Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 2,0T 1988 TBR performance
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7514 totalt)
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Lite hyschan byschan om bromsen bara

//Niklas

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
44

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Kanske vore läge att behålla automaten.. Risken är väl större att den håller än deras manuella lådor??

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
Colin skrev:
Kanske vore läge att behålla automaten.. Risken är väl större att den håller än deras manuella lådor??


nä du jävlar är det sista i min värld jag någonsin kommer att åka med. är ingen amrikanare jag har.
Skämt å sido idag finns det så pass mycket förstärkningar mm så lådproblemet är ärligt talat borta nu även hos saab.

finns lådor idag som klarar över 500hk och 800nm
räcker gått om man nu håller sin bil borta från rattlåsraceing

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
nya bilder på G

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
Ja då har man jobbat på lite i garaget

undrar om någon har något bra tips på vart man kan köpa lexanrutor?

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425



Bronwaller skrev:
Colin skrev:
Kanske vore läge att behålla automaten.. Risken är väl större att den håller än deras manuella lådor??


nä du jävlar är det sista i min värld jag någonsin kommer att åka med. är ingen amrikanare jag har.
Skämt å sido idag finns det så pass mycket förstärkningar mm så lådproblemet är ärligt talat borta nu även hos saab.

finns lådor idag som klarar över 500hk och 800nm
räcker gått om man nu håller sin bil borta från rattlåsraceing



aeroeskistuna på stcs forum förstärker lådor, men just lång lådor brukar inte hålla för så mkt orginal håller automataren för mer.. vad är målet med bilen i nm för de är de som dödar lådorna.. har kört med lite olika trim på mina saabar, just med långlåda så håller de rikgt dåligt förde med 350 nm med orginallåda men har bytt låda många gånger.

ett tips : behåll automaten å lätta mer än på trimma

http://rpglasfiber.com/ här finns glasfiber delar till 9000 om du inte gjuter själv..


lycka till med bilen. mvh // Andreas

_________________
Andreas Fäldt
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
jag har själv kört saab i ca 10 år nu så.
långlådan hamnar på tippen så är det bara.

har haft saabr själv med 400hk och mer i så
och det går att få det att hålla. racestuff säljer blandannat lådor som tål stryk.
visst det kostar men är värt det i slutändan.

visst kommer det att lättas massor men blir allt gött med mos i maskin med. går det sönder får man ju göra om och göra rätt igen.

och om ni pratar om mig så går automatlådan fetbort. pågrund av körglädjen.

men tackar för alla synpunkter och tips

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



I min super koja blir det en B202 som idag har en "långlåda" Vet du hur mycket det skiljer om man skulle vilja modifiera för en kortlåda? jag har hört att bultmönstret inte är lika men hur mycket skiljer det?

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Cooper Killen skrev:
I min super koja blir det en B202 som idag har en "långlåda" Vet du hur mycket det skiljer om man skulle vilja modifiera för en kortlåda? jag har hört att bultmönstret inte är lika men hur mycket skiljer det?

Mvh Kristofer


Långmotor och kortmotor har helt olika bultmönster. Kortmotor och kortlåda har vanlig "GM-mönster" så man kan blanda fritt mellan t.ex. Opel och SAAB-grejer.

Långmotor har specifik SAAB bultmönster så inkoppling av kortlåda på långmotor är antagligen spektakulärt dyr och bökig projekt.

I överlag är kortmotor att föredra. Den är kortare, lättare, mer trimmvänlig och lättare att para ihop med diverse växellådor.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Vad är det för typ av förstärkningar du pratar om ang växellådorna?

Vad har du tänkt använda för drivaxlar?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
beepbeep skrev:
Cooper Killen skrev:
I min super koja blir det en B202 som idag har en "långlåda" Vet du hur mycket det skiljer om man skulle vilja modifiera för en kortlåda? jag har hört att bultmönstret inte är lika men hur mycket skiljer det?

Mvh Kristofer


Långmotor och kortmotor har helt olika bultmönster. Kortmotor och kortlåda har vanlig "GM-mönster" så man kan blanda fritt mellan t.ex. Opel och SAAB-grejer.

Långmotor har specifik SAAB bultmönster så inkoppling av kortlåda på långmotor är antagligen spektakulärt dyr och bökig projekt.

I överlag är kortmotor att föredra. Den är kortare, lättare, mer trimmvänlig och lättare att para ihop med diverse växellådor.


dyrt behöver det ej bli vi har med lycjade försök skurit av från gm låda och svetsat på långlådans bultmönster.

Men som du säger kortmotorn är ju att föredra för trimning. Och då pratar vi om 2,0 i motorn som sitter i ng 900. den är orginal utan balansaxlar och därför mycket lättare. det är det blocket pa använde sig av i sin ng900 den grå som sedan blev gul.

val av märke på drivaxlar ej bestämt ännu.

nä iväg till garaget
mer info kommer ikväll

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Mycket trevligt projekt. Kul att du bygger på en 9000 cd. Hur har du tänkt att göra med krängningshämmaren? Finns det en som är hårdare eller räcker det med att byta till polybussningar?

_________________
carl-magnus björk
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Bronwaller skrev:

Men som du säger kortmotorn är ju att föredra för trimning. Och då pratar vi om 2,0 i motorn som sitter i ng 900. den är orginal utan balansaxlar och därför mycket lättare. det är det blocket pa använde sig av i sin ng900 den grå som sedan blev gul.

val av märke på drivaxlar ej bestämt ännu.

nä iväg till garaget
mer info kommer ikväll


Jo, B206 som satt i första ng900 2.0i är enda blocket utan balansaxlar. Tyvärr har den inga hår för kolvkylningsmunstycken så man måste borra dessa.

Jagar man varenda kilo är denna block att föredra men personligen anser jag att vilket kortblock som helst funkar bra. Det är bara att haka av kedjedriften från balansaxlar alternativt plocka ut axlar och plugga lagerbanor (överkurs). Vissa menar t.o.m. att balansaxeltunnlar hjälper staga upp blocket men jag ha aldrig sett ett block som har spruckit pga. dålig styrka så det är nog teoretiska resonemang

Personligen anser jag att motorn är minsta problemet i ett sånt här projekt. Dom största problem är karossen och upphängningen. 9000 har enligt mig vek kaross som måste stagas upp för att inte flexa för mycket. För att inte tala om hedenhös (stel bakaxel) och felhjulsdrift. Men billigt är det åtminstone!

Lycka till!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
masen skrev:
Mycket trevligt projekt. Kul att du bygger på en 9000 cd. Hur har du tänkt att göra med krängningshämmaren? Finns det en som är hårdare eller räcker det med att byta till polybussningar?


finns hårdare att fåtai i från usa
annars är det väll knivar som gäller
9000cc annars var det rätt haha
blir hemma gjorda alubussningar och polybussningar

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
beepbeep skrev:
Bronwaller skrev:

Men som du säger kortmotorn är ju att föredra för trimning. Och då pratar vi om 2,0 i motorn som sitter i ng 900. den är orginal utan balansaxlar och därför mycket lättare. det är det blocket pa använde sig av i sin ng900 den grå som sedan blev gul.

val av märke på drivaxlar ej bestämt ännu.

nä iväg till garaget
mer info kommer ikväll


Jo, B206 som satt i första ng900 2.0i är enda blocket utan balansaxlar. Tyvärr har den inga hår för kolvkylningsmunstycken så man måste borra dessa.

Jagar man varenda kilo är denna block att föredra men personligen anser jag att vilket kortblock som helst funkar bra. Det är bara att haka av kedjedriften från balansaxlar alternativt plocka ut axlar och plugga lagerbanor (överkurs). Vissa menar t.o.m. att balansaxeltunnlar hjälper staga upp blocket men jag ha aldrig sett ett block som har spruckit pga. dålig styrka så det är nog teoretiska resonemang

Personligen anser jag att motorn är minsta problemet i ett sånt här projekt. Dom största problem är karossen och upphängningen. 9000 har enligt mig vek kaross som måste stagas upp för att inte flexa för mycket. För att inte tala om hedenhös (stel bakaxel) och felhjulsdrift. Men billigt är det åtminstone!

Lycka till!



jo hedenhös bakaxel håller jag verkligen med om
men tycker allt att det driver i rätt ände he he

sant som du säger att karossen måste stärkas en hel del för att inte flexa.
även när det gäller block är det nog mer smak sak vad man vill ha.
själv blir det att plocka komplett drivpaker från 9000 2,3T år 94-98
mäst för att det gör det enkelt.

kul att du gillar bygget

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
ny info på g

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



oops mitt fel . Var inte vaken när jag kollade. har hört att cd karossen ska vara lite styvare, Skulle vara intressant att veta om det stämmer. Är det något som du vet om?
Stämmer det att det är airflow som sitter på bilen. Helt klart att det är snyggt. SKa bli kul och se hur du löser det med fjädring och krängningshämmare på din bil, då jag vet fler som lider av att 9000 är vek och sladdrig.

_________________
carl-magnus björk
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
masen skrev:
oops mitt fel . Var inte vaken när jag kollade. har hört att cd karossen ska vara lite styvare, Skulle vara intressant att veta om det stämmer. Är det något som du vet om?
Stämmer det att det är airflow som sitter på bilen. Helt klart att det är snyggt. SKa bli kul och se hur du löser det med fjädring och krängningshämmare på din bil, då jag vet fler som lider av att 9000 är vek och sladdrig.



nä är talladega paket fick ändra en hel del i fronten. stämmer inte så bra mot den nyare lysena. är ju en trubbnos front.

ja fjädringen och det ska jag ta tag i när buren kommit hem. så då blir det att sätta sig ner och fundera så man får den att bli med som hjälp att styva upp karossen

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
ja tillbaka till kaross en då. jo stämmer att cd karossen är lite styvare men är inte någon jätte skilnad.
Ända som skiljer karosserna i mellan är att det sitter lite mer plåt mellan baksäte och bagage utrymme.

men har nu gjort val av bur så hoppas den skall kunna hjälpa mig att få ordning på en del av flexandet.

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 2,0T 1988 TBR performance
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7514 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande