Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 - 2003 | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (19869 totalt) |
Sådärja nu börjar det närma sig färdig sopade gator och solen har tittat fram.
Vad passar då inte bättre än att skriva av sig lite om vad man har samlat på sig under vintern samt lite bilder på det som hittills har gjorts. Börjar med 2 bilder på hur bilen ser ut. 1a Tagen på Gotland 2007 2a Ett krematorium i Tyresö Liten lista på vad som inhandlats kan vi ju börja med. Csl 19x9,5" runt om. Helt ny tillverkade michelin PS2 265/30/19 Ac schnitzer stötdämpare och fjädrar PF länkarmsbussningar i fram och bak. Pfc skivor i fram samt pfc belägg i fram. Carbotech belägg ibak. Stålomspunna bromsslangar Ebc racing fluid något som iaf ska palla med hård körning Camberstag i bak samt Ställbara topplagringar i fram, även stötdämparlager ibak. H&R krängare ställbara. K&N luftfilterkitt. Det var väl det mesta jag kom på just nu av det roliga. Sedan har även lite service prylar inhandlats. Motorolja + filter Växellådsolja Diffolja Stift Kupefilter Bromsvätska som jag skrev ovan. Båda spårkilsremmarna Även några exteriör saker har inhandlats för att finna lite ro för ögat. Nya lyktglas, xenonlampor, framblinkers med svartinsats, svarta njurar, "vita" blinkerslampor runt om. Solfilm kommer ske nästa helg och efter det kommer bilen ställas på Glosstech (Rekond) i huddinge för att få sig en fin vårputs så man iaf kan visa upp en bra puts när man inte är snabbast på konbanan Nåväl lite bilder och text. Kvällen då allt började bilen rullades in på polarens jobb och hissades upp. Här fanns ingen tid att spilla utan vi satte igång direkt, började dränera bilen på vätskor till höger och vänster. Först utfördes service på allt som ovan nämdes. Efter det började vi plocka ner bromsar i fram och montera stålomspunna bromsslangar runt om. På med PFC skivor och belägg ifram och carbotech beläggen ibak. Fälgarna med nya gummina på. När vi höll på och demontera fram i hjulhuset så hittade vi en liten "plastlucka" i varje hjulhus, hmm skumt tänkte vi och pillade bort och konstaterade att det var lufttunneln från luftintaget i fronten som leds till att kyla bromsarna. Varför sätter man igen dom? Nåväl nu har jag iaf lite bättre kylning Lagom bredd ifram tycker jag Sen började motgångarna. Först visade det sig att vi fått fel länkarmsbussningar ifram. Efter det visade det sig att vi fått fel topplagringar ifram. KUL!! Tanken var ju att bilen skulle bli klar i helgen. Vi la framvagnen åt sidan och började ibak ist. Byte av stötdämpare och fjädrar flöt på utan problem. Demonterade krängare fram och bak och monterade H&R krängarna. Nu skulle camberstagen ibak monteras. Enkelt trodde vi då det sitter en bult upptill och en nertill. Jo jo så va ju inte fallet. Först började det med att ena bulten nertill hade rostatfast i hylsan till bussningen den sitter igen. Mkt våldande och en timma senare var skiten loss. Bussningen har gjort sitt så en ny köptes. Då va det bara övrebulten kvar. Börjar skruva ur den och inser att JĤ%#"¤"#¤ANS Skit den går inte förbi diffen så vad gör man? Lossa alla fästen till diffen, ner med avgassystemet, bort med drivaxlarna då dom tog i krängarna, lossa på ingående axel, ryck diffen bakåt, bort med bultarna och dit med nya stagen, skruva fast, åter med allt man precis lossat/tagit bort. Vilket jobb för 2 stag men nu är det gjort och förhoppningsvis slipper man göra om det H&R krängaren fram Bytte länkarmsbussningar ibak. Då va hela bakdelen klar. Eftersom vi inte kunde göra så mkt åt framvagnen utan topplagringar och länkarmsbussningar gick vi på K&N kittet som monterades rätt snabbt och enkelt. Får hoppas bilen får lite bättre luft nu, ingen gillar ju att vara kvävd Detta har då gjorts hittills. På onsdag den 9/4 är det tänkt att det sista på bilen skall göras. Nya pf länkarmsbussningarna är hemma men väntar fortf på topplagringarna som skulle kommit senast i fredags Förhoppningsvis har dom kommit innan onsdagen så vi kan montera dom nya stötdämparna, fjädrar, bussningar samt topplagringar och göra en 4 hjulsinställning. Camber fram: -2,5 alt -2,6 , bak: -2. Toe har jag nerskrivet på ett papper men kommer inte riktigt ihåg vad houke skrev Även dom sista utvändiga detaljerna monteras på onsdag. Nästa sak jag funderar på är 2 replika GT3 stolar som väger runt 10-12kg tillsammans samt 5-6p bälten men det får vänta en stund Sedan bär det iväg för solfilm på lördag troligtvis för att sedan ställas i Glosstechs lokaler i huddinge som jag skrev. Uppdaterar med lite bilder när meckandet fortsätter Mvh Christian _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||||||||
Roligt att få läsa om din bil Christian!
Alltid kul med Bmw! Verkar vara i väldigt bra skick din bil? Har du hittat något bra ställe att handla Gt3 stolarna från? Är nämligen lite små sugen själv även om jag är osäker på hur det skulle se ut i min E36:a... Hoppas vi ses någon gång i sommar så man får glo på bilen. / Mvh Jimmy _________________ Jimmy Jurlestam Åker: 328 E36 E36 2.0 under uppbyggnad |
||||||||
Skicket tycker jag är rätt bra på den men hoppas på en förbättring, hade det inte varit för att vår och säsong ligger så nära nu hade jag lämnat in huv och front på lack då dessa har en delstenskott genom åren men det hör väl till Men annars tycker jag den är tipp topp. Gt3 stolarna som är replikor hittade jag på Realcar, var där och provsatt och tyckte passformen av vad jag kommer ihåg från att ha suttit i Särås stolar var mer lr mindre exakt den samma. Skinnet var dock inte samma kvalite men funkar för mig. Dessa kostade ca 15k/paret med skenor och allt. Fördelen med dessa för mig var att det fanns färdiga adaptrar till org hålen att fästa så man slapp borra nya hål samt att jag sitter fruktansvärt bra i dessa. Finns att kolla på Realcars e handels sida interiör -> kolfiberstolar. om du ska ner till springbreak så lär vi synas där förutsatt att jag fått mina topplagringar Mvh Christian _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||||||||
Det var på tiden att det rammlat fram en tråd!
Kommer nog bli en mycket trevlig bil att pressa runt banor . Hoppas du kommer ner till Springbreak bara så man får kika lite på den, synd bara att man själv inte kommer att ha en bummse med sig . _________________ Viktor Starkman |
||||||||
Yes den kommer ner till springbreak och kommer stå där för dig Du får jobba på med din så den blir klar :P
Ah fast å andra sidan har du ju redan varit och tjuvkikat ju
Hurru du clark kent ditt ena rör i ramen är ur linje.
Ja onekligen När är du klar med din? _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||||||||
När man inte trodde det kunde bli mer strul.
Ibland blir jag bara så trött på del-försäljarna. Säger att jag verkligen behöver en sak till senast fredag(4/4) och dom säger det är inga problem så slappnar man av. Tyvär kan man inte göra detta längre. Idag fick jag ett mail att saken skulle tillverkas idag och att dom skulle skickas imorgon dvs jag hinner inte få dom och provmontera dom innan onsdag som jag satte som absolute sista deadline. Så som tur är hade en kille ett par fina topplager helt nya från turner motorsports liggande här i sthlm så det vart att hämta dom idag. Imorgon kommer det meckas tills bilen är klar förutom 4hjulsinställning som sker på onsdag. Mer bilder kommer imorgon. _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||||||||
Yes jag vet!Det va min motgång mitt i natten, det är bara ett bevis på att man inte ska meka bilar på nätterna när man är trött
_________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||||||
Sådär då, hemma igen.
Vart inte så mkt gjort som jag hade hoppats, iof är det bara 2 remmar och glas samt lampor kvar Topplagringar samt stötdämpare med fjädrar monterade, även Pf bussningarna är monterade. Topplagring monterad på stötdämpare Stötar monterade Pf bussning monterad efter mkt svärande och lite slipande. En liten smygtitt på hur det vart i fram Såklart skulle ju något jävlas! Jo fått FEL bussning av bmw till camberstaget ibak. Blir så trött så nu blr det jaga bussning imorgon och hoppas jag får tag på en så jag kan göra 4 hjulsinställning. Mvh Christian _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||||||||
Äntligen !
Bilen har numera rätt bussning efter många om och men. Igår så gjordes en 4 hjuls inställning på bilen. Camber fram negativ 3 Toe Fram plus 0,06 Caster 7,20 mer lr mindre org Camber bak negativ 2 Toe bak plus 0,10 Nu känns det riktigt fin i kurvorna, lite spårkänslig men inget man dör av Idag på min födelsedag så kördes bilen upp till solfilm (finns roligare saker att göra än att köa på essingen en sådan dag) för att sedan skynda mig hem för middag och tårta. Ska jobba imorgon så inte säkert att man hinner hämta bilen imorgon men då blir det på söndag. Kastar upp några bilder när bilen återfås _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||||||||
För en bra kombo gata/bana så är väl det de ända rätta... Mycket nervös med negativ toe bak.. ________________________________________________________________ Ser bra ut kontapeln _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||||
Kommer inte med kritik utan mer lite info om PF bussningar. Efter som de är så extremt dåliga är de livsfarliga.
PF bussningar är något jag personligen kommer akta mig för i framtiden. Vid två olika tillfällen testade jag dom, resultatet var allt annat än bra, de sprack helt enkelt sönder i flera bitar så hela främre bärarmen åkte ut ur fästet som syns på bilden här. Tänkte att det kunde väl inte vara så illa och det var kanske en dålig sändning, men icke, testade en gång till och de sprack tvärt sönder de oxå på Mantorp. Dessa bussningar är ej utprovade för en CSL, knappast heller en M3. Har sedan dess alltid kört orginal, som alltid funkat väldigt bra, orginal skulle aldrig gå sönder på ovan sätt p g a de är utvecklade ihop med bilen. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Du menar tvärt om Toe in har man ju, alltså minus eller är det jag som är dum _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Låter lite oroande över PF bussningen, förhoppninsvis så kör jag som en kärring till skillnad från er
Men skulle detta hända så blir det att återgå till orginal bussningar. Man lär sig av sina misstag mao. Supramannen: Toe in är väl ändå plus? iaf enligt datan. Lr _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 - 2003 | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (19869 totalt) |