Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SBF's reglemente för konbana klart | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (11540 totalt) |
Äsch, trist. Kul du försökte iaf. Hade "trots" hastigheten ändå svinkul i de banor jag åkte hos er förra året. Man är ju inte efter 2km dragstrip i konan, men känns ändå som det är lite roligt med lite högre hastighet än 80km/h så bilen börjar "leva" lite. Fast det är klart, det är väl det som är farligt Nåja, det går ju att åka på riktig bana också. |
||||
Ja hur länge har vi hållt på, 5-6 år ??
Alla som varit på våra evenemang vet att det är helt odramatiskt, trots att det nån eller några sekunder av totala tiden går fortare än 80 km/h. Vi har även fått beröm av Sth BF för vårt säkehetstänkande. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
|
||||
De snabbaste ekipagen ligger runt 140km/h i slutfart. I det tillståndet står det dock att man skall ringa till närmsta sjukhus samt brandkår och förvarna att det sker ett arr så att de kan vara berädda. Dock så när man har ringt till sjukhusen har de sagt typ "Ehhhhh ok då vet vi..." Brandkåren brukar vara lite mer intresserade och göra anteckningar samt komma ut och kolla så att de kommer fram ordentligt till rakan utifall att nånting skulle hända. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
observera också att skrivningen om bilarna om den tolkas hårt utesluter alla amatörbyggda fordon (serietillverkade person eller kombibilar i standardutförande, som är typbesiktigade). Samma sak har man fö skrivit i nya EDPS-reglerna.
80 km/h-gränsen är inte så kul men att jämföra med Blackrace/stripp haltar en aning. Jag har ju arrangerat båda typerna och en stor fördel med raktframåka (som arrangör) är att bilarna bara åker åt ett håll - det är ganska lätt att gissa hur och var man kan åka av - och i vilken riktning. På en konbana lyckas folk göra de mest fantastiska saker. Vi avvaktade SBFs nya regler innan vi bestämde hur vi skulle köra i Skellefteå/Fällfors i sommar. Det blev SMA av ungefär de skäl som den här tråden belyser... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Trist om SBF's spikade reglemente sätter stopp för årets Lazzat RS-Challenge.
"Serietillverkade person eller kombibilar i standardutförande, som är typbesiktigade som personbil i Sverige" är tillåtna. Vad ska jag köra med? Min seven är ju knappast serietillverkad, ej heller person eller kombibil. Clion är inte i standardutförande, jag har ju bytt både fälgar, däck, bromsbelägg och fjädrar, dessutom flyttat batteriet. Av mina bilar skulle eventuellt tjänste-V70'in kunna vara aktuell, fast den är inte heller strikt i standardutförande om jag tänker efter, så den går väl också bort. Anglian som jag är delägare i är ju inte ens att tänka på... Fick en reaktion av min son som några dagar innan reglementet blev officiellt löst ut sin SBF-licens för surt hoptjänade pengar enkom för att kunna köra Lazzat RS'en i år. Han var lite rädd att det kanske blir ändringar. 780:- (som SBF-licensen kostar) är inte mycket pengar i stort, men svider för en 18-åring som pluggar... |
||||
Nu har jag i egenskap av intresserad konbanedeltagare haft en mycket trevlig pratstund med Jörgen Andersson på SBF.
Han är oerhört tacksam för att få feedback på detta reglementet. SBF är helt öppna för att revidera reglementet så att det fungerar praktiskt på bästa sätt. Han medger att det kan finnas olyckliga skrivningar och motsägningar i texten. Revisioner kan kan göras löpande redan under innevarande år... På en rak fråga från mig om tolkningen av "serietillverkade" och "standardutförande" säger han att det inte är meningen att exkludera amatörbyggda fordon eller bilar där delar är utbytta så länge allt är inom rimligheternas gräns. Slamkrypare måste rättas till i reglementet. Han sa också att delar av skrivningen är plockade från andra reglementen och kanske inte helt relevanta i konbanesammanhang. Sådant måste också finslipas. Kanske vore bra att sammanställa alla synpunkter och låta t.ex. någon hos Lazzat maila honom med samlade synpunkter och förslag till ändringar... Jag har en känsla av att det kanske gått lite med vänsterhanden hos SBF, men gott att de verkar öppna för att rätta till de tokigheter som finns.. |
||||
Låter ju vettigt, om SBF håller på med jobbig byråkrati är väl enda sättet att bojkotta, dessutom känns ju inte alternativet med SMA som någon stor merkostnad i sammanhanget, så jag är övertygad om att folk biter i det sura äpplet och gnäller på SBF och inte exempelvis Lazzat |
||||
Jag totade ihop några rader om det jag hittade i brådrasket som jag tycker känns lite fel.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
(Jag hade noterat ett antal punkter. De överenstämmer nästan på pricken med vad Lennart skrivit.) 5.2 "föraroverall rekommenderas". Jag tycker att en rekommendation kan kännas lite overkill för denna typen av övningar. Konbanekörningar bör vara så enkla som möjligt. Man kör ju trots allt fortare på allmän väg till och från övningen utan overall. 9.2 "radio telefonkontakt ska finnas mellan säkerhetsposteringarna och tävlingsledningen". Är det nödvändigt med radiokontakt mellan alla posteringar och tävlingsledningen? Hela banan är ju i regel inom synhåll. |
||||
En skitsak men "personbil" är definitionsmässigt egentligen en bil avsedd för persontransport, till skillnad från lastbil eller buss. Både Super7 och kombibilar är alltså personbilar. Fast det är väl tveksamt om man ens behöver begränsa sig till personbilar? Vill nån köra konbana med en lätt lastbil (pickup?) borde väl det vara okej.
Något vi kört med häruppe i andra evenemang är att kräva att bilen ska vara gatreggad (dvs ha chassinummer som finns i VVs register och regskylt som hör ihop med det) men inte nödvändigtvis kontrollbesiktad. Det har gjort det möjligt att köra bilar som man av en eller annan anledning inte kontrollbesiktar...kan vara bra, eller mindre bra, det beror på vad man vill med reglementet kanske. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det vore skönt om man bara behövde ha chassienummer överensstämmande med regskylten, men det ställer nog till det så att besiktningen på tävlingsdagen ska vara mer komplicerad istället. Då föredrar jag att man har bilprovningens välsignelse som grund så man slipper vagnböcker.
För bilar med vagnbok finns det andra rubriker att ta till för likadana övningar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Varför dyker "omodifierad torpedvägg" upp här och där i sbf-reglementen? Vad är det som är så heligt med den?
Taffligt reglemente hursom. Får hoppas att det blir uppstyrt med revidering, även om man kanske kunde ha väntat sig att den som skrivit det tänkt efter alls redan innan... _________________ Markus Ålind |
||||
Njaaa... tidvis har vi åkt på taxibanor och huvudbanor på flygbaser, och då är det långt ifrån alltid man ser allt. Skriv något om att "då man inte ser hela banan ifrån huvudposteringen skall radiokontakt med berörda delar finnas". Borde täcka in de flesta evenemang på ett bra sätt. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Precis, jag menar att "ska" är lite tufft... |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Lite nostalgi: http://www.zatzy.com/allmaent/41119- Reglerna som vuxit fram sen den tiden kan det väl knappast ha varit något fel på? Det är lite väl mycket konstigheter som kommer från SBF i dessa tider. När jag lämnade så pratades det mycket om förenklingar och ökad tillgänglighet. Det här är ju helt tvärt om. Glöm inte heller bort att alla bilar som kör konbana snart måste ha vagnbok också! _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Att kunna få köra en bana som A-sprinten som toppar 95 km/h med de snabbaste bilarna skulle vara trevligt. På lunda är konsekvensen av en snurrning minimal. Platt gräs på sidan. om line up är på säkert avstånd är det riskfritt. Ett reglement som styr hårt på konavstånd snarare än att med förnuft säkra säkerheten känns fel. Under en säsong får gärna banorna variera i knixighet så att alla olika bilar får en favoritbana som passar. Det är märkligt att denna form av bilnöje skall vara så hårt styrd jfr med t.ex rally. Rally borde förbjudas! Att åka över 200km/h i skogen med publik på banan är sjukt. Det där med modifierade bilar är svårt. Vi är ju bilnördar och det är en del av hobbyn att modifera bilen. Har man klarat besiktningen är bilen i alla fall inte ett monster. om vi får roligare RS under SMA så röst jag för det alternativet. En fråga dock. Kan det bli problem om man har SBF licens och SMA licens? _________________ Christian Lindblom |
||||
Nej, vilket väl lätt kan besvaras med att SMA har nu funnits i nästan 1 år och har sanktionerat ett antal race och många förare (som har både SBF och SMA licens) och även fast vissa "småpåvar" hotar friskt till höger och vänster så har ingenting hänt negativt med SBF..... Och jag har kontakt med SBF löpande och det är mer positivt än vad dom flesta tror...... |
||||
På Lunda går det att snurra av ut i krondiket til höger..... Då kan det bli riktigt illa..... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Längs med den smala taxibanan vet jag att det finns ett krondike ca. 10 m in mot skogskanten. Menar du att att det finns ett längs med den breda bana oxå? Lazzat RS körs aldrig på smala delen. Inte A-sprint heller. _________________ Christian Lindblom |
||||
Allmänt banåkaforum SBF's reglemente för konbana klart | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (11540 totalt) |