Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 300D 1988, dieselrykande banbil
1 besök senaste veckan (9006 totalt)
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
Här har vi projektet som förhoppningsvis aldrig kommer bli klart.
Lite av en dröm jag haft i ett par år, köpte även objekt till projektet för ett och ett halvt år sedan. Tyvärr tog rosten knäcken på mig med den utgångspunkten, men nu i december hände det grejer..

Så.. vad är detta för idiotprojekt?

Projektet bygger på en Mercedes-Benz 300E från 1988.
1530kg tyskt stål med en 3-liters bensinmotor och automatlåda. Perfekta utgångsobjektet för en banrace-bil alltså.
För att göra det hela ännu bättre ville jag byta bort bensinmotorn mot en dieselmotor.

I realiteten kan man påstå att projektet började på allvar i december. En bil hittades på blocket - låga mil, ingen rost - och bäst av allt, rasad motor. Snuskbillig var den, och det tackar vi för.

Såhär såg den ut vid köp i december 2007:



Mål med bilen

[ ] Chassie

    Coilovers - finns inte bolton, så detta blir custom..
    Renoverad och lackerad framvagn/bakvagn, bussningar
    Broms-monster - 350+mm fram, 330+mm bak
    Bromsvåg och hydralisk handbroms i separat system

[ ] Viktmål 1200kg.
    Skärmar, huv och baklucka i glasfiber.
    Dörrar - gärna glasfiber
    Tak - gärna glasfiber

[ ] Motor.. att nå 400hk på drivhjulen tycker jag är ett trevligt mål i kombination med målvikten.
[ ] Fullbur, fyra sportstolar.

_________________
John Edvardsson
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
En snabb sammanfattning om vad som hänt sedan december 2007 då..

[x] Bensinmotorn kastades ur, likaså växellåda, kardan, avgassystem och annat onödigt.
[x] Donatorbil strippades på dieselmotor (sugdiesel), växellåda, diff och lite annat smått och gott.

[x] Dieselmotor plockades isär, mättes upp, byttes lager och bultar och skruvades ihop igen. Oljetråg svetsades om för turboretur och ett par andra anpassningar.

[x] Bromsar införskaffade. 345mm fram, 316mm bak. Saknas gör bromsok fram, men det löses så fort plånboken är tillräckligt fet.




[x] Bakluckan plockades isär och slipades ner. Svetsen gick varm, och vips så hade vi skapat oss en MB CSL-lucka. Uppspacklad och slipad nu, ska lägga på lack när jag får tid.



[x] 17" Yokohama A048 R-däck införskaffade. Passande fälgar sökes med ljus och lykta.

_________________
John Edvardsson
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Galen idee, sånna gillar jag

Blir nog riktigt coolt!

Kika med turbobanditen.se ifall du behöver bussningar och sånt!

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Wow, låter som mycket jobb!!
Men häftigt!! Lär ju lägga sköna dieselmoln över nejden!!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Vad är anledningen till att ni väljer att köra diesel?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



coolt..

vad för motor är det som ska i?
och vad för bränslesystem? pump, fabrikat, modifikationer, common rail?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
Miataninja skrev:
Vad är anledningen till att ni väljer att köra diesel?


Utmaning och envishet.
Skämt å sido, jag gillar diesel och dess motorkaraktär.. Det ironiska i det hela är väl att jag har en bensinbil som brukshink..


LuddeR skrev:
coolt..

vad för motor är det som ska i?
och vad för bränslesystem? pump, fabrikat, modifikationer, common rail?


Motorn är en 1986'as Mercedes OM603 - 3 liter fördelat på 6 cylindrar, 12 ventiler. Förkammardiesel utan turbo á 80kW.
Inte bästa motorn att bygga på dock - MB's OM606'a är en bättre grund med bland annat 24-ventiler och kolvkylning.
Man kan ju alltid se fram emot uppgraderingarna.

Min pump skickas till finland för modifikationer, men block/kolvar/stakar är orginalgrejer denna sommar. Nya lager/bultar/packningar och en ordentlig genomgång invärtes får duga i år. Utvärtes blir det ju som redan sagt dubbelturbo och dubbla IC's.



För övrigt håller jag på och fundera på vad jag kan göra åt väghållningen - kika gärna i denna frågetråden med mer info: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45187

_________________
John Edvardsson
Citera
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005
Inlägg: 95



Fränt objekt
Har en sån bil som brukshink och de värkar finnas potensial när det gäller väghållning och då är min helt orginal.

_________________
Johan Fransson
http://www.franssonsracing.zoomin.se
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Ett roligt och annorluna bygge. Detta lär följas. Varföt inte använda en om 602 som sitter både i E 290 0ch sprinter?. Det man visserligen vara lite svårt med motor styrningen men den är i alla fall klar med turbo, och som första steg kan man chippa den och få ut en del hk.

_________________
carl-magnus björk
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
masen skrev:
Ett roligt och annorluna bygge. Detta lär följas. Varföt inte använda en om 602 som sitter både i E 290 0ch sprinter?. Det man visserligen vara lite svårt med motor styrningen men den är i alla fall klar med turbo, och som första steg kan man chippa den och få ut en del hk.


Tack!
603-motorn är ett beprövat recept. I finland rullar tiotals 300hk+ 603-motorer, och om du kikar i Bilsport 2008/nr4 hittar du en grön MB med 603-motorn.


Säkerligen är 602'an ett säkert klipp den också, men den ytterligare utmaningen får komma senare. Först ska vi få de redan inköpta prylarna att lira bra.

_________________
John Edvardsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mmm den gröne i Lycksele går som ett troll den. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148


Trådstartare
oj, denna tråd var det länge sen uppdatering i.

Dags att lyfta då det börjar bli aktuellt igen. Sedan senast har det mest hänt smågrejjer. Bilen ser inte riktigt ut som en bil längre, plåt och sånt har börjat försvinna.
Har bytt garage och hamnat på ca 160 kvm yta där jag har avsatt ungefär 35-40 kvadrat för Mercedes-urspårning.
Skaffat blästerutrustning och börjat trixa med lite olika delar för att lära mig använda det på rätt sätt.
Tanken är att härnäst bulta ner chassie och blästra så det blir fint och trevligt att jobba med.

Här är ett kompressorfäste till en Corrado G60 som halvvägs fått sig en omgång. Lite före-efter-varning på den bilden.
Har även testat att blästra plenum, fälgar och ett kompressorhus till en turbo. Kul grej!


_________________
John Edvardsson
Citera
JoCkeWe
Västerås
Här sen Mar 2004
Inlägg: 29




_________________
Joakim Westman
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Kul projekt! Inte var dag man får se ett dieselprojekt av denna skalan

_________________
Emil Jönsson
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Hur gick det sen?

_________________
Bo Wihlborg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 300D 1988, dieselrykande banbil
1 besök senaste veckan (9006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande