Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Caterham SV -03, Nu med bromspapper på motorn.
1 besök senaste veckan (10650 totalt)
nsteen
Bromma
Här sen Jan 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Då är det väl dags att lägga upp en tråd om min Caterham.
Köpte den begangnad i höstas så det blev inte mycket åka av innan den åkte in i garaget för vintern.
Jag har bara småpysslat lite under vintern eftersom jag ville ha fler mil innan jag bestämer mig för om det behövs skruvas på några större saker.
Nya Toyo 888 på nya 15" fälgar blev det iaf. så man har nått att möta våren med.

Ursprungstanken är 95% gata, men Gotland ring är bokat till maj och sen får vi se...

Lite data om bilen:

Roadsport SV - (det "feta" chassiet)
bilstein dämpare med justerbara coilovers
Toyo 888 195/55-15
Rover k-series x-power ca 140hk
Air/oil separator
caterhams 6-växlade låda
diffbroms ( tror att det är en ZF )
4-punkt bälte
momo ratt med QR

Planer till nästa år ar att bygga en roligare motor, också den en Rover K.

Jag kommer att lägga upp fler bilder vartefter jag tar dom.

/Nisse...

_________________
Nisse Steen
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



Kul att du lägger upp en tråd Nisse...jag har ju haft förmånen att se den live, ska bli ännu roligare att se den på bana i sommar. Lycka till med din bil och dina förändringar.

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Vill du läsa om k-motorn finns här en stökig men innehållsrik artikel, http://members.aol.com/_ht_a/DVandrews/kengine.htm

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565





Den där är vacker!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
nsteen
Bromma
Här sen Jan 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Hmmm.. Dax för lite uppdatering av biltråden:

Efter lite inspirerad kurvtagning så märkte jag en lycklig fontän av 95 oktan som kom från höger bak. Det visade sig vara ventilationen till påfyllningsröret som vid sprutade soppa vid västersväng. För att inte bli avkastad från Gotland Ring monterade jag en envägsventil på slangen såhär:


Gotland Ring var hur kul som hellst - nästan lika kul var att se att oljetempen låg fast förbi det röda på 120+ grader när det gasades ordentligt
Eftersom jag ska ha bilen mer till gata än till bana fick det bli en Mocal olja-till-vatten olekyl vilket borde värma oljan snabbare vid mer civilicerad kylning.


Bromsarna har hela tiden tagit alldeles för mycket i bak och enligt min mening kännts svampiga och odistinkta. Alla som kom i närheten av mig på gotland och har hört mitt gnäll kan nu vara lungna - det blir inget mer bromsgnäll från mig. Lösningen blev:

Större diameter på huvudcylindern --> mindre pedalväg för samma bromsverkan --> högre pedalkraft.
Högre pedalkraft kompenseras med belägg med högre friktion (Ferodo DS3000) --> gnället från föraren upphör

Nu skriker bromsarna som grisar när dom är varma med det var det värt.
Reducerventil till den bakre bromskretsen ska dit i vinter för att fixa bromskraftsfördelningen.

Urprungstanken var att spendera vintern med att bygga ny motor. Det blir lite mer att pyssla med i vinter eftersom jag satte bilen baklänges in i däckstravarna vi depån på sviestad. Regnet gjorde att det bara gick i 30 när jag väl träffade däcken men en seven är inte byggd för att stå emot även små krafter på fel ställe.


Plåtjobb, plastjobb & fixa framvagnen

/Nisse...

_________________
Nisse Steen
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



Kul att se din tråd fyllas på Nisse, jag har ju inte träffat dig sedan Gotland i Maj men du verkar ha fått mycket körning i år - kul. Synd det där med däcktraven men det är ju som du skriver, lätt att få en skada men också lätt att reparera.

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
nsteen
Bromma
Här sen Jan 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Eftersom det finns en gökunge i garaget så har det inte hänt någonting särskillt denna vinter. Förra vintern blev det i alla fall en ny motor till busbilen.
Tanken var att göra en "lagom" motor som skulle funka både på banan och i köerna på essingeleden. Andra anledningar till att inte satsa på max effekt var att det skulle bli ruskigt dyrt att varva mera och att jag var rädd att ett smalare effektregister skulle göra bilen mer svårkörd (jag missar växlingar på tok för ofta).


Jag utgick från en VVC motor från en MGF


Eftersom startmotorn på caterham sitter på vänstersidan måste ett motorfäste bort.


Sådärja...


Viktigt att kolla att cylinderfodren sticker upp precis lagom. Ofta missat på motorer från fabrik - leder till att topplockspackningen drar ganska fort.



Vevaxeln balanserad, monteringen börjar..


Kolvarna är en svag pukt på Rover K-motorn. Jag fick tag på de starkare Trophy160 kolvarna som ska vara ok upp till 7800. Nästan nya grejer, bytte bara lager till AS16 innan de åkte i.


Å så sitter de stora delarna ihop. De blå täckplåtarna är där VVC-mekaniken satt, men eftersom de tydligen är gjord av glas så slängde jag ut dem och bytte till piper BP285 kammar in och ut.


Vassare kamprofiler är ganska känsliga för att timingen står rätt. Jag ställde in med "lift at TDC" metoden som var mycket lättare än jag trodde.



VVC-toppen flödar ganska bra som den är men jag ville ha mer..
Jag fegade ur på att porta själv så det lämnade jag bort till folk som kan. Det ser mycket bättre ut i verkligheten men bilderna av den fina portningen blev bara skräp


Insug innan portning - ingen bra bild det heller...


Ett fint portningsjobb förtjänar ett bättre insug än standard. Här anpassar jag spjällhusen till insugsportarnas större diameter. Jag var skiträdd att ta för mycket så det tog hur lång tid som hellst innan det blev bra.


På plats i bilen, insug och trattar monterade. Jag valde 90mm trattar för det ökade mellanregistrets skull, 50mm kan ge något mer på toppvarv men jag siktade somsagt på en "lagom" motor.


Allt färdigmonterat och första mortorstart avklarad. Trångt men inte vansinnigt trångt annat än precis frmför motorn där det kan bli lite kinkigt med plats.

Receptet på motorn blev tillslut som följer:

Rover VVC Trophy Block, Kolvar, Stakar & Vevaxel
Lättat svänghjul från PTP
koppling orginal Caterham (AP racing)
Allt balanserat av värmdö motorteknink
VVC160 topp portad av DVA
orginal ventiler - nya fjädrar och brickor från Piper
Piper BP285 kammar, Piper VVC conversion kit
Jenvey 42mm spjällhus, Bernard Scouse airbox, AEM filter
Emerald Motorstyrning.

Det finns mer bilder men det får bli nån annan gång...

/Nisse...

_________________
Nisse Steen
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Fantastiskt fint thumbs up
Citat:
Jag utgick från en VVC motor från en MGF


Är olika varianter av VVC motorn då ? Jag har i Elisen PS160 VVC motorn (MG ZR TF) som jag uppfattar har Trophy160 kolvarna ?
Hur mycket räknar du med i effekt efter jobbet ? 200+

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
nsteen
Bromma
Här sen Jan 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Josen skrev:
Fantastiskt fint thumbs up
Citat:
Jag utgick från en VVC motor från en MGF


Är olika varianter av VVC motorn då ? Jag har i Elisen PS160 VVC motorn (MG ZR TF) som jag uppfattar har Trophy160 kolvarna ?
Hur mycket räknar du med i effekt efter jobbet ? 200+


Slarv av mig - motorn är från en MGTF dvs samma som du har i elisen.
Vad jag vet finns det två varianter av VVC motorn - en på 143hk och en på 160hk.

143-hästars modellen är vad jag förstår samma som den vanliga 1,8 Rover motorn med undantag för toppen.
160 Trophy modellen har starkare kolvar som ska tillåta högre varv utan att de går sönder.
På Trophy modellerna står det "160" stansat i kolvtopparna, men det var svårt som attan att se.

Jag har bara fulmappat motorn än men det är en j-a skillnad mot min gamla 130hk maskin.
Performanceboxen säger 170hk men jag vill nog upp till ca 190 innan jag är nöjd.
om jag ska förbi 200 så tror jag att det är bättre att satsa på en annan motor om man vill att det ska
bli annat än en ren rejs motor. Jag har byggt vad jag tror är det värsta man kan göra med en
Rover K utan att behöva vara allt för rädd för motorras.


/Nisse...

_________________
Nisse Steen
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Andreas Näslund har ju en bromsbänk annars .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3990



Hur har det gått med motorn? Fungerar allt som tänkt dig?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
nsteen
Bromma
Här sen Jan 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Ca 500 mil och mer än 100 mil på bana så jag kan väl vara lite kaxig och säga att det fukar bra

Enda problemet är att jag har en markant effektökning efter 6000rpm som håller i sig upp till stoppet vid 7600.
Jag tror att den främsta orsaken till det är de väldigt korta avgas primärerna som verkar vara gjorda för att få plats snarare än än att vara lika eller rätt längd.
Det får bli ett nytt avgas för att få tillbaka mellanregistret som jag verkligen behöver då jag missar växlingar hela tiden

Jag ska ta mig i kragen och uppdatera tråden vilken dag som helst. . .

/Nisse...

_________________
Nisse Steen
Citera
nsteen
Bromma
Här sen Jan 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Nu är det slutkört för denna säsongen.
"Den lilla bilen" står i garaget och väntar på våren.
Jag har inte skrivit nåt i tråden på länge, så det är väl dags för en liten sammanfattning av vad som hänt sen sist.

Motorn har funkat bra, det har gått ca 1000 mil sen jag byggde den, av det har cirka 190 vart på bana så nu är den inkörd på riktigt. Enda problemet är en tryckare som verkar må dåligt när motorn stått still en stund, det fixar sig efter en kort uppvarvning, men det låter fördjävligt. Det får bli lite pyssel i julhelgen.

Motorfäste

En vacker dag ramlade generatorn ur botten på bilen
Det visade sig att generatorfästet var i princip bortslitet från motorfästet där det ska sitta.
Brottytorna där man kunde se något liknade utmattningsbrott och när jag sökte på nätet så var det ett fall av
"they all do that sir" - TADTS. -skitkonstruktion
Svetsade ihop det gamla med lite förstärkningar på men beställde ett nytt ändå. Det nya motorfästet visar sig ha en del förstärkningar jämfört med det gamla....

FIA-båge


Allt jag har satt på bilen sen jag fick den har vart valt så att det inte ska vara ivägen för att såsmåningom få vagnbok och kunna klassa in bilen i roadsport A. Här syns den nya bågen som är mer än dubbelt så tung som orginalbågen. Det följer med en "petty-strut" som jag inte har provat än, men den behövs för att bågen ska vara FIA-godkännd.

"ny" färg


Jag tror inte jag har nämt det här på tråden men bilen blev grön samtidigt som jag fixade bilen efter mitt lilla missöde på sviestad.

Jag ska försöka uppdatera tråden lite oftare under vägen mot vagnbok

_________________
Nisse Steen
Citera
nsteen
Bromma
Här sen Jan 2008
Inlägg: 15


Trådstartare


Jag åkte och bromsade motorn innan jag ställde undan bilen för vintern.
Det blev 170.9 hk på hjulen och 170.5 NM
Hur generös man ska vara med effektförluster vid en rototest kan man diskutera men jag
kan inte skylla mina dåliga tider på motorn längre :-(

Som jag misstänkte så finns det en rejäl dipp i momentkurvan mellan 5000 och 6300 varv.
Jag är rätt säker på att det beror på grenröret som har längder helt åt skogen.

Jag tror att jag vet hur jag vill ha mitt nya avgas och pipemax verkar bekräfta, så det blir
till att hitta nån som är bra på att bygga avgas i vår.
om nån har några rekomendationer på avgasbyggare så lyssnar jag gärna.

/Nisse...

_________________
Nisse Steen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Lekmannamässig extrapolering av kurvorna verkar antyda att du valt komponenter för att varva 9000 eller så (effektkurvan är ju rätt brant där den slutar och momentkurvan har inte börjat sjunka märkbart).

Kanske skulle du vinna på att ställa överlappet (?) etc så du flyttar ner momentkurvan 500-1000 rpm.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



nsteen skrev:

Hur generös man ska vara med effektförluster vid en rototest kan man diskutera men jag
kan inte skylla mina dåliga tider på motorn längre :-(
/Nisse...


Jag hade 192 hk i rototest och 2 dagar senare körde jag i Andreas Näslunds Rullande landsväg och fick då 160kw (217,6 hk) i motorn. Så lägg på 13% så är du nog ganska nära.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008
Inlägg: 173



bra mos i den spisen..då förstår jag varför jag fick ta i för hänga på dej på Kullen i somras med mina 143 hästar på hjulen..

_________________
Peter Börjesson
Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1
Citera
nsteen
Bromma
Här sen Jan 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Lekmannamässig extrapolering av kurvorna verkar antyda att du valt komponenter för att varva 9000 eller så (effektkurvan är ju rätt brant där den slutar och momentkurvan har inte börjat sjunka märkbart).

Kanske skulle du vinna på att ställa överlappet (?) etc så du flyttar ner momentkurvan 500-1000 rpm.


Kam/portning borde vara nära max vid ca 8000-8200 vilket inte är så fasligt mycket högre än 7600 där jag stoppar idag.
om jag någon gång byter tll smidda kolvar kan jag nog varva lite mer och då finns det juh nåt mer att ge.

När jag har det nya grenröret på plats så ska jag mappa motorn ordentligt och även kanske fippla lite med
kamtiderna. Just nu kör jag med en fulmapp jag har fixat på E18 mellan kalhäll och bro.

om Kimmens 13% stämmer blir det 193 på veven, det är ju nästan så att det skulle räcka till för roadsport A

/Nisse...

_________________
Nisse Steen
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



då har jag nog inget effektövertag, kommer bli svårt att knappa in på dig nästa sommar :-(

_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
Of12345
Danderyd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 31



Hej hur blir det med bilkörandet för dig i år?

_________________
Oskar Folcker

Aston Martin Vantage v8 4,7
MK Indy R1
Citera
nsteen
Bromma
Här sen Jan 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
of12345 skrev:
Hej hur blir det med bilkörandet för dig i år?


Hej oskar,

I år ska jag försöka hinna med alfaklubbens bandagar och se7en-days till Finland.
En sväng till Mittsverige med jobbet har jag redan hunnit med.
Jag har bytt till justerbara dämpare så det blir lite trixande med setupen på Kinnekulle
som jag har som min referensbana.

Det blir inte så mycket tid över för caterhamen i år, det kom en liten Europa och ställde till det
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=72955

Hur ser det ut för dig ? Blir det mycket bana eller mest till glasskiosken ?

/Nisse...

_________________
Nisse Steen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Caterham SV -03, Nu med bromspapper på motorn.
1 besök senaste veckan (10650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande