Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro Z/28 -69 Pro Touring
1 besök senaste veckan (10623 totalt)
jannes_z-28
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 14


Trådstartare
Eftersom det är ont om jänkare så lägger jag in min också.

Bilen är en gammal Camaro Z/28 från 1969, bilen kom till Sverige 1973 när importvågen av muskelbilar tog fart efter oljekrisen 1973. Ingen i USA ville ju ha denna typ av bilar då och vi i Sverige som var vana vid höga bensinpriser tackade och tog emot. En låg dollarkurs (runt 4 kronor) hjälpte ju till också.

Jag köpte den i augusti 2000 med målet att bygga en bil i Pro Touring stuk, en trend som då var rätt ny men som håller i sig än och ett tag till förhoppningsvis. Pro Touring är att bygga om en jänkemuskelbil så att den får bra vägegenskaper men samtidigt är bekväm för landsvägskörning. Mycket modern teknik ska det vara också.

Jag har byggt i etapper för att kunna köra på sommaren varje år.

Första etappen var att bygga om hjulupphängningen för bättre väghållning och förstärka kaross/chassi. Detta gjordes med hårdare och lägre fjädring, ändrad infästning för övre bärarmar i fram samt isvetsade försärkningar i ramen. I denna etapp monterades även bromsar från Corvette C4 så att det även blev skivor i bak. Frambromsarna blev i och med detta 13tum i fram. Stolar från någon för mig okänd Mercedesmodell monterades för en bättre körställning. Jag är 193cm och originalstolarna ger en något ihopkrupen körställning.

I detta skick kördes bilen i ett par år, lite jobb gjordes emellan åt, bland annat en motorrenovering efter att ha tappat en ventil i en cylinder. Onödigt...

Jag har under hela tiden sneglat åt de modernare motorerna som GM numera håller som standard för V8 modeller. LS-serien är en modern insprutningsmotor med hög grad av teknologi. Denna motortyp är lättare, har hög effekt och är framför allt bränslesnål. Med den gamla motorn var det inget problem att ligga på 4 liter milen om man skulle hålla motorvägstempo (130+). Det blir lite tröttsamt att åka långt med en sån motor.

Så under sommaren 2005 annonserade jag ut min motor och sålde. Köpte sen ett färdigt paket på eBay innehållande en Camaro motor från en 2001 SS med sexväxlad låda. Det tog lite längre tid än beräknat att bli klar så jag kom inte ut med bilen förrän i slutet på 2007.

Vilken skillnad! Effekten är densamma som i min gamla motor men med en vänligare körbarhet. Snäll koppling, mycket vridmoment och låg bränsleförbrukning. Bilsport hade varit efter mig ett tag och ville göra en artikel och jag föreslog även att Gullabo borde få köra bilen för att se vad den klarar av i Superstage. Så sista fredagen i Augusti stiger jag upp tidigt för att bränna ner till Emmaboda från Stockholm. En så lång åktur var det nog länge sen denna bil var med om tänker jag när jag åker i väg. Lite trafik så man kan hålla en hög fart ner genom landet. När jag kommer till Kalmar så tänker jag att det kanske är lämpligt att fylla på tanken, vet ju inte hur mycket det kommer att gå åt i Emmboda och soppatorsk vore ju pinsamt.

Det var ganska exakt 40 mil jag kört och jag fick i 43 liter, en mycket glad överaskning för mig. Med den gamla motorn hade jag nog fått tanka lika mycket redan i Norrköping. Min medelhastighet till Kalmar under dessa 40 mil var 107 kmh. Klart godkänt och knappt mer än min vardagsbil.

och Gullabo då? Han fick till 1.34.1 som får betraktas som godkänt på en duggregnande bana med en framvagn som inte är justerad för hård körning. Borde kunna bättras på en del.

Själv försöker jag köra konbana och annat när tillfälle ges. Bilen är ju byggd för att köras. En och annan Porsche har man ju piskat också. Jag bor i närheten av Porschecenter i Segeltorp så det dyker ju upp en och annan vid avfarten från E4:an

Bilar som denna är ju en "Never Ending Story" man har ju alltid något som kan bytas och göras bättre. Sommarens planer innehåller en sväng till Gotland Ring och en del annat kul. Camaroklubben kommer bland annat att vara i Emmboda för lite skoj.


En körbild från en klubbträff på Malmby.






Janne

_________________
Janne Suhr
protouring.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



ohh vilken dröm.
Klassiker och som används dessutom.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Vacker bil!

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



helrätt thumbs up

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178



Riktig cool!

_________________
Fredrik Tholander

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Mer bilder!! På motor och hjulupphängningar..
Jag håller på med en LS1a också så installationen skulle jag vilja veta mera om. Och om du modifierat ngt i motorsetupen!

I övrigt en våldsamt vacker bil med helrätt stuk. thumbs up

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
jannes_z-28
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 14


Trådstartare
Nej jag har ännu inte gjort några direkta ändringar i databoxen än, ska göra en tuning i sommar. Motorn är annars standard förutom bättre luftfilter/intag samt headers. Ville inte ge mig på trimning ännu, ville först få den att fungera.

Hör av dig på min email om du behöver fråga något om installationen.



Finns lite bilder på hjulupphängning/bromsar på min hemsida.

Janne

_________________
Janne Suhr
protouring.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5094



Det tillför inte mycket, men måste ändå skrivas.


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Underbar bil!

Enligt mig så har camaro 67-69 världens snyggaste linjer. Pontiac firebird hade kvalat in oxå om det inte vore för den gräsliga fronten. I övrigt så är de väll precis likadana bortsett ifrån några gälar i karossen...?

Suktar själv efter en redig muskelbil men finanserna tillåter tyvärr inte det än då man blev med hus för ett halvår sedan

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Mycket smakfull färgsättning. En fråga, vad kostar friska serie 1 karosser med typ sexcylindriga motorer ( borde väl vara billigast ) nuförtiden ? Rostfria ökenbilar allra helst.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



jannes_z-28 skrev:
Ville inte ge mig på trimning ännu...
Finns lite bilder på hjulupphängning/bromsar...
Hör av dig på min email...


ok! Jo dom verkar inte vara svåra att få 500 hk ur utan att göra allt för mycket, kollade på din sida också och det ser ju bara fint ut thumbs up härlig finish.
Jag hör av mig om jag behöver hjälp med LS1an! den jag har är helt ren så det kommer handla om de delar jag saknar. det blir en turbomaskin för övrigt.
Lycka till i framtiden!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45



Citat:
Första etappen var att bygga om hjulupphängningen för bättre väghållning och förstärka kaross/chassi. Detta gjordes med hårdare och lägre fjädring, ändrad infästning för övre bärarmar i fram samt isvetsade försärkningar i ramen. I denna etapp monterades även bromsar från Corvette C4 så att det även blev skivor i bak. Frambromsarna blev i och med detta 13tum i fram. Stolar från någon för mig okänd Mercedesmodell monterades för en bättre körställning. Jag är 193cm och originalstolarna ger en något ihopkrupen körställning.


Fin bil thumbs up
Har du gjort något med bakändan?
har själv en bil med liknande chassi (Nova 69), idag sitter det bara nya poly bussningar + ställbara dämpare på multi bakfjädrarna bak. men har funderat på andra bladfjädrar och kanske alu bussningar...
Bygga om till 4-link eller likn. gillar kanske inte besiktningen...men hittar jag ett "bolt on" kit kanske man provar...

Är det några bandagar inplanerade i år?

Mvh Niklas

_________________
Niklas Eriksson
Citera
jannes_z-28
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 14


Trådstartare
CliffB skrev:

Fin bil thumbs up
Har du gjort något med bakändan?
har själv en bil med liknande chassi (Nova 69), idag sitter det bara nya poly bussningar + ställbara dämpare på multi bakfjädrarna bak. men har funderat på andra bladfjädrar och kanske alu bussningar...
Bygga om till 4-link eller likn. gillar kanske inte besiktningen...men hittar jag ett "bolt on" kit kanske man provar...

Är det några bandagar inplanerade i år?

Mvh Niklas


Tack för alla kommentarer.

Bakvagnen har fått fjädrar från Hotchkis med deras hårdare bussningar. Dessa fjädrar sänker bilen 1,5 till 2 tum.

Det finns ju flera olika bolt-on bakvagnsupphängningar till dessa bilar. En Nova ser ju ut som en Camaro underifrån.

Bland de bästa är tre-länk från http://www.lateral-dynamics.com/

Finns en del andra också. Detroit Speed har ju en Fyrlänk med stag som är rörliga.

Men räkna med Regbesiktning...

Själv måste jag regbesiktiga efter motorbytet, hann med att köra en månad i somras. En del att åtgärda på bilen innan besiktning och just nu har jag inte tid att fixa det. Men inom kort ska det bli av.


Janne

_________________
Janne Suhr
protouring.se
Citera
jannes_z-28
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 14


Trådstartare
Några bilder från Malmby i helgen när Camaroklubben hade träff.






Janne

_________________
Janne Suhr
protouring.se
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332



En mycket läcker bil och helt rätt sätt att använda den thumbs up thumbs up

Det här blir en kul tråd att följa.

Mvh /Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



jannes_z-28 skrev:
Några bilder från Malmby i helgen när Camaroklubben hade träff.



Feljusterat chassie?

EDIT: förtydligande; Jag är bara avis för att din rullar...
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10194



JonasS skrev:
En mycket läcker bil och helt rätt sätt att använda den thumbs up thumbs up

Det här blir en kul tråd att följa.

Mvh /Jonas


+1

_________________
Anders Hansson
Citera
jannes_z-28
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 14


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:

Feljusterat chassie?


Hej Anders,

Jo lite.

Jag fick ihop bilen dagarna för och upptäckte att framfjädrarna inte kom ner rätt i skålarna. Därför är den lite högre i fram än den ska vara. Men på just den där bilden ser det extra tokigt ut.

Annars går den bra och känns aldrig obehaglig när man pressar den.

Kommer du upp till Pony Car Meet den 15:e?

Janne

_________________
Janne Suhr
protouring.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Tjenare!

Näää, det blir varken PCM eller gotland ring pga att jag inte hunnit få ihop bilen lägenhetsrenovering fyller min fritid just nu och sedan ett tag tillbaka.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro Z/28 -69 Pro Touring
1 besök senaste veckan (10623 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande