Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318(is) -89 M50B25 Anderstorp TPC PB 1.58.33
1, 2, 3 ... 44, 45, 46   >>
12 besök idag (246983 totalt)
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Hela historien kan hittas på http://www.zatzy.com/projekt/270487-peter1982-bmw-318i-s-89-a.html

Men i korta drag är den som följer;

Köpte bilen som ersättning till den Peugeot 205 jag köpte som billig studentbil när jag började plugga.
Framhjulsdrift och en i allmänt tråkig bil med massa fel var inte roligt särskillt länge.

BMWn köptes med rasad motor (M40) i hopp om att en fräschare motor enkelt kunde hittas för skitpengar.
Så var inte fallet då M40 tydligen är felkonstruerad i toppen så kammen slits ut på en eftermiddag.
Lite efterforskningar gav att en M42 förmodligen skulle passa.
och mycket riktigt gjorde den det, med E30ns motorfäste, generator, oljetråg och lite annat gick en E36ans 318is-motor ner mellan rambenen. Hela historien kan läsas mer utförligt på Z om så önskas.

Nu har man iallafall pluggat färdigt och har fast jobb med halvbra lön iallafall. Sommarbilen (E36 328) är snart färdigpolerad efter vintern och skall tas i bruk.
Har byggt en E30 med M50B25 turbo med 400++hk förra sommaren, men den blev lite för racing och olaglig så den såldes av.

Specs på bilen i dagsläget:

E30 318i från 89, vit med 4 dörrar, taklucka och dragkrok (perfekt banåkabil, inte...) IS-läpp och pulverlackade vita 15".
M42B18 från E36 med chippad styrbox (itsfun) 150hk nånting, körs förövrigt på nästan 50% E85...
Lamelldiff (lilla klumpen) från E30 323 med tråkigt låga 3.25 i utväxling (går dock jääävligt lugnt o billigt motorvägskörning)
I övrigt helt original förutom oljetemp och tryck, egendesignad aluväxelknopp och tonade rutor.





Vad som komma skall;

Först och främst ska den få lite ny färg på sig. Även att den blev rostlagad och delvis omlackad för 3 vintrar sedan har rosten kommit smygandes igen. Denna gången ska det på en redigt bra grundfärg (TIPS MOTTAGES) samt lite roligare färger än vitt.
Har 3liter orange plus en liter blanksvart ståendes i garaget (plus härdare blir det 6l som ju lätt ska räcka)
Färgschemat är tänkt som följer. Orange upp till där fönstrena börjar, sen kolsvart över det, huv o koffert orange dock. Detta ihop med vita fälgar tror jag iallafall blir snyggt.

Väghållningsbiten har jag börjat samla delar till, det jag har liggandes är
Bärarmar från 323 med skivbromsar. Har nya hjullager påväg hem ihop med bromssköldar, renoveringssats till oken mm. Ja i stort sett alla delar till bromsarna fram och bak blir nya.
51mm fjäderben fram från 323, ska få nya hjullager, renoverade ok osv osv.
Ventilerade bromsar från 323 blir det fram istället för solida original.
Ställbara gula koni fram och bak ihop med HR sänkfjädrar 40/40 till att börja med.

Blir hemmagjorda robalonbussningar i hela bakvagnen förutom diffen som blir nylon



Funderar på att fräsa fram en uppsättning justerbrickor för att ställa vinklarna i bakvagnen med, men vi får se om jag orkar.

Några lämpliga original kränghämmare ska väl dit också. Original på 318 sitter det inte ens krängare bak...

Millway ställbara topplagringar fram plus egendesignade bak lutar det också åt.


Vad gäller motorn så ska den få sig en renovering i det närmsta. Även om den bara gått runt 15000mil så känns det bäst. Har bra oljetryck (runt 2bar på tomgång med över 100grader i oljetråget) men kamkedjan rasslar lite. Avhjälptes delvis med en ny kedjespännare, men gissar att plastskenorna och kedjan tagit lite stryk den tiden jag kört med felet så det blir nytt.

Eftersom jag sedan förra sommaren vet hur rolig en hormonstinn E30 är, funderas det även på turbokonvertering av det mindre slaget.
Smidda H-profil från Eagle hittas i staterna för under 2000kr.
Ihop med anpassade kolvar för kompet
oringat block med originalpackning
Värre soppapump som suger från en catchtank som matas av originalpumpen (om den räcker)
100% E85 (så jävla trött på de stigande bensinpriserna nu)
En liten intercooler från cosworth
Växellåda från E36 325
VEMS styrsystem
0,8 - 1bar laddtryck med en liten turbo för tidigt ladd

Nu borde man ha uppåt 250-300hk om gudarna vill...


Men först måste jag ta reda på vad jag har för årsmodell på motorn, nån som är kunnig på sånt får gärna svara i "Skruva banåkarbil"

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Bilen har fått ny färg och det har blivit ändrade planer inför vintern.




Specen på bygget ser för närvarande ut som följer.

Väghållning

Coiloversats från D2 eller liknande, 80N/mm fram och 120N/mm bak.
Robalon/delrinbussningar överallt, excentriska till främre bärarmarna.
Grövsta original krängningshämmare fram och bak.

Stora lamelldiffen med 3.73 i utväxling, original 2009, förmodligen renoverad och uppspänd hos Mobimech 2010.

Har en uppsättning Toyo R888, men förmodligen börjar jag på vanliga gatdäck tills man lärt sig lite.

Motor

Min trogna M42a kommer säljas och ersättas med en M44B19 från Z3 Roadster.
Köptes av Micke här på forumet och ska endast ha gått ett par tusen mil = mycket billigare än att renovera upp min M42a.
Har redan byggt en adapterplatta istället för original filterhus, har skaffat oljefilterhållare och en termostat, saknas bara en redig oljekylare.



Fick också bygga en egen remspännare för jag inte tänkte köra med servostyrning.

Före:



Efter:






Lite lättat svänghjul från M20, skall balanseras ihop med veven och remskiva hos Hedströms motor i Vetlanda.



2009 kommer det bli sugmotor, men funderar på att redan nu slänga i andra vevstakar och kolvar samt oringa blocket. Men vi får se vad pengarna räcker till...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Tipps på sida att handla oljekylare av. De tillverkar Mocal finns i hur många olika storlekar och varianter som helst. Säljer även en massa olika termostatplattor/filterflyttare i alla dess varianter. En 235mm 16 eller 19 raders borde räcka gott för dig även med turbo.

Jätte bra att ha och göra med och bra priser.

EDIT: Kanske kan vara bra med en länk också http://www.thinkauto.com/

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Dignell skrev:
Tipps på sida att handla oljekylare av. De tillverkar Mocal finns i hur många olika storlekar och varianter som helst. Säljer även en massa olika termostatplattor/filterflyttare i alla dess varianter. En 235mm 16 eller 19 raders borde räcka gott för dig även med turbo.

Jätte bra att ha och göra med och bra priser.


Du glömde nog adressen

_________________
Peter Sternersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Peter_1982 skrev:
Du glömde nog adressen


Så sant

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Fin motor du har Jag kör med en original 325 E30 oljekylare och min oljetemp gick knappt över 100 grader senast på mantorp, då med oljevärmaren inställd på 0.7 bars övertryck thumbs up Annars har jag en oljekylare ifrån en Volvo turbo över om du är intresserad? Billig.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Fin motor du har Jag kör med en original 325 E30 oljekylare och min oljetemp gick knappt över 100 grader senast på mantorp, då med oljevärmaren inställd på 0.7 bars övertryck thumbs up Annars har jag en oljekylare ifrån en Volvo turbo över om du är intresserad? Billig.


Hahaa, fasen vad långt tid det tog innan jag fattade vad du menade med "oljevärmare"
Var likadant när du skrev i din projekttråd att du monterat en roterande ljuddämpare, tog fan nån vecka innan det kopplade

Är den från typ 740Tic? Då är det väl en setrab vill jag minnas? Körde precis en sådan på min M50B25Tic, o den höll sig lagom med dryga kilot i övertryck.
Hur är skicket på den? Lite ärjad gör ju inget, men är gängorna hela o fina?

_________________
Peter Sternersson
Citera
Bassesaab
Örsjö
Här sen Jul 2005
Inlägg: 8



ähum?


Jag hoppas du hittar någon lösning på det där, för det ser inte helt optimalt ut.

_________________
Sebastian Berglund
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Bassesaab skrev:
ähum?


Jag hoppas du hittar någon lösning på det där, för det ser inte helt optimalt ut.


Lugnt

Gammal bild, numera är skruven försänkt samt svarvat av skallen en bit så det är gott om frigång...
Men tack för påpekandet

_________________
Peter Sternersson
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Peter_1982 skrev:

Hahaa, fasen vad långt tid det tog innan jag fattade vad du menade med "oljevärmare"
Var likadant när du skrev i din projekttråd att du monterat en roterande ljuddämpare, tog fan nån vecka innan det kopplade

Är den från typ 740Tic? Då är det väl en setrab vill jag minnas? Körde precis en sådan på min M50B25Tic, o den höll sig lagom med dryga kilot i övertryck.
Hur är skicket på den? Lite ärjad gör ju inget, men är gängorna hela o fina?


Kärt barn har många namn Fast den tekniskt korrekta termen borde ha varit ljuddämpare med roterande innehåll

Vet inte exakt vilken bilmodell den kommer ifrån men det kan nog stämma att det är en setrabkylare. Skicket tycker jag är helt ok, den läcker inget och gängorna är fina såvitt jag vet.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Peter_1982 skrev:

Hahaa, fasen vad långt tid det tog innan jag fattade vad du menade med "oljevärmare"
Var likadant när du skrev i din projekttråd att du monterat en roterande ljuddämpare, tog fan nån vecka innan det kopplade

Är den från typ 740Tic? Då är det väl en setrab vill jag minnas? Körde precis en sådan på min M50B25Tic, o den höll sig lagom med dryga kilot i övertryck.
Hur är skicket på den? Lite ärjad gör ju inget, men är gängorna hela o fina?


Kärt barn har många namn Fast den tekniskt korrekta termen borde ha varit ljuddämpare med roterande innehåll

Vet inte exakt vilken bilmodell den kommer ifrån men det kan nog stämma att det är en setrabkylare. Skicket tycker jag är helt ok, den läcker inget och gängorna är fina såvitt jag vet.


Slå en närmare kik på den o kanske knäpp en bild eller två med en tumstock bredvid så kan det nog bli affär...

_________________
Peter Sternersson
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Varför har du aldrig visat mig en bild på bilen ihopskruvad efter lack?

Ser riktigt bra ut!

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Jaaahapp, nu finns det ingen återvändo.

Nu ligger nästan hela motorn i molekyler uppe i garaget.
Man fick ju riva nästan allting för att få loss vevaxeln. Men nu ligger den där i hyllan.
Så snart jag orkar skall den ihop med remskiva och svänghjul skickas iväg på balansering.

Funderar också när motorn ändå nästan är helt isär, om man inte skulle redan nu beställa hem stakar och kolvar, samt skicka in blocket på oringning. Dock blir det ju en merkostnad på drygt 10k med kolvar o stakar o packningssatser osv. Men hade varit skönt att slippa riva en gång till efter sommaren när man vill bygga turbo...

Micke, om du läser detta, hur gjorde du med givaren som mäter på remskivan fram? Finns ju inget fäste för givaren som den sitter på M42an

_________________
Peter Sternersson
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Peter_1982 skrev:
Jaaahapp, nu finns det ingen återvändo.

Nu ligger nästan hela motorn i molekyler uppe i garaget.
Man fick ju riva nästan allting för att få loss vevaxeln. Men nu ligger den där i hyllan.
Så snart jag orkar skall den ihop med remskiva och svänghjul skickas iväg på balansering.

Funderar också när motorn ändå nästan är helt isär, om man inte skulle redan nu beställa hem stakar och kolvar, samt skicka in blocket på oringning. Dock blir det ju en merkostnad på drygt 10k med kolvar o stakar o packningssatser osv. Men hade varit skönt att slippa riva en gång till efter sommaren när man vill bygga turbo...

Micke, om du läser detta, hur gjorde du med givaren som mäter på remskivan fram? Finns ju inget fäste för givaren som den sitter på M42an


Det finns inget fäste där eftersom givaren sitter i blocket, mellan 3:e och 4:e vevtappen sitter ett triggerhjul på veven

Själv röstar jag för att göra iordning en riktig motor direkt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Peter_1982 skrev:
Jaaahapp, nu finns det ingen återvändo.

Nu ligger nästan hela motorn i molekyler uppe i garaget.
Man fick ju riva nästan allting för att få loss vevaxeln. Men nu ligger den där i hyllan.
Så snart jag orkar skall den ihop med remskiva och svänghjul skickas iväg på balansering.

Funderar också när motorn ändå nästan är helt isär, om man inte skulle redan nu beställa hem stakar och kolvar, samt skicka in blocket på oringning. Dock blir det ju en merkostnad på drygt 10k med kolvar o stakar o packningssatser osv. Men hade varit skönt att slippa riva en gång till efter sommaren när man vill bygga turbo...

Micke, om du läser detta, hur gjorde du med givaren som mäter på remskivan fram? Finns ju inget fäste för givaren som den sitter på M42an


Det finns inget fäste där eftersom givaren sitter i blocket, mellan 3:e och 4:e vevtappen sitter ett triggerhjul på veven

Själv röstar jag för att göra iordning en riktig motor direkt


Mjoo den givaren såg ju jag också, men den stämde ju inte överens med triggerhjulet på remskivan fram. Vad är det främre triggerhjulet till i sånna fall annars?
Men när du körde med M42ans sprut satte du alltså kontakten till den bakre givaren istället för den som sitter längst fram på M42?

Väldigt mesig lite vevaxel för övrigt, tunn som en kvist och väger typ nästan ingenting. Ska den hålla för lite effekt verkligen

Måste säga för de som inte skruvat M42/44 innan att det sitter ganska roliga grejor i för att vara original. Hålborrade kammaxlar, rullvippor i toppen, oljesprutmunstycken till undersidan kolvarna, extraktorgrenrör...

Joo, det blir nog en riktig bottendel med en gång tror jag, ska jag balansera vevpartiet så borde jag ju vikta in kolvar och stakar också. O det känns väl lite meningslöst att göra med grejor jag bara menar använda en säsong.


Föresten, hur pass omöjligt skulle det vara att få min E30 reggad med denna motorn?
Är en 318 -89 från början, 113hk med katalysator, solida skivor fram och trumbromsar bak.
När den är klar kommer det sitta skivbromsar bak, ventilerade skivor fram (typ från 325), annan diffklump än original, coilovers runtom, samt en motor på 140hk original.
Är detta ändringar nog så man skulle kunna regga om den tro eller behövs det något mer drastiskt?

_________________
Peter Sternersson
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Vet faktiskt inte vad triggerhjulet där fram sitter kvar för. Kanske skulle det bli dyrare att ändra den än att låta det sitta kvar
Precis så gjorde jag med givaren ja thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Jaaaahapp...
Ikväll tog jag beslutet att riva ner resten av motorn också.
Bonje på PPF har tagit kontakt med mig angående specialbeställda turbokolvar till hans M42motor som är uppborrad till samma diameter som min.
Så ikväll mätte jag upp volym i toppen, kolvtoppen, vart kolven vänder och lite sånt pyssel...
Förhoppningsvis kommer hans design på kolvar att fungera även på min motor. Han skulle hjälpa mig att räkna på kompet i min motor med de nya kolvarna. På hans motor blev det närmare 10,5, alltså HÖGRE än original.
Får väl hoppas att killarna på PPF som han samspråkat med vet vad de sysslar med

Började även riva lite i bakvagnen på bilen och plockade ner diffklumpen för att öppna och kolla läget.
Köpte mig en stor diffklump i veckan som enligt ägaren skulle vara en lamelldiff. Som endel säkert vet står det ett "S" på bmws klumpar med lamellbroms. Men på denna var det inristat ett "V" på diffhuset, vilket enligt mig skulle tyda på en viscodiff och inte lamell.
Ägen hävdar dock bestämt att det är lamell, och jag kan med säkerhet inte säga emot då jag inte vet vad som skiljer dem utseendemässigt.

Någon som kan se om detta är en lamelldiff?

http://i93.photobucket.com/albums/l61/Jonase79/DSC03149.jpg

Tyvärr kommer jag inte åt mitt konto och ladda upp bilder, så de kommer nån annan dag...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Kunde inte sluta tänka på min nya diff utan satte mig i bilen o åkte till garaget igen.
Hade min gamla lamelldiff att jämföra med, och till sist hittade jag lite skillnader.

På både min nuvarande lilla lamelldiff står det "S25" på själva diffdelen innanför locket, vilket ju förmodligen betyder 25% sperre.



På min nya (som visade sig vara en viscodiff) stod det nåt med "VI", resten var lite otydligt, men inget "S" iallafall.



och dödsstöten kom när jag märkte att man faktiskt kan se lamellerna genom ett litet hål vid sidan.

Min lamelldiff där man ser lamellerna o mellanbrickorna



Den nya där man bara ser massa kuggar...




Får hoppas säljaren tar sitt ansvar och tar tillbaka den o ger mig pengarna tillbaka så jag kan hitta en annan...

Lite bilder på en sönderriven motor, helt otroligt vad tingeltangliga delarna är...






Det som oroar mig mest är att cylinderväggarna är så tunna, har aldrig funderat över det på andra motorer jag haft, men denna är det tänkt att jag ska oringa, och det kändes som det var lite snålt med plats för två spår mellan hålen där





Ska bara hitta någon som gör motorjobben åt mig, Hedströms i Vetlanda verkade väldigt vettiga, men jag tror inte de o-ringar. Däremot blir det att lämna kolvar, stakar, vevaxel, remskivor och svänhgjul med tryckplatta till dem. Vevpartiet skulle kosta en knapp tusing plus moms att balansera...


Till sist en bild på bilen som står och skäms i ett hörn.

Hissade den o rev ner klumpen lite fort för att jämföra med min nya, och tur var ju det...


_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Nåt är lustigt här...

Enligt diverse hemsidor skall M44an ha 10:1 i kompförhållande.

När jag och Bonje räknar får vi det till 9:1.

Fakta

Borrdiameter, 85mm
Slaglängd 83,5mm
Volym i toppen, 37cc
Volym i kolvtoppen, (är som en grop ner) 12cc
Tjocklek på toppackning, 1,74mm (har räknat på 85mm i diameter här, kanske är en anings lite högre)

Kolven vänder precis i kant med blocket.

Någon som får dessa siffrorna till 10:1??
Jag har lekt lite med siffrorna och det är ju åtskilliga milliliter som jag måste mätt fel om det ska bli 10:1...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Peter_1982 skrev:
Nåt är lustigt här...

Enligt diverse hemsidor skall M44an ha 10:1 i kompförhållande.

När jag och Bonje räknar får vi det till 9:1.

Fakta

Borrdiameter, 85mm
Slaglängd 83,5mm
Volym i toppen, 37cc
Volym i kolvtoppen, (är som en grop ner) 12cc
Tjocklek på toppackning, 1,74mm (har räknat på 85mm i diameter här, kanske är en anings lite högre)

Kolven vänder precis i kant med blocket.

Någon som får dessa siffrorna till 10:1??
Jag har lekt lite med siffrorna och det är ju åtskilliga milliliter som jag måste mätt fel om det ska bli 10:1...


Får det &så till 9:1 i komp med de värden du angett vet ej hur tjock packningen blir när
man dragit med rätt moment men räknade för skoj skull med packning på 1mm & då blir komp 9,67:1

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Michael Bäck skrev:


Får det &så till 9:1 i komp med de värden du angett vet ej hur tjock packningen blir när
man dragit med rätt moment men räknade för skoj skull med packning på 1mm & då blir komp 9,67:1


Jag kollade på realoem, o där skulle packningen vara 1,74mm. Mätte den som suttit i motorn till 1,7mm ungefär. Och så mycket lär den väl inte packningen gått tillbaka så att säga efter man lossat toppen så det skulle göra skillnaden.
Ska ringa BMW imorrn o höra med dem om de kan se lite sånnahär uppgifter i sina program...
Hur som helst blir kompförändringen med de nya kolvarna +0,7 med 1,74mm packning, eller +0,45 med 2,04mm.
Låter ju lite lustigt att höja kompet när man ska turbokonvertera, men kanske är E85 ett sånt mirakelmedel så det funkar ändå. Hur som helst blir det ju ändå trevligt med en liten komphöjning nästa säsong när den ska gå som sugis på bensin...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318(is) -89 M50B25 Anderstorp TPC PB 1.58.33
1, 2, 3 ... 44, 45, 46   >>
12 besök idag (246983 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande