Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 TURBO 1979
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
11 besök idag (88746 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jaha, då har jag blivit turboägare igen

En Saab 900 Turbo 1979 års modell, inköpt med ca 10470 mil på mätaren, nu 10800+ mil.

Motor:
- 145 hk Saab B-motor med turbo:
* 8 ventiler
* 7.2:1 i kompressionsförhållande = lite sävlig innan turbon börjar jobba vid 3000 varv
* K-Jetronik med soppaanrikningsfunktion vid vidöppet gasspjäll eller vid hastigheter över 130 km/t samt kompletterad med hemmamicklad tryckvaktsaktivering runt 0.4 bars övertryck, för lite större marginaler
* oljekyld Garret-turbo med ovanlig extern wastegatekonstruktion
* Utrustad med turbolagg, 3000 varv+ som arbetsområde
- Extrautrustad med laddluftkylare thumbs up
- Extra grenrör med ihopkärvad turbo (bra att ha)

Växellåda:
- 5-växlad, ska bytas till 4-växlad

Chassie:
- Sänkt, Bilstein-dämpare som bör bytas
- Toyo Proxes vanliga gatdäck
- Styrservo, byts eventuellt mot muskelservo

Kaross:
- Mycket bra skick, viss rost vid ett domkraftfäste, fin i lacken
- original kjolpaket
- Manuell taklucka

Inredning:
- Diverse guldpläterade pryttlar
- Överdragsklädsel med Saab-logga, förarsätena har extra stöd för att hålla föraren stilla vid inspirerad körning
- Eberspächer som inte fungerar och ska rivas bort
- Stora högtalarhål i dörrsidorna
- Hängade innertakstyg

Övrigt:
- Ej fungerande AC, systemet antagligen tomt och ska tas bort
- Fungerande elspeglar
- Elfönsterhissar

Senast godkända besiktning var 1989. Avställd sen mitten av 1990-talet.
Min fr o m idag

Banåka:
Ja, chassiet verkar ju lämpa sig för det. Blir väl mjukisåka till att börja med.

















Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8107



Såååååååååå stilig! Såååååååå rätt!

Grattis till en trevlig kärra

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3990



Härlig vagn! thumbs up Men grillen är inte original va....?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Ragnar skrev:
Härlig vagn! thumbs up Men grillen är inte original va....?

Nä, den är inte original. Föregående ägare (avliden tyvärr, därför den blev till salu) har pillat en hel del med den, vilket förklarar IC:n, grillen, antagligen kjolpaketet samt inredningen.

Du råkar inte ha en original till övers ?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



poh99 skrev:
Ragnar skrev:
Härlig vagn! thumbs up Men grillen är inte original va....?

Nä, den är inte original. Föregående ägare (avliden tyvärr, därför den blev till salu) har pillat en hel del med den, vilket förklarar IC:n, grillen, antagligen kjolpaketet samt inredningen.

Du råkar inte ha en original till övers ?


Stolarna ska väl ha de höga nackskydden?

Nu är vi originalpoliser...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Sörpan skrev:
poh99 skrev:
Ragnar skrev:
Härlig vagn! thumbs up Men grillen är inte original va....?

Nä, den är inte original. Föregående ägare (avliden tyvärr, därför den blev till salu) har pillat en hel del med den, vilket förklarar IC:n, grillen, antagligen kjolpaketet samt inredningen.

Du råkar inte ha en original till övers ?


Stolarna ska väl ha de höga nackskydden?

Nu är vi originalpoliser...

Denna bil är inte original, men det är kanske lika bra eftersom jag inte behöver vara så väldans rädd om den. Tanken är att den ska användas.

Jag kikade lite under överdragsklädseln och om jag inte såg fel dolde det sig blå plysch där. Dynan däremot är original i mörkröd konstläder, eller vad det nu är för något.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

oj. Så underbar! Så... utsvängda jeans och breda skjortkragar! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dendär sjukan att måla detaljer guld i bla inredningen har jag varit med om på min förra 318is...

...mkt snyggt.

I övrigt ser den ut som en Saab ska se ut. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



En klassiker. Bara så underbart att se. Gillar saabs turbo modeller, speciellt 900, det är något speciellt med dem.Är inne på min andra nu, dock 16v båda. Hoppas du får mycket glädje av den

_________________
carl-magnus björk
Citera
FredrikYman
Valdemarsvik
Här sen Apr 2005
Inlägg: 50



Underbar kärra, har så många sköna minnen av gamla T8:or, har tyärr aldrig ägt någon med B-morot. Den äldsta jag haft har varit en 81:a. Annars har jag gått igenom de flesta årsmodeller, nu har jag en T16 -92 som extrabil, faktiskt den första jag äger utan taklucka.

Men fälgarna på din har jag svårt för, skulle va snyggt med dom gamla 15,5 tummarna men däck är ju inte så kul att leta. Us-turbo skulle kanske passa bra, bara 2-3 år modernare än bilen.

_________________
Fredrik Yman
Fuskar ihop en 9000 Talladega -89
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Underbart! Jag tycker ärligt talat inte att du ska kapa upp den och customisera utan försöka hålla den så orginal som möjligt. Det är lite av en samlarbil! F.ö. ska denna första modellserien vara den enda som har smidda kolvar. Alla som kom efter hade gjutna kolvar. Hitta orginalstolar och orginalgrill så har du en härlig klassiker som du säkert kan byta in mot något rejsigare om andan skulle falla på!

Sånna här finns det inte många kvar av...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 99



ojojojoojoj
Turbo -79

Jag känner mig besvärad över att den dyker upp på Rejsa och inte på Saabklubben. Saab 900 Turbo -79 är en av de ovanligaste modellerna. Alla Turbo-entusiaster satasar på att rädda 99Turbo's istället vilket gör att 900orna av de första årsmodellerna fått stryka på foten med besked. I jämförelse med 99Turbo så är en 99Turbo en riktig vanligt förekommande mainstreamvagn.
Var rädd om bilen och "förstör" den inte.

Men så länge du modifierar med förstånd och använder den med respekt så tänker jag inte överreagera

_________________
David Olsson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jag kommer varken kapa upp den eller modifiera den, utan den ska förbli i det utförande den är. Bana kan man åka trots originalutförande. Veteranbanåka då förstås

Primärt gäller att få den i trafik, så jag ska börja med besiktningen, för att åtminstone kunna köra den en månad till och från eventuella verkstäder.

Guldfälgarna blir nog bytta vad det lider, jag har blivit lovad två uppsättningar omålade fälgar av en kompis.

Rodder76, Saabklubben var en god idé, jag saknar diverse delar som kanske är lättare att hitta via det forumet.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
En bild på toppen, frågan är vad koden betyder.


Farthållaren, frågan är om den fungerar.


Högklassig underhållning fyndad i handskfacket.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Dagens försiktiga mekövningar inskränkte sig till följande:
- plocka bort den fula eftermarknadsreflexrampen från bakluckan
- pilla i en tillfällig tätningslist i högerdörren, originallisten saknas
- koppla in termostaten som styr kylfläkten, stor risk för kokning annars
- fylla på kylarvätska
- riva ur Blaupunkt-radion och hiva
- fascineras över alla kablar i motorrummet
- putsa ventilkåpan

Kommande arbete:
- riva larmet
- kolla funktionen på Ebersprächern
Citera
Onk
Västervik
Här sen Mar 2005
Inlägg: 83



Riktigt skönt stuk på gammelsaaben.

Jag är väl en av få som gillar fälgarna, tycker dom är helrätt för bilen thumbs up

_________________
Tomas Frick


Mazda Miata '91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hmm...ser jag fel eller styrs wastegateklockan av avgaslimpans avgasmottryck?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
beepbeep skrev:
Hmm...ser jag fel eller styrs wastegateklockan av avgaslimpans avgasmottryck?

Nej, du ser inte fel.
Jag kan inte svara i detalj för jag vet inte exakt, men jag tror att wastegateventilen öppnar inåt mot toppen, dvs slutar wastegaten fungera är den stängd och kan ej öppnas överhuvudtaget => skenande laddtryck.
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Man blir allt lite nostalgisk att se bilen.
Gulddetaljerna i inredningen är ju så coolt thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Min spaning är att orginalstolarna hade röd plych och ett rött "kryss" eller "H" på ryggen och sitdynan i vinylband typ 15mm brett. Har den orginalbaksätet med dom synnerligen breda nackstöden som sabbar all bakåtsikt?
Fel bälten, ratt och troligen handskfacksluckan...

Men som sagt, vem räknar. Den ser fin ut. thumbs up

Visste inte ens att dom fanns med AC då.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
MaZ skrev:
Min spaning är att orginalstolarna hade röd plych och ett rött "kryss" eller "H" på ryggen och sitdynan i vinylband typ 15mm brett. Har den orginalbaksätet med dom synnerligen breda nackstöden som sabbar all bakåtsikt?
Fel bälten, ratt och troligen handskfacksluckan...

Men som sagt, vem räknar. Den ser fin ut. thumbs up

Visste inte ens att dom fanns med AC då.

Ja, originalbaksäte med breeeda nackstöd.
Bältena borde ha varit av typen "kläm fast med en låspinne", men jag har inga strikta originalambitioner, den får representera forna tiders stylingambitioner. Fast guldbjäfset är ingen höjdare. Blir till att ragga rätt på en ny instrumentpanel, träimitationen är ful.

AC:n är eftermonterad, men ej driftsatt, drivrem saknas. Antagligen river jag ut AC:n, systemet är nog tomt.

Jag ska lyfta på överdragsklädseln och se vad som döljer sig under
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 TURBO 1979
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
11 besök idag (88746 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande