Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 2,4L Köhler | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (13774 totalt) |
Har köpt en ny leksak (som komplement till M coupen), som skall nöta bana i sommar . Bilen är köpt av en annan rejsian, här är hans tråd om bilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19821&start=0
Spec: Chassie: H&R Clubsport med justerbara krängningshämmare Motor: Strokad med 2,5 liters DTM stålvev. 2,3 liters kolvar med modifierad kolvtopp och är utformad som en högkompkolv med ventiluttag. Komp 11:05 Portad topp. 304 gr kammar. 38,5 mm insugsventiler. Köhlerchip. Evo 3 luftbox. Supersprint avgassytem. Byggd av Köhler. Fälgar/däck just nu: OZ Futura 8,5*17 ET 13 med Pirelli corsa 215/45-17 Inredning: Sparco Evo L, Sparco ratt i mocca, Z3 M växellänkage (kortare lägen) Tänkta uppgraderingar 08 -09: Få bort sista resterna av invändig asfaltsmatta, och måla. Nya bussningar Bygga om bakaxelbalken för toe och camberjustering Nya lättare fälgar 17x9" med 235 breda r-däck Bur/riktiga bälten Bromsar Kolfiberprylar... Warsteiner dekalset Bilder: _________________ Tommy Schmidt M3 -87 2,4L Köhler |
||
|
||
|
||
Tack för alla fina kommentarer
Är själv jävligt nöjd med utseendet på bilen men jag skall höja den lite både fram och bak. Ser kanske inte lika fint ut men det måste gå att åka lite brett utan att däcken tar i någonstans. Besiktigade bilen idag. Åkte tyvärr på en tvåa, hjulen tar i karossen då man svänger mycket/max. Kanske hade varit smartare att fixa detta innan besiktningen men men. I övrigt var allt ok . SirSteve: Det är lite för tajt på min bil med ET13 fram. Beror naturligtvis på hur låg bilen är och hur hjulvinklarna är ställda. AL: Vi får väl se om om de där extra 0,2 litrarna har någon betydelse på banan. Jag har ju något att skylla på om jag blir från åkt _________________ Tommy Schmidt M3 -87 2,4L Köhler |
||
Fy fan va snygg!!!
Snälla, ge oss lite bilder på inredningen oxo! (ser inte ut att finnas nån) /Magnus |
||
Nu är bilen godkänd hos SBP .
Kanske tar en sväng i helgen om det blir fint väder annars är det dags att börj fixa i ordning inredningen. Mistänker att det kommer ta en stund att få bort allt gammalt lim. Sen blir det målning invändigt. Färgen kom idag men jag fick inte med nån grundfärg . Kommer ta lite bilder sen när jag fixar. _________________ Tommy Schmidt M3 -87 2,4L Köhler |
||
Önskar åsikter på min motor renovering som skall fixas i vinter.
Motorn fungerar bra nu men jag vill gärna gå igenom motorn, så jag slipper vara orolig att den rasar. När den är isär skall den självklart förbättras också. Hade tänkt ta upp den till 2,5l från 2,4l och tanken är att jag ska varva 8-8,5k. Vet ej 100% säkert vad som sitter i min motor nu så när jag tagit i sär den får jag se om det blir nya kammar och stakar eller om det som sitter där duger. Kolfiber luftbox är inköpt och jag ska kolla runt lite vem som kan/vill borra upp mina 46mm spjäll till 48mm och vad det kostar. Borra upp blocket till 95mm (vem gör jobbet? Gärna runt gbg?). CP-kolvar från vac motorsport: http://store.nexternal.com/shared/St Vågar jag köra 13:1 i comp eller är det för mycket för en "trackday car" ? Vill gärna att motorn ska hålla ihop några år. 12,5:1 kanske är lite säkrare. Märke på stakar har jag ej bestämt mig för ännu. Motornord har billiga men vad väger de och är de bra? http://www.motornord.se/system/websh Större oljetråg. Värt pengarna eller duger det att bygga om orginalet med lite skvalpplåtar? http://store.nexternal.com/shared/St Nytt svänghjul från turnermotorsport. http://www.turnermotorsport.com/html Avgas grenrör http://www.s14power.com/classifieds/ Vart köper jag styrningar och ny kamkedja billigast? Är det BMW-orginal med 20% rabatt som gäller? Kom gärna med åsikter om alternativ och vart jag skall handla. _________________ Tommy Schmidt M3 -87 2,4L Köhler |
||
Hej Tommy, fin bil Mina åsikter: -Skall du ändå byta vev, stakar & kolvar så bygg en 2,7:a eller 2,9:a direkt. Kostar inte mycket mer. -Komp, skall du åka etanol så kan du nog åka 13,5:1, men på vanlig macksoppa så hade jag hållt mig runt 12,5:1 -JE kolvar köpte jag till min S14 direkt från http://www.racetep.com/JE.html super trevliga, snabba & prisvärda! -Motornords billiga stakar hade inte jag köpt, kina kopior är ingen höjdare, tyvärr så får man alltid vad man betalar för... -Svänghjulet kan du lätta själv så spar du $ -Styrningar & kamkedja till S14 finns vad jag vet inte mer än på BMW förutom på US siter. Letade som en gnu efter billigare saker, men med BMW rabatten så är det smidigare och inte mycket dyrare att köpa på BMW. I min biltråd så hittar du lista på alla saker jag bytte du jag renoverade min lilla 2 liters S14. Hoppas vi ses på BMW SC träffar i höst _________________ Patrik Skoog |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 2,4L Köhler | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (13774 totalt) |