Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO -81
2 besök senaste veckan (12534 totalt)
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Fick blodad tand på licenskursen förra året och ville ha något kul. var helt inne på en Miata, men fick nej hemifrån då bilen måste ha baksäte till barnen. Något irrationellt kan tyckas då vi har andra bilar att köra dem i och denna skulle gå på bana, men jag sade inte emot. Var bara att leta upp något annat billigt att börja köra med. Hade sedan tidigare följt en gammal Porsche i Carrera GT utförande som nu blev min:

Bilen är kanonfin på bild men sisådär i verkligheten. Motorn fungerade inte och felet lokaliserat till toppen. Efter 10 månader på verkstad och en vacker räkning går den i alla fall(tokigt fett). En massa delar har köpts och sålts av beroende på hur ambitiös jag varit i mitt projekt. har nu stannar på en lagom bugdet för en blandning av gat- och banbil. Insåg snabbt att 10 år gamla 225/55-15 inte hade bidragit till grepp så nya däck stod på listan. Men vad ska man sätta på 7x15 Fuchs? Såg dessutom lite tomt ut i hjulhusen bak. Köpte BBS RS och skodde dem med Toyo 888. Ser inte riktigt 100% ut, men det får funka:

Annars ligger nya coilovers med Koni i källaren. Ställbar krängare. Vattenkyld intercooler. Plasthuv och baklucka. Bur. Samt lite annat smått och gott.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Inte mycket har hänt, bilen stod still nästan hela sommaren. Först blev jag påbackad och laga glasfiber och lacka tog tid. Sedan var inte motorn 100%, vilket senare lokaliserades till att kammen stod en kugge fel. Den blev påställd, men aldrig besiktigad. Ett par var runt kvarteret blev det i alla fall.

BBS RS såldes för en mer klassisk Carrera GT look. Men den såg lite tuffare ut med feta r-däck

Motorn ska få ordentligt med hästkrafter när tid finnes: portad, ny kam, MLS packning, ARP bultar, K27 turbo, intercooler och nytt insug ligger och väntar. Sedan lite hårdare chassi: 400 lbs Eibach fram, 30mm ihåliga Weltmeister torsionsfrjädrar bak, 968CS ställbar krängare. Fina sportstolar i nytt skinn får sällskap med en likadant baksäte. Handbromsen är i skinn och instrumentbrädan ska kläs i vår.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



Mmm blir fint det där ! thumbs up
(Bara hoppas att den blir färdig någon gång . Vi är ju 2 i alla fall )

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Lite uppdateringar. Besiktigad och körbar. Mattor och ljuddämpning är ute. Bromsar har renoverats och uppgraderats. Bilstein Gr. A fram och bak. Polybussningar. GTS-lampor. Det nya blocket är tillbaka; borrat, honat och top deckat. Instrumentbrädan och nytt LEDA chassi är på väg Tack vare den låga vikten rör det på sig rätt bra med en portad standardmotor. Ser verkligen fram mot 100 hästar till



_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Efter ett par turer i våras fattades beslutet att riva motorn. Nu sitter den nya på plats och väntar på uppstart. Receptet blev:

Veven är knivad, polerad och balanserad. H-profil Parnerstakar och smidda Mahle kolvar. Vevskrapa i teflon. ARP rambultar. Billet svänghjul. Alu 911 RSR tryckplatta med 911 turbo lamell. Ca 7 kg mindre i roterande vikt. Toppen och insug portade. Solida PIPER tryckare. ENEM V16 kam. Cometic stålpackning. ARP topplocksbultar. Porsche 956 K27 turbo. Lättare växlad startmotor och generator. Förbättrad styrning av bränslet via UTCIS och Innovate bredbandslambda. Vacuum i vevhus från avgasrör.


Svarta BBS RS med R888. Leda chassi med ihåliga Weltmeister torsionstavar bak. Snabbare QUAIFE styrväxel. Polybussningar. Baklucka i plast med 968 vinge.

Taklucka och dörrar i glasfiber väntar - under 1000kg hamnar den nog på.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Det där med baksäte och barntransport har skititt sig lite va? Gillar stuket, även om continental kitet (amerika-kofångaren) bak stör mig lite.

Vad blir det för bränsle-system? Moddat orginal eller något modernt?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Jag har ett snyggt baksäte i perforerat läder som ska i , kankse mest för syns skull

Bakkofångaren är en Carrera GT kopia. Den sticker ut lika långt som gummivingen, men nu ser det onekligen lite kul ut.

Bränslet blir i år standard k-jet som uppgraderats med PC-styrt kontrolltryck efter varv och vacum/laddtryck. Det räcker till 300 hästar hoppas jag på. Sedan får vi se nästa år.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Härligt racestuk det blev med de svarta BBS fälgarna..

Mvh

Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



gegge skrev:

Bränslet blir i år standard k-jet som uppgraderats med PC-styrt kontrolltryck efter varv och vacum/laddtryck. Det räcker till 300 hästar hoppas jag på. Sedan får vi se nästa år.


Hmm, jag är ökänd för att att ha dåligt minne, men vad jag vill minnas så pratar vi snarare om 230-240 hk innan soppan sinar vid sänkt styrtryck. Edit: efter att ha kikat på http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=14014&sta . . . . så förstår jag att du mätt en massa och valt ut dom bästa delarna. Ingen liten optimering det inte.

En K-jet från 928 eller ngn merca med stor V8 eller så, så har vi nog kapacietet dock

Fasen, jag gillar K-jet! På ngt sätt mekanikens och hydraulikens höjdpunkt innan bits och bytes tog över

_________________
Pär Hylander
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Jag tycker också k-jet är lite kul - driftsäkert och genialiskt till uppbyggnaden. För dem som vill läsa mer har oraklet J.Lundin lite avancerade utläggningar på ett kanonforum: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39368

Jag tvivlat på att den kan ge så mycket som 300 hästar, men om det går att plocka ur över 450 hästar ur en 911 turbo med "standard" k-jet SKA det gå Mer effekt behöver jag inte, då drabbas nog körbarhet och andra saker måste uppgraderas. Jag hade ett gnistat Merca V8 sprut på gång men det var rätt dyrt och risken är att man blivit idiotförklarad på riktigt!

Tack Per, du och din bil har varit en stor inspirationskälla. (Nu sitter ditt block under huven )

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Hej Gegge!

Ser riktigt grymt ut med senaste uppdatering på fälgfronten tillsammans med sänkningen! (fast Fuchs "Is da shit") Tänk dig TA:as (gul gammelelva) split Fuchs på din bil! Huga...
-Får väl stanna till en gång under sommaren för lite studiebesök!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
ok Niklas, vilken tur att jag har köpt in en uppsätting Compomotive Dage (fuchs split) så får vi se när de åker på. Breda, men bara 15" tyvärr så det blir klurigt med däck. Ska bara slita ut befintliga däck.

Annars blir det förhoppningvis k-jet uppgradering i vinter. Kommer från en MB V8 och räcker till över 300hk. Just denna var en uppgradering till 6.9l om man inte ville ha den gamla i gjutjärn.

Annars var banpremiären inbokad och senare inställd pga otäcka malande ljud i drivlinan vid högersväng och gaspådrag. Hade sönder en drivknut men hjullagren kändes bra. Växellådan ska väl ändå rivas i vinter för byta av synkringar. Ställde in besiktningen med, tar det i vår.

Uppstartsfilm

Den går fint och svarar bra, men skakar rejält vid belastning på hög växel och låga varv vilket kan bero på motorfästen och lättare vevparti. Annars går motorn nästan helt vibrationsfritt när man torrgasar.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Har du vibratechnics race fästen?

Skoj att det äntligen brummar, hoppas att du får slita ut dina däck nån gång, har ju gått lite trögt på den fronten:).

Ser lite spartanskt ut för besiktning, vad är planen, när måste du ta den igenom. Vilken IC-lösning är det som gäller för tillfället

Lycka till med meckandet innan det blir för kallt ! Eller har du värme i garaget numera?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
Funderade på Vibratech, men tycker de är löjligt dyra. Så jag fyllde orginal med Polyurethan (shore 40 tror jag). Blev väldigt bra för pengarna. Kan inte röra motorn mycket i sidled. Annars minimalt med vibrationer.

Instrumentpanelen och instrument är på plats, liksom rutor och dörrsidor. Bälten, handbroms och blinkers med. Så nu saknar jag möjligen mattor i bilen vilket jag funderar på att lägga in. Sitter tom baksäte i svart perforerat skinn på plats!

Just nu har jag ingen IC för jag "får" inte ladda då jag fortfarande kör in mototrn. Men plan #1 är GT intercoolern så fort jag bestämt mig för att såga upp huven för scoopet. Det är mest det som är problemet. Tror inte det kommer att bli snyggt med tanke på att det redan är massa hål i den. Plan #2 är den vattenkylda om jag nu kommer upp i 300hk, men då måste jag såga upp huven för den får inte plats! Ska sänka ner motorn ett par centimeter. Möjligtvis en vanlig i fronten, men då vill jag ha ett annat insug för vettig rördragning.

Så fort drivknuten är på plats ska avgasröret ner. Gillar inte att det är stumt hela vägen så det blir en flex vid wastegateröret och helst helsvetsat istället för massa klämgrejer ā la Biltema.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



gegge skrev:
Funderade på Vibratech, men tycker de är löjligt dyra. Så jag fyllde orginal med Polyurethan (shore 40 tror jag). Blev väldigt bra för pengarna. Kan inte röra motorn mycket i sidled. Annars minimalt med vibrationer.


Jag körde stålplåt och gängstång! När jag byggde så trodde jag att det skulle vibrera och låta som fasen. Men jag märkte faktiskt ingen skillnad mot (den trasiga) orginalkudden.

_________________
Pär Hylander
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423


Trådstartare
I brist på annat bygger jag en ny topp. Utgångsmaterialet är utmanande minst sagt. Små ventiler som sitter för nära cylinderväggen. Dessutom har de 9mm skaft och är seriöst tunga. Insugskanalen kommer i 45° vinkel UNDER horisontalplan. Insuget fungera bra för lägre effektuttag.

Ventiler blir 42 resp max 36mm med 6mm skaft från Ferrea från deras motorcykelserie CompPlus.
Ventilfjädrar är "beehive" från US Ford V6 med orginalhårdhet och klarar 14mm lyft, från Ferrea.
Fjädertallrik i CrMo kommer också från US Ford V6 från Ferrea. Vill inte ha titan eller alu.
Golvet plastas upp med Belzona 1111 som tål E85 för en stor perfekt radie till ventilen.
Kammen kommer från AGAP och ligger på 251° vid 0.05" och ger 14mm lyft med 110° nockvinkel.
om det går flyttar jag toppen "bakåt" upp till 2mm för att minska valve shrouding.

Sprut och tändning ville jag ha helt standalone för att slippa problem med PC-kompabilitet. En feature är att bränslet är via ratt justerbart +/-50% vilket gör att övergång bensin-E85 smidig.

Spridare var ett problem att hitta. De måste vara korta för att få plats, men med lång "tip" för att nå in i kanalen. Dessutom med rätt kapacitet och sprutbild. Bosch Motorsport har en klockren EV14 - 028015840 på 1023cc.


Jag kan starkt rekomendera att läsa om kanalutformning och en lång perfekt radie på Topplocksverkstans utmärkta hemsida. Läs om B18 med 44mm ventil som flödar 200cfm med insugsrör. Eller om en 120° kanal som flödar mer än allt annat förutom ett helt rakt.
http://www.topplocksverkstan.se/FLODESMODULEN.html
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO -81
2 besök senaste veckan (12534 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande