Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -75 sommarräsern(SÅLD)
2 besök senaste veckan (3671 totalt)
addam
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103


Trådstartare
Äntligen!

Efter mycket spekulerande fram och tillbaka på olika bilar att ha som bruks/busbil så kom till slut tillfället att få köpa en klockren 2002 på Petter här på forumet. Snabb och smidig affär genomfördes och nu har jag åkt BMW i snart en vecka. Rolig känsla att inte ha någon inredning i bilen alls förutom två stolar fram och ett par mätare som hjälper mig att inte köra för fort.


Uppdatering:

Framtidsplanerna ser ut som följer:

- Koppla in tankmätaren.
- Sätta i baksäte. (Jag vet, väldigt orejsigt men det kanske är någon som vill åka med) check
- Byta kylare till 740 kyl.
- Ventilerade skivor fram.
- Laga avgassystemet.
- Köpa ny motor att bygga på.
- Öppningsbara framrutor
- Göra bilen regntät.


More to come.

Vi hörs...

_________________
adam ståleby
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 830



Kommer garanterat bli en bra bil!

/Stefan

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Hej,

Tredje gången gillt för denna bilen på Rejsa, hoppas den ger dig många roliga mil.

Ang Kylsystemet så är det väl inte det bästa på dessa modeller. Se till att spola igenom systemet noggrant och kolla så att inte kylvätska försvinner. Då kan toppen alt packning vara sprucken.
Kolla även att termostaten öppnar som den ska. Kolla även att tändningen står rätt eftersom även det kan påverka motortempen.
Du kan även kompletera eller helt enkelt byta ut fläktbladet på remskivan mot en elektrisk dito. Du kan ju sätta en strömbrytare inne i bilen för att göra det enkelt.

Bromstrummor kan du ta från E21 320 som passar bolt on och ger 16 mm större spårvidd.

Ang Weberförgasaren skulle jag kolla nålventiler och munstycken efter slitage. Byt ut dåliga nålar och byt packningar på samma gång. Delar finns på MISAB eller KG trimning.


Lycka till!

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
addam
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103


Trådstartare
MickeM02 skrev:
Hej,

Tredje gången gillt för denna bilen på Rejsa, hoppas den ger dig många roliga mil.

Ang Kylsystemet så är det väl inte det bästa på dessa modeller. Se till att spola igenom systemet noggrant och kolla så att inte kylvätska försvinner. Då kan toppen alt packning vara sprucken.
Kolla även att termostaten öppnar som den ska. Kolla även att tändningen står rätt eftersom även det kan påverka motortempen.
Du kan även kompletera eller helt enkelt byta ut fläktbladet på remskivan mot en elektrisk dito. Du kan ju sätta en strömbrytare inne i bilen för att göra det enkelt.

Bromstrummor kan du ta från E21 320 som passar bolt on och ger 16 mm större spårvidd.

Ang Weberförgasaren skulle jag kolla nålventiler och munstycken efter slitage. Byt ut dåliga nålar och byt packningar på samma gång. Delar finns på MISAB eller KG trimning.


Lycka till!

//Micke


Kärt barn har många föräldrar? Eller så har jag fått tag i svarte petter. Men idag fick jag hjälp med att ställa förgasaren. Den drog tjuvluft i på en vakumanslutning. Nu går den bättre.
Fortfarande problem med kylningen.
Som det ser ut nu så står inte tändningen kanon men jag tror inte att det är den. Snarare termostaten som int öppnar. Inget vatten försvinner. Dock så ska slangar och slangklämmor bytas ändå.
Eventuellt blir det en större kyl snart.
Tack för snabba svar!!!
Mvh
Adam

_________________
adam ståleby
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Välkommen till 02 gänget Ang. kylare så kan du ju alltid byta till Volvo 740 kylare + el-fläkt då lär du inte få problem med värmen Dock så behöver du flytta bak batteriet då kylaren är lite större än 02:ans, du kan ju kolla i min tråd för lite tips om du nu inte redan gjort det

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
addam
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
Välkommen till 02 gänget Ang. kylare så kan du ju alltid byta till Volvo 740 kylare + el-fläkt då lär du inte få problem med värmen Dock så behöver du flytta bak batteriet då kylaren är lite större än 02:ans, du kan ju kolla i min tråd för lite tips om du nu inte redan gjort det


Hallå och tack så mycket för ett varmt välkomnande.
Det får nog bli ett byte av kylare. Batteriet är redan bakflyttat så det blir ju inte så svårt att sätta dit en ny större.
Det kommer att behöva göras i helgen. Var köper man slangarna till kylsystemet? Universalprylar eller finns det någon som säljer bra kit?

_________________
adam ståleby
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Kan rekomendera att köpa slangar från BMW

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
addam
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103


Trådstartare
FSRacing skrev:
Kan rekomendera att köpa slangar från BMW


Mekade lite i helgen. Jippie. Insåg snabbt att jag var osugen på att riva ner kylsystemet för att märka att jag inte kunde fixa det direkt så jag studerade slangarna och konstaterade att det nog är lika bra att köpa en ny kyl från volvo 740. I samma veva så kommer jag köpa slangar som kan passa.

Försökte också få tankmätaren att fungera. Rätta mig gärna om jag har fel men jag kopplade helt enkelt en av punkterna till jord på karossen och den andra på min tankmätare. Dock visade mätaren tom tank . Men jag gav mig inte utan växlade sladdarna(hör och häpna). Då fick jag fullt utslag!!! Full tank...? Hur i hel...te . Jag hade inte tankat på en vecka kanske. Drog snabbt slutsatsen att den armaturen inte fungerar som den ska. Eller så har jag fet-tabbat mig.

All input är välkommen.

_________________
adam ståleby
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Du kan köra med orginal slangar.Den vänstra övre slangen kapar du bara på mitten och sätter sen en rör bit imellan.Bäst är såklart att köpa BMW orginal slangar då dom är formpressade för att passa din bil.

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
addam
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103


Trådstartare
Blårök...
Japp precis som det låter så börjar pärlan blåsa ut konstg rök.

Någon som har en 2-litare som de vill bli av med. Då kan jag börja bygga direkt...

_________________
adam ståleby
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -75 sommarräsern(SÅLD)
2 besök senaste veckan (3671 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande