Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,2 -96 [ ringenkebab ] - såld!
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
13 besök idag (44896 totalt)
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Efter att ha sålt min Porsche 944 turbo gick jag runt och velade en lång tid mellan mellan vilken bilmodell som skulle bli min nästa. Till slut tog jag tjuren i hornen och slog till på en E36 M3:a lite halvimpulsitvt. Valet föll på den just den här modellen av M3:an mycket tack vare en nyligen extramt bra BTGtid och nyöppnade M3 e36trådär här i forumet
Det tär lite på mitt porschehjärta att köpa en bmw, så vi får se hur länge jag står emot mitt hjärtas lustar. Men jag måste erkänna att första gången jag fick höra motorljudet från den här rake sexan brast det en liten aning i mitt hårdbarkade boxerhjärta!

Bilen jag köpte är svart med härligt blodigt röd inredning. Jag stal en bild från annonsen på bilen hit till min tråd nu innan jag hunnit ta egna bilder:



Planen med bilen är att få mer tid på bana än i garaget än vad jag hade med min förra bil. Så för den här sommarn ska jag försöka hålla händerna i styr och inte göra allt för stora modifieringar.

Just nu är min korta priolista följande:

1. Bli medlem i bmwcs
2. Undersöka om det är för sent eller ej att gå licenskurs hos bmwsc och i sådana fall även bli medlem där och gå licenkurs.
3. Åka på banmöte med bmwcs/sc och hålla bilen hyffsat standard för att på så sätt få ihop en nästa priolista på vad för saker som behövs göras med bilen för att få den vettigare på bana.
4. Ringentripp så snart som möjligt!

Jag kan inte hjälpa att sukta lite efter en stor härlig vinge a la dtm, r-däck (och fälgar?), skalstolar och halvbur....

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



fin bil !!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Grattis. Den ser riktigt fin ut.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Dubbelpost

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Tack! Lack och allt är i riktigt bra skick på bilen, nu följer ett par veckor i vånda då man väntar på att problemen med bilen som jag inte hittade vid provkörningen ska visa sig Jag tänkte försöka komma iväg på en bankörning så fort som möjligt nu så jag kan reda ut vad som behövs göras med bilen som första prio. Tänkte att man skulle ta sig an en licenskurs på samma gång så man även får det avklarat!

Någon här som kan ge mig tips om vad det finns för möjligheter för licenstagning vid den här tiden på året? Jag gick in på bmwsc:s hemsida där jag hittade länkar till östergötlands bilsportförbund och den här kursen:

http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080523.pdf

Finns det andra alternativ inom en hyffsat nära tidsperiod i närheten av stockholm?
Är det bara i början av säsongen bmwcs annordnar licenstagning i samband med banmötena?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 160



djungel-Jim skrev:
Tack! Lack och allt är i riktigt bra skick på bilen, nu följer ett par veckor i vånda då man väntar på att problemen med bilen som jag inte hittade vid provkörningen ska visa sig Jag tänkte försöka komma iväg på en bankörning så fort som möjligt nu så jag kan reda ut vad som behövs göras med bilen som första prio. Tänkte att man skulle ta sig an en licenskurs på samma gång så man även får det avklarat!

Någon här som kan ge mig tips om vad det finns för möjligheter för licenstagning vid den här tiden på året? Jag gick in på bmwsc:s hemsida där jag hittade länkar till östergötlands bilsportförbund och den här kursen:

http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080523.pdf

Finns det andra alternativ inom en hyffsat nära tidsperiod i närheten av stockholm?
Är det bara i början av säsongen bmwcs annordnar licenstagning i samband med banmötena?


lite offtopic men,, hur länge är en sån här licens giltig?
grattis till en fin bil thumbs up

_________________
Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Du kanske har kolla på det men jag skriver ändå för tydlighets skull: Det är www.bmwsc.com som ordnar bankörning, dvs BMW Sport Club.

En licens gäller livet ut så länge man betalar för den.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



djungel-Jim skrev:


Någon här som kan ge mig tips om vad det finns för möjligheter för licenstagning vid den här tiden på året? Jag gick in på bmwsc:s hemsida där jag hittade länkar till östergötlands bilsportförbund och den här kursen:

http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080523.pdf

Finns det andra alternativ inom en hyffsat nära tidsperiod i närheten av stockholm?
Är det bara i början av säsongen bmwcs annordnar licenstagning i samband med banmötena?


BMW Sport Club (BMWSC) hade sin licensutbildning 2/5.
Utbildningen 23/5 som ÖBF arrangerar rekommenderas då det brukar vara samma gäng som utbildar.
Går du utbildningen 23/5 så är det bara att boka upp dig på alla BMWSC:s banträffar. Närmast Sturup 7/6.
Licensansökan du får efter genomgången utbildning skickar du till BMWSC (adressen finns här www.bmwsc.com).
Medlem i BMWSC blir du genom att göra en medlemsansökan (titta under Medlemskap här www.bmwsc.com), och betala in medlemsavgiften 350 Kr (kalenderår).

Moderklubben BMW Club Schweden (BMWCS) har sitt fokus på aktiviteterna utanför banan.
Det brukar vara lätt att förväxla BMWSC och BMWCS.


Välkommen till BMW Sport Club


PS.
Det finns nu en stor risk att du har hamnat i BMW-träsket för evigt

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Trevlig bil, men vad hände med 944:an?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Tack för förklaringen skillnaderna mellan de olika klubbarna Måns! Utbetalningar ska ut nu i helgen för medlemskap i de båda. Rabatten på reservdelar, olja etc är ju riktigt trevligt att ha thumbs up thumbs up thumbs up Allra viktigast blir att byta ut skylthållaren på bilen ("True bmw power no turbo blabla") till en "bmw club schweden"

Än så länge är jag mäkta impad av bmwklubbarna. Det kommer bli intressant att jämföra bmw sc:s banmöten mot porscheklubbens motsvarighet senare i sommar!

På måndag är planen att ringa och se om det finns platser kvar på licenskursen! Jag lyckas förhoppningsvis också trolla att jag kan ta ledigt från jobbet på fredag...

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Dea skrev:
Trevlig bil, men vad hände med 944:an?

/Dea

Den är såld! Grundanledningen till det låg väl i grund o botten på att bilen stod på pallbockar alldeles för länge och att jag helt enkelt tröttnade på den och inte orkade med att fixa det sista för att få den 100%.

Att gå från en porsche 944 turbo till en e36 m3:a känns lite som att gå ett steg bakåt! Tanken från början var att köpa en dyrare porsche men nu blev det istället den här bilen med inställningen att jag ska satsa på väghållning istället för trimning så att jag på så sätt får mer tid på bana än pallbockar

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



djungel-Jim skrev:
Att gå från en porsche 944 turbo till en e36 m3:a känns lite som att gå ett steg bakåt! Tanken från början var att köpa en dyrare porsche men nu blev det istället den här bilen med inställningen att jag ska satsa på väghållning istället för trimning så att jag på så sätt får mer tid på bana än pallbockar
Just det, att stå på pallbockar i väntan på nytt chassi är mycket bättre än att vara på pallbockar i väntan på trimsaker
Man har ju oftast det gamla chassit kvar som kan smackas dit om det behöver köras. Det är inte så ofta som den gamla motorn fungerar så bra (iaf tar det mer tid att få dit)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Licenskurs senare

Jag har börjat skissa lite på priolista vad som närmast ska göras med bilen (annat än inspektion 2 servicen nästa vecka thumbs down) Mycket inspiration tagen från andra trådar här på forumet jag nu lusläst

  • Bilen känns rätt svampig som den är just nu och jag behöver inte åka en tur på bana för att inse att nya fjädrar/dämpare behövs. Just nu lutar det åt bilstein PSS9 coilovers.. Om inte någon här har något ont att säga om dem eller rekommenderar andra?
  • Ställbara topplagringar. Alla verkar ha dessa på bmwbilarna - är det ett krav för att kunna sätta vettig camber?
  • 17" Fälgar med r-däck (235:or)
  • Bromsbelägg. På porschen gillade jag gula pagid, men ingen verkar köra det på bmwbilar? Något annat tips?
  • Stålomspunna bromsslangar
  • Bromsvätska

En sån här x-brace har jag läst på mig ska vara vettig att sätta på på de här bilarna.. Vet någon partnummer hos bmw och hur mycket dom tar för den? http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=E36X

Hur stort jobb är det att sätta i en skruvbar bur/halvbur i de här bilarna? Jag funderar på om det är något man ska ta tag i under sommaren eller om man ska vänta till vintern.

Något jag saknar som jag hade till porschen är en verkstadsmanual.. Är de lätta att få tag på online för e36or?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Den här sidan är bra om man behöver leta lite delar och artikelnr. Även bra om man vill räkna ut hur mycket lättare bilen blir när man plockar bort saker.

http://bmwfans.info/

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



om du bestämmer dig för PSS9 så har jag ett par tips:

*Det ingår ingen haknyckel för höjdjusteringen i kittet, köp till en eller två

*Köp till H&R's bakre höjdjusteringar, Bilsteins egna är vansinniga och går i princip inte att justera utan att skruva bort från bilen. H&R justerar man med insex underifrån utan att demontera någonting alls.

*Justeringen av dämparen fram sitter i botten på fjäderbenet och skall vara täckt av en liten gummihätta, dryg att plocka av, men ännu drygare om du inte sätter den på plats igen. Mina justeringar har packat ihop eftersom jag inte hade lust att ligga på marken och sätta gummit på plats efter justering.

*Dämparjusteringen är graderad 1-9 där 1 är hårdaste läget och 9 det mjukaste. Motiveringen lyder: 1 är bäst, 9 är sämst...

Jag är mycket förtjust i Carbotech XP10 som jag har på original BMW skivor från en M3 3,2 fram. Fint bett och inga nackdelar jag har upptäckt hittills.

om du undrar hur mycket en golvmatta och tyg/alcantarainredning väger tillsammans så är svaret 105 kilo. ACkompressor, alla delarna till kliman i motorrummet och luftpump med tillbehör väger 28 kilo.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



BMWTobbe skrev:
om du bestämmer dig för PSS9 så har jag ett par tips...


...och ett extra tips från mig baserat på egen erfarenhet (Z4):
Till PSS9 går det att eftermontera H&R Nürburgring Cup kit om hårdare fjädrar önskas, tex när set-up 1 inte längre "duger".
Fjäderkonstanten på dessa fjädrar ligger runt 100 N/mm, och set-up kan "mjukas" upp till runt 5.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



djungel-Jim skrev:
En sån här x-brace har jag läst på mig ska vara vettig att sätta på på de här bilarna.. Vet någon partnummer hos bmw och hur mycket dom tar för den? http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=E36X


Nr 1 på bilden http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BK91&mospid=47423&am . . . .

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 358



djungel-Jim skrev:
[*]Bromsbelägg. På porschen gillade jag gula pagid, men ingen verkar köra det på bmwbilar? Något annat tips?
[*]Stålomspunna bromsslangar
[*]Bromsvätska

Kolla med www.peansweden.com
Antingen bör du nog satsa på Carbotech eller PFC.

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



BMWRickard skrev:
djungel-Jim skrev:
En sån här x-brace har jag läst på mig ska vara vettig att sätta på på de här bilarna.. Vet någon partnummer hos bmw och hur mycket dom tar för den? http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=E36X


Nr 1 på bilden http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BK91&mospid=47423&am . . . .


Kostar 1200:- hos bmw, precis handlat ett själv Fin bil f.ö thumbs up

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10194



Fin bil och vi förblir märkesbröder.

_________________
Anders Hansson
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Hobbe skrev:
BMWTobbe skrev:
om du bestämmer dig för PSS9 så har jag ett par tips...


...och ett extra tips från mig baserat på egen erfarenhet (Z4):
Till PSS9 går det att eftermontera H&R Nürburgring Cup kit om hårdare fjädrar önskas, tex när set-up 1 inte längre "duger".
Fjäderkonstanten på dessa fjädrar ligger runt 100 N/mm, och set-up kan "mjukas" upp till runt 5.

Hmmm jag hade hoppats på att jag inte skulle behöva göra så mycket förändringar med fjädrarna osv efter att jag installerat pss9kitet... Och allt det du nämner Tobbe låter ju otroligt meckigt!

Är fjädrarna som följer med pss9kitet mjuka? Isåfall satsar jag hellre på något annat kit där fjädrarna är tillräckligt hårda från början.. Finns det där H&R Nürburgring cup kitet som ett helt kit inklusive dämpare eller är det bara fjädrar? Har hört en massa dåligt om H&R med fjädrar som gått av och så, men det kanske är överdrivet?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,2 -96 [ ringenkebab ] - såld!
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
13 besök idag (44896 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande