Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata (MX5) '90 Motorkonverterad (FE3)
1 besök senaste veckan (8760 totalt)
eg0ne
Göteborg
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Hej!

Insåg att jag hade konto på rejsa.nu med så jag kan lika gärna lägga upp en till projekttråd på mitt vinterbygge som pågått vintern 2007-2008.

Konceptet är det här:

Mazda Miata 1.6

- 626-motor från 88 (2.0liter 16v FE3).
- originalbox från Miatan (med bytt kristall för högre varvstopp@8.800rpm)
- Luftmassemätare från en Toyota MR2 (exakt samma typ som original 1.6-lmm men grövre/bättre flöde).
- original spridare, generator, startmotor, servo från 626.
- omställda kammar (assymetriskt placerat centrumspår vilket ger diff på ~5 grader om man vänder dem 180grader)
- Egensnickrat grenrör 4-1+ eget avgas med KAT från en Audi 1.8T.
- Sprängkåpan från en Mazda B2000/B2200.
- Växellådan från 1.6an (kort utväxling för att kompensera för tidigare liten motorvolym)
- Separata Spjäll, med plenumkammare för att kunna mäta luften genom LMM:en.
- Egensnickrade motorfästen.
- Egensnickrat oljetråg+pickup.
- Huvscoop för att få igen huven (liten missberäkning vid inpassningen :P)
- Avsvarvat och lättat svänghjul från 626'an (valt det istället för miata-original för att få större anläggningsyta för kopplingen)


Planen är väl att originalboxen skall bytas ut mot ett MegaSquirt eller liknande för att få bort LMM'en som hämmar gasresponsen.

Den här motorkonverteringen skulle gå igenom en omreggning om projektet var baserat på en 1.8miata eftersom effektskillnaderna är väldigt små mellan 1.8 och 2.0 (men 2.0 har bättre förutsättningar för vidare byggande och en bredare vridkurva)

Ett stort/högt prioriterat delmål i projektet är att bilen ska vara körbar för <10k kr vilket uppnåddes, men vidare skall modifieringar som vanligtvis är kostsamma runtgås med lite eftertanke och en strävan efter att hitta alternativa vägar till målet.

Jag har en projekt-tråd / journal på racecommunity.org men jag kommer lägga in lite bilder här såsmåningom så att ni får se godbitarna.

Just nu drömmer jag om att få dit ett styrsystem så jag kan börja labba / optimera och mäta in olika justeringar. Sedan har jag en idé om att sätta servo-styrda, öppna, trattar som varierar längd beroende på varvtal enligt en förmätt kurva framtagen med hjälp av bredbandslambda och fast mätta längder.

(Kortfattat så skulle det innebära att man mäter vilka intervall en uppsättning olika hals-längder ger resonans, detta ser man på AFR-värdet som bör loggas och analyseras i efterhand, då motorn leanar en aning vid resonans och sedan skulle man kunnaplotta ut de värdena i ett diagram med längd på ena axeln och varvtal på andra och då få fram en kurva på hur längden för trattarna ska justeras i registret).

Detta skulle bredda vridkurvan avsevärt och man får tillbaka lite av det lågvarvsvridet man får tumma på genom att köra "grova" individuella spjäll.

Någon som har erfarenhet av ITB's sedan tidigare.. eller har åsikter och tankar kring detta så mottages det tacksam, verkar inte finnas så många som spekulerar/funderar kring detta i min omgivning.

_________________
Andreas Lindkvist
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851





Intressant! BILDER!!!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
eg0ne
Göteborg
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Hej, ok..

förstår att det blir alldeles för tråkigt utan bilder, och ni får ursäkta den fullständigt värdelösa bildkvalitén för det är taget med en halvbra mobil i dåligt ljus:

Motorpaketet med låda:


Förberett för att göra motorfästen (plattorna är de som skruvas i kuddarna och på blocket sitter andra halvan som jag näste ihop på plats och lyfte ur för att helsvetsa sedan.:



626-motorn har fördelare men konstruktionen är lik kamlägesgivaren på miatan så innehållet passade rätt av från 1.6ans CAS, här är slutresultatet:


Tyvärr ingen förebild innan svarvning men här ser man slutvikten på vänghjulet (8.8kg):


Mitt oljetråg:


Grenröret:


Avgaset från Kat och bakåt fast utan slutrör:


Mitt insug med separata spjäll (Plenum svetsat av Robert Ajdén i Luleå, TACK!):


Lackade ventilkåpan och plenumkammaren för mer enhetlig framtoning:


En av mina närmsta vänner ringde mig och bad mig desperat att nita fast något lite dtm-inspirerat så jag fick tillägna huven åt honom:


Sami hjälpt mig lacka den mattsvart precis så som jag ville ha den:


Ny suflett den gamla va NÅGOT sliten (ny och gammal):



Fälgarna behövde fräschas upp så de fick lite kemisk metall på väl valda ställen och lite vit färg:


Såhär är tanken att färg-teckningen skall se ut, man får kisa och kolla på avstånd för att inte få permanenta skador av mina galna färdigheter i "photoshop" :



Det finns en film på youtube från en testkörning och sedan så är det massor med mer detaljer i min andra tråd om ni vill läsa mer.

_________________
Andreas Lindkvist
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Mycket intressant! thumbs up thumbs up

Hur är det med allt kringarbete? Plats, m.m.? Hur upplever du storleken på det nya motorpaketet mot det gamla? Viktskillnad?

Lycka till med bygget! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Hur mycket är effektökningen? och, skulle det funka utan huvscoop (vad hände egentligen?)?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
eg0ne
Göteborg
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Mycket intressant! thumbs up thumbs up

Hur är det med allt kringarbete? Plats, m.m.? Hur upplever du storleken på det nya motorpaketet mot det gamla? Viktskillnad?

Lycka till med bygget! thumbs up


Kringarbetet är inte så farligt.. jag har fått massera väggen lite bakom spjällläges-givaren för att lättare få i och ur paketet i övrigt så får det plats helt ok. Hade jag varit noggrannare med måtten på höjd etc. (när jag mätte upp så höjden blev bra så hade jag inte spännt in lådan i styrande balken som den hänger på så när jag väl gjorde det och allt va "klart" så satt motorn lite för högt) så hade det gått att få ner paketet ytterligare lite och då hade jag kunnat köra med orörd huv. I övrigt så är det inte groteskt stort så det mesta kommer på samma ställe. Det var rätt tajt för grenrörsbygget men om det berodde på utrymmet eller att det är mitt första kan jag inte svara på.. []

motorn i sig är som en förstoring av 1.6an med väldigt likt utseende, finns en version av motorn som sitter rakställd och då behöver man inte dra om vatten etc. så som jag fått göra med rör och slangar litegrann.

_________________
Andreas Lindkvist
Citera
eg0ne
Göteborg
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Miataninja skrev:
Hur mycket är effektökningen? och, skulle det funka utan huvscoop (vad hände egentligen?)?


Det kan jag bara spekulera i eftersom jag inte mätt upp .. men på pappret så har 626an 140hk och 182Nm i vrid. Men då har man ett maxvrid på mitten av varvregistret medans min, med omställda kammar, har fått det uppflyttat i registret så bara av det så borde jag ha fått upp den en 10hk kanske +att miataboxen har en "sportigare" map men om jag är überoptimist och tänker att jag lyckats få till det ganska bra så är det kanske 155-160hk som den producerar med befintligt uppsätt, omställda kammar, spjällen, grenröret/avgas och aggressivare map. Men eg. är det vridkurvan som är mest intressant, det jag upplevde var att bilen började dra märkvärt vid 1800-2000rpm och sedan hela vägen upp till 7300 när jag testkörde med hybrid-insuget (innan jag byggt spjäll-insuget) och då kunde jag gasa loss bilen utan att hålla på med kopplingen väldigt lätt på 2an och delvis på 3an, det kändes som om man fick passa sig när man gick på gas i kurvor vilket tidigare inte varit så noga i miatan tack vare väghållningen/balansen.

Huvscopet satte jag för att det kändes som en enklare väg än att göra om tråg och motorfästen och sedan för att jag ärligt talat gillar att ha en orsak att ha scoop []

Det som är det fina med motorn är att den är byggd för att tåla överladdning, med relativt lågt komp och överdimensionerade stakar etc. Och om man lägger den sidan till så går den att stroka upp till 2.3-2.4liter (94stroke och 89bore, 86x86 original) och skulle ändå tåla överladdning på det utan några större konstigheter. Nu har jag redan en turbo-bil och jag vill hellre ha driftsäkerhet i miatan så den lilla effektökningen som jag fått är precis det jag tyckte den saknade när den var original.. ingen turbo-lagg och inga konstigheter och ombyggnaden har varit skonsam för plånboken (vilket man självklart fått kompensera med tid då menmen.. man får inte betalt när man går i skolan så ere ju..)

_________________
Andreas Lindkvist
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Trevligt med en FE3-konvertering. thumbs up

FE3an "påstås" vara lite lågt specad med 140hk men det spelar ju ingen större roll, du har ju ändrat lite småsaker i alla fall.
Skulle du få för dig att tvångsmata den så är växellådan det som ryker först (diffen är lite klen den med om du har den lilla kvar). FE3an ska ju kunna ge rätt mycket med original komp och stakar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
eg0ne
Göteborg
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Trevligt med en FE3-konvertering. thumbs up

FE3an "påstås" vara lite lågt specad med 140hk men det spelar ju ingen större roll, du har ju ändrat lite småsaker i alla fall.
Skulle du få för dig att tvångsmata den så är växellådan det som ryker först (diffen är lite klen den med om du har den lilla kvar). FE3an ska ju kunna ge rätt mycket med original komp och stakar.


Tack!..

och jao.. det återstår att se.. men som det är just nu så vill jag inte ha överladdat för jag vill hålla mig på rätt sida marginalerna och så har jag redan en bil som står mer på pallbockar än hjul annars :P (läs: delta integrale)..

Jag har förstått detta med, skulle vilja få tag på en lamelldiff/torsendiff för att få lite bättre kontroll på effekt och riktning men det får väl bli senare..

skulle jag bygga vidare på miatan så är det väl vettigt att försöka jaga rätt på rx7-låda och diff antar jag.. en i samma garage som mig har gjort en sån konvertering på sin miata..

_________________
Andreas Lindkvist
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



eg0ne skrev:
Jag har förstått detta med, skulle vilja få tag på en lamelldiff/torsendiff för att få lite bättre kontroll på effekt och riktning men det får väl bli senare..

skulle jag bygga vidare på miatan så är det väl vettigt att försöka jaga rätt på rx7-låda och diff antar jag.. en i samma garage som mig har gjort en sån konvertering på sin miata..
Eftersom du ändå måste bygga adapter etc så kanske Miatans sexväxlade kunde vara ett alternativ. Den verkar fungera på strippen med ca 460hk ur en miataspis, men med 615 så gick även den sönder efter några repor. Den killen trivdes aldrig med RX-7 TII-lådan, växlingarna gick inte lika lätt som med den sexväxlande.
Med den sexväxlade så kan du ju bibehålla PPF och en 7" torsen på ett enkelt sätt och det borde lira ok tills du klämmer dig över 400 (kraftigt beroende på körning).
Men praktisk egen erfarenhet slår all samlad forumkunskap i världen

Ett MS är nog allt du behöver. Sen ska insuget bara maskeras lite så det ser originallikt ut (besiktningen borde inte märka så mycket, iaf inte varje gång).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
eg0ne
Göteborg
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
eg0ne skrev:
Jag har förstått detta med, skulle vilja få tag på en lamelldiff/torsendiff för att få lite bättre kontroll på effekt och riktning men det får väl bli senare..

skulle jag bygga vidare på miatan så är det väl vettigt att försöka jaga rätt på rx7-låda och diff antar jag.. en i samma garage som mig har gjort en sån konvertering på sin miata..
Eftersom du ändå måste bygga adapter etc så kanske Miatans sexväxlade kunde vara ett alternativ. Den verkar fungera på strippen med ca 460hk ur en miataspis, men med 615 så gick även den sönder efter några repor.
Med den sexväxlade så kan du ju bibehålla PPF och en 7" torsen på ett enkelt sätt och det borde lira ok tills du klämmer dig över 400 (kraftigt beroende på körning).

Ett MS är nog allt du behöver. Sen ska insuget bara maskeras lite så det ser originallikt ut (besiktningen borde inte märka så mycket, iaf inte varje gång).


Ja, jag har tänkt på det där med 6växlad låda, det saknas ju en växel nu känns det som och 1an är helt oanvändbar, bilen bara skuttar och så är man på varvstopp typ [:P]

Men är det inte lite svårt att få tag på en sån låda?.. (hehe.. nu vart jag nyfiken!)

Mmm.. sedan så har jag funderat lite på nån täck-plast eller plåt över insug för att maskera litegrann.. jag har iofs ett "original"-look-insug som jag skulle kunna besikta med (det är plenumet från 1.6an med fläns och rör från 2.0an.. ) måste bara moddas lite

_________________
Andreas Lindkvist
Citera
eg0ne
Göteborg
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
För att rätta mig själv lite och komplettera med vad som hänt sedan jag senast skrev så:

Morotpaketet med FE3 får INTE plats om man inte antingen 1. skär i subframen under och gör plats där eller 2. gör som jag, kapar i huven. Tidigare trodde jag att det skulle gå bra eftersom en snubbe i USA hade gjort och visat bilder men när jag fick snackat lite mer med honom så visade det sig att han kapat upp subframen för att få plats och när jag mätt lite mer själv så har jag sett att det finns inte nog med spelrum för att klara sig utan något av det om man vill ha kvar växellåda etc. på samma ställe som original (fäst i balken som går längs, under)..

I övrigt så lyckades jag i somras skjuta min projektmotor.. efter att ha sprungit läck och tappat 2.5-3liter olja av drygt 4 så blev motorn aldrig sig lik igen och rasade under en senare provtur med en kompis..
Jag inhandlade en ny morot i alingsås som hade gått 14k mil och flyttade över mina anpassade delar med några små förbättringar och efter att jag tagit en kik på lagren i motorn och hittade en värmespricka på ett ramlager så bytte jag även vev och ramlager.. gick på ungefär 1700kr så det va inte så farligt..

Ett högt prioriterat delmål var att få bilen körbar för under 10k, vilket jag lyckades med fint inklusive donatorbils-inköpet men efter lite turer och separata spjällen mm. så är nu bygget uppe i 20k ungefär i pengar och jag känner mig väldigt nöjd med vad jag lärt mig hittils. Jag har några smågrejjer kvar med lite slangar och sånt som skall bytas men i övrigt så tuffar den och går jättefint och förberedelserna för att skruva i megasquirt2-boxen jag köpte pågår..

Dock så går jag i säljtankar nu när projektet är klart och jag är väldigt sugen på att sätta igång med nästa projekt som troligtvis kommer bli min lancia delta som skulle behöva lite kärlek..

här är en filmsnutt.. (tyvärr med mobilkameran men ändå) .. på hur nya motorn går så som den står vinterförvarad i varmgarage i skrivande stund..

http://www.youtube.com/watch?v=DzyCG5AncWk

Här är en gammel film från tidigare i somras.. inte bästa kvalitén där heller men ändå..


http://www.youtube.com/watch?v=pdGoubxAEIc

_________________
Andreas Lindkvist
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



härligt projekt
det är precis vad jag skulle ha gjort om jag hade haft en miata.

FE3 motorerna är rätt snälla.
Med första turbokittet som en kompis byggde ihop (med ett grenrör av 4-kant rör) fick han ut 210hk vid 0,45Bar. Då var det en td04-15t turbo. Han använde MS1, men när jag skulle ha det så använde jag MS2 PCB v3.0 och senare började jag använda ms2 extra koden som är lite roligare.

Nu har jag en td05-16G från en evo1 som laddar org. ladd dvs 0,67Bar och jag har byggt ett ordentligt grenrör och det skjuter på rätt ordentligt :P effekten borde vara betydligt högre än med förra setupen.

Än så länge har jag bara öppnat motorn för att byta ventilkåpspackningen, inget annat är rört i motorn.
MS2 hanterar än så länge bara soppan, om jag flyttar över hanteringen av tändning till den så borde jag kunna dra upp laddet till ca 1bar utan att öppna motorn.

Min kompis som byggde första kittet har ca 400+ hk i sin motor och då har han bara bytt kolvarna till en org. uppsättning från 3sgte (celica gt4 st165), jag har en sån uppsättning liggandes om du skulle vara intresserad. Nackdelen är att man får mindre quench lr vad det heter, kolven går inte upp hela vägen till toppen.

Bygg vidare så kommer du att ha en helt underbar bil med en underbar motor
Så även din lösning på vevhusventilationen, hur kom du på det?

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eg0ne
Göteborg
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Tjenare Marcus!

Ja, jag har tänkt på det där med överladdning men jag tror att jag kommer låta den vara NA, med spjäll och annat roligt.. jag har börjat skissa på en ritning för variabelt insug som jag tänkte börja labba med så fort jag städat bort allt och fått in sprutet i bilen. Vad är det med ms2extra som du tyckte va skoj?.. jag har väldigt lite koll på det änsålänge eftersom jag precis skaffat men förstått att det täcker mina behov ett bra tag framöver.

hur mycket lägre är de kolvarna som du hade där?.. Och vad vill du ha för dem?..
Jag tänkte väl ev. strokea till 2.2liter för att få ytterligare lite motorvolym.. men då kan man inte varva lika högt antar jag och tja.. varv tilltalar mig nästan mer. Har du labbat nåt med tryckarna i din motor?
Förstått att det går att hämta väldigt mycket effekt (för att vara standardmotorer) ur fe3-motorn men jag betvivlar att resten av bilen kan leva upp till det och skall jag bygga effekt så bygger jag nog hellre på lancian som står i garaget..

om du vill flytta över tändningen till fe3-motorn så är det väldigt enkelt att konvertera till CAS från fördelaren som sitter där original, det har du säkert sett att jag lagt upp bilder på, för att få dit samma tändsystem som sitter original på 1.6an / miatan..

har du provat att retardera dina kammar som jag gjort på min?.. iofs.. kör man överladdat så kanske de tär bättre att låta kammarna jobba på lågvarv och turbon på högvarv.. hmm.. inte svårt att testa iofs..

vevhusventilationen kom en kompis till mig på när han och jag stod och spånade.. han har varit med på SCRAM här i göteborg och byggt på en del av evo-bilarna de utvecklat där och tipsade mig om att smälla dit 1"anslutning rätt av för att slippa bry mig om det i fortsättningen och vi kollade lite och hittade lock som man kunde ploppa ur och montera rör i.. sedan svarvade en polare till en uppsättning grova "nipplar" som jag kunde koppla slang på och leda upp gaserna..

just nu har jag bara lett slangen rätt upp i höjd med ventilkåpan och trätt en strumpa över för att se om den blir fuktig/oljig men det går ju at tkoppla till catchtank och så om man vill ju..

_________________
Andreas Lindkvist
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Hej Andreas,
jag har kört överladdad fe3 sedan sen-sommaren 2006. Min motor är helt orörd, det närmaste jag kom var att lyfta av ventilkåpan för att byta packningen. Men jag har inte haft garage tidigare och det har inte kännts så lämpligt att lyfta ur en motor på en garageuppfart.

ms2extra har en bättre algoritm för att beräkna bränslet. Den har högre upplösning i VE tabellen, 16x16 istället för 12x12 rutor. Visst kan det vara lite pill för att få allt att lira, men det är enligt mig en del i det roliga ledet fram till att få köra bilen.

Jag lödde ihop en MS box för att få dom, så om du vill ha dom är det bara att lägga ett bud
Jag har även en del av det gamla turbo kittet liggandes TD04-15t med flänsar.

Jag har inte labbat med tryckarna, men om jag lyfter på ventilkåpan i år så tar jag nog och rengör dom iaf.

Japp, det gör det Men en liten turbo som t.ex. td04'an så har du ca 200hk vilket org. motorn klarar utan problem och det gör väl miatans drivlina också?

Japp, det har jag sett, men vad vinner du på det? (förutom att du slipper massera brandväggen)

Nej, det har jag inte, åter igen, vad vinner du på det? går allt fortfarande fritt? jag är nyfiken :P

Det var smart gjort med vevhusventilationen och jag kommer nog att apa efter det istället för att ta upp ett extra hål i ventilkåpan som jag tänkte först.

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eg0ne
Göteborg
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Hej igen!

okej, kanske man kan få lite stalltips sen när man kör fast.. :P ?

Rent generellt så tror jag fördelarlös tändning e mer pålitlig eller funkar bättre .. men jag kan bara jämföra fördelaren på återigen lancian jämfört med CAS'en på miatan och med hästlängder mycket trevligare att jobba med CAS'en..

Kamtiderna förbättrade andningen för mig på högre varv och karaktären blev mer sportig. Eftersom bilen är så lätt så känns inte förlusten i bottenregistret för mig knappt av (så jag vet inte vad det skulle inne bära för en 626a) men i kort så blev karraktären sån att effekten kom lite längre upp i registret och mattades då inte av lika fort som när de va original ställda.. målet var att uppnå 1.6ans karraktär och det fungerade ypperligt.. bilen blev mycket roligare att köra och kändes sportigare.. vildare på nåt sätt.. det var roligare att varva.!

Javisst.. gör du så.. vevhusventilationen verkar vara vanligt problem på bilar.. har du haft mycket problem med den hittils?..

Kör du med luftmassemätare fortf. eller har du fått bort den?.. det är ju ett av huvudgrejjerna med ms2-boxen.. att få bort den där äckliga klaffmätaren som hämmar varvvilligheten och luftflödet..

_________________
Andreas Lindkvist
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



javisst, det är inga problem, bara att fråga på.

det vore intressant att se hur det funkar, men då skulle jag gärna vilja testa med någon sensor på veven istället, miata cas som sync och sedan 4st org. fe3 tändspolar.

hm, skulle kanske prova att ändra kamtiderna :P

njae inte direkt förutom när jag råkade böja en slang till det, då pressade den ut olja genom ventilkåpspackningen istället

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata (MX5) '90 Motorkonverterad (FE3)
1 besök senaste veckan (8760 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande