Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo s40 97 nu med brudar på PR bilderna!
6 besök senaste veckan (17867 totalt)
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75


Trådstartare
Nu är det dags att lägga upp "åket",den är dock inte helt klar men det är inte mycket som saknas!

vi tog licens i april 07 och efter det var det tanken att vi skulle införskaffa oss en bmw, men istället så hittade vi denna s40 som orange racing i linköping sålde, den hade gått i msls 8 timmars serie och det passade oss ganska bra med tanke på att vi också ska köra långlopp i ER-cupen. det fanns en hel del att göra innan vi fick den i det skick som vi ville ha....



så här såg den ut när vi fick hem den i oktober



samma dag började vi med att lyffta upp henne på pallbockar och sedan plocka bort sponsor loggor och dekaler.




vi fick massa (bra att ha) delar med som stcc dörrar,fälgar och en del smått



tyvär så hade det gammla snabbtanknings systemet läckt och var därför skrotat det ända som var kvar var hållaren för kopplingarna...



nu var det dags att tänka ut vad vi skulle göra med henne,vad ska vi byta,laga,skaffa nytt!!?? en hel del var i ganska (välanvändt skick) men va fan för de pengarna vi gav så ska man inte gnälla
för det första så läckte 3 av 4 oz magnesium fälgarna pga sprickor så de skickades i väg för svetsning till en firma i helsingborg som fått bra kommentarer.
sen var bromsarna (alcon 4 kolvs ok med 304 mm skivor och ferrodo ds 3000 endurance belägg) inte helt 100 så skivor och belägg plockades av i vänta på att lönen skulle trilla in


lacken som verkligen talade om vilket team som haft den (orange racing) var inte något som tilltalade oss specielt då vi tycker att vitt är rejsigt... så vi tog kontakt med med diverse vänner och bekanta som äger lackeringsverkstäder och blev något chockade över vad det skulle kosta att få hjälp med detta thumbs down
Så det ända vettiga vi kom fram till var att göra det själva,efter som att det inte är något utställnings fordon så kunde det kvitta om det inte var "proffs" gjort. sagt och gjort så köppte vi på oss slip maskiner och papper i korn storlek mellan 300 och 1200 och började slipa för glatta livet,det tog oss ganska många timmar men det blev förvånansvärt fin yta
Lacken,klibbduk och alla andra komponenter köptes av en god vän för ett bra pris,sen var det bara att börja spackla på de ställen det behövdes och sedan spruta på filler.När första lagret lack sedan kom på så reagerade den med spacklet och resultatet av det blev detta..


efter ett långt andetag och många svordommar så angrep jag de ställena med slipen och provade ett annant spackel och sprutade igen med mycket bättre utgång!

så nu var den färdig sprutad med klarlack och allt var återigen monterat på bilen.
Nästa del projekt var att hitta diverse detaljer som saknades såsom orginal kjolar och en ny grill,som tur är så kör den lokala skrotaren rally och är medlem i samma motorklubb som vi och han var såklart villig att hjälpa till med det.

nu var det då dags att ge sig på snabbtanknings systemet som var lite ut av ett huvud bry efter som vi inte riktig visste hur det skulle se ut och vara uppbyggt,hur får man göra,vilka material ska användas,var hittar man komponenter? men vi började med själva orignal tanken, bensin ska in och luft ut så reultatet blev såhär
'

och de anslutningar na kommer in i bagaget här


där på kommer ju sedan slangarna som går upp till kopplingarna och de ska ju vara av typen (antistat)
så de har jag inte skaffat ännu, de är ruskigt dyra!!!! men kopplingarna beställdes från mann-tek och är av typen non spill o de mäter 2"


visst ser det så fint ut med nya saker
jag pratade lite fint med sprinkler killen på jobbet och han tillverkade 200 mm 2"rör med rörgänga i ena änden så vi kan få på slangen också.nästa setg var att såga upp bagage luckan i i glasfiber så att uppsammlings kärlet och hållaren till kopplingarna kan titta ut så vi slipper ta av luckan varje gång det ska tankas..
några av våra "sponsorer" kom med lite godis
men den glädjen varade inte så länge, våra oz fälgar som vi skickat i väg för svetsning för en månad sedan hade vi inte sett röken av trots att de lovat att de skulle vara färdiga den månaden,vi ringde och fick till svar att de skulle vara färdiga på fredagen då skulle de ringa, men inget samtal kom och på måndagen ringde vi åter igen och fick samma svar igen!!???.Men likt förra fredagen så var det tyst i telefonen.Nu hade mitt tålamod tagit slut och ringde igen tillsvar fick jag att de nästan var färdiga (efter 1 och enhalv månad) jag krävde att de skulle vara färdiga till dagen efter,för att våra sponsorer vill se bilen färdig...(liten lögn) gubben jag pratade med blev sur och sa med ilska i rösten" jaha men kom i morgon så e de färdiga då".
fick hem fälgarna och krängde på däcken...

när hjulen nu skulle monteras på bilen så visade det sig att en av fälgarna som varit på svetsning FORTFARANDE LÄCKER! så nu är det reklamation som gäller på måndag....

men förutom den satans fälgen och slang till snabbtanken så är den nu redo för tävlings besiktning tillsammans med tanktornet.så ny vagnbok kan erhållas!! yippi



vi ses på banorna
team L.S.Racing

jo vi tog lite sjyssta bilder i sommras och Andrè Andersson som kör i rookie 1000 i sm fick också vara med på ett hörn... haha vi tog 176 bilder så jag slänger upp några här! mmmm vackert








_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007
Inlägg: 280



Ser bra ut grabbar!! Ser fram emot säsongen o ska försöka hjälpa till när ja hinner o kan!!

_________________
Christian Larsson
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Bra jobbat! thumbs up

Dock kan ni nog få problem att få tanken helt full med soppa, åtminstone om det ska gå snabbt.
Tror det kommer bildas en luftficka högst upp i tanken...
original avluftning som sitter där kommer att släppa ut luften men det kommer gå långsamt.

Ska bli intressant att jämföra bromsprestanda med er, vi kör originalbromsar med standardbelägg och har ingen plast förutom rutorna på vår bil (väger ca 980 kg tom).
Trots detta tycker jag bromsarna är en av bilens bästa sidor och det är inte så många som bromsar sig förbi.
Detta hänger naturligtvis mycket på föraren också!

Men allt detta hänger på att vi kommer till start i år, fortfarande inte bestämt...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 253



Imponerad -jättesnygg - glöm inte att vagnboken skall bytas ut till en ny i år! Att volvon inte längre är orange gör ingenting, vår M3 är snart orange så det jämnar ut sig.
Med tanke på att att en av era anhängare kallar sig M3Crille får ni kanske tillfälle att lacka om en M3 från orange till vitt om två år?

_________________
Marcus Raninger

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75


Trådstartare
Bra jobbat!

Dock kan ni nog få problem att få tanken helt full med soppa, åtminstone om det ska gå snabbt.
Tror det kommer bildas en luftficka högst upp i tanken...
original avluftning som sitter där kommer att släppa ut luften men det kommer gå långsamt.

Ska bli intressant att jämföra bromsprestanda med er, vi kör originalbromsar med standardbelägg och har ingen plast förutom rutorna på vår bil (väger ca 980 kg tom).
Trots detta tycker jag bromsarna är en av bilens bästa sidor och det är inte så många som bromsar sig förbi.
Detta hänger naturligtvis mycket på föraren också!

Men allt detta hänger på att vi kommer till start i år, fortfarande inte bestämt...






hmm ja vi får se hur det går med tankandet, tank tornet är snart färdigt det med så vi får prova oss fram!
jag är själv sugen på att se va bromsarna går för,det var is gata och fis körning när vi hämtade hem bilen men jag har hört mkt bra kommentarer om dem från alla håll!
hoppas ni kommer till start![/quote]

_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



Hej och välkomna till ERCup-gänget!

Kul med nya bilar!

Bilen ser ju bra ut med.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75


Trådstartare
tack tack för det trevliga bemötandet vi får från alla i er cupen! ska bli kul att komma igång!

lite avundsjuk på er "nya" bil önskar vi hade en sådan

_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
skinkorre
ballingslöv
Här sen Mar 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


snyggt jobbat pågar.. :up:ställer upp om det behövs

_________________
Johan Martinsson
Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75


Trådstartare
fick hem lite saknade delar i veckan...
2 st lyckt kåpor från kalix


och jag fick även den reklamerade fälgen! så i dag var vi ute och testade maskinen lite för första gången på torrt underlag och det var fan så kul nu lngtar man ju till banan än mer än förr
det kommer lite film klipp från det senare kanske i morgon....

skönt att ha fått ut den ur garaget också så man kunde städa där med och tvätta skrotet


en liten film, det finns fler ,under insändaren.
http://www.youtube.com/watch?v=LtgW8dZ-ugA

_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75


Trådstartare

_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



Grattis killar!

Det gick ju bra på eran första tävling!

En 17e placering i första rejset är bra jobbat.

Ni skötte er bra där ute på banan, vi har sett andra nybörjare som inte haft nån koll alls, men ni hade oftast ögonen med er!

Kan tänka mig att nån av er fick in och byta kallingar efter sitt stint, då han försökte svänga in framför en bil som han inte hade passerat ännu....
Men med lite sladdande i gräset ut med rakan så rede han ju ut det galant.

Mvh. Mattias P

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Va nice med lite "pit babes" Det är racing på riktigt!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75


Trådstartare
tack tack tornado! jo vi är faktiskt nöjda med en 17de plats på våran absolut första tävling.
och bilen funkade bra hela tiden och den var nästan hel när allt var över,mest plast som gick sönder...
Jo Patrik han var lite ivrig vid sin omkörning och han fick hjärtat i halsgropen där i gräset
vi vill ha lite mer pulver i maskinen, men samtidigt ha ett hållbart koncept och det brukar ju inte gå hand i hand.och vi tog det lungt o sansat vid både tankning och förar byte för att få in lite rutin på alla momenten.vi kommer dock inte att köra på sturup, det lämnar vi till alla er som har chans att avancera i tabellen. men nästa år så e vi med från start till mål!!

_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Var det Fälgfixarna eller Fälgrikt i Mörarp som "fixade" dina fälgar?

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75


Trådstartare
fälgfixarna i helsingborg ute på ättekulla industriområde.trodde de skulle vara bättre än vad de var.dock kan man inte göra undervärk av ingenting, men kund kundkontakten sög också...

_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



okej.
Själv lämnade jag fälgarna till Fälgrikt i Mörarp med mindre lyckat resultat.
Fälgarna är säkert runda, men inte i föhållande till centrum vilket förstås gör att de slår ändå när man monterar dem på bilen (eller i balanseringsmaskinen).
Sen så fick jag framfälgarna svarvade på insidan för frigång till bromsoken och trots att jag lämnade med nav, bromsskiva och ok för att han skulle kunna få till det rätt så blev det inte bra ändå. När hjulen monterades på bilen skrapade det i bromsoken ändå...

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75


Trådstartare
ja visst är det kul med kunnigt yrkesfolk.... man blir lika glad hela tiden, det ska finnas en firma i göteborg som ska vara duktiga,men vet inte vad de heter tyvär, vi har kommit till läget att vi köper nya fälgar med samma ET istället och inte magnesium denna gången!

_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75


Trådstartare
Vi behöver en ny delägare och eller förare till säsongen -09 gå in på www.lsracing.se nu i veckan och kolla mer om teamet!

_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



Hoppas att du får ihop ett par förare till så att du får nytta av den nya TWR underdelen.

Jag har nog nån gammal räv ifrån Hellsingborg som brukar vara sugen på att åka bil, ska fråga honom om han är intresserad!

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
skogh
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 75


Trådstartare
ja det hade varit kanon om vi hade fått tag på någon till som vill köra, för ban kalendern för 09 ser jävligt rolig ut många kul banor och gäst tävling på gotlandring hade varit svin kul!!!!!

_________________
Kristian Nilsson-Skogh
s40 -97 banbilen såld
mitsubishi L200
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo s40 97 nu med brudar på PR bilderna!
6 besök senaste veckan (17867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande