rätt så kul stuk dessutom. På blöt asfalt är det inga problem att åka på ställ. Vänsterbroms och handbroms är helt onödigt, hon kommer upp så fint med baken ändå.

Tyvärr märkte jag att vindrutetorkarna sett sin bästa tid då det regnade, så jag gissar på att det blir lite tråkigt el-meck idag. Usch för att felsöka gamla ruttna elsystem.

Fixas i elsystem:
[ ] Vindrutetorkare
[ ] Tuta
[ ] Cupéfläkt
[ ] Backlampor (2x 100w bakåt på båge) ;-)

_________________
John Edvardsson
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
Nope, här var det nåt elfel. Inte hundra på vart det är ännu, men jobbar på det. Matar man motorn direkt med ström funkar den utmärkt... Och alla kontakter och grejjer på rattstången fungerar fint. Verkar vara relä eller något i stora säkringsboxen.

Gjorde fästen och bultade på intercoolern. Insåg att den var så o-diskret att jag skulle bli stoppad snabbare än en halvskummis i en BMW 750.
Lackade den svart och bultade på igen... Och se, visst blev den "diskret"?


Fälgarna fylls ut rätt bra av bromsarna...åtminstone fram. Utrymme för sänkning? Nähe!



Falken ZE 512 195/50-15 på 15x7" fälg. Kommer bli porrigt med 165/50-15.


Bilprovningen hade mage att klaga på tutan på bilen. Den här tutan lär vara det sista de hör i livet!



Edit: Var ute och hårdkörde med bilen nu ikväll för att se hur den betedde sig under press... med tanke på framvagnen, nya däcken och motortemperaturen.
På torr asfalt har jag grepp tills jag börjar gråta. GTI-stolarna räcker inte långt utan det kommer krävas seriösa sitta-still-stolar, har jag insett. Buren känns också som en ganska angelägen sak när man försöker hitta gränserna.
Hittade INTE gränsen till vare sig understyrning eller överstyrning under kvällens övningar utan fick ge upp efter 6 mil på välkänd krokig väg. Dyblöt av svett. Dags att fixa den där cupéfläkten kanske..

Hittills är jag mycket nöjd med Caddy/G60-kombinationen. Fjäderbensstaget är på G och likaså grövre krängningshämmare.

Mycket nöje!

_________________
John Edvardsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



en fråga bara.. är det turbo på bilen? haha :P

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
Nikel skrev:
en fråga bara.. är det turbo på bilen? haha :P


IC'n är show-no-go just nu, men det kommer, det kommer.
Turbon fick visst högre prioritet än buren..då turbo är beställd och buren inte är det.

Prioriteringsordningen ser ut ungefär såhär..

[ ] Prickfri besiktning. Fjäderbenstornen bör nog vara fixade för att gå igenom.. (Därav tuta/torkare, spindelled med tillhörande urspårning ect)
[ ] Förvandla sugdiesel till en överladdad dito.
[ ] Bur. Huvudbåge och två strävor är en bra start.
[ ] Sänkning med låtsascoilovers
[ ] ...övrigt.

_________________
John Edvardsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



haha.. ja vilket bygge
kommer bli spännande mer turbo och väghållning

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
soul
Avesta
Här sen Feb 2005
Inlägg: 104



Kul bygge det skall följas (har själv en pickup dock en skoda diesel)

Man kan lätt tro att du är lite mörkrädd

_________________
Stefan Eklund

Kör V40T4 -01 samt skoda pickis.
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Inte lättare att sno en 1,9 tdi från nån av de tusentals Folkor/skodor/audis som redan rullar i trafik?
130 dieselturbohästar borde ju kunna skicka en lätt liten caddy i omloppsbana.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Inte lättare att sno en 1,9 tdi från nån av de tusentals Folkor/skodor/audis som redan rullar i trafik?
130 dieselturbohästar borde ju kunna skicka en lätt liten caddy i omloppsbana.


Med tanke på att det fortfarande är bruksbilen så innebär det lite krångel för att få igång all elektronik och sånt shit över "en kväll". Bygger ett välanpassat pulssplit-grenrör och vettig turbo istället, då kanske det kan bli mer anpassat och ännu större omloppsbana.
Var dessutom riktigt länge sedan jag hade ett ORDENTLIGT motorras, så det ska bli intressant att se hur mycket laddtryck motorn tål.

_________________
John Edvardsson
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Citat:
Var dessutom riktigt länge sedan jag hade ett ORDENTLIGT motorras, så det ska bli intressant att se hur mycket laddtryck motorn tål.


That's the spirit! Såg en tractor puller som hade sekventiell laddning, ett stort aggregat som laddade in i ett större aggregat, som slutligen laddade in i ett jätteaggregat. Summa sumarum var 15 bar (!) i laddtryck. Kan ju vara ett uppslag om du jagar motorras

Var det dig dom hade reportage om i någon tidning, du skulle bygga en överjävlig MB124 diesel med både turbo och kompressor om jag minns rätt?
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
BMWTobbe skrev:
Citat:
Var dessutom riktigt länge sedan jag hade ett ORDENTLIGT motorras, så det ska bli intressant att se hur mycket laddtryck motorn tål.


That's the spirit! Såg en tractor puller som hade sekventiell laddning, ett stort aggregat som laddade in i ett större aggregat, som slutligen laddade in i ett jätteaggregat. Summa sumarum var 15 bar (!) i laddtryck. Kan ju vara ett uppslag om du jagar motorras

Var det dig dom hade reportage om i någon tidning, du skulle bygga en överjävlig MB124 diesel med både turbo och kompressor om jag minns rätt?


Inte mig de hade reportage om, reportaget var om en 190'a med 124'ans motor (med turbo och kompressor), men jag bygger en vad som förhoppningsvis ska bli en överjävlig MB124'a diesel. Sekvensiell laddning i mitt bygge, men jag nöjer mig med 3-3,5 bar.
Skämt å sido, men den bilen ska rulla nästa sommar är planen. Finns projekt-tråd, kika knappen "bilen" här på Rejsa. Inte hänt så mkt den senaste månaden dock, håller på och bultar isär chassiet..

_________________
John Edvardsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



BMWTobbe skrev:
Citat:
Var dessutom riktigt länge sedan jag hade ett ORDENTLIGT motorras, så det ska bli intressant att se hur mycket laddtryck motorn tål.


That's the spirit! Såg en tractor puller som hade sekventiell laddning, ett stort aggregat som laddade in i ett större aggregat, som slutligen laddade in i ett jätteaggregat. Summa sumarum var 15 bar (!) i laddtryck. Kan ju vara ett uppslag om du jagar motorras

Var det dig dom hade reportage om i någon tidning, du skulle bygga en överjävlig MB124 diesel med både turbo och kompressor om jag minns rätt?


Rasade den?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy - Slaktarn har talat, projekt avslutat
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (25233 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande