Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 TURBO 1984-the ultimate
8057 besök totalt
TULo
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
jaha efter lite påtryckningar så startar jag en tråd om min 240turbo på det här forumet, ursäkta om det ibland ser/står lite konstigt men jag har kopierat allt från att annat forum :lol:

lite bakgrundsfakta: bytte till mig bilen 2002 mot en 740gle som jag hadde då 0 3000:- villket var ett bra pris för det var få ägare o bilen var nästintill helt rostfri(mer än man kan säga om dom flesta 240T) samt välskött+att det satt all utrustning i den som gick o få i 240 1984(säger iof inte så mk )eltaklucka,AC,elskuff,c-lås,larm ETC även lamelldiff var std monterat i övrigt helt original. dock var topplockspackningen blåst.bytte packning och även en lite portad 405:a hamnade där också, körde hela sommaren o den gick som en dröm. men till vintern ville jag uppdatera lite mest pga att lådan vart trögväxlad(m46)
så ett byte till M90 skulle ske,dock lyfte jag ur hela motorn för o "snygga till" lite i motorrummet men det var där nånstans det spårade ur första gången .en ny motor byggdes baserad på en 1995 230FT motor med kolvkylninig. i GROVA drag kan man säga att den försågs med verdistakar nya smidda kolvar,streeshonades,o-ringades+ övrig totalrenovering som sig bör.toppen var en original 531:a med lite större ventiler o radiesäten.ett prospark med 3bars mapsensor o styrning för 8 spridare handlades också,4st gröna 968or skötte soppan o en iveco alu-ic skötte luftkylningen samt en T3/T4 luftpump ihopkopplat med 3tums ferrita systemet som satt på vid köpet av bilen.så här såg bilen ut efter fas 1 av byggnationen:






Har tyvärr ingen bild på motorn, varför jag inte tog nån på den vet jag inte :?


nu kom inte bilen ut förräns 2004 pga egen slöhet(jag är iaf ärlig ) dock lite sent pga strul med prosparket som var felkopplat :? men i mitten av juli fick jag ordning på det o bilen gick sen resten av sommaren, dock plågade jag aldrig motorn pga inkörning så varvstoppet var satt till 6000 varv o 1,3 i ladd, dock gick den riktigt bra hursomhels så kom vintern inann jag ens hadde hunnit åkt 200mil med den. bilen hadde stått i garaget nästan hela vintern då jag fick för mig o lacka om bilen, så bilen revs ner igen o hela framvagnen o allt åkte av.blästrade o lackade fjäderben etc etc.men där spårade det ur ordentligt o ribban sattes ordentligt högt med en bil som både ser bra ut,bra väghållning och skapligt med effekt och det är därnånstans vi kommer in nu.bilen har plockats ner för lack med borttagna dörrar,front etc o motorrummet är lackat o klart, samt jag fått dit alla sellholmprylar som jag köpt.har massor med bilder så jag kommer o lägga upp dom lite då o då.har bara försökt o handla det bästa inom varje område så inga klagomål om det tack, annars är alla kommentarer välkomna 8) kommer även o bli en del specialtillverkade delar bla billetinsug o en massa annat.


har fortsatte med borttagandet av underredsmassan under villket är en del jobb :roll: dock går det ganska bra med biltemas packningsskrapa o varmluftspistol. Sen "finkör" man med biltemas förtunning, dock får man andvända gasmask,glasögon o gummihandskar :?




hittade lite rost också.några små rackarns hål, men man får väl vara ganska nöjd ändå då det är den enda rost jag hittat på bilen 8) är en 10X20cm plåtbit som behöver bytas ut i golvet på höger sida




lite har väl hänt som att motorn kommit på plats med en m90 med svetsad stoppring på 3:an, 6pucks sinter o lättat 240T svänghjul.



blev fin fint med lackad låda också



M5 tryckplatta o sinterlamell bakom



sådärja! då var spisen på plats.



har även svarvat till justerskruvarna till bakfjädrarna, vart riktigt bra om jag får säga det själv, går o få bilen toklåg eller höghushög.



lite S60R ok med hålborrade XC90v8 skivor duger gott fram, slipade bort gjutskarvar o andra skavanker innan lack lackade dom med 5 lager klarlack



egentillverkade adaptrari alu med rostfria distanser



fyller ut bra i 18 tummarna





hur hela bilen såg ut förra sommaren innan den skulle iväg på lack.









tillbaka från lack i september 2007












fick hem allt till bränslesystemet från USA så nu finns allt hemma är bara catch tanken som ska tillverkas, blir AN8 på trycksidan o AN6 på returen




rostfri bult till hela hjulupphängningen, har polerat skallen på alla för o få till lite finish ujnder

[/URL

sellholms "korta" styrväxel måste man ju ha så man inte ska behöva ratta så mk,var lång leveranstid på den....

[url=http://imageshack.us]



lite nya styrstag o leder till dito,ska bytas ut i framtiden till uniballs o förlängare till styrleden för o få bättre vinkel på den....







o till slut lite trevliga baklysen med vit blinkers




har även lämnat in alla gångjärn till dörrar o hus o skuff på blästring, blir nån typ av ytbehandling på dom, krom kanske??? :roll:




har fått tillbaka front,skärmar o huv från lack så det håller på o monteras dock är det dörrar o skufflucka kvar.lackeraren ringde o sa att han tyckte skuffen var i för dåligt skick då den svällt i nederkanten längst bak så det blir till o leta en bättre, samma med dörrarna som också var lite rostiga i nederkant.men det är ju ingen panik med det för det finns ju annat o göra :roll: är ju lättare o få i buren också utan dörrar.så nu har jag koncentrerat mig för o få klart bränslesystemet så det fick bli kvällens projekt...

kastar in en bild på hur motorn ser ut i nuläget, väntar på turbo så jag kan montera grenrör o avgas





har även monterat min "korta" sellholmväxel...





en liten helhetsbild lr 2






lackad tank ala 80:tal kunde inte låta bli....


sen har man börjat med soppasystemet med lite montering av BTR o dragning av slangar under blir AN8 på trycksidan o AN6 på returen med catchtank i skuffen.




och till sist en lite bonusbild på alu fästet jag gjorde till bromsslangen



dags för en lite uppdate igen på vad som hänt men ändå, har fortsatt o dragit klart ledningarna under, tillverkade egna fästen för slangarna så jag fick som passade bra har ju an8 o an6. vart i med alu botten och plexiovandel.



så börjar man få allt på plats, var lite fix för o få ledningarna perfekt långa dom är ju ganska stela.






en liten bild på genomföringen in i skuffen gjord i plexiglas........



en liten bild på hur det ser ut uppifrån..



kastar in en lite bild på tankröret och gick över den med polertrissan när man ändå hadde farten uppe



då fick man hem lite prylar från anodisering, var nöjd med resultatet trots att det var olika kvaliteer på aluminium då kan det bli problem med färger.



så vart det monterat på bilen:










polerade även upp catchtanken




catchtank o pumpar o filter fastskruvat permanent i plåten, lite eldragning kvar men det är ju en baggis.





snidade till ett trevligt oljelock, verkar som malteserkors har blivit ett genomgående tema på den här bilen 8)


sitter som en fläskläpp


började även slutmontera allting, kamremmen är inte påhängd permanent för att jag ska snurra upp oljetrycket.

_________________
Anders Norling
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Imponerad!
Verkar vara några timmar som är laggda på denna bilen

Du funderar inte på att göra fler fjäderhållare
Kan vara intresserad!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
TULo
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
lindgren skrev:

Du funderar inte på att göra fler fjäderhållare
Kan vara intresserad!


inte omöjligt då det är fler som frågat

_________________
Anders Norling
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Fin bil!

_________________
Mats Ivarson
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170



Helnajs 240!

Jag har en fråga om intercoolern, är det en kapad lastbilsmodell eller är den så låg orginal (typ från en lätt lastbil)? om den är okapad, har du någon aning om vilken modell den kommer ifrån?

mvh Per

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



läste igenom tråden igen, nu när jag hade lite mer tid...
frågor!

Där origfördelaren satt.... vad sitter där nu?
Sprutet, hur upplerver du det?, var det begripligt eller fick du söka hjälp.
Bakbromsarna...?

Kan man få komma och kika

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
TULo
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
lindgren skrev:
läste igenom tråden igen, nu när jag hade lite mer tid...
frågor!

Där origfördelaren satt.... vad sitter där nu?
Sprutet, hur upplerver du det?, var det begripligt eller fick du söka hjälp.
Bakbromsarna...?

Kan man få komma och kika


i blocket där fördelaren satt sitter numer en extra vevhusventilation, prospark var ganska logiskt o komma underfund med, har hållt på en del med det då jag köpte det 2004, dock finns numer en nyare variant med bb lambda styrning o mer mappunkter, har mappat en annan volvomotor till samt en bmw m20b25 för nån vecka sen. bakbromsarna är inte klara än då jag står i valet o kvalet hur jag ska göra.

_________________
Anders Norling
Citera
TULo
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Iloper skrev:
Helnajs 240!

Jag har en fråga om intercoolern, är det en kapad lastbilsmodell eller är den så låg orginal (typ från en lätt lastbil)? om den är okapad, har du någon aning om vilken modell den kommer ifrån?

mvh Per


den är helt okapad, ska komma från en iveco lätt lastbil vet ej villken

_________________
Anders Norling
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3198



TULo skrev:
Iloper skrev:
Helnajs 240!

Jag har en fråga om intercoolern, är det en kapad lastbilsmodell eller är den så låg orginal (typ från en lätt lastbil)? om den är okapad, har du någon aning om vilken modell den kommer ifrån?

mvh Per


den är helt okapad, ska komma från en iveco lätt lastbil vet ej villken



iveco daily är det, en bekant hyrde ett sånt skåp på okq8, åkte hem å skruvade bort IC, ersatte det med ett rör å lämnade tillbaka.

historien förtäljer inte om dom kom på honom.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
TULo
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Magnaten skrev:
TULo skrev:
Iloper skrev:
Helnajs 240!

Jag har en fråga om intercoolern, är det en kapad lastbilsmodell eller är den så låg orginal (typ från en lätt lastbil)? om den är okapad, har du någon aning om vilken modell den kommer ifrån?

mvh Per


den är helt okapad, ska komma från en iveco lätt lastbil vet ej villken



iveco daily är det, en bekant hyrde ett sånt skåp på okq8, åkte hem å skruvade bort IC, ersatte det med ett rör å lämnade tillbaka.

historien förtäljer inte om dom kom på honom.


haha nej den här killen tror jag jobbade på stället där dom tillverkades o på så sätt "försvann" schysst hermle förresten på avataren kör en C40 själv thumbs up

_________________
Anders Norling
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



galet fint bygge de här thumbs up thumbs up

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170



Magnaten skrev:
TULo skrev:
Iloper skrev:
Helnajs 240!

Jag har en fråga om intercoolern, är det en kapad lastbilsmodell eller är den så låg orginal (typ från en lätt lastbil)? om den är okapad, har du någon aning om vilken modell den kommer ifrån?

mvh Per


den är helt okapad, ska komma från en iveco lätt lastbil vet ej villken



iveco daily är det, en bekant hyrde ett sånt skåp på okq8, åkte hem å skruvade bort IC, ersatte det med ett rör å lämnade tillbaka.

historien förtäljer inte om dom kom på honom.


ok, toppen! Då får jag ringa runt till uthyrningsfirmorna i trakten o se vad som finns...

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
TULo
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
får väl bli en liiiiten update då, då man kommit in i en formsvacka , men lite händer väl, så det vart en adapter så man får på AN slang till turbon.



gjorde även en liten adapterförlängare eller vad man ska kalla det till anslutningen på turbon, behöver komma upp en bit då det ska sitta en rostfri plåt som avskärmning runt turbon, den ska göras om lite så den blir lite mer slimmad då den ser alldeles för ful ut nu :lol:



är ju inte så mk kvar nu innan man kan starta den igen sen 2004 :roll: står lite i valet eller kvalet om man ska köpa griffin helalukylare eller en ny original( hadde 940 kylare på förut men den fick man luta för o få igen huven) sen montera tankröret, fixa oljereturen o lite annat fix innan man kan stoppa på batteriet o se om allt funkar. en helgs jobb om man kör på lite men det är ju det man inte gör....

_________________
Anders Norling
Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Ser kanon bra ut anders thumbs up
Men ska grenröret va sådär rostigt thumbs down

_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
TULo
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
Jani skrev:
Ser kanon bra ut anders thumbs up
Men ska grenröret va sådär rostigt thumbs down


jo jag vet att det ser lite kass ut, vet inte om det är nån större ide o aluspruta det hller om det tål värmen, ska ju sitta där tillfälligt bara iom att jag ska regbesiktad den som ombyggt fordon

_________________
Anders Norling
Citera
TULo
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 16


Trådstartare
dags för en smärre uppdatering. vart lite ändring vad gäller turbo hadde en T3/T4 på 940 grenrör som jag tänkt andvända men sen sprang jag på ett gik grenrör med sep WG och rotomaster T4B-53 turbo så det fick bli den istället, bytte ut WG:n mot en 38mm tial istället för den som satt där då den inte var o lita på då den tidigare ägaren fått skenladd X antal GGR villket resulterade i en smält kolv.




då fick man ju även meka om oljeanslutningarna, tillverkade en fläns mot turbon o sen en 180 graders AN koppling.



skruvat ihop en passande AN6 slang 8)



sen var det bara o gänga dit. problemet var att rotomaster aggregaten har tumgängade skruvar till oljeanslutningarna o sånt har man ju inte liggande så det får bli en sväng till den lokale skruvhandlaren o skaffa 4st.



_________________
Anders Norling
Citera
Dr Tukt
Strömstad
Här sen Jun 2006
Inlägg: 41



TULo skrev:

då fick man hem lite prylar från anodisering, var nöjd med resultatet trots att det var olika kvaliteer på aluminium då kan det bli problem med färger.



så vart det monterat på bilen:





Var köpte du dessa? Vet att jag har sett sådana på någon sida men kan inte komma på vilken

_________________
Anders Lindholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 TURBO 1984-the ultimate
8057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande