Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FB 1985
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (6495 totalt)
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Min svarta RX-7 ifrån -83 hade ett par problem i förhållande till de nyare årsmodellerna av samma kaross. Klenare bromsar och avsaknad av diffad bakaxel. Eftersom jag har ont i mina leder och får lida ett par dagar efter lite kraftarbete så insåg jag att varför uppgradera befintlig bil när en nyare med EXTRA ALLT fanns till salu på Blocket. Så jag åkte iväg till Mölndal och la vantarna på denna vita pärla.


_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Bilen är två år nyare än den svarta och har bara gått hälften så långt. Går för närvarande inte att köra då kopplingen slirar hej vilt. Bilen har stått länge och det har förmodligen läckt bromsvätska ner på lamellen. Därtill är bakre ljuddämparen trasig, dock obetydligt om man jämför med ljuddämparen på den svarta vid köpet av den bilen.

Känns som utgångsläget för lite kul på bana blivit något bättre, nu kan jag lägga energi på andra lättare detaljer. Det lär bli en elektrisk fläkt till kylaren tämligen omgående.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Snygg! thumbs up Får se om det blir nån till mig också

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Man gratulerar till nyförvärvet och önskar dig lycka till med nyförvärvet. thumbs up thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



hmm en vit... Härmis

Grattis till ett fint köp, ser ut att vara i grymt bra skick!

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Ser ut att vara i toppskick ju..
men vad får man ge för en sådan?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Din bror har en värre tyckplatta passande din bil
Jag köpte ju fel
Beroende på hur han gör med min kanske du kan köpa min fel och jag beställer en ny "rätt" till min....

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Dessa är rätt balla, och din verkar vara i fint skick. Vad har dessa för vikt och effekt?

Lycka till

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



114 hk. Vikt fulltankad ca 1100 kg.
Går dock lätt att bättra på bägge siffrorna. Med elfläkt och ett riktigt avgassystem ger motorn ca 140 hk. Lite portning på det ger betydligt mycket mer effekt.

Den jag hade vägde ungefär 1085 kg inklusive förare och bränsle när jag raceade den i Roadsport C. Då med mindre inredning och plasthuv men i övrigt inte lättad alls. Tomvikten var klart under 1000 kg.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
En får tacka för applåderna.

Den bara står där på parkeringen och väntar på uppmärksamhet, och det ska den få snarast.

Galaxi, apropå tryckplattan så TROR jag att den mår bra. Det är förmodligen bara byte av lamell som krävs. Får se sedan hur det faktiskt förhåller sig. Hmm, härmis! Jajaja, jag kan ju inte rå för att bilen hade just denna kulör ifrån fabrik eller? Min är ett år nyare än din, hehe. Å andra sidan är den inte trimmad, bäst att tillägga: ännu så länge;)

Nu är det lite väl många bilar i hushållet, fast det ska väl lösa sig både praktiskt och ekonomiskt. Kvinnan ska ställa av sin Mazda 323F som ändå bara slirar på kopplingen (körbart slir) och ha den som vinterbil, hon har ju köpt min svarta -83: a, så nu får hon lära sig att TVÄTTA bil. Inte använda kupén som askfat och papperskorg;)

Min 626 får väl vara i bruk året runt när hela familjen ska vara samlad i en bil. Övrig tid så har vi varsin wankelkärra och kan ta varsin unge i respektive bil.

Sedan finns det en RX-4 stående hemma i skåne, den bilen får ju ta passagerare i baksätet också. Nu får jag övertala kvinnan att övertids- och extra arbetspass är mer passande än någonsin tidigare.

Sedan blir det att kolla på olika försäkringsalternativ, med exakt samma försäkring som på våra vanliga Svenssonhäckar så är kostnadsökningen obetydlig och INGA restriktioner finns om antal mil och var och hur bilarna brukas. Entusiastförsäkringarna ställer en massa krav men är betydligt snällare mot börsen.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Nikel skrev:
Ser ut att vara i toppskick ju..
men vad får man ge för en sådan?


Pris är SVÅRT. Som säljare kan du ta bra betalt om det finns intressenter vid RÄTT tillfälle.

Som köpare kan du göra ett riktigt klipp om det är ont om köpare.

Själv är jag en usel affärsman .

Miataninja å sin sida verkar ha ett riktigt klipp på gång.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



combat skrev:

Miataninja å sin sida verkar ha ett riktigt klipp på gång.


Mmm kanske, om det blir nåt överhuvudtaget, säljaren skulle försöka starta den också innan jag eventuellt får köpa den

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Då blev bilen besiktigad igår, rullade rakt igenom utan minsta anmärkning trots att jag inte gjort något med bilen förutom tvingat igång vindrutetorkarna. Trodde först det var elfel men insåg snabbt att armaturen kärvade rejält, lite våld och smörjspray satte fart på den. Ja, åsså ny ljuddämpare bak.

Den har blivit stående länge i garaget då den första lamellen som köptes inte passade, häromdagen så kom en passande lamell ifrån amerika och det var bara ut i garaget och skruva.


Men se där växellåda med tillhörande kardan på backen. Enligt verkstadsmanualen ska delar av avgassystemet plockas bort. Jag nöjde mig med endast ett mindre rör. Ville inte chansa på eventuella rostiga bultar/muttrar, såna hinder vill jag inte stöta på såhär nära besiktningen. Kämpade hellre för att få av lådan ändå, och det gick med lite envishet.


Innan demontering av gammal lamell.


Gammal vs ny.


Gammal vs ny.


Monterade kopplingspaketet och centrerade detta med en axel lånad ifrån brorsan, tackar Jonas Bergqvist ifrån Bohus som i morse tog emot den lilla axelbiten och lämnade den åter till brorsan.

Sedan var det dags för växellådan, att få loss den var enkelt i förhållande. Att montera den var värre, var nästan tvungen att be en bön om att luftröret skulle hålla för demontering. Bultar/muttrar var i tillräckligt bra skick för att kunna återanvändas, framförallt valde de att samarbeta istället för att smälla rakt av.

Det var riktigt bökigt att få lådan på plats och jag svettades kopiöst under den uppallade. Så jag tog en paus i mekandet och gick för att kolla på teve istället. Senare när det blivit natt så gick jag ut igen för att fortsätta, aningen svalare men solen hade ersatts av små knott som festade på mig.

Nåja efter lite bökande så satt lådan på plats och allt som skruvats loss monterades igen. Såg när slavcylindern skulle monteras att innanför gummit var det gott om gegga, tydligt att den läcker. Lyckligtvis har jag en annan kopplingshydraulik liggande som först var tänkt till den svarta sjuan. När tid finnes så får jag byta paketet på den vita, men först ska bilen besiktigas!

Sedan var det dags för att släppa ner bilen på marken, lite krångligt när domkraften inte lyfter lika högt som bilen stod uppallad. Fick sänka bilen i etapper ner till golvet.

Sedan var det dags för provkörning, ÄNTLIGEN!

Startade motorn och tryckte ner kopplingen, hjälp vad lätt det kändes. Började tvivla men la i ettans växel och det gick utan protest så det är tydligt att kopplingen funkade åt det hållet. Frågan var nu om bilen skulle rulla iväg när kopplingen släpptes upp. På den svarta tar kopplingen långt ner, i den vita tar betydligt högre upp så lite tvivel kom över mig. Men när den började rulla iväg så sken jag som en sol.

Givetvis blev det en provtur i den ljusa natten. Bilen går tystare i jämförelse med den svarta. Fjädring och styrning känns svampigare också. Dörr och fönsterlister håller betydligt mer tätt än på den svarta.

Tänkte lite oroligt att vad är detta, bilen är nyare än den svarta och har bara gått hälften så långt men känns komfortablare/svampigare. Är stötdämparna slut?
Fanns bara ett sätt att få svar, gasa SATAN!
Började med att provbromsa bilen i hög hastighet, skivorna ser lite knaggliga ut efter att ha stått så länge men den bromsade jämt och jag vågade släppa ratten under inbromsning. Handbromsen verkade ta bra den också.

Lite attack i kurvor och rondeller var riktigt kul. Däcken hade tendenser till att släppa precis som på den svarta men istället för att börja spinna hejdlöst så drog den iväg i kurvorna. Känns riktigt bra att ha en bil med diffad bakaxel, det gör verkligen skillnad.

Nu har jag kört ytterligare med bilen och börjar trivas med hur den uppför sig, tur att farthållaren fungerar för den är mer lockande att gasa på med än den svarta.

Känns som jag aldrig mer vill köra en bil UTAN diffad bakaxel, vilken skillnad det gör när man ska stå på lite i kurvorna. Något som förvisso gick med den svarta också dock akompanjerat av spinnande innerhjul. Med den vita så drar det iväg.

Näst på tur står att få den skitiga och matta lacken blank igen. Ska även fimpa den mekaniska kylfläkten till förmån för en elektrisk, då blir det aningens mer pulver i motorn och fläktremmarna ska väl stå ut med några varv på motorbana vilket är planen. För första gången har jag en bil som jag verkligen vill testa på bana, åh jag längtar.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Vilken bil ska man ta idag då?


På denna bild finns det TRE fordon med wankel, två är väl uppenbara, det tredje fordonet med wankel är den svarta beachbuggyn i bakgrunden. Killen som har den flyttade in i en lägenhet i mitt bostadsområde, ibland är världen bra liten. Gissar att den pinnar på rätt bra då den inte kan väga så värst mycket.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Nu har det avverkats ett antal mil på allmänna vägar och jag är mycket nöjd med bilen. Känns att den är fast i köttet så att säga, inga missljud eller kännbara glapp.

Bilen känns något förrädisk på blöt vägbana, oklart om det har att göra med om:
1. Jag är kinkig.

2. Bilens konstruktion.

3. Däcken.

Förmodligen är det en kombination av alla tre .

För ett antal veckor sedan arrangerade jag en lite wankelträff i Fjärås där ett varv runt Lygnern stod på programmet. Ett oerhört växlande väder bjöds det på.

I vätan dansade bakvagnen ut i tid och otid och det spann loss trots fart på åbäket och otrimmad motor. I torrföre betedde bilen sig mycket tryggare och det var en fröjd att köra på den kuperade och slingriga vägen i bitvis oerhört inspirerat tempo.

Fadern fick i helgen kolla in bilen nere i Falkenbergstrakten då vi sammanstrålade hos svärföräldrarna i deras sommarstuga i olofsbo. Bilen fick med beröm godkänt av den gamle uven, puh sicken lättnad. Han har efter ett helt vuxet liv med bilar väldigt starka åsikter.

Närmast väntar nu att börja preparera bilen för bättre och snabbare körning.
* En ratt med avsevärt grövre rattkrans måste på och med mycket mindre diameter, förvisso lär den bli rejält mycket tyngre att styra vid fickparkering men hellre tungstyrd än slöstyrd. Som det är idag så får man ratta hysteriskt vid inspirerad körning och inte blir man något starkare i armarna, drömmen skulle vara en snabbare styrutväxling men det ligger långt fram i tiden.

* Kylfläkten ska bytas ut, den mekaniska stjäl alltför mycket kraft ifrån motorn och ska snarast ersättas av en elektrisk.

* Tändningen ska också höjas lite för mer effekt. Problemet är att komma högt upp utan att motorn börjar spika, när det väl börjar spika så är det ajöss med motorn. Tror min bror får konsulteras i detta ärende.

* Friskluft in i motorn. Ska kolla om någon lämplig dragning av gövre slang för detta kan ordnas.

* Fimpa avgasreningen, få se hur jag går tillväga. Vill ha möjlighet att återställa bilen i originalskick när andan eller besiktningstider hägrar.

Har insett att jag är löjlig apropå att göra ingrepp i bilen, den är ju så himla fin och i bra skick att jag tvekar inför minsta förändring. Hmm, köpa en tredje bil i risigare skick? Fast då får det bli vinst på Trisslotter först.

En tanke som allt oftare kommit för mig är att bilen går bra men borde gå bättre, visst ovanstående knep kan göra en del men långt ifrån allt för att nå tillfredsställelse. Känns nu efter att ha kört otrimmade wanklar hela året att det kanske börjar bli dags för en trimmad motor, trots allt är mitt delmål nummer ett uppnått. Att låta tvivlarna i bekantskapskretsen få känna på hur det är att åka wankel.

Delmål två är att höja effekt genom enkla ingrepp enligt ovan bland annat.

Så att delmål tre börjar hägra känns bara naturligt nu.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Lite nytt här asså.

På måndagskvällen fick en Miataägare på detta forumet förmånen att testa min bil då han har lite lösa funderingar på att bygga en roadsportare. Undrar om han efter provturen skrinlade de planerna eller blev mer taggad i sina funderingar.

Har under en tid kunnat höra antydningar till skrapljud vid inbromsning.
Under Miataägarens lilla provtur skrapade det förfärligt ifrån bakbromsarna och nya bromsklossar inhandlades igår. Planen var att jag skulle köra på Rejsaträffen i helgen men då duger det inte med kassa hejdare.

Ledvärk har dock effektivt satt stopp för mina planer att leka/testa bilen på Sturup, oavsett värk ska jag besöka träffen. Så när kvinnan somnat smög jag ut i garaget fullproppad med värktabletter och började skruva.

Är väldigt glad över det faktum att bilen är i bra skick och lättskruvad. Mindre nöjd var jag med Mazdas lösning apropå kolvar i bromsoken bak. Kolvarna måste skruvas in i botten och givetvis har mazda ett verktyg för detta ändamål. Lite MacGywer-attityd då jag kollade i verktygslådan gav mig ett alternativt verktyg som fungerade utmärkt.

Nu har jag full broms på bilen igen.

Eftersom den lilla rumpan på bilen var upphissad så passade jag på att kika på krängningshämmaren, dess infästningar verkade förhållandevis fräscha så jag kröp under bilen och skruvade loss krängningshämaren och nu ligger den på garagehyllan.

Nu väntar jag bara på torrt väglag och tajta kurvor så att jag kan testa om det skett någon märkbar förbättring. Jag litar på vad Wankelsport och de andra grabbarna säger så det ska nog bli mindre hjulspinn framöver.

Allt arbete skedde efter midnatt och fram till sex på morgonen, det gäller att kunna konsten att mecka tyst då jag vill slippa sura grannar;)

Då arbetet avslutats gick jag upp till lägenheten för att sova, fast först funderade jag på om jag skulle tejpa fast mina armar i axlarna. Kändes som de ville lämna min kropp en gång för alla. Gläds över mitt bilintresse och att det kan motivera mig att stålsätta mig inför en syssla som jag vet kommer plåga min arma kropp.

Nu är det dags att göra ett rattbyte, den mindre och tjockare ratten i den svarta sjuan ska flyttas över till den vita diton.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Den svarta är såld och all fokus kommer hamna på denna bil.

Tydligen är det dåliga tider för all världens ekonomier just nu men det märker inte jag av, min lön är alltid lika dålig, haha.

Har lämnat min dotters mor och lever ett behagligt ungkarlsliv nu sedan ett antal månader. Min ekonomiska konsult tycker jag har för många bilar och bör sälja av lite. En jäkla bra konsult eftersom han tycker att min vinterbil ska säljas och den vita bör behållas.

I samband med koll av den svarta inför försäljningen fick denna pärla lite uppmärksamhet. Startade upp motorn och körde en pytteliten runda och lät den sedan stå och gå sig riktigt varm i motorn. Abstinensen är total, kommer det bli någon vinter i Göteborg med massvis vägsalt eller skulle jag lika gärna kunde låta bilen vara påställd och i trafik under den så kallade vintern?

Nu väntar jag på varmare väder och besök i garaget, dags för lite småmodifikationer snart jue.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Aha, koncentration på en kvinna i taget, jaaaa, det är rätt, man blir splitrad annars.
Good luck!! thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Uppstartad idag. Förväntade mig diverse rök ifrån avgasröret efter den långa vintervilan men icke sa nicke. Inte nå'n rök alls. Nästan så man blir rädd.

V-power åkte ner i tanken och däcken pumpades till rätt tryck. Gick lika fint som när den parkerades i garaget, besiktning på fredag. Längta längta!!!!

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Perfekt väder för lite saltfri senvinter körning denna veckan! Hoppas det håller i sig efter besiktningen också!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Nu står han där o väntar godkänd för trafik igen.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FB 1985
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (6495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande