Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M62B44 -96
1 besök senaste veckan (5918 totalt)
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
Har börjat på ett litet projekt vid sidan av alfan. Till en början bara en motor, men tanken är att den ska sitta i en banbil typ långlopp när den är klar.

Lite bakgrund.
Motorer är ju som vi vet kul. Vassa fyror har sin charm, men det är lite speciellt med en rapp v-motor. Ferrari är ju ett exempel, eller Aston Martin, eller för all del Alfas v6:or. Eftersom jag alltid har suktat efter en men inte skiter pengar, föll valet på BMW. Anledningarna är många men framförallt lätthet att hitta delar, pris på dessa och så lite tysk finess på allt
Så till slut hittade jag en "fin" 4.4 liters M62. Den är från -96 så utan vanos vilket var ett krav, och även nya alusil-blocket. Läckande ventilkåpspackning var det enda som felade och det är ju lätt avhjälpt. Visade sig dock att toppen spruckit pga övervåld när någon (lägg in valfritt skällsord här) lossat ventilkåpan mha en skruvmejsel. Ser ut så på märkena iaf. Det har lossnat en bit av väggen till tändstifts-"lådan", som sedan limmats tillbaka utan att få en jämn yta mot ventilkåpspackningen vilket resulterat i läckage. Ny topp var det inte tal om utan den spruckna lämnades till Topplocksverkstan där den är idag.

Tanken är just nu att ge motorn en visuell inspektion och genomgång med byte av bla. toppapackningarna och kamkedjorna. Byte av den hydrauliska ventillyftningen till solid/mekanisk är oxå meningen.
Topparna i sig ser ganska bra ut i insugskanalerna, lite mer svängt på avgasditon, så eventuellt en liten massage där och i förbränningsrummen.
Sen vet vi alla hur det kommer att sluta, separata spjäll, smidda kolvar och stakar och kammar som öppnar på morgonen, stänger sent på kvällen och med lyft ner i tråget
Innan dess ska jag dock få motorn frisk och kry i någorlunda orginalskick då det hade varit kul att ha den i ombyggt/amatörbyggt fordon.

Första frågan som jag går och funderar på ofta (lite tidigt kan tyckas men vet man så gör man annat...) är om grenrör. Vilka primärpipor ska sitta ihopmed vilka? orginal vet jag hur det ser ut, men ett optimerat tänker jag på nu. Tändföljden är 1 - 5 - 4 - 8 - 6 - 3 - 7 - 2 och 8 cylindrar ger ju 45grader mellan gnistorna. Vill man ha 90 eller 180 grader mellan piporna? Vill man ha 4-1 eller 4-2-1. Vill man ha två separat system hela vägen till utblås eller vill man ha x-pipa på mitten? Målet är rappast möjliga med jämn gång, inget fisketrålar dunk som stygga amerikanare har alltså.

Ps. Hoppas det är okej med en sån här projekttråd, tanken är ju som sagt att motorn ska driva en banbil. Vilken sort får tiden utvisa. Ds.

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Bygger själv en bil som ska få en m60b40 i sig och funderar på en 540 med m62b44 som bruksbil, så jag har tittat lite på dessa motorer och vad som går att göra med dem.
Det jag kommit fram till ang. avgas är att man bör dra cyl. 1 och 4 ihop med 6 och 7 (4-1 system) och 5 och 8 ihop med 2 och 3. Då får man jämna avgaspulser, slipper jänke V8:a ljudet och bör kunna få några hästar extra.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
90 grader mellan pulserna alltså. Är ju ett litet tag fram tills jag bygger grenrör. Fast inte jättelänge
Kanske dags med en bilduppdatering snart då det faktiskt har hänt ett och annat.

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Jag vet inte om du känner till detta, men 3 liters V8-an har 67,6mm i slag mot B44 som har 82,7 i slag, så om du slänger i en sån vev + 3,0 stakarna i 4,4 blocket så får du en jäkligt varvvillig 3.6 liters motor, förutsatt att stakarnas längd funkar med 4,4 kolvarna. Detta är bara lite teorier som jag har klurat på i min ensamhet..

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
Tanken har ju faktiskt slagit mig att stroka ner den lite, fast just bara slagit mig
Passar 3.0veven i mitt block då? Jag har en j*vla massa mått på allt nerskrivet i garaget så om någon har en lös 3.0vev och kan mäta på den är det inte så svårt att ta reda på.

Fick dessutom se en stake ute hos Erland på topplocksverkstan som råkat ut för en missad växling. Så det blir nya stakar när motorn åker ihop i fas1. Jag är inte speciellt imponerad av orginalstakarna som bmw var så stolta över att ha gjort i ett stycke och sen delat över storänden efter att ha kollat lite närmare på dem, speciellt inte när de riskerar att gå av på en gnutta över rödmarkering

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157


Trådstartare
Kollade på wikipedia och där påstås det att varken block, toppar eller vev är utbytbara mellan de två m60 motorerna (b30 och b40) så har man inte m60b30:s mått i m62b44 är det tydligen något som felar.
Frågan är ju då om det beror på andra lagerdimensioner eller annat cc-mått mellan överfall eller stakar.

Länk

_________________
Pontus Hallenheim
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Alla m60 och m62 (även s62 vad jag vet) har samma cc (98mm) mellan cylindrarna i alla fall.
Alla stakarna till ovanstående motorer har cc 143mm.
Alla versioner har samma bultmönster på avgassidan på topparna.

Har tittat på möjligheten med 3 liters vev och 4 liters borr (ger 3,4 liter), men då blir det till att hitta andra kolvar och/eller stakar (vilket det kanske blir ändå, iofs)

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Jag har en 3,0V8 från en E38, så det borde vara en M62B30, som står, men i nuläget hinner jag inte öppna och mäta något.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Krille_hlm skrev:
Jag har en 3,0V8 från en E38, så det borde vara en M62B30, som står, men i nuläget hinner jag inte öppna och mäta något.


Endera är det en M60B30 eller en M62B35.
Är den på 3 liter bör det vara den förstnämnda och komma från en tidig E38:a (-94?)

Ska den användas till nåt roligt?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Roggaman skrev:
Krille_hlm skrev:
Jag har en 3,0V8 från en E38, så det borde vara en M62B30, som står, men i nuläget hinner jag inte öppna och mäta något.


Endera är det en M60B30 eller en M62B35.
Är den på 3 liter bör det vara den förstnämnda och komma från en tidig E38:a (-94?)

Ska den användas till nåt roligt?


Ja, såklart att det är en M60B30, dubbelkedja på den ju.
Är väl tänkt att det ska byggas en högvarvig racemotor på den nån gång i framtiden

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M62B44 -96
1 besök senaste veckan (5918 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande