Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2008-05-17 challenge på lunda | 3179 besök totalt |
lite hög luftfuktighet gjorde att det inte blev allt för många som dög upp (typ halva startfältet) tyvär men det var ett mycket bra arangerat möte som vanligt stort tack till challenge grabbarna ....
var jag snabbas för dagen eller ej????? jag e nyfiken som fan... _________________ Emil Öberg leksaks lös |
||||||
Måste tyvärr meddela att jag fick till en 1.27 nånting..... Sen om det var snabbast, är jag inte 100 på. Vi får vänta och se tills de lägger ut tiderna...... Men det var riktigt roligt att tampas med dig, skulle du ha kört några omgångar till är jag övertygad att du hade slipat också. /Mvh Johan _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||
Anmälde mig just!
Jag kommer att köra alla deltävlingarna, om skrotet håller ihop..... och ett stort tack till Challange gänget som gör detta möjligt! _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||
Hepp
Stollen som sprang runt med kameran i busvädret har nu fått upp bilderna på nätet. Finns att beskåda på http://www.lunkansfoto.se Det var verkligen inte lätta förhållanden att fota i, men men det kommer flera ggr och lite lärde man sig ivarjefall. Nästa gång blir det solsken, viska en fågel i mitt öra nyss |
||||||
Finfina bilder kul!!! Hoppas du kommer nästa gång... när solen är på oxå Stämmer: Solsken nästa gång Det blev mycket körning för er som dök upp, det kalla vädret värmdes upp av idel breda leenden _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||||
|
||||||
Trevligt att bilderna uppskattas. Nästa gång konkurrerar ni med Veterancrossen i Östhammar, men crossen kör sina finaler på eftermiddagen så jag tänkte bevaka er på förmiddagen. |
||||||
_________________ Robert Andersson //Avatarbilen é inte min, sitter bara å torrbryter;) |
||||||
Hade ju min Performacebox med mig och jag har tittat på loggarna lite noggrannare idag. Jag trodde jag kapade de sista sekunderna på det knixigare partiet på flygrakan. Men när man tittar på loggarna ser man att jag plockade sekunder på taxirakan istället och i de tre första konsektionerna.
Grafen nedan visar mitt 15:de varv (1.28.9) och mitt 19:de varv (1.27.9 och mitt snabbaste): Hade som mest 1G lateralt när man svängde från flygrakan in mot taxirakan i slutet av banan. Annars låg jag runt 0.9G i svängarna på resten av banan. Se nedan: Har blivit min nya favorit sysselsättning att sitta och gräva ner sig i loggarna. /Johan _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||
Jag har oxå loggat två rundor förra året. Det är intressant att analysera. Det finns mycket att tjäna på fart ut ur chikanerna på taxirakan. Så lite som 1-2 km/h extra utgångsfart syns på tiden. En ökning av snittfarten runt hela banan med 1km/h ger ca. 1 s bättre tid. om du växlar visning från km/h VS banposition i meter till km/h VS tid så ser du hur mycket tid du kapat till en viss punkt på banan. Dina G ser låga ut. Med R-däck borde det gå att nå högre. A3an är en modernare bil men ganska enkel i chassit. Jag låg på 1,2 - 1,25 i svängarna. Jag är övertygad om att du kommer att kapa dina tider. _________________ Christian Lindblom |
||||||
Var det i regn också, eller torr asfalt? /Johan _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||
Det var torrt. Tänkte inte på det. Hoppas du kommer och kör igen. Du kör bra och jag tror du kommer sänka dina tider. Det är roligt att se utveckling och de glada minerna när det går fortare. _________________ Christian Lindblom |
||||||
Tack för tipset, funderat lite på ett bättre mått på att jämföra varv och se var man tappar och var man tar igen. Efter jag läste detta rotade jag runt i programvaran och det gick ju att plotta tid också! Så istället för att växla visning, lade jag in tiden också i km/h vs sträcka. Och då får man följande: Blå linje = hastighet 1.29 varvet Röd linje = hastighet 1.27 varvet Grön linje = tid 1.29 varvet Grå linje = tid 1.27 varvet och då ser man att jag missade i starten på 1.27 varvet och jag är inte ikapp förrän andra konpartiet på taxirakan. Och det är i inbromsningen i slutet av taxirakan och ut mot flygrakan som jag tjänade mest tid (grön linjen ligger över den grå). Istället för det antagandet jag gjorde först att jag tog in tiden på konpartierna på taxirakan. Sedan tar jag in rätt mycket tid sista 50 metrarna (svårt att se i denna bild), detta pga att jag höll ett bättre spår. Tar lite tid innan man förstår att titta på rätt saker och dra rätt slutsatser, men man lär sig hela tiden. /Johan _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||
Jag tycker nog ändå att man tydligast ser tidsvinsten i km/h vs tid läge.
Då kan man jämför tydliga punkter som t.ex 90 graders svängen efter taxirakan. Man ser då exakt hur mycket snabbare t.ex taxirakan gick. Vinsten i tid gör man då arean mellan kurvorna är stor. Arean representerar sträcka. om man integrerar hastighetskurvan får man sträcka. Dvs om en graf ligger lite högre en lång tid är det samma sak som en större hastighetskillnad under en kort tid. Areaskillnaden motsvarar hur mycket längre sträcka man hunnit på samma tid. Min slutsats är nog ändå att du vann mycket på taxirakan. Relativt stor skillnad i hastighet under lång tid. Vet inte om det gick att förstå. Man måste nog ha pluggat lite matte. Det var 26 år sen jag gick ut gymnasiet men lite minns man i alla fall. _________________ Christian Lindblom |
||||||
Men man kan se andra saker i km/h vs sträcka, t.ex. hur mycket senare man bromsade eller gick på gas. Hur som helst, är de olika lägen bra på att visa olika saker.
Så här ser det ut om jag visar km/h vs tid:
Jodå, läst en massa matte jag också. Men som vanligt råpluggade man ju matte utan att igentligen veta vad man skulle ha allt till (på senare år har man blivit lite klokare vad man skall ha allt till.....). Här har vi en mycket bra exempel vad man kan ha integralkalkyl till, analysera hur man blir snabbare i Challange! /Johan _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||
Härligt med lite mer matte i challenge-diskussionerna.....
har byggt liten funktion på sajten där man kan se vilka bilar som anmält och bekräftat sin anmälan (dsv betalt)....Gå in på www.challenge.nu, klicka på anmälan. Sen klickar ni på datumet på den körning ni är intresserad av så ser ni vilka bilar som är anmälda.... |
||||||
Eftersnack 2008-05-17 challenge på lunda | 3179 besök totalt |