Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 324td E30 -88 | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (19693 totalt) |
BMW 324td E30 -88
Lite udda modell som inte såldes i Sverige. Den klassiska E30-karossen med en överladdad diesel-motor under huven. original så är motorn en 2.4l sexa som bygger på M20-blocket. 115hk, turbo, men ingen intercooler. Nu håller bilen på att förvandlas till en lagom clubsport-variant som både kan användas till vardags och på bana. Bilen är nu lastbilsreggad... bur kommer i snart. Tillståndet just nu: Motor: Modifierad mekanisk dieselpump byggd av Göran "dieselmeken" Lindgren. (elektrisk pump, gasreglage och styrboxar ligger i soptunnan) Modifierad insugskammare för att passa intercooler. Borttagen popoff-ventil. Större Garett-turbo från 524td. Saab 900 intercooler. Laddtryck just nu 1.3 bar, men det höjs succesivt. Stort avgassystem Chassie: H&R-kit med fjädrar och dämpare. Bromsar: originalskivor med PFC 97 belägg. ATE Superblue Racing bromsvätska. Inredning: Två Sparco Sprint race-stolar. OMP-sexpunktbälte. Fälg & Däck Gata: 16" kryssekerfälgar med Marchall-däck. Bana: 15" ATS-motorsport med Toyo R881 På gång: Halv-bur i. Kylluftsslangar till bromsarna. Byggbilder och andra bilder kommer snart... _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Nepp. Den har den fantastiska BMW-färgen Luxorbeigemetallic. Men den är bra mycket snyggare än det låter. Däremot är inredningen brun, så den måste ju bort... alla vet väl att bruna inredningar väger mest. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
En td? Den har jag inte hört talas om tyvärr. Vad vet du mer om den? _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Kan det vara KG ni pratar om? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
_________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
wheee!!!
Fortfarande lyrisk efter åkturen igår... Otroligt häftig bil! Har ni aldrig åkt hårdtrimmad diesel förut så rekomenderar jag det! Det skjuter på helt knepigt och vid helt fel varvtal. Och att det står en svart rökpelare ut genom avgaspipan gör inte saken sämre! Det syns inte riktigt på bilderna hur mycket det faktiskt rök! Ps. jag hoppas att ni observerar att han har plockat bort helljuset och gjort ett luftintag där istället Ds _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
En liten fundering kring val av intercooler... Varför använda en sån liten IC när det finns större och mer effektiva att använda. I Saabkretsar brukar denna IC plockas bort så fort man jagar mer effekt och dieselmotorer har ju mycket större luftflöde än en bensinmotor så då borde den väl vara ännu sämre där.
Fast nu är jag inte på långa vägar nån expert på turbodiesel och kan kanske få en lektion nu _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
I know I know! Rätt ballt faktiskt. |
||||
Jag är verkligen ingen expert heller. Men anledningen till att vi har denna ICn nu är mest för att testa hur det funkar (och det funkar bra). Har en 9000-IC liggande, men för att få dit den så måste man igång och såga i karossen och det undviker man ju gärna om det går. Tanken är ju att snart ladda mer än 1.5 och då behöver man ändå en rejälare IC, med aluminiumgavlar. Så den som sitter där nu kommer troligen på sikt att bytas ut. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Försök hålla ögonen öppna efter annonser om Iveco intercoolers - finns nämligen en helalu IC som normalt sitter på Turbo Daily (tror den heter så) och man har kunnat köpa dem väldigt billigt på skroten. Den är iofs rätt stor... Finns i olika höjder från 315mm upp till 470mm, tjocklek 55mm och bredd mellan anslutningarna 680mm. Klarar glatt över 2 bars laddryck
Här har jag lagt upp lite bilder på installationen av en sån IC på min Saab 9000: http://community.webshots.com/user/m _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Finns det någon BMW där någon av ljusinsatserna är bortplockade och som inte är trimmad??.... _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
otroligt häftig bil!
Har alltid velat haft något i den stilen (bränslekontot är inte kul när man är student). Vad ligger du på effekt ungefär? och hur är det med bränsleförbrukninge? Bränner den som en vanlig bensinare efter allt trimmande? och hur funkar egentligen växlandet? Är växlarna längre för att kunna utnyttja vridmomentet på dom lägre varvtalen (eftersom det inte går att varva såvärst med diesel), eller blir det bara väldigt korta perioder mellan att växlarna smäller in (alltså att man har en likadan växellåda som för bensinarmotsvarigheten, bara det att man inte kan utnyttja utväxlingen fullt ut)? Nu är jag tjatig och nyfiken, hoppas du står ut med alla frågor och har lite tid över till att svara bara |
||||
Kul att du tycker om bilen! Effekt har jag ingen aning om faktiskt. Svårt att jämföra med en annan bil med känd effekt eftersom karaktären på denna är så annorlunda. Men vrid tror jag det finns gott om Bränsleförbrukningen ligger under litern vid inspirerad körning (ej bana). Och då får den ändå mer soppa än vad den ska du (därav all svartröken). Har inte kunnat mäta förbrukningen så exakt än, men än så länge så ligger den på samma som jag hade utan trim. Med rätt justerad pump så borde den ju inte bli sämre. Bilen går ju inte som en bensinare... ingen som jag sett hittills iallafall. Det tar ett tag innan turbon har fått upp snurret men sen bär det iväg, känns som samma effekt genom hela registret så att varva motorn är onödigt. Effekten kommer tidigt. Växlandet funkar fint. Ända nackdelen är att ettan är väldigt låg så där hinner man inte få upp nåt laddtryck innan tvåan ska i. Det gör det lite svårt att göra snabba starter, om man nu skulle vilja det nån gång. I övrigt så går det att hålla trycket uppe genom växlarna. Den landar fint på rätt vrid genom växlarna. Utväxlingen är inte samma som på en bensinare. Lådan kan ju dock va samma ändå, men det är jag osäker på. och självklart står jag ut med alla frågor _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Är du säker på att 324td inte såldes i Sverige? Däremot tror jag inte de fanns i 2d utförande (har iaf aldrig sett nån).
De har f.ö. 3,25:1 i bakaxeln i likhet med E30 M3. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Jag är inte säker. Men det säjer dom alltid när man ska köpa delar. Skruvar på sej lite får fram ett.. "öhh... du vet om att denhär inte såldes i Sverige va?" Vad jag vet så fanns den bara som fyrdörrars o touring. Synd på en så sportig modell
Ja dom två modellerna har många likheter! _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 324td E30 -88 | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (19693 totalt) |